Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

HDMI-jakajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: HDMI-jakajat

Jos olen niin urheilullinen enkä tarvi kaukosäädintä ja äänet on jo hoidettu niin onko mun mitään järkeä ostaa mitään 100 euron jakajaa vai tyydynkö ihan siihen perusmalliin mikä maksaa sen 40 euroa? HDMI johdot on maksimissaan 3 metriä pitkiä....

Jos olen niin urheilullinen enkä tarvi kaukosäädintä ja äänet on jo hoidettu niin onko mun mitään järkeä ostaa mitään 100 euron jakajaa vai tyydynkö ihan siihen perusmalliin mikä maksaa sen 40 euroa? HDMI johdot on maksimissaan 3 metriä pitkiä....

Ei niissä pelkästään kaukosäätö maksa. Kyllä yleensä kalliilla saa laadukkaampaa. Mutta se tosiaan kiinni aikapaljon itsestäsi.

Millä tavalla laadukkaampaa? Parempi kuva?

Vaikka HDMI välittääkin digitaalista signaalia, jonka kanssa esim. kaapelien paksuudella ei ole (lyhyillä matkoilla) samanlaista merkitystä kuin analogisilla signaaleilla, kyllä noissa jakajissa on silti ihan käytännössäkin merkittäviä laatueroja.

Olen kokeillut muutamaa eri mallia, ja halvemmissa työn laatu ei ole vakuuttanut. Muoviboksin saumat rakoilevat ja painikkeet lonksuvat vähän miten sattuu, mikä ei lupaa pitkää käyttöikää. Veikkaan että jos tuollaisen halpisvalitsimen avaa, juotokset ja muu työn jälki ei myöskään vakuuta. Lisäksi jos arvostaa olohuoneensa estetiikkaa, nuo halvimmat rasiat on yleensä myös niitä rumimpia muovipalikoita.

Laadun huomaa myös laitteen painosta. Halvimmat jakajat ovat olleet niin kevyitä, että ne eivät pysy tv-tasolla paikoillaan, vaan vähänkään rotevampi HDMI-letku helposti vääntää jakajan vinoon tai peräti ilmaan keikkumaan.

Kun halvalla tehdään, muotoilun lisäksi myöskään käytettävyyttä ei välttämättä mietitä loppuun saakka. Esimerkiksi Clas Ohlsonin myymä 4-porttinen HDMI-jakaja oli kyllä muuten ihan OK, mutta etupaneelin sininen ledi oli niin käsittämättömän kirkas, että valo oli lopulta pakko teipata piiloon, jos mieli nauttia AV-viihteensä ilman ylimääräistä sinisävyä.

Lisäksi suosittelen kyllä hankkimaan kaukosäätimellä varustetun mallin, sillä pidemmän päälle se helpottaa käyttöä niin paljon.

Kyllä halpismallitkin siis toimivat, mutta niiden ominaisuuksissa on yleensä tuon kaltaisia puutteita. Jokainen voi sitten itse pohtia, mikä on paras hinnan ja laadun suhde itselle.

Onko kellään mitään hyvää nettisivua tiedossa mistä sais mahdollisimman halvalla jakajan jossa olisi vahvistin?

Giffenin halppis jakaja on ollut kohta kuukauden käytössä ja hyvin on toiminut. Ja jaksan kyllä nousta sohvalta painaan nappia. Eihän se mikään kaunistus ole mutta eipä sen tarvi ollakaan kun sain sen niin hyvin "piiloon". Mä ainakin tykkään. Ja ai niin napit ei ainakaan minulla ole kirkkaan punaiset vaan mustat. Ja ei ole "repeillyt" saumoista yms.
Cardic suosittelee.

Vaikka HDMI välittääkin digitaalista signaalia, jonka kanssa esim. kaapelien paksuudella ei ole (lyhyillä matkoilla) samanlaista merkitystä kuin analogisilla signaaleilla, kyllä noissa jakajissa on silti ihan käytännössäkin merkittäviä laatueroja.

Olen kokeillut muutamaa eri mallia, ja halvemmissa työn laatu ei ole vakuuttanut. Muoviboksin saumat rakoilevat ja painikkeet lonksuvat vähän miten sattuu, mikä ei lupaa pitkää käyttöikää. Veikkaan että jos tuollaisen halpisvalitsimen avaa, juotokset ja muu työn jälki ei myöskään vakuuta. Lisäksi jos arvostaa olohuoneensa estetiikkaa, nuo halvimmat rasiat on yleensä myös niitä rumimpia muovipalikoita.

Laadun huomaa myös laitteen painosta. Halvimmat jakajat ovat olleet niin kevyitä, että ne eivät pysy tv-tasolla paikoillaan, vaan vähänkään rotevampi HDMI-letku helposti vääntää jakajan vinoon tai peräti ilmaan keikkumaan.

Kun halvalla tehdään, muotoilun lisäksi myöskään käytettävyyttä ei välttämättä mietitä loppuun saakka. Esimerkiksi Clas Ohlsonin myymä 4-porttinen HDMI-jakaja oli kyllä muuten ihan OK, mutta etupaneelin sininen ledi oli niin käsittämättömän kirkas, että valo oli lopulta pakko teipata piiloon, jos mieli nauttia AV-viihteensä ilman ylimääräistä sinisävyä.

Lisäksi suosittelen kyllä hankkimaan kaukosäätimellä varustetun mallin, sillä pidemmän päälle se helpottaa käyttöä niin paljon.

Kyllä halpismallitkin siis toimivat, mutta niiden ominaisuuksissa on yleensä tuon kaltaisia puutteita. Jokainen voi sitten itse pohtia, mikä on paras hinnan ja laadun suhde itselle.

Jep jep...
Jos homma toimii, niin sitten se toimii, siinä on HDMI:n hienous.
Kaikki muu siinä jakajassa on arvotettava sen mukaan, mistä on valmis maksamaan lisää. Se, että jokin laite "ei lupaile" pitkää käyttöikää, ei tarkoita, etteikö se sellasita voisi tarjota. Ulkonäkö ym. on sitten niitä asioita, joista en itse tällaisissa asioissa kauheasti viitsisi maksaa. Aika harva kulutuselektroniikka vekotin on oikeasti silmälle ilo katsella...
Mikäli letkut vääntävät motukkaa, niin voi toki maksaa lisää tai liimata lyijyä/rautaa pohjaan.
Mistään varsinaisista puutteista en lähtisi puhumaan, mikäli palikka hommansa hoitaa. Eli jakaa signaalin.

Itsellä tuo kahdenkympin jakorasia käytössä ja kalliimpaa en kaipaa. Hoitaa minkä lupaakin ja on yhtä ruma, kuin kaikki muutkin jakajat (tämän vuoksi hyllyn takana piilossa; helppo käynnistää, poissa silmiltä). Kaukosäädin voisi olla jees, mutta tuohon kahden kympin hintaan sitä ei kyllä oikein kaipaa. Hajoamisen puolesta vehkeessä on vuoden takuu ja eiköhän se virhevastuu ylety tähänkin tuotteeseen...

Joka tapauksessa, jokainen tyylillään ja maksaa, mistä haluaa.

Onkos ihmiset tätä testaillut? Katselin että näyttäisi melko tyylikkäältä mitä tuosta kuvasta nyt voi päätellä ja hintakin siedettävä. Löytyisikö jostain tarkempaa kuvaa ja olisiko kellään omakohtaisia kokemuksia?

Onkos ihmiset tätä testaillut? Katselin että näyttäisi melko tyylikkäältä mitä tuosta kuvasta nyt voi päätellä ja hintakin siedettävä. Löytyisikö jostain tarkempaa kuvaa ja olisiko kellään omakohtaisia kokemuksia?

Löytyy ja toimii. Tosi vankan oloinen peli. Voi suositella.

Onko päivitystä kun kaipaisin kohtuuhintaista ja toimivaa hdmi jakajaa jolla saisin PS3:n kuvan/äänen jaettua telkkarille (1080p) ja av-vahvistimille (jonka läpi kuva 1080p tykille kun on muitakin laitteita siinä kiinni)?

Onko päivitystä kun kaipaisin kohtuuhintaista ja toimivaa hdmi jakajaa jolla saisin PS3:n kuvan/äänen jaettua telkkarille (1080p) ja av-vahvistimille (jonka läpi kuva 1080p tykille kun on muitakin laitteita siinä kiinni)?

Jos et ole sattunut törmäämään, niin kannattaa vilkaista DVD Plazan ketju: HALPA HDMI splitter - DVD Plaza Forums. Sivulta 5 alkaen on viestit viime vuoden lopulta, ketjun ekat sivut eivät ehkä ole enää ihan ajankohtaisia.

Itse hankin tuollaisen:

23074 - Cypress CLUX-4S2 4x2 - Verkkokauppa.com

Erittäin tyytyväinen olen. Laite saapui viikossa, vaikka infossa lukee 6-10 viikkoa saatavuuden kohdalla.

Ylös Bottom