Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hell Is Us

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itekki ratkasin just tieten tuon saman pulman Watcher’s Nest? ja tuli hirvee neropatti fiilis vaikkei tuo nyt varmaan ollut todellisuudessa edes vaikea. :D
Mulla tuli kans kunnon nerous olo :D Vaikka on joillekki iha lastenleikkiä! Yllättävän hyvä peli tää sit lopulta on/oli, vielä on toki matkaa mutta pitää edelleen otteessa vaikka muut pelit jo kolkutteleekin ovia.

Itseäni on tuon kartan puuttumisen, sekä hahmon ihan järjettömän hätäisen kääntymisen (tosin tuon taitaa saada asetuksista muutettua itselleen sopivaksi?) lisäksi tässä pelissä arveluttanut se, että ainakin demossa, sekä muuten näkemissäni videonpätkissä, nuo viholliset ovat järjestään noita valkoisia oudon näköisiä kummajaisia, jotka ovat kovin geneerisen ja tylsän oloisia usein toistuessaan. Ovatko viholliset todella niin yksipuolisen oloisia, kuin mitä demosta ja videoista on välittynyt? Jos ovat, niin sitten vahvistuu orastava ajatukseni siitä, että tämä on minulle alelaarikamaa. Jos taas vaihtelua vihuissakin oikeasti on, niin alan ehkä kallistumaan jopa siihen, että tämän voisi piankin hankkia. Tai sitten ihan ensimmäisistä aleista. Kiinnostavia elementtejä pelissä vaikuttaisi kyllä olevan, esim. pelimaailman tunnelman osalta.

ACG AGC? En ikinä muista mikä kyseisen tubearvostelija oikea nimi nyt olikaan :D Pisti myös melko osuvasti silmään juuri nuo valkoiset ehkä liianki toistuvat tylsähköt "mönjäkummitukset" mitä tuntui kaveri pieksevän koko ajan. Muutenkin jotenkin ne vihut näyttää noh... tylsiltä. Mikä siinä mielessä tuntuu oudolta valitukselta kun ei esim dead island 2 zombiet nyt varmasti sitä enemmän tai jopa vähemmän mielikuvitusta peleissä yli käytettyjä olioita, mutta kuitenkin melko laajalla eri variaatiolla ja kuitenkin se piekseminen törkeen hauskaa. Mikä tässä näyttää olevan melko tylsä mutta kuitenkin aika suuressa roolissa.

Mutta en usko että on kuitenkaan nyt tämän pelin liha ja suola? Itse pelimaailma ja ympäristö vaikuttaa jotenkin tosi tunnelmalliselta, kuten arvostelija sanoin semmosta 80 luvun kauhuleffan fiilistä ym. Puzzlet ja mysteerien selvittämiset, paljon näytti olevan mielenkiintoisia elementtejä. Mutta joo, en nyt lähe heti huomenna sitä kuitenkaan hakemaan kun just nyt wuchang menossa ja edessä mun pelivauhdeilla tästäkin tulossa vähintään 100h seikkailu.

Täälläkin aloiteltu tänään pelin parissa. Alussa metsikössä tarpoessa tuli jotenkin Alan Wakemäiset fiilikset, positiivisessa mielessä. Paljoa en kerennyt alussa vielä kokemaan, mutta vaikuttaa kyllä erittäin lupaavalta. Tykkään myös valikon/pädin old school -graffoista

Hyvä tää on. Tykkään siitä kun Atomfall tyyliin vihjeet ja tehtävät pitää itse maailmasta löytää, eikä ole turhaa kädestä pitelyä. Näin se homma kuuluu hoitaa. Löysin melko kookkaan aseen ja voi pojat miten hauska sillä on mätkiä menemään. Ei helvetti miten mielenkiintonen peli, ei tässä mitään Cronoksia heti pelailla.

Hyvä tää on. Tykkään siitä kun Atomfall tyyliin vihjeet ja tehtävät pitää itse maailmasta löytää, eikä ole turhaa kädestä pitelyä. Näin se homma kuuluu hoitaa. Löysin melko kookkaan aseen ja voi pojat miten hauska sillä on mätkiä menemään. Ei helvetti miten mielenkiintonen peli, ei tässä mitään Cronoksia heti pelailla.

Onko se miekka, sillä itekkin painellu menemään. Pistetään ukot pinoon. :D

Tää maailma vaan paranee kun etenee, hitto jos olisin sen demon perusteella tehnyt päätöksen ni olis tällänen hyvyys jääny kokematta!
Jep, aivan upeita alueita kyllä tullut vastaan. Mitään muuta valitettavaa ei itellä ole, kun nuo viholliset mitkä on kyllä kaikki samanlaisia. Mutta tuo on siinä mielessä pieni vika tässä, kun tämä painottaa paljon enemmän maailmaan, tutkimiseen ja puzzleihin. Ja tuo combat kuitenkin itsessään tuntuu ihan hyvältä, vihuvariaatio vaan puuttuu niin siinäkään mielessä ei iso puute ole.

Jep, aivan upeita alueita kyllä tullut vastaan. Mitään muuta valitettavaa ei itellä ole, kun nuo viholliset mitkä on kyllä kaikki samanlaisia. Mutta tuo on siinä mielessä pieni vika tässä, kun tämä painottaa paljon enemmän maailmaan, tutkimiseen ja puzzleihin. Ja tuo combat kuitenkin itsessään tuntuu ihan hyvältä, vihuvariaatio vaan puuttuu niin siinäkään mielessä ei iso puute ole.

Siitä just valitin omassa viestissä kun piekseminen kuitekin aika isossa roolissa niin alkaa varmaa puuduttaa piestä niitä samoja tylsiä valkoisia löllyköitä, mutta varmasti pelin muut osa alueet kunnossa ja paljon muuta pelaamista koukuttavia tekijöitä? Ettei se taistelu ja samojen vihujen piekseminen nyt ole se pääasia, ainakin ne pari arvosteluu katsomalla itse kiinnitin huomiota juuri siihen miten mielenkiintoinen maailma tässä on, mitä varmasti on paljon enemmän mitä näissä arvosteluissa.

Mun isoin ongelma tän pelin kanssa on päähahmo. Ensinnäkin se tukka, mitä vittua ? Sitten vaikka herra Deus Ex on loistava näyttelijä ei sen ääni sovi tälle hahmolle yhtään. Mut ehkä sekin johtuu vaan siitä tukasta.

Mun isoin ongelma tän pelin kanssa on päähahmo. Ensinnäkin se tukka, mitä vittua ? Sitten vaikka herra Deus Ex on loistava näyttelijä ei sen ääni sovi tälle hahmolle yhtään. Mut ehkä sekin johtuu vaan siitä tukasta.

Se on se tukka! Mr. Adam Jensenil on hienosti lakalla stailattu fleda ja coolit aurinkolasit niin herra Deus Ex näyttelijä on kuin tehty sille hahmolle. En ole peliä pelannut vielä mutta deus ex: human revolution yks mun kaikkien aikojen lempipeli ja mörisevä Adam Jensen, voisin kuvitella itsekin kyseisen ääninäyttelijän häiritsevän olemalla jonkun täysin sopimattoman hahmon äänenä. :p

Ei kai noita hiuksia enää alun jälkeen edes näe, kun on huppu niin syvällä päässä! :D Joo ohan se aika karsee permis…

Tuosta combatista vielä niin IMO tuota ei kannata säikähtää. Ihan hauskaa se kaikesta huolimatta on, eikä missään nimessä tunnu huonolta kuitenkaan. Ja tosiaan kaikki tuo muu pelissä on muutenkin enemmän pääosassa.

Eikai noita hiuksia enää alun jälkeen edes näe, kun on huppu niin syvällä päässä! :D Joo ohan se aika karsee permis…

Tuosta combatista vielä niin IMO tuota ei kannata säikähtää. Ihan hauskaa se kaikesta huolimatta on, eikä missään nimessä tunnu huonolta kuitenkaan. Ja tosiaan kaikki tuo muu pelissä on muutenkin enemmän pääosassa.

Kyllähän sen näkee aina niissä nykyajan keskusteluissa sen komean herran kansaa. Tulee vaan kunnon vietnam flashbackit siitä tukasta.

Täytyy kyl vkl taas jatkaa kunnolla kun nyt ollu aikaa pelata.

Eikai noita hiuksia enää alun jälkeen edes näe, kun on huppu niin syvällä päässä! :D Joo ohan se aika karsee permis…

On nuo muut elementit kuulostaneet kyllä hyviltä, mutta tuo vihujen samankaltaisuus vaan vielä arveluttaa. Edes kartan puute ei välttämättä häiritse niin paljoa itseäni, kun kuulemma ainakin SkillUpin mukaan ne alueet eivät ihan valtavan isoja ole, vaan sellainen semiavoin maailma enemmänkin olisi kai. Sellaisessa on toki esim. soulsborneissa tullut meikäläinenkin ilman karttaakin ihan hyvin toimeen.

Mietinkin että miksi hahmon ääni on niin tuttu. Päähahmo näyttää omaan silmään jotenkin pöljältä mutta eipä tuo pelaamiseen vaikuta. Välillä se taas näyttää ihan ookoolta, että vähän kiinni mikä kuvakulma tai jotain.

Vaan miksi tämä peli tuntuu/näyttää niin hitosti Death Strandingiltä? Jos olisin nähnyt tästä gameplaytä ja olisi sanottu että tämä on Death Stranding 2 niin olisi mennyt minulle täysin läpi. Tässähän on myös hyvin Kojimainen välipätkä kun ekaa kertaa saa aseet ja se tyyppi siinä heiluu niiden kanssa. Ei ole ihan se gameplay samaa mitä siinä välivideolla. Tuli melkein flashbackit johonkin ekan MGS:n ninjan tapaamiseen.

Vähän kyllä ollut kaksijakoiset fiilikset tämän parissa. Osa siitä tulee ihan siitä, ettei tiennyt miten peli pitäisi ottaa: onko se soulslikea? Sonymaista seikkailua? Vai jotain ihan muuta. No, oma tiivistykseni on että tämä on pelillisesti kyllä pitkälti soulslike mutta ilmeisesti ilman kunnollista hahmonkehitystä. Samoin maailma vaikuttaa alun perusteella päinvastaiselta kuin soulseissa, sillä sehän taitaa olla "kenttiin" jaettu eli on erillisiä alueita, joiden välillä ei itse pääse vapaasti kulkemaan. En tiedä mitä mieltä siitäkin olisi. Alussa kenttä oli hyvin putkimainen, sitten laajeni hieman ja lopussa vielä hieman enemmän - josta muistinkin että taisi jäädä yksi paikka tutkimatta kun tunki vihulauma vastaan.

Souls-vaikutteiden lisäksi tässä on ehkä hieman jopa Resident Eviliä sen kautta, miten esineitä korostetaan ja niistä voi lukea valikossa lisätietoa sekä käyttää puzzleissa. Ei kyllä yhtään huonolta kuulostava eikä käytännössäkään yhtään hassumpi yhtälö se.

Taistelu on vähän kömpelöä, mikä johtuu eniten ehkä siitä että on ihan erilainen näppäinasettelu kuin monissa muissa peleissä (lue: soulseissa, jonka tyyliin tätä koko ajan yrittää pelata). Hyökkäys, kovempi hyökkäys, väistö, torjunta ja parry löytyy ja toimii pitkälti samoin kuin niissä soulseissa ja vastaavissa (joissa niissäkin eroja siis keskenään on) mutta napit on eri paikoissa, mikä on vähän aiheuttanut vähemmän sulavaa menoa. Vihulaisten hyökkäyksien signalointi ei tunnu perustuvat liikkeeseen vaan johonkin vilahtavaa väriin, mikä vaatii sekin kyllä tottumista.

Huvitti myös miten peliä mainostetaan että siitä puuttuu kaikki navigaatioavut ja muut. No, se juuri on soulslikeä ja siitä niissä usein juuri pidetään. Että ei tuo nyt mikään uusi juttu ole kun yksi kokonainen, vieläpä suosittu genre sitä tehnyt jo pitkään.

Ei tässä nyt ainakaan tunnu että täysin hutiostos olisi tullut tehtyä, sillä imaisi pelatessa kyllä hyvin mukaansa. Vähän epäilen ettei kauheasti ole uusiksipeluuarvoa, mikä taas nimenomaan erottaa peliä soulslikeistä.

Tätä ei siis ehkä kannata suoraan soulslikeihin verrata mutta minkäs teet kun se tuntuu selkeimmältä ja suorimmalta vertauskohteelta. Ai niin, tuli myös vähän Days Gone mieleen: dystopia, jossa tympääntynyt päähahmo juoksee metsässä ja meno on vähän AA. Enkä siis sano tuota "AA":ta nyt huonolla mutta siis että on vähän sellainen hiomaton fiilis.

Viimeksi muokattu:
Mietinkin että miksi hahmon ääni on niin tuttu. Päähahmo näyttää omaan silmään jotenkin pöljältä mutta eipä tuo pelaamiseen vaikuta. Välillä se taas näyttää ihan ookoolta, että vähän kiinni mikä kuvakulma tai jotain.

Vaan miksi tämä peli tuntuu/näyttää niin hitosti Death Strandingiltä? Jos olisin nähnyt tästä gameplaytä ja olisi sanottu että tämä on Death Stranding 2 niin olisi mennyt minulle täysin läpi. Tässähän on myös hyvin Kojimainen välipätkä kun ekaa kertaa saa aseet ja se tyyppi siinä heiluu niiden kanssa. Ei ole ihan se gameplay samaa mitä siinä välivideolla. Tuli melkein flashbackit johonkin ekan MGS:n ninjan tapaamiseen.

Vähän kyllä ollut kaksijakoiset fiilikset tämän parissa. Osa siitä tulee ihan siitä, ettei tiennyt miten peli pitäisi ottaa: onko se soulslikea? Sonymaista seikkailua? Vai jotain ihan muuta. No, oma tiivistykseni on että tämä on pelillisesti kyllä pitkälti soulslike mutta ilmeisesti ilman kunnollista hahmonkehitystä. Samoin maailma vaikuttaa alun perusteella päinvastaiselta kuin soulseissa, sillä sehän taitaa olla "kenttiin" jaettu eli on erillisiä alueita, joiden välillä ei itse pääse vapaasti kulkemaan. En tiedä mitä mieltä siitäkin olisi. Alussa kenttä oli hyvin putkimainen, sitten laajeni hieman ja lopussa vielä hieman enemmän - josta muistinkin että taisi jäädä yksi paikka tutkimatta kun tunki vihulauma vastaan.

Souls-vaikutteiden lisäksi tässä on ehkä hieman jopa Resident Eviliä sen kautta, miten esineitä korostetaan ja niistä voi lukea valikossa lisätietoa sekä käyttää puzzleissa. Ei kyllä yhtään huonolta kuulostava eikä käytännössäkään yhtään hassumpi yhtälö se.

Taistelu on vähän kömpelöä, mikä johtuu eniten ehkä siitä että on ihan erilainen näppäinasettelu kuin monissa muissa peleissä (lue: soulseissa, jonka tyyliin tätä koko ajan yrittää pelata). Hyökkäys, kovempi hyökkäys, väistö, torjunta ja parry löytyy ja toimii pitkälti samoin kuin niissä soulseissa ja vastaavissa (joissa niissäkin eroja siis keskenään on) mutta napit on eri paikoissa, mikä on vähän aiheuttanut vähemmän sulavaa menoa. Vihulaisten hyökkäyksien signalointi ei tunnu perustuvat liikkeeseen vaan johonkin vilahtavaa väriin, mikä vaatii sekin kyllä tottumista.

Huvitti myös miten peliä mainostetaan että siitä puuttuu kaikki navigaatioavut ja muut. No, se on pitkälti sitten soulslike ja siitähän ne tunnetaan ja siitä niissä usein juuri pidetään. Että ei tuo nyt mikään uusi juttu ole kun yksi kokonainen, vieläpä suosittu genre sitä tehnyt jo pitkään.

Ei tässä nyt ainakaan tunnu että täysin hutiostos olisi tullut tehtyä, sillä imaisi pelatessa kyllä hyvin mukaansa. Vähän epäilen ettei kauheasti ole uusiksipeluuarvoa, mikä taas nimenomaan erottaa peliä soulslikeistä.

Tätä ei siis ehkä kannata suoraan soulslikeihin verrata mutta minkäs teet kun se tuntuu selkeimmältä ja suorimmalta vertauskohteelta. Ai niin, tuli myös vähän Days Gone mieleen: dystopia, jossa tympääntynyt päähahmo juoksee metsässä ja meno on vähän AA. Enkä siis sano tuota "AA":ta nyt huonolla mutta siis että on vähän sellainen hiomaton fiilis.
No eihän tämä nyt ole soulslikeä nähnytkään! :D Nyt ne From-lasit päästä pois ja äkkiä jos staminamittari ja viholliseen lukittuminen tekee tästä soulsliken. Tässä et menetä kuollessasi yhtään mitään. Tässä ei kehitetä hahmoa kokemuspisteillä. Tässä ei ole ”nuotimekaniikkaa”. Tässä viholliset ei palaa kuoleman jälkeen kentälle. Tässä ei ole varsinaisia bossejakaan. Elä nyt hyvänen aika sentään anna jengille mielikuvaa, että tämä on soulslike, koska sitten mennään metsään ja pahasti. :D

Ja tuo että tuo maailman tutkiminen ilman navigointia jne on sekin soulslikestä tuttua eikä mikään ”uusi juttu” niin hohhoijaa. Pelaahan peliä hiukan pidemmälle ensin. Esim jotkin DS:t, BB jne on huomattavasti lineaarisenpia pelejä mitä tämä on, heti kerta heitolla. Eikai sellaisessa pelissä noita mainittuja juttuja ole tarvittu monessa muussakaan pelissä. Ja se miten saat kerättyä tietoa erilaisista jutuista miten voit auttaa pelin ihmisiä, esim lukemalla, juttelemalla jne eikö noita asioita painoteta mitenkään tuolta vaan ne pitää itse hoksata niin kerro nyt ihmeessä missä soulslikessa tehdään vastaavaa vastaavalla laajuudella. Kannattaa oikeasti pelata pidemmälle, kun demo alueen verran ennen, ku lähtee IMO heittämään noin päättömiä väitteitä.

Esimerkki tuosta tutkimisesta jne (pidän tarkoituksella geneerisenä ettei paljasta mitään suoraan mutta laitan varulta silti spoilereihin): Yhdellä alueella on npc jäänyt jumiin huoneeseen ja huutelee apua. NPC kertoo tarinan kaverista, joka lähti etsimään asiaa x paikasta y, muttei koskaan palannut. Tällä kaverilla on huoneen avain. NPC antaa vain paikan nimen mutta tästä ei tule merkintäö mihinkään tehtävä listaan/kartalle tms. Se pitää ihan itse muistaa. Tätä kyseistä paikkaa ei alkuun löydy mistään mutta useiden tuntien pelailun jälkeen päästään tuohon paikkaan ihan toisesta syystä. Siinä kohtaa minulla pelaajana sytyttää, että hetkinen, oliko tämä se paikka ja toden totta, tässä kohtaa pääsi jatkamaan tuota kyseistä tapahtumaa ja kenties auttamaan tuota lukkojen takana olevaan NPC:tä. Onko tuollainen mielestäsi tuttua soulslikeistä?

Eikä kenttärakennekkaan ole alkuunkaan samanlainen, kun soulslikeissa. Tässä on pienempiä open world alueita, joiden välillä kuljetaan apc:llä. Noilla pienemmillä alueilla voi kulkea vapaasti ja tutkia paikkoja omaan tahtiin ilman selkeää suuntaa tai lineaarista reittiä.

Meinasin höpötellä samasta aiheesta mutta @Murdoc tiivisti hyvin.
Ei kyllä soulssia nähnykkää, ja vaikka on vaan ns pieniä alueita, niin siellä on NIIIIN paljon kaikkea että väkisinki eksyy. Todella yksityiskohtasesti tehty maailma eri alueilla, että välillä jään ihastelee pelintekijöiden kädenjälkeä.

Ja huh, menin äsken rappusia alas ja avautu sellanen röykkiö et meni varmaan 2h et sain tutkittua sen.

Vitsi et tykkään miten tää maailma on luotu, utopistinen mutta ns realistinen, eikä sellanen laatikkomalli mis mennää taivaissa neliskanttisissa laatikoissa, en voi sietää sellasia :D
Mitä meinaat tuolla laatikkomalilla? Itse en oikein ymmärtänyt. Osaatko antaa jonkun esimerkki pelin?

Jäi vain mietityttään aivoja..

Mitä meinaat tuolla laatikkomalilla? Itse en oikein ymmärtänyt. Osaatko antaa jonkun esimerkki pelin?

Jäi vain mietityttään aivoja..
Kiva jos kutittelin sun aivoja. Arvasin et jään kii tästä :D No siis ne putkilot ku mennää taivaissa ja täysin ei realistissa paikoissa. Sit käyttää sitä ihme laatikkomaista tekstuuria. Ei näitä hirveesti ole. En osaa avata tarkemmin. Zelda poisluettuna tästä vaikka mennääki taivaissa, jos maailma on kiehtova myös se toimii. Itse tykkään peleissä yleensä siitä mikä vois olla oikeestikin olemassa. Mutta myös fantasiamaailmat kiehtoo.

No eihän tämä nyt ole soulslikeä nähnytkään! :D Nyt ne From-lasit päästä pois ja äkkiä jos staminamittari ja viholliseen lukittuminen tekee tästä soulsliken. Tässä et menetä kuollessasi yhtään mitään. Tässä ei kehitetä hahmoa kokemuspisteillä. Tässä ei ole ”nuotimekaniikkaa”. Tässä viholliset ei palaa kuoleman jälkeen kentälle. Tässä ei ole varsinaisia bossejakaan. Elä nyt hyvänen aika sentään anna jengille mielikuvaa, että tämä on soulslike, koska sitten mennään metsään ja pahasti. :D
En nyt ihan suoraan tarkoittanut sanoa että tämä ON soulslikea vaan että se tästä tulee minulle mieleen. Se alkaa heti hahmon liikkumisesta lähtien, sillä se tuntuu minulle kuin Fromin peliltä jonkun muun imitoimana. Samoin se, ettei ole niitä navigaatioapuja, on yhtäläistä soulsien kanssa. Enkä tosiaan sanonut että tämä ON soulslike, joten ei olennaisten souls-elementtien puuttuminen minulta sitä fiilistä vie pois. Eikä tässä mitään From- tai muitakaan laseja ole päässä, en ole pitkään aikaan edes pelannut mitään soulslikejä ja silti se on ensimmäinen mielleyhtymä, joka on myös minulle se suorin verrokki. Minkäs minä sille voin että tällaiset mielleyhtymät tulee. Tosin kuten sanoin, niin jostain syystä myös tuli Days Gone ja Death Stranding mieleen.

