Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

HDMI-jakajat

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
En tiedä tuleeko nyt ihan oikeaan ketjuun, mutta kysytään nyt kuitenkin. Onko järkevää ostaa sellainen Hdmi-jakaja? Huonontuuko kuvan laatu? Ja mistä näitä jakajia saa ostaa? Kysyn siksi, koska heikosti suunnitellussa telkkarissani ei ole kuin yksi HDMI paikka ja kolme laitetta sitä kuitenkin voisi käyttää......
 
En tiedä tuleeko nyt ihan oikeaan ketjuun, mutta kysytään nyt kuitenkin. Onko järkevää ostaa sellainen Hdmi-jakaja? Huonontuuko kuvan laatu? Ja mistä näitä jakajia saa ostaa? Kysyn siksi, koska heikosti suunnitellussa telkkarissani ei ole kuin yksi HDMI paikka ja kolme laitetta sitä kuitenkin voisi käyttää......
Itselläkin puolittain samanlaisen vekottimen tarve olisi, vaan ei tarpeeksi suuri, sillä laitetta ei ole vielä hankittu.

Merkkejä ja malleja löytyy vähän joka lähtöön, mutta muun muassa Verkkokauppa.comista löytyisi tällaisia: Giffenin HDMI-kytkin 4 sisään ja yksi ulos, Snakebyten malli kaukosäätimellä ja Belkinin malli kaukosäätimellä. Hinnat liikkuvat sadan euron molemmilla puolilla.

Kuvanlaadussa ei pitäisi olla mitään notkahdusta bittien siirtyessä boksin kautta samassa muodossa eteenpäin, mutta laatueroja on varmasti näissäkin, kuten muissa hifitason tuotteissa. Ominaisuudet ja tarvittavat tuet (HDMI 1.3, HDCP yms) kannattaa laitekohtaisesti vielä varmistaa, mikäli niillä on merkitystä.

PS. Tein oman aiheen, niin keskustelu jäsentyy ketjuissaan paremmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: HDMI-jakajat

Merkkejä ja malleja löytyy vähän joka lähtöön, mutta muun muassa Verkkokauppa.comista löytyisi tällaisia: Giffenin HDMI-kytkin 4 sisään ja yksi ulos, Snakebyten malli kaukosäätimellä ja Belkinin malli kaukosäätimellä. Hinnat liikkuvat sadan euron molemmilla puolilla.

Noista vaihtoehdoista suositeltavin valinta on Snakebyte Premium HDMI Selector. Laite on jämäkkää tekoa ja sisältää 4 HDMI-tulon lisäksi vastaavat optisen äänen tulot, joten jos on yhdistänyt kuvalähteet äänentoistojärjestelmään optisella liitännällä, Snakebyte huolehtii myös äänilähteen vaihdosta yhdellä napinpainalluksella. Luottokorttimallinen kaukosäädin ei ole häävi, mutta muuten työn jälki vaikuttaa laadukkaalta (laite painaakin yllättävän paljon). Verkkokaupan mainostamaa "sinisellä taustavalaistua, ohjelmoitavaa LC-näyttöä" ei Snakebytestä kyllä löydy.

Giffenin laite on luonnossa huomattavasti Verkkokaupan kuvaa rumempi (syynäämässäni yksilössä valintapainikkeet olivat jostain syystä räikeänpunaiset) ja muutenkin laite on muovisen oloinen rimpula. Kaukosäätimen puuttuminen on tietysti selvä miinus myös.

Belkinin laitteen korkea hinta taitaa johtua lähinnä merkistä. Laitteesta ei löydy kuin 3 sisäänmenoa eikä lainkaan optisia ääniliitäntöjä.

Markkinoilla on myös ainakin yksi 5 HDMI-sisääntuloa tarjoava malli, mutta sitä en ole päässyt testaamaan. Ja sitten on Giffenin/Cypressin räkkimallisia jakajia jopa 8 liitännälle, mutta ne eivät ole ulkonäkönsäkään puolesta oikein olohuonetavaraa, varsinkin kun puolet tuloliitännöistä on laitteen etupuolella, puolet takana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: HDMI-jakajat

Erinomaiset evästykset ja suositukset, kiitos Xbugs. Pidetään Snakebyten lootaa hankintaliipaisimella.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Itselläni on juuri päinvastainen ongelma. Eli tarvitsisin jonkun järkevän hintaisen splitterin (1 in, 2 out riittää). Nämä ovat nyt hintavampi, kuin nuo jakajat, mutta jos joku osaisi jotakin sopivaa suositella. Itse olen katsellut noita Giffenin tuotteita Verkkokaupasta, mutta piru kun en ole valmistajan sivuja löytänyt.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Noista vaihtoehdoista suositeltavin valinta on Snakebyte Premium HDMI Selector. Laite on jämäkkää tekoa ja sisältää 4 HDMI-tulon lisäksi vastaavat optisen äänen tulot, joten jos on yhdistänyt kuvalähteet äänentoistojärjestelmään optisella liitännällä, Snakebyte huolehtii myös äänilähteen vaihdosta yhdellä napinpainalluksella. Luottokorttimallinen kaukosäädin ei ole häävi, mutta muuten työn jälki vaikuttaa laadukkaalta (laite painaakin yllättävän paljon). Verkkokaupan mainostamaa "sinisellä taustavalaistua, ohjelmoitavaa LC-näyttöä" ei Snakebytestä kyllä löydy.

