Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Helldivers 2

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On itse asiassa ollut aika huvittavaa lukea, miten jotkut ovat valittaneet metabuildin rikkomisesta ja pelin pilaamisesta. Helldivers 2:ta on kutsuttu mm. juoksusimulaattoriksi ja konemaiseksi tehtävien suorituspeliksi, kun mitään ei muka saa hengiltä.
Tuo fiilis on kieltämättä ollut varsinkin alussa kun ei osannut valita oikeita aseita tai käytti vain perusasetta kaikkea vastaan. Minusta kuitenkin on ihan oikein että joku vuoren kokoinen mörkö ei kaadu ihan helpolla ja sen kanssa saa tanssia hetken ympäriinsä ennen kuin saa sen kaadettua.

Ei siinä kuitenkaan kummoisia aseita lopulta tarvitse että ne saa kaadettua, varsinkin jos on useampi keskittynyt samaan mörköön.
 
Oi jukopliuta tuo exosuit on niin kova että oli pakko käyttää noinkin outoa sanaa kuin jukopliuta.

Jotenkin ajattelin että niitä vielä panttailtaisiin mutta viimeisimmässä tehtävässä tuo oli "menussa" tarjolla alusta lähtien. En tiedä sitten olinko jossain "gamemasterin" onnekkaiden listalla vai oliko tuo kaikilla tilattavissa mutta ötökkämehu alkoi olla niin tiivistä että oli pakko tilata kaikki mahdollinen apuun, jonka jälkeen ei ollut enää kuin tuo exosuit. Ajattelin että "fuck it" (tai jukopliuta) ja pistin tilauksen sisään. Ja olihan se ihan hiton siisti vehje. Tuo tulee muuttamaan rytmiä ja pelaamista merkittävästi kun noita saa kentälle tasaisemmin.

Tosin voin myös kuvitella mitä helvettiä peli on sitten kun noita on pakko käyttää. Ekassa pelissä nuokaan ei riittäneet pahimmissa tilanteissa vaikka olisi koko tiimillä ollut. Eli ei ainakaan silloin olleet silti mikään oikotie voittoon. Mikä lienee tarkoituskin.
 
Olikos se nyt vuorokauden ajan kaikilla saatavilla. Kevyesti meni vaikeimmatkin tehtävät sillä. Yksi ottaa mechan ja loput suojelee sitä. Robottien tykkitornit tippuu yhdestä raketista ja tankki tuhoutuu kolmesta. Pikkuöttiäisten yli vaan kävelee tai potkii ne hengiltä. Tosin yksi raketti räjäyttää sen kappaleiksi, joten varovainen eteneminen on enemmän kuin tärkeää. Oikein hieno lisä asevalikoimaan. Tasapainotettukin hyvin jo heti kättelyssä. Ammuksia ei sitten saa lisää, joten tuolla on parempi keskittyä isompien vihollisten niistämisen ja antaa jalkamiesten hoitaa pikkuväki. Suojakupu + mecha on aivan voittamaton yhdistelmä.
 
Kovasti kiinnostais hommata tämä peli, mutta onko tässä niinku jotain muutakin ideaa, kuin että räiskitään ja pommitetaan niin maan perkuleesti?
 
Mechat on hyviä, mutta niillä hoitaa maks kaksi kohdetta, koska ammuksia on rajoitetusti ja lisää ei saa. Robotteja vastaan mechoilla ei tee mitään ilman suojakenttää tai ainakin joutuu olemaan sen kanssa koko ajan maaston suojassa. Yksi raketti riittää tuhoamaan tai kranaatti suoraan jalkoihin. Toki sitten tuhovoimaa on hyvin hoitamaan isot viholliset.

Jokin päivitys tuli ilmeisesti vihollisten kestoihin, kerran Chargerit tippuu nyt kranaattikiväärillä ja autocannonilla kovin helposti.
Kovasti kiinnostais hommata tämä peli, mutta onko tässä niinku jotain muutakin ideaa, kuin että räiskitään ja pommitetaan niin maan perkuleesti?
Tehtäviä on paljon, mutta aikalailla ne menee tuolla tavalla. Toki voi oman pelitavan päättää onko hiippailija ja takalinjojen tarkka-ampuja, nopea tiedustelija, joka johdattaa vihollisten huomion muualle, tankki joka niittää kaikkea ja kaikkia noiden väliltä. Eipä ole toista peliä tullut vastaan, jossa oman pelitavan pitäminen olisi ollut näin luonnollista.

Turhaa räiskintää tässä kannattaa välttää. Aina menee paremmin, kun jättää partiot huomiotta, koska jos jossain pelissä, niin tässä asiat eskaloituu ja homma menee reisille.
 
