Vastaus: Headsetit ja kuulokkeet surround 5.1 ja 7.1 -äänillä
Kertoisitko mitenkä tämä ero on tullut esille? Itse harkinnut ps4:n hommaamista kesän aikana, ja tottakai siihen kylkeen pitäisi uudet kuulokkeet saada. Monia kuulokkeita tutkinut steelseries H:sta ja Astro A50:stä lähtien aina turtle px4 ja sonyn omiin headsetteihin, mutta vaikka noita arvosteluvideoita kuinka katsoo ei niistä saa mitään selkoa mitkä olisi oikeasti kannattavat hankinnat sillä mielipiteitä tuntuu olevan niin paljon. Toki olisi parasta että itse pääsisi kokeilemaan kuulokkeita, mutta valitettavasti noita ei kaupoissa pääse ennen ostosta kokeilemaan, tai ei ainakaan ole sellasita kauppaa tullut vastaan.
Tämä on pitkä stoori...
Olen aina pelaillut pääasiassa FPS:sien multiplayereitä kuulokkeilla.
Ihan ekat kuulokkeet mitä aikoinaan hommasin boxin kylkeen olivat Sharkoonit COD4:n aikoihin. Sharkoonien kaiuttimien avulla sai hemmetisti etua, kun pystyi nostamaan kuulokkeiden äänenvoimakkuudella kaukaisia ääniä ohi lähellä olevien äänien. Sharkoonien äänet olivat mielestäni todella selvät ja kirkkaat. Niiden avulla oli helppo paikallistaa "vihollinen", kun äänestä kuuli helposti suunnan ja etäisyyden. Sharkoonien ainoa heikkous oli heikot johdot, jotka kuluivat käytössä kuulokkeiden kiinnityskohdasta. Loppuvaiheessa molemmissa kuulokkeissa oli jesarit estämässä johtojen taipumista. Sharkoonien käyttö vähentyi, kun muutin omaan kotiin vanhelmiltani ja tilalle tuli kotiteatteri 5.1 äänineen. Niillä tuli pelailtua aikansa, mutta sitten tuli polte hankkia kuulokkeet ja Astro A40:t tuli hommattua. Ne on ollut mielestäni huonoimmat kuulokkeet Turtle Beachin X4:n kanssa. Astrojen äänet olivat mielestäni todella epätarkat paikallistaa ja jotenkin todella "täyteläiset". Varmaan sopivat hyvin kilpapelaamiseen CODin SD:hen ja Counter-Strikeen rauhallisissa pelimuodoissa, mutta kaikki muut pelit ja pelimuodot ne tuntui kokoajan olevan tukossa, kun eivät tienneet mitä ääniä korostaa. Esimerkiksi Battlefieldissä ne ei pystyneet tarkkaan kertomaan kuinka läheltä askeleet, ammuskelu tai hahmojen huutelut kuuluivat. Äänten erottelukyky oli huonoa, vaikka käytössä oli kehuttu Mixamp. Chatin ja peliäänien tasapaino oli todella surkea. Jos halusi keskustella muiden kanssa pelaillessa peliäänet kärsivät ja jotain "tärkeitä" ääniä menetti aina silloin tällöin chatin äänien taakse. Jos taas peliääniä tuli nostettua, niin räjähdykset ja muiden kovempien hetkittäisten äänien aikana ei kuullut keskustelua. Astrojen runko myös hajosi todella helposti.
Astrojen tilalle Sharkoon V2:set ja ne olivat yhtähyvät kuin aikaisempikin versio. Tyttöystävääni alkoi vituttaa jossain vaiheessa Sharkoonien aiheuttama johtosekamelska olohuoneessa, minkä takia hommasin Turtle Beachin X4. Ehdottomasti huonoimmat kuulokkeet näistä kaikista, mitä olen ostanut tähän asti. Kuulokkeet olivat todella muoviset ja paljon kehuttu sekä kohuttu äänten muokkaus oli täysi floppi. En koskaan saanut useamman tunnin säätösessiolla kuulokkeita mieleisekseni, niin myin ne pois. Äänikortin preset-asetukset ja ladattavat presetit olivat ne millä tuli pääasiassa pelattua. Äänien säädöstä teki todella turhauttavaa tasapainoisen äänimailman puuttuminen. Ääniä sai säädettyä kyllä laidasta toiseen, mutta tällöin kyseessä oli aina kompromissi muista äänistä. Kyllähän niillä sai nätisti askeleet ja luotien iskeytymiset eriteltyä muista äänistä, mutta muut äänet olivat niin kuraa ja vääristettyjä ettei niillä paljoa halunnut pelata. Huom. Sharkooneissa etu- ja takaäänien voimistaminen ei tuhonnut muita ääniä, mikä aiheutti itsessäni suurimman turhautumisen.
Turtle Beacheista sain sen verran rahaa takaisin, että hain kaupasta Soundblasterin Omega Recon 3D USB-äänikortilla. Omegat ovat olleet Sharkoonien jälkeen parhaimmat mitä olen ostanut. Ne toimivat huomattavasti paremmin kuin Turtle beachit. Tästä päästäänkin tähän päivään ja tilanteeseen, jossa haluaisin hankkia PC-pelaamisen tasoiset äänet ulos pleikkaristani. Sharkooneja ei enää saa ja vastaavat Trittonit on tuplasti kalliimmat. En enää ole pistämässä 300€ rahaa konsoleille tarkoitettujen Headsetteihin, kun vastaavalla summalla saa hieman parempaa rautaa.
Alla on muistikuvien mukaiset hankintahinnat ja arvio milloin nämä kuulokkeet on minulla olleet.
Sharkoonit ( n. 130€) itsellenäni oli 2007-2008, Astrot ( 250-300€) 2008-2009, Sharkoonit (130€) 2009-2011, Turtle Beachit (250€) 2011-2012 ja Reconit (130-170€) 2012-> Kotiteatteria pidin taustalla 2008 - 2010 (400-500€). Sitä tuli aina etsittyä sitä pikkusen parempaa headsettia kuin aikaisemmat olivat.
Jos minulta kysytään suosituksia kuulokkeista, niin en ikinä maksaisi enää samanlaisia summia Turtle Beacheista tai Astroista. Ne eivät vain ole 250-300€ arvoisia headsetteja. Jos aiotte käyttää vastaavia summia niihin, niin miettikää vielä kerran uudestaan.Astrot ja Turtle Beachit vaativat kaikkein kovimmat äänenvoimakkuudet toimiakseen, mikä myös ajoi vaihtamaan vähemmän kuuloa rasittaviin kuulokkeisiin. Halvemmista kuulokkeista löytyy varmasti ihan vastaavia paketteja ja eroa ei ole kuin hinnassa.
Itse mietin nyt Seinheiserin, AKG ja Beyerdynamicin malleja sekä jotain kunnollista vahvaria pleikkarin rinnalle. Sonyn PlayStation Wireless Stereo Headset 2.0 myös houkuttelisi alhaisen hinnan takia, mutta jotenkin on vaikea uskoa että ero Reconeihin olisi tuon rahan arvoinen.