Tuo kuulosti sen verran kovalta paketilta, että peruutin juuri tehdyn tilaukseni tavan HDMI kytkimestä. Suurin syy tähän tuo optisen äänen jako, jota varten olisi tarvinnut erillinen laite hommata myös.

Kiitoksia vinkistä.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Taitaa tuollainen SnakeByte lähteä itsellänikin tilaukseen, vaikuttaa kyllä sen verran pätevältä laitteelta...
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Ollut tosiaan tässä kuukauden verran käytössä ja ei voi kuin kehua. Ei heikennä kuvanlaatua ja todeeeeeella iso plussa optisen jakajan mukana olosta.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Ollut tosiaan tässä kuukauden verran käytössä ja ei voi kuin kehua. Ei heikennä kuvanlaatua ja todeeeeeella iso plussa optisen jakajan mukana olosta.

Juuri pitikin kysymän käyttökokemuksia, mutta siitähän niitä tuli :) Onko kellään hintavinkkiä, että mistä saisi edullisimmin? Verkkokaupassa näkyy olevan 97.90e ja puolenkuunpeleissä 109e, taitaa olla edullisimmat vaihtoehdot?
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Juuri pitikin kysymän käyttökokemuksia, mutta siitähän niitä tuli :) Onko kellään hintavinkkiä, että mistä saisi edullisimmin? Verkkokaupassa näkyy olevan 97.90e ja puolenkuunpeleissä 109e, taitaa olla edullisimmat vaihtoehdot?

En ainakaan itse mistään onnistunut tuota verkkiksen hintaa halvempaa löytämään.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

En ainakaan itse mistään onnistunut tuota verkkiksen hintaa halvempaa löytämään.

Joo taidanpa laittaa sieltä tulemaan, näkyy varastotilanne olevan -1 mutta jospa niitä sinne pian saapuisi niin loppuisi tuo rasittava kaapeleiden irroittelu ja vaihtelu :D
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Verkkiksestä löytyy myös puolet edullisempi Atenin 4 sisään ja yksi ulos -boksi kaukosäätimellä.

Oli työn takana löytää tarkempaa speksiä tästä "A-mallista", kun Atenin kotisivu pukeltaa tiedot perusversiosta. Germaaniksi löytyi kuitenkin tällaista + edellisestä mallista PC Authority -saitin tekemää kevytarviota tähän tyyliin. Vaikuttaisi siis pätevälle HDMI 1.3B -tuetulle laitteelle 50 euron hintaan.

Nothingin tapaan Snakebyte-mallin optisten äänten jako olisi kyllä hyvä lisuke omaankin käyttöön, mutta arpomiseksi menee hankinta reippaan hintaeron vuoksi.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Itselläni on juuri päinvastainen ongelma. Eli tarvitsisin jonkun järkevän hintaisen splitterin (1 in, 2 out riittää). Nämä ovat nyt hintavampi, kuin nuo jakajat, mutta jos joku osaisi jotakin sopivaa suositella. Itse olen katsellut noita Giffenin tuotteita Verkkokaupasta, mutta piru kun en ole valmistajan sivuja löytänyt.

Kenelläkään kokemusta splittereistä???:confused:
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Nyt on SnakeByten jakajaa testailtu vähän aikaa ja on kyllä todella kätevä laite! Toimii niin kuin pitääkin ja kaikin puolin kompakti paketti. Kallishan tuo on, mutta pääsinpähän eroon tuosta alituisesta johtojen irroittelusta :)
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Nyt on SnakeByten jakajaa testailtu vähän aikaa ja on kyllä todella kätevä laite! Toimii niin kuin pitääkin ja kaikin puolin kompakti paketti. Kallishan tuo on, mutta pääsinpähän eroon tuosta alituisesta johtojen irroittelusta :)

Jep, itselläkin ollut tuo Snakebyten jakaja jonkun aikaa käytössä, ja on ollut aivan loistava laite!
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Hei!
Onko teillä ollut ongelmia äänen ja kuvan synkan kanssa. Mulla menee kaikki Snakebyten läpi mutta kuva on aikalailla jäljessä. Piuhat on 2-3m. Missä vika?

T. Muuten hyvä laite
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Hei!
Onko teillä ollut ongelmia äänen ja kuvan synkan kanssa. Mulla menee kaikki Snakebyten läpi mutta kuva on aikalailla jäljessä. Piuhat on 2-3m. Missä vika?

T. Muuten hyvä laite

Mulla menee vaan kuva Snakebyten läpi ja ainakin silloin tuntuisi synkat olevan ihan kohdallaan.
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Onko teillä ollut ongelmia äänen ja kuvan synkan kanssa. Mulla menee kaikki Snakebyten läpi mutta kuva on aikalailla jäljessä. Piuhat on 2-3m. Missä vika?

Mä jakelen HDMI-kuvan ja optiset äänet Snakebyten lävitse, enkä kyllä ole havainnut synkkaongelmia. Kuulostaa aika eksoottiselta. Olethan tarkistanut laitteidesi asetuksista, ettei esim. kaiuttimien etäisyyserojen takia asetettavia viiveitä ole säädetty väärin?
 
Vastaus: HDMI-jakajat

Hmm... synkkavika on sen verran paljo että en usko että on vikaa viiveissä... mutta tsekkaan... hyvä tietää ainakin että se ei ole ominaisuus.... :)
 
Ylös Bottom