Mechat on hyviä, mutta niillä hoitaa maks kaksi kohdetta, koska ammuksia on rajoitetusti ja lisää ei saa. Robotteja vastaan mechoilla ei tee mitään ilman suojakenttää tai ainakin joutuu olemaan sen kanssa koko ajan maaston suojassa. Yksi raketti riittää tuhoamaan tai kranaatti suoraan jalkoihin. Toki sitten tuhovoimaa on hyvin hoitamaan isot viholliset.

Jokin päivitys tuli ilmeisesti vihollisten kestoihin, kerran Chargerit tippuu nyt kranaattikiväärillä ja autocannonilla kovin helposti.

Tehtäviä on paljon, mutta aikalailla ne menee tuolla tavalla. Toki voi oman pelitavan päättää onko hiippailija ja takalinjojen tarkka-ampuja, nopea tiedustelija, joka johdattaa vihollisten huomion muualle, tankki joka niittää kaikkea ja kaikkia noiden väliltä. Eipä ole toista peliä tullut vastaan, jossa oman pelitavan pitäminen olisi ollut näin luonnollista.

Turhaa räiskintää tässä kannattaa välttää. Aina menee paremmin, kun jättää partiot huomiotta, koska jos jossain pelissä, niin tässä asiat eskaloituu ja homma menee reisille.
Mechit olis automatonin esim. exctractionissa hyviä, kun pistäis ne suojaan (esim. kallioiden taakse) ns. ampumaan pääväylää ristiin (ettei raketit osu niihin) ja toiset kaverit suojelee vaan ja ainoastaan niiden selustaa (ettei rakettijengiä tule sieltä...). Mutkun jengi ei tajuu...

Mun uus suosikki on punisher + antimaterial rifle + shield backpack + autocannon sentry + jotain. Ja eradicate automaton forces -tehtävissä 4 sentryä.

Ja päivityksen jälkeen missään muussa kuin light armoreissa ei ole mitään järkeä (ennen nyt saattoi käyttää vielä normaalia). Juoksunopeus on kaikki kaikessa. Pl. ehkä ne minikartat, missä heavy armorilla vois lymyillä jossain jos se olis oikeasti heavy suojaltaan, mut sillä kuolee ihan yhtä helposti kuitenkin.
 
Ja päivityksen jälkeen missään muussa kuin light armoreissa ei ole mitään järkeä (ennen nyt saattoi käyttää vielä normaalia). Juoksunopeus on kaikki kaikessa. Pl. ehkä ne minikartat, missä heavy armorilla vois lymyillä jossain jos se olis oikeasti heavy suojaltaan, mut sillä kuolee ihan yhtä helposti kuitenkin.
Huomannut saman. Onneksi devaajat selkeästi kuuntelee palautetta ja ovat jo ilmoittaneet, että muutoksia tullaan tekemään vastaisuudessakin reippaalla kädellä tasapainotukseen. Lisäksi on annettava iso käsi sille, että eivät lähde kaikkeen mukaan. Esimerkkinä mätsäävien haarniskojen osien olisi toivottu antavan lisäbonusta, mutta vastauksena tuli heti, että miksi. Sitten kentällä olisi vain jotain yhtä mallia, joka olisi arvoiltaan juuri sen hitusen parempi, kuin muut.
 
Nyt on meneillään esimerkki siitä miten pelinkehittäjät saa oman pelinsä tuhottua. Aivan päin persettä tuunattu voimasuhteet.
Mikä siellä on muka sitten pielessä ja missä se näkyy? Itse pelaillut aktiivisemmin vasta hardilla ja en ole huomannut mitään muutoksia. Ainoastaan olen miettinyt että onko stratagemien tilausaika aina ollut muka yhtä pitkä kuin nyt vai onko siellä tehtäväkohtaisia eroja? Tuntuu että resupply tulee hirveän pitkällä toimitusajalla nykyään, jotain 13 sekuntia, kun muistelin että se olisi tullut aiemmin paljon nopeammin.

Tiedän että noihin tilauksiin vaikuttaa paljon oman aluksen päivitykset mutta eihän se niiden kautta voi huonommaksi mennä :D

Lisäksi on annettava iso käsi sille, että eivät lähde kaikkeen mukaan. Esimerkkinä mätsäävien haarniskojen osien olisi toivottu antavan lisäbonusta, mutta vastauksena tuli heti, että miksi. Sitten kentällä olisi vain jotain yhtä mallia, joka olisi arvoiltaan juuri sen hitusen parempi, kuin muut.
Minä toivoisin enