Vastaus: Hearthstone: Heroes of Warcraft (beta)
Ihan kelpo kevytkortinläiskintä. Ei pärjää Magic: The Gatheringille mekaniikoissa ja syvyydessä, mutta toisaalta pelit pysyvät lyhyinä ja nopeatempoisina.
Peliä harkitsevalle tässä lyhyt "opas" siihen miten homma toimii ja kuinka "free" tämä on pelata.
Hearthstone on TEORIASSA pelattavissa täysin ilmaiseksi, mutta rakennetuilla pakoilla tulee lättyyn pitkään ja hartaasti ellei hanki korttipakkoja pinoittain. Tällä hetkellä ainoa tapa tehdä kultaa joilla ostaa noita buustereita ja arena-entryjä on käytännössä pelata arenaa todella korkealla voittoprosentilla. Joka on sitten ns. haastavampi juttu. Käytännössä pitäisi jatkuvasti vetää 7-3 tai paremmalla recordilla, tai sitten on kalasteltava lisäkulta päivittäin tippuvista questeista tyyliin "40g jos voitat 2 peliä herolla X tai Y".
Hearthstonessa TEORIASSA voit craftata puutuvat kortit ja näin tarkasti hankkia juuri ne laput mitä tarvitset, mutta ongelmana tässä on huono suhde.
Eli dustit menevät näin;
Rarity
| Craftaus
| Dustia dissauksesta
|
Common
| 40
| 5
|
Rare
| 100
| 20
|
Epic
| 400
| 100
|
Legendary
| 1600
| 400 |
Eli millä tahansa raritylevelillä craftaaminen on Todella Huono Diili, joten efektinä on "älä craftaa ennen kuin sinulta uupuu vain muutama hassu kortti koska muuten maksat 8x hinnan kortista josta sitten seuraavan korttipaketin jälkeen tulee huonolla tsäkällä duplikaatti" (ja tietty "älä missään tapauksessa craftaa common-kortteja, niitä tulee kuitenkin ovista ja ikkunoista ja kaikki menevät dissiin hyvin pian").
Koska kortteja ei voi vaihdella (tämä on "collectible card game" eikä "trading card game" :wink: ) ei duplikaateilla tee yhtään mitään muuta kuin dissaa pois.
...joten tämän matematiikan lopputulos on se, että jos haluat rakentaa kilpailukykyisiä pakkoja ranked playhin, on boostereita käytännössä pakko ostaa. Sanoisin että semmoinen 120-200 boosteria eli 135e - 225e pitäisi upottaa että korttikokoelma on sen kokoinen että siitä voi rakentaa melko vapaasti constructed-pakkoja (ja loput on sitten dustattu ja käytetty puuttuvien legendary-korttien saalistamiseen tärkeysjärjestyksessä.
Jos pelaat puhtaasti ilmaisena, edes tuon 120 paketin "grindaaminen" maksamatta mitään on melkoinen savotta vaikka pelaisit tajuttoman hyvin. Oletetaan että vedät jokaisen arenan 12-2 - saat tällöin vähintän yhden korttipaketin ja 225-400 kultaa käyttäen 150 kultaa arenaan osallistumiseen. Eli pari 12 voiton arena nettoaa maksimissaan 8 pakettia. Ja ei, et ole vetämässä jatkuvasti 12 voittoa. Jos voittoja on vähemmän kuin 4, voi tulla takkiin - eli 150 kullalla saatkin vain sen yhden korttipaketin ja alle 50 kultaa ja diili oli huonompi kuin suoraan paketin ostaminen kullalla. Ja ennen kuin joku korjaa, kyllä 12 voitolla voi joskus saada 2 pakettia, mutta todennäköisyys on ~2% luokkaa, joten jätin sen tässä laskuista pois. En myöskään laskenut dustille ja irtokorteille joita joskus tippuu palkintoina mitään arvoa. Ne ovat vähän semmoista ylimääräistä kuorrutusta.
Kyllä, pelissä on pakkoja millä constructedia voi pelata ilman epiccejä ja legendaryjä (aiheesta oli juuri tuossa yksi tarina jossa jamppa kokeeksi veti itsensä ladderissa legendary-tasolle käyttämättä penniäkään oikeaa rahaa) mutta kuten niin usein F2P peleissä, pelaat tällöin vasen käsi sidottuna selän taakse ja käytettävissä olevat pakkatyypit ovat kovin rajoittuneita.
Toistaiseksi ranked playsta rakennetulla pakalla ei saa _yhtikäs mitään_ muuta kuin rankkia. On todennäköistä että jossain vaiheessa rakennetulla pakalla pelaamisestakin alkaa jotenkin saamaan saalista - kenties tulee jotain turnausjonoja arenan tyyliin - mutta näissä on ihan varmasti myös sitten osallistumismaksua kullalla.
Eli yhteenvetona; Ei ihan niin sikariisto pay-to-win kuin jotkut pahimmat mobiilipeliviritykset, mutta realistinen hinta pelille on pitkälti yli 100 euroa jos haluaa reippaasti valinnanvaraa pakanrakennukseen. Vähän tyyristä kortinlätkimisestä.
Menettelee kuitenkin semmoisena "pelaanpa yhden arenan parin-kolmen päivän välein kustantaen sen päivittäisillä questeilla ja arenan saalisgoldeilla ja hitaasti keräilen kortteja"-pelinä. Siinä mielessä oikeastaan oikein hyvä - päivässä ei oikein pysty pelaamaan kuin 10-15 matsia ennen kuin tilanne on se että päivän questit ja arena on pelattu ja ei ole kultaa uuteen arenaan ennen seuraavaa daily questia. Tietty HC grindaajat voivat jatkaa rakennetulla pakalla (10 kultaa per kolme voittoa, maksimissaan 100 kultaa per päivä) mutta rajoitetulla korttivalikoimalla voi olla kivistä kaapia voittoja. Kaipa teoriassa alemmilla rankeilla muillakin on vastaavat jämäpakat että jos ei rankingille pistä mitään painoa niin kaipa se menee...