Ja tuo että tuo maailman tutkiminen ilman navigointia jne on sekin soulslikestä tuttua eikä mikään ”uusi juttu” niin hohhoijaa. Pelaahan peliä hiukan pidemmälle ensin. Esim jotkin DS:t, BB jne on huomattavasti lineaarisenpia pelejä mitä tämä on, heti kerta heitolla. Eikai sellaisessa pelissä noita mainittuja juttuja ole tarvittu monessa muussakaan pelissä. Ja se miten saat kerättyä tietoa erilaisista jutuista miten voit auttaa pelin ihmisiä, esim lukemalla, juttelemalla jne eikö noita asioita painoteta mitenkään tuolta vaan ne pitää itse hoksata niin kerro nyt ihmeessä missä soulslikessa tehdään vastaavaa vastaavalla laajuudella. Kannattaa oikeasti pelata pidemmälle, kun demo alueen verran ennen, ku lähtee IMO heittämään noin päättömiä väitteitä.
Siis meinasin vain navigaatiota siinä kohta enkä puhunut infon keräämisestä. Siitä tulee - kuten sanoin - minulle tavaroiden osalta mieleen Resident Evilit ja hahmojen osalta sitten... No, siihen ei tullut suoria verrokkeja. Kyllä jotain "mindmap"-tyylistä on jossain ollut tai ylipäänsä sitä että peli kerää infot valikkoon. Mutta ettei mene taas samaan väittelyyn kuin Tears of the Kingdomin kanssa, niin totean tiivistämään asian näin: paljon tuttuja elementtejä, joista minulle tulee monia pelejä mieleen mutta jotka on tässä ehkä sekoitettu uudella tavalla. Ja koska minulle soulsit oli se eka mielikuva, niin siksi pelin PS5-aloitustaustalla lukenut mainos navigoinnin puutteessa huvitti koska soulsliket on ihan samanlaisia ettei ole karttaa ja merkintöjä, minne mennä. Toki tässä on omaakin mutta kuten jo sanoin, en voi sille mitään jos aivot tekee mielleyhtymiä.

En tiedä paljonko peli tässä muuttuu mutta pääsin toiselle alueelle, jota en aloittanut vielä yhtään. Vaikka peli tästä laajenisi, niin olettaisin kuitenkin ensimmäisen alueen edustavan sitä, mitä pelillä on tarjota.

Esimerkki tuosta tutkimisesta jne (pidän tarkoituksella geneerisenä ettei paljasta mitään suoraan mutta laitan varulta silti spoilereihin): Yhdellä alueella on npc jäänyt jumiin huoneeseen ja huutelee apua. NPC kertoo tarinan kaverista, joka lähti etsimään asiaa x paikasta y, muttei koskaan palannut. Tällä kaverilla on huoneen avain. NPC antaa vain paikan nimen mutta tästä ei tule merkintäö mihinkään tehtävä listaan/kartalle tms. Se pitää ihan itse muistaa. Tätä kyseistä paikkaa ei alkuun löydy mistään mutta useiden tuntien pelailun jälkeen päästään tuohon paikkaan ihan toisesta syystä. Siinä kohtaa minulla pelaajana sytyttää, että hetkinen, oliko tämä se paikka ja toden totta, tässä kohtaa pääsi jatkamaan tuota kyseistä tapahtumaa ja kenties auttamaan tuota lukkojen takana olevaan NPC:tä. Onko tuollainen mielestäsi tuttua soulslikeistä?
Ei tämäkään nyt mitään ennennäkemätöntä ole enkä tosiaan väittänyt että peli ON soulslike, joten ihan turha ottaa niitä poikkeavia asioita ja sanoa sen perusteella että "EIHÄN OLE" kun en ole edes väittänyt että olisi. Edelleen: tulee MIELEEN soulsit eli minulle ensimmäinen mielikuva on siis soulslike koska en löydä mitään suoraa verrokkia. Taisin kyllä myös kirjoittaa että en oikeastaan tiedä mikä tämä on mutta soulslike on se, mikä tästä eniten tulee mieleen. Riisuttuna, muokattuna ja omilla jutuilla höystettynä. Mutta että siellä alla sykkisi se tuttu "sydän". Toki nämä omat asiat tekee pelistä ihan omansa, joten ei se tosiaan soulslike ole mutta en niin ole tarkoittanut sanoakaan.

