Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo Infinite

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aphex
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämän perusteella on varmaan vähän turha toivoa muun kuin 343 työstävän pääosin Haloa seuraavan kymmenen vuoden ajan. Eikös tämän ole huhuttu GaaS-tyylinen peli olevan?
Sisältöä on suunniteltu peliin useamman vuoden ajaksi, mutta ei tämä käsitykseni mukaan taida kuitenkaan ihan perinteinen GaaS peli olla.

Tässä on edelleen Halosta tutut perinteiset pelimuodot: yksinpeli (pelattavissa myös cooppina), kilpailullinen moninpeli ja varmaankin selviytymistyyppinen cooppi-moninpeli. Tämän lisäksi on sitten vuosien varrella julkaistava lisäsisältö, mitä ikinä se sitten onkaan.
 

Tämän perusteella on varmaan vähän turha toivoa muun kuin 343 työstävän pääosin Haloa seuraavan kymmenen vuoden ajan. Eikös tämän ole huhuttu GaaS-tyylinen peli olevan?
Ei ole sinänsä GaaS-tyylinen peli. Yksinpeliin tulee lisää tehtäviä ja tarinoita koko vuosikymmenen ajan. Samalla myös pelin grafiikkoja päivitetään myös multiplayrin puolella. Multiplayeriä pelataan yhden pelin kautta, tai sitten on tosiaan vain yksi multiplayer ja siihen lisätään aseita ja mappeja ja moodeja vuosien myötä. Näin pelaajakuntaa ei hajauteta monen eri pelin välillä, vaan saadaan useammakin vuoden päästä lobbyt täyteen. Sama homma kun MCC:ssä.
 
Ei ole sinänsä GaaS-tyylinen peli. Yksinpeliin tulee lisää tehtäviä ja tarinoita koko vuosikymmenen ajan. Samalla myös pelin grafiikkoja päivitetään myös multiplayrin puolella. Multiplayeriä pelataan yhden pelin kautta, tai sitten on tosiaan vain yksi multiplayer ja siihen lisätään aseita ja mappeja ja moodeja vuosien myötä. Näin pelaajakuntaa ei hajauteta monen eri pelin välillä, vaan saadaan useammakin vuoden päästä lobbyt täyteen. Sama homma kun MCC:ssä.
Juuri tähän tapaan itsekin olen ymmärtänyt kuvion olevan. Tuo on varmasti sinänsä ihan hyvä ja terve suuntaus, kun varsinkin AAA-pelit ovat kasvaneet niin tolkuttoman isoiksi ohjelmalliselta kooltaan, että aina uuden pelin tekeminen alusta alkaen on sitten todella työläs ja monivuotinen homma.

Tähän suuntaanhan se Ubisoftkin ilmoitti joku aika sitten olevansa menossa. Eli, että keskittyvät muutamaan isoon nimikkeeseen ja niiden olemassaolevien pelien pitkäaikaiseen kehittämiseen. Ja niinhän ovat jo aiemmin joidenkin pelien kohdalla tehneetkin, kuten esim. Rainbow Sixin sekä For Honorin tapauksissa.

Toki tällainen toimintatapa mahdollistaa pelifirmoille todennäköisesti aika paljon tehokkaampaa ja tuottavampaa bisnesmallia, kun kuluja ei todennäköisesti tule yhtä paljoa olemassaolevien pelien kehittämisestä ja laajentamisesta, kuin tulisi useampien aina alusta asti kehitettyjen pelien tekemisestä.
 
Huhtikuun Inside Infinite kertoo noista PC-jutuista.


20210430_103253.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eihän E3:n ole enää kuin reilu kuukausi. Eiköhän sieltä tule laajempi paketti tietoa. Ja luulenpa että peli näyttää Series X:llä samalta kuin PC:llä parhaimmillaan. Toivottavasti ainakin FOV-säätö on myös konsoliversiossa.

Minua kiinnostaisi tiedot moninpelistä ja perinteinen betakin olisi kiva, vaikka eihän nykyään sellaisia perinteisessä merkityksessä taideta järjestää. Toivottavasti serverit toimivat julkaisussa.
 
Joo, samaa mieltä että konsoliversiosta materiaalia ja onneksi E3 on jo melko pian, johon säästelevät paukkuja. Vähän oikeastaan harmitti kun tuossa viimeisessä jutussa käsiteltiin vaan PC:tä.:D

Beta-testiä todellakin kaivattaisiin, ihmettelen jos sellaista ei tule. Oon tuolta Halo Waypointin kautta ilmoittautunut noihin testeihin, jos sieltä jotain tulisikin.
(Tässä ihan hyvät ohjeet siihen)
 
Entinen 343:n työntekijä puhuu siitä kuinka uskoo pelin olevan hyvä ilmestyessään, mutta myös toteaa sen ikävän tosiasian, että peliä varten ollaan jouduttu crunchaamaan jo useamman vuoden ajan. Tästä saa ilmeisesti syyttää Cyberpunkin tapaan johtajien aivan liian suurta visiota jossa ei ymmärretty realiteettejä.

A former 343i employee (Skybox Artist) shared some insight on Halo Infinite. (video is in mandarin, so I tried to translate his words into English)

His overall feeling on Halo Infinite: "In fact, I think the finished product will still be great. The story is a big improvement, and the gameplay is much richer, though the development cycle is too long. Don't expect it to be an epoch-making masterpiece."

The company executives were overly ambitious. They wanted to make Halo Infinite a semi-open world game, so the engine needed to be changed significantly. They had to make the game and develop the engine at the same time (Due to engine defects, many workflows were not ideal, though they are now much more improved than before).

Last year's disastrous demo was because many engine features were not fully implemented at that time.

For a variety of reasons, the game content compared to the original idea has been cut (same for multiplayer). "This has led to some things I've made over the years that no one will probably ever see."

The team at 343 (especially the low-level employees) works very hard, and many of them have experienced working overtime until the early hours of the morning in the past few years. (Crunch confirmed :(
Now he works at Certain Affinity, still doing some HI outsourcing work, and he feels good to be out of 343's baggage.

 
Entinen 343:n työntekijä puhuu siitä kuinka uskoo pelin olevan hyvä ilmestyessään, mutta myös toteaa sen ikävän tosiasian, että peliä varten ollaan jouduttu crunchaamaan jo useamman vuoden ajan. Tästä saa ilmeisesti syyttää Cyberpunkin tapaan johtajien aivan liian suurta visiota jossa ei ymmärretty realiteettejä.




Valitettavasti tilanne on samankaltainen jokaisella isolla pelillä.
 
Valitettavasti tilanne on samankaltainen jokaisella isolla pelillä.
Samaa ollaan nähty hiljattain Cyberpunkin ja Last of Us 2:n kanssa. Harmi, että tilanne on ylipäätään peliteollisuudessa mennyt tällaiseksi. Toki se on mennyt monilla muilla toimialoilla myös, mutta me täällä pelifoorumilla tietysti näemme ja nostamme esiin tämän peliteollisuuden tilanteen.

Todella toivon ja uskon, että Halo Infinite on silti hyvä peli, mutta eihän se poista sitä, että pelin hyvyys pitää repiä työntekijöiden selkänahasta. Se on väärin.
Tällä Jasonilla ei taida muuta asiaa olla, kun päivästä toiseen jauhaa samaa aihetta?
Kohujutut tuovat rahaa ja klikkejä. Näin se valitettavasti menee.
 
Samaa ollaan nähty hiljattain Cyberpunkin ja Last of Us 2:n kanssa. Harmi, että tilanne on ylipäätään peliteollisuudessa mennyt tällaiseksi. Toki se on mennyt monilla muilla toimialoilla myös, mutta me täällä pelifoorumilla tietysti näemme ja nostamme esiin tämän peliteollisuuden tilanteen.

Todella toivon ja uskon, että Halo Infinite on silti hyvä peli, mutta eihän se poista sitä, että pelin hyvyys pitää repiä työntekijöiden selkänahasta. Se on väärin.

Kohujutut tuovat rahaa ja klikkejä. Näin se valitettavasti menee.
Mielestäni tässä kuvastuu ikävällä tavalla nykymaailmassa kovin yleinen huono johtaminen, jota tehdään väärällä tavalla bisneksen ehdoilla, henkilöstö ja asiakkaat kohin herkästi unohtaen tai aliarvioiden. Tätä on siis ikävä kyllä paljon muillakin aloilla kuin pelialalla.
 
Pelialan tilanne rivityöntekijän kannalta on todella ikävä, eikä asiaa helpota se että järjestäytymisaste pelialalla ja softa-alalla ylipäätään on erittäin matala. Esimerkiksi elokuva-alalla ei vastaavan tasoisia ongelmia ole edes Amerikassa.

Mitä Infiniteen tulee, vuotajan kertoma kuulostaa siltä mitä pessimistisestenä vaihtoehtona olen odottanutkin. Peli tulee olemaan sisällöllisesti laaja, mutta samalla derivatiivinen ja riskejä välttävä, mikä voi tietenkin olla hyväkin asia mutta jo Halo 5 koki kehitysvaiheessa ainakin yhden resetin (huhujen mukaan), ja siitäkin tuli aika paha lässähdys kampanjan osalta. Toivokaamme parasta.
 
Hyvähän se olisi, jos olisi crunchilta vältytty, mutta en siihen usko tämänkään pelin kohdalla.

Ehkä sieltä kuitenkin tulee hyvä peli, kun olihan Halo 2:sen kehityskin aikamoista sotkua ja sieltä tuli pihalle oma suosikki näistä Haloista.
 
Ylös Bottom