Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heavy Rain

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luckyman
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Ahdistusta, välinpitämättömyyttä, turhaa väkivaltaa ja kuolemaa. Siinäpä se taitaa olla tiivistettynä.:cool:

Loistava idea. :D Parasta on, että tietää ettei voi oikeasti ketään satuttaa, joten pahistelusta tuskin tulee kovinkaan surkea mieli... Ellei itse pelin käsikirjoittaja David Gake ole keksinyt pelin tarinaan jotain todella häijyä juonikoukeroa, jossa vain on yksinkertaisesti mahdotonta yrittää olla paha tyyppi, koska surullinen tunnelma painaisi niin karmeasti niskavilloja, että pahaa tekee.

EDIT: TT-2k: Ookkei. Eli liika kikkailu vaihtoehtojen valinnan suhteen voi osoittautua turmiolliseksi elokuvallisen fiiliksen säilymisen suhteen, tai sitten sellaisella touhulla ei vain pääse yksinkertaisesti eteenpäin. :D No pitää tässä silti koittaa vähän säätää ja katsella miten pahaan loukkuun sitä stoorin voikaan pistää. :p

PS: Saitko kaikki hahmot elävinä tarinan loppuun? Oliko peli ylipäätään haastavaa sorttia teikäläisen mielestä?
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Saitko kaikki hahmot elävinä tarinan loppuun? Oliko peli ylipäätään haastavaa sorttia teikäläisen mielestä?
Sain kyllä, mutta vasta toisella yrittämällä. Haastava peli ei suoranaisesti ollut missään vaiheessa, mutta pelasinkin "keskivaikealla" vaikeustasolla. Matkan varrelle mahtui kyllä tiukkoja toimintakohtauksia, joissa pulssi nousi reippaasti toiselle sadalle. Niissäkään ei onneksi ihan yhdestä tai kahdestakaan virhepainalluksesta vielä rokotettu totaalisella epäonnistumisella. Noissakin tilanteissa "vaikeuden" loi se painostava vaaran tunne eikä niinkään Jedi-refleksejä vaativa sorminäppäryys.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Hyvin elokuvallinen tunnelma kärsii, jos kovin vaeltelee ja yrittää keksiä vaihtoehtoisia reittejä. Vaikka valintoja onkin, ne vaikuttavat nimenomaan juoneen. Silti monissa kohtauksissa asiat on silti tehtävä juuri siinä tarkoitetussa järjestyksessä ennen kuin juoni nytkähtää taas eteenpäin. Sellaiset hetket paljastavat, että kyseessä on todellakin pelkkä peli.

Tämäpä tämä. Ja tunnelma pilaantuu lisääku tesmii eri chaptereita eri loppuratkaisujen toivossa, joten en suosittele.

<vahvaa spoileria lopusta, älä lue ellet ole pelannut läpi>
Itse mokasin lopun toimintakohtauksessa sen verran, että Madison kaatui ja joutui kyttäautoon. Sen seurauksena hän ei päässyt varoittamaan Ethania, ja "kaikki neljä päähenkilöä hengissä" -Trophy jäi sen vuoksi saamatta. Pelasin kyseisen chapterin kyllä heti perään uudestaan, ja tuo Trophykin tilille kilahti. Samalla se muutti pelin lopun jälkeisiä epilogejakin merkittävästi.

Tätäkään ei kannata lukea, jos et ole pelannut peliä läpi.

Minä tapatin Madisonin lopputulipalossa, kun kurkkasin ikkunasta ja nainen totesi korkeuden tappavan. Mielestäni painoin oikeaa nappia, mutta en sitten näemmä, kun rohkea hyppy päätyi kovaan kosketukseen Herr asfaltin kanssa. Tällä vaihtoehdolla (Madison ei tule lopussa lainkaan varastolle) poliiseja ei jostain syystä näy mailla halmeilla, kun taas neidin mukana olo toi ne mystisesti mukaan, vaikka muuten pelattiin tismalleen samalla lailla.

Juonessa nakerteli myös hivenen pari typeryyttä, kuten Marsin muistikatkosten täydellinen katoaminen puolivälin jälkeen. Miksi hän näki hukkuneita lapsia, ja miksi hänellä oli aina origami kädessä? Tapahtumalle ei annettu missään vaiheessa mitään selitystä, vaan koko homma haiskahti vain halpamaiselta "hän-on-syyllinen"-harhaanjohdatukselta, joka palveltuaan tarkoituksensa häivytettiin hiljalleen "turhana".