Eikä kenttärakennekkaan ole alkuunkaan samanlainen, kun soulslikeissa. Tässä on pienempiä open world alueita, joiden välillä kuljetaan apc:llä. Noilla pienemmillä alueilla voi kulkea vapaasti ja tutkia paikkoja omaan tahtiin ilman selkeää suuntaa tai lineaarista reittiä.
Itsekin kirjoitin että tämä poikkeaa juuri sen osalta niistä. Mainitsin myös muita eroja mutta toistonkin uhalla: en voi sille mitään jos soulslike on lähin asia, miten voin tämän pelin tällä hetkellä tiivistää. Se ei kuvauksena riitä, joten se vaatii tarkennuksen miten se eroaa soulslikeistä. Ensinnäkin siitä on riisuttu paljon olennaista (kuten jo sanoinkin aiemmin) ja pistetty paljon omaa (tai muualta inspiroitunutta) maustetta päälle.

-----------

Otanpa loppuun tuon viestini vielä käsittelyyn koska piti itsekin lukea että olenko muka väittänyt sanomiasi asioita mutta enpäs ole. Tässä:

Aloitin jutun vertaamalla peliä soulsl-- Ei kun perhana, Death Strandingilla aloitettiin. Kylläpäs oli soulslikea!

Otettu huomioon erot soulslikeihin verrattuna (kentät, ei hahmonkehitystä) mutta sanotaan etten tiedä mitä tämä oikeastaan on. Sanottu toki että "pelillisesti soulslike" mutta en tarkoittanut siinä koko skaalaa, vaan lähinnä sitä miltä se itselle tuntuu. Kieltämättä tuo osa yksinään voi harhauttaa mutta eihän pelkästään tuohon kannata ripustautua kun tarkentavaa tekstiä on vaikka kuinka paljon.

Mainittu RE-pelit lisäksi. Tässäkään en tahdo sanoa että mainitut asiat olisivat edes RE-pelien yksinoikeutta mutta se on taas se, mikä minulle tulee mieleen.

Voiko joku väittää ettei taistelu muka olisi pitkälti liikkumiseen yhdistettynä hyvin samanlaista kuin soulslikeissa? Toisaalta en niin edes tässä tekstissä väitä, vaan sanon vain että pelaan tätä vähän liiankin paljon samalla tyylillä. Tosin se tyyli toimii ja ongelma on tosiaan ollut lähinnä se että on eri "button layout".

Huvitti myös miten peliä mainostetaan että siitä puuttuu kaikki navigaatioavut ja muut. No, se juuri on soulslikeä ja siitä niissä usein juuri pidetään. Että ei tuo nyt mikään uusi juttu ole kun yksi kokonainen, vieläpä suosittu genre sitä tehnyt jo pitkään.
Tässä on harhaanjohtavasti kenties kirjoitettu tuo "se juuri on soulslikeä" mutta en tarkoita että peli on sitä vaan se mainittu osa-alue, että ei pidellä kädestä ja ole karttoja ja merkintöjä kohteista. Soulseissa tuo on yleisintä ja varmaan pääosa muista peleistä sisältää vähintään kartan ja yleensä myös kaikki muut kädestäpitelyt.

Mainittu taas merkittävä ero soulslikeihin. Tosin vain ekan kentän perusteella. Toisaalta juuri se, että tämä on "riisuttu soulslike" tekee mielestäni pelistä vähemmän uudelleenpeluuarvoa tarjoavan. Jos minä ekalla kerralla tutkin kaiken, niin mitä minä teen toisella kerralla jos ei voi edes pelata erilaisella hahmolla?

Kappas, mitä siellä lukeekaan: "tätä ei siis ehkä kannata suoraan soulslikeihin verrata". Sen jälkeen vielä mielleyhtymä Days Goneen.

En siis tajua mistä tuo väite tulee, jossa olen väittänyt peliä soulslikeksi. Valikoivasti täytyy viestini lukea että niin voi väittää.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom