Joo,nää epäviralliset XB:n nettipelit ei ole ihan vielä sitä antia kuin esim. PC puolella verkkopelit,eli esim. kommunikointi tiimipeleissä on kanssa aika oleellinen osa tätä asiaa,riippuu tietysti vähän mp-pelin luonteestakin,että tarviiko siinä kovin paljoa kommunikoida oman tiimin pelaajien välillä jne...Ainakin PC-peli puolella on tullut suht. yleisiksi jutuiksi,että peleihin on toteutettu sisäinen ääni-kommunikaatio bindaus ja voice-lista on muutamissa fps-verkkopeleissä jo varsin kattava,näin ollen myös kaikille pelaajille tuo äänikommunikaatio verkossa välittyy selkeästi,kun taas kuuloke/mikki/softa-systeemeillä ei välttämättä aina pc-peli puolella verkossa kovinkaan hyvin,nimittäin jos pelaajia on kymmenkunta samalla servulla.Saas sitten nähdä miten tuo homma toimisi XB Livessä(useamalla pelaajalla)? Se on kuitenkin selvää että varsinainen ääni-kommunikaatio on aina paras mahdollinen näissä tiimivännöissä verkossa,tätähän harasttetaan erityisesti pc-pelien LAN-party piireissä.Tosin tollanen pc-verkkopelin sisäinen ääni-bindaus on yleisillä servuilla ihan tunnelmallista antia ja paikoin ihan humorististakin,varsinkin MOHAA:ssa jossa liittoutuneet heittää omia herjojaan englanniksi ja natsit saksaksi,XB Livessä taas tuo oman äänen muunnin voi olla ihan hauskanen juttu,mutta se voi olla pidemmän päälle myös rasite jos homma menee totaali pelleilyksi yleisillä servuilla? XBL kuitenkin mahdollistaa myös oman pelaaja scenen luomisen jne...Suurin kysymysmerkki on kuitenkin tuon suhteen,että toimiiko se verkossa useammalla pelaajalla todellakin hyvin? Voi kuitenkin olettaa,että kaikissa tapauksissa ei toimi!
Kunhan sitten tuo XBL ja esim. Halo:sta tuleva virallinen onlinepeli versio ilmestyy tännekkin päin palloa,niin aika varmuudella Halo toimii paremmin ja selkeemmin verkossa kuin tällä hetkellä epävirallisesti pc:n kautta,netti-scenekin varmasti sitten tolle Halo:n viralisille onlinepelille on tuolloin huomattavasti kattavampi kuin nyt.