Samaan syssyyn dekkarin ajatusmaailma on loppuratkaisun jälkeen hivenen vinksallaan, tosin jälleen tarkoituksellisen harhaanjohdattamisen vuoksi. Ei nyt niin oleellista, mutta tuskin sitä itse ajattelisi mielessään tyyliin "autanpa nyt perhettä, kun pitää paljastaa kuka murhaaja on". Tosin hänen kohdallaan hieman ontuvampi tapaus oli tämä ison kihon pojan metsästäminen. Miksi lähteä riskeeraamaan henkeä "origami-murhaajan" metsästämiseen, kun mitään epäillystä ei koskaan ollutkaan? Samoin minulle jäi hivenen hämäräksi se, miten Madison tiesi kyseisen dekkarin, kun hänen äitinsä viimein paljasti toisen poikansa nimen (hämmästynyt ilme sairaalasta poistuessa).

Mutta kaiken kaikkiaan erinomainen tapaus, harmittavasti tietyt kohdat vain sattuivat nakertamaan pelin kokonaisuutta.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Kiitokset vielä TT-2k, kun jaksoi noita videoita tänne pyynnöstäni laitella. Keiltä tämä peli jo täältä lötyy? ja mistä olette omat kappaleenne hommanneet/saaneet?
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Esimerkiksi Uncharted 2:ssa välillä ärsytti, kun esim. Sullyn "I'm sweating like a hooker in a church" -vitsi meni melkein ohi suomitekstien takia. Onneksi kuuntelin myös englanninkielistä puhetta, niin kuulin sen "paremman" vitsin (suomitekstityksiin oli keksitty joku ihan oma vitsinsä :D). Samoin muitakin kirosanoja oltiin välillä hieman laimennettu.

Nyt täytyy olla samaa mieltä. Huomasin itsekin juuri tuossa "huora kirkossa" kohtaa että ei hitto, nää subithan kusee. Tai saattoi olla vierestä katteleva veli joka sen huomasi. UC1:n lopussa myös puuttui ääkkösiä muutamista lauseista, mutta muuten ihan OK. Välillä teki UC2:ssa todella mieli vaihtaa enkkusubeihin mutta sinnittelin ekan pelikerran läpi noilla suomisubeilla.

Heavy Rainin demossa ranska kyllä kuulosti välillä paremmalta kuin englanti ja välillä taas ei. Saas nähdä millä pelaan läpi (ekalla kertaa).

Kait tää on pakko pistää ennakkotilaukseen. Uskon että kun tältä ei odota isoa uudelleenpeluuarvoa niin tulee saamaan ihan mukavan pelielämyksen. Saattaa olla että myyn aika nopeasti pois. Se mitä eniten odotan alkuvuodesta on GoW3, aijaijai :D
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Mielestäni ranskankielinen dubbaus pilaa fiilistä. Kuitenkin niin selvästi huomaa että peli sijoittuu jenkkeihin. Vaikka muuten olisikin paremmin dubattu ranskaksi.
Jos peli taas sijoittuisi Ranskan olisi tilanne täysin eri.

Itse en sijoittaisi tätä peliä mihinkään olemassa olevaan maahan, saatika edes tähän aikaan. Kaiken nähdyn perusteella kyseessä voi olla vahvasti tyylitelty teos, viitteitä löytyy sieltä täältä jopa eri aikakausilta. Siihen ympäristöön sopii hyvin vähän sofistikoituneempi kielivalinta. Ranska ja venäjä esimerkkinä.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Tätäkään ei kannata lukea, jos et ole pelannut peliä läpi.

Minä tapatin Madisonin lopputulipalossa, kun kurkkasin ikkunasta ja nainen totesi korkeuden tappavan. Mielestäni painoin oikeaa nappia, mutta en sitten näemmä, kun rohkea hyppy päätyi kovaan kosketukseen Herr asfaltin kanssa. Tällä vaihtoehdolla (Madison ei tule lopussa lainkaan varastolle) poliiseja ei jostain syystä näy mailla halmeilla, kun taas neidin mukana olo toi ne mystisesti mukaan, vaikka muuten pelattiin tismalleen samalla lailla.
<edelleen loppumeiningeistä puhetta>
Tuopa erikoista, sillä itsekin kokeeksi tapatin Madisonin samassa kohtaa varsinaisen läpipeluun jälkeen, mutta kyllä ne poliisit siellä silti oli. Madisonin ollessa hengissä tyrin sen motskarikohtauksen, ja sen vuoksi Ethan ammuttiin varaston ovelle. Uusintayrityksen jälkeen koko kolmikko tuli ulos iloisena, ja Madisonin epilogikin muuttui kaksiosaiseksi; ensin TV-haastattelu ja sitten nimmarinjako kirjakaupassa (jossa vähän vihjattiin jopa pelin jatko-osaan).

<muuten vaan pahaa spoileria pelin juonesta>
Juonessa nakerteli myös hivenen pari typeryyttä, kuten Marsin muistikatkosten täydellinen katoaminen puolivälin jälkeen. Miksi hän näki hukkuneita lapsia, ja miksi hänellä oli aina origami kädessä? Tapahtumalle ei annettu missään vaiheessa mitään selitystä, vaan koko homma haiskahti vain halpamaiselta "hän-on-syyllinen"-harhaanjohdatukselta, joka palveltuaan tarkoituksensa häivytettiin hiljalleen "turhana".
<sammavamma här>
Aivan totta. Tuotahan ei edes yritetty selittää millään lailla, joten etenkin origamien ilmestyminen käteen jäi täysin avoimeksi.

Kokeilin tuossa vielä vähän lisää valintojen vaikutuksesta tarinaan tapattamalla päähahmoja oikein urakalla. Ja kyllähän sieltä taas ihan erilainen loppu tuli. Silti laskin, että noita kysymysmerkki-Trophyja on edelleen saamatta 21 kpl, joten toinen täysi alusta loppuun vedetty läpipeluukerta pitää vielä ottaa.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Itse en sijoittaisi tätä peliä mihinkään olemassa olevaan maahan, saatika edes tähän aikaan. Kaiken nähdyn perusteella kyseessä voi olla vahvasti tyylitelty teos, viitteitä löytyy sieltä täältä jopa eri aikakausilta. Siihen ympäristöön sopii hyvin vähän sofistikoituneempi kielivalinta. Ranska ja venäjä esimerkkinä.

Pelissä esiintyy kuitenkin esimerkiksi FBI, jota ei kyllä kovin monesta maasta löydy...

(köh, yhdestä)
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Itse en sijoittaisi tätä peliä mihinkään olemassa olevaan maahan, saatika edes tähän aikaan.
Umm, Heavy Rain sijoittuu vuoteen 2011 ja Yhdysvaltain itärannikolle. Se ei ole edes mikään suuri salaisuus tai spoileri, vaan käy ilmi käytännössä pelin alusta lähtien. :)
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Parasta on, että tietää ettei voi oikeasti ketään satuttaa.

Itse asiassa jo demossa pystyy satuttamaan. Siis ainakin mitä siihen pahisteluun tulee. Riittää kun jättää ensimmäisen osion loppupuolella Lauren Winterin toimittamaan nyrkkeilysäkin virkaa. Sitten kun käyttää mielikuvitusta, niin tuskin Troyn hauskanpito pysähtyy vielä siihen.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Gametrailers.comin arvostelu Heavy Rainista. Herkkä hipiäisten ei kannata katsoa jos haluavat kokea kaiken tästä pelistä tuoreena. Sisältää kuitenkin sen verran uutta materiaalia(alun tutorial meiningin lisäksi) jota en itse ollut aikaisemmin nähnyt.
Katsoin nyt tämän itsekin. Sanon, ettei TODELLAKAAN kannata katsoa kuin vasta läpipeluun jälkeen. Gametrailersilla on kumma tapa ottaa matskunsa ihan koko pelin varrelta, kun taas esim. IGN oli rajoittanut kohtauksiin, jotka on jo nähty joko demossa tai muissa virallisissa esittelyvideoissa.

Jäin vielä illalla unta odotellessa miettimään pelin tapahtumia ja Heavy Rainia varsinaisena pelinä. Olen ihan varma, että kaikki eivät tästäkään tule pitämään ja soraääniä tulee kuulumaan. "Nön-nön-nöö, samaa parranajelua, mehupurkin kaatamista kurkkuun ja QTE-tappelua alusta asti. Miksi en edes voinut tehdä niin ja näin?" tullee kuulumaan vihhaajien suusta.

Suosittelen, että ensimmäisellä läpipeluukierroksella ei edes yritä kikkailla liikaa, vaan antaa asioiden edetä omalla painollaan. Silloin illuusio "elokuvasta" säilyy kirkkaimpana. Koska on kuitenkin totta, että paikoitellen ohjaimen voi vaikka laskea kädestään ja silloin peli "pelaa itseään" tiettyjen vakiovalintojen kautta.

Nämäkään seikat eivät silti poista sitä tosiasiaa, että minulle henkilökohtaisesti Heavy Rain oli vaikuttava kokemus, ja juonellisesti kyseessä on yksi pelihistoriani parhaita tapauksia.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Olen ollut aika hyvin pimennossa tämän osalta ja demo oli yllättävän mielenkiintoinen, joten täytynee vielä pimitellä vähän aikaa. En ihan ymmärtänyt miksi kävely piti hoitaa R2:lla (oletan että joistain QTE-syistä), mutta tottuuhan siihen.

Ääninäyttely vaan oli paikoitellen tosiaan sen verran Tervasaaren Kesäteatteria että immersio rikkoutui. Sinänsä positiivista että peli herättää fiiliksiä ja keskustelua mm. siitä mikä kieli sopii niihin fiiliksiin, ettei aina tartte jauhaa harmaan space marinen partakarvojen polygoneista :p
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Olen ollut aika hyvin pimennossa tämän osalta ja demo oli yllättävän mielenkiintoinen, joten täytynee vielä pimitellä vähän aikaa. En ihan ymmärtänyt miksi kävely piti hoitaa R2:lla (oletan että joistain QTE-syistä), mutta tottuuhan siihen.

Minä en pelin läpi pelanneena ymmärrä syytä vieläkään. Huomattavasti paremmat kontrollit olisi ilman moista.

CtrlAltDellin sarjiksessa oli hupaisa Heavy Rain -läppä. Todellisuudessa ne eivät ole vaikeaselkoiset (mielestäni), mutta strippi osuu nauruhermoon ja kovaa :)

http://matin.maapallo.org/kuvatuuppari/ctrlaltdel/1404/20100212.jpg
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

CtrlAltDellin sarjiksessa oli hupaisa Heavy Rain -läppä. Todellisuudessa ne eivät ole vaikeaselkoiset (mielestäni), mutta strippi osuu nauruhermoon ja kovaa :)
Tuota tuli kyllä repeiltyä täälläkin ihan simona kun pari päivää sitten näin. Onko tuossa mitään totuudenperää? Mielestäni olisi erittäin mielenkiintoista, jos pelissä voisi kädettää väärällä valinnalla tilanteita tuohon tyyliin.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Minä en pelin läpi pelanneena ymmärrä syytä vieläkään. Huomattavasti paremmat kontrollit olisi ilman moista.

Yhteen suuntaan kävelyä ja samaan aikaan elokuvamaisesti vaihtuvia kuvakulmia on tietysti suht vaikea yhdistää.

Voi tietysti demossa hämmentää, koska vaatii hetken totuttelua, mutta kyllähän se sen jälkeen sujuu. Lisäksi kävellessä ei tarvitse kiirehtiä tai suorittaa, joten asia ei ole yhtään kriittinen.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Tuota tuli kyllä repeiltyä täälläkin ihan simona kun pari päivää sitten näin. Onko tuossa mitään totuudenperää? Mielestäni olisi erittäin mielenkiintoista, jos pelissä voisi kädettää väärällä valinnalla tilanteita tuohon tyyliin.

Eipä juuri voi kädettää. Huumoria on tietysti helppo repiä, kun ollaan jo lähellä, että kusella käymisestäkin tehtäisiin QTE:tä.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Lisäksi kävellessä ei tarvitse kiirehtiä tai suorittaa, joten asia ei ole yhtään kriittinen.
Totta. Etukäteen hieman pelkäsin, että kontrollit voisivat tuottaa ongelmia nopeatempoisemmissa kohdissa ja/tai paikoissa, joissa asioita pitää suorittaa tietyn aikarajan puitteissa. Noin ei kuitenkaan käynyt, vaan tukalissakin paikoissa kaiken ehti ihan hyvin tehdä.

Tosin esim. God of War on osoittaunut, että kyllä elokuvalliset kamerakulmat voidaan yhdistää normaaliin tatilla ohjailuun. Vähemmän GOWissa suuntavaisto sekosi kuin Heavy Rainissa. Käytännössä kuitenkin vain yhdessä ainoassa tilanteessa suuntavaisto meni sen verran sekaisin, että paniikki tuntui jo ruudun tälläkin puolen. Mutta siinä tilanteessa se oli täysin hyväksyttävää olosuhteet huomioon ottaen. (Ymmärrätte kyllä sitten...) ;)
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

GOW:ssa tosin liikutaan isoissa tiloissa ja liikkeissä ei ole realismia, vaan Kratos säntäilee salaman joka suuntaan.
 
Vastaus: Heavy Rain [Hype]

Demon jälkeisiä tunnelmia:
On todella mielenkiintoinen peli kyseessä. Pelattavuus oli aika erikoista mutta hienoa. Tunnelma oli kyllä todella synkkä. Tuo ainut taistelukohtaus oli todella hienon näköistä. Tämän FBI-agentin erikoislasit pilas kyllä vähän realistisuutta(tuli Batmanin detective mode mieleen).
Kyllä tämä ostoon menee.
 
Ylös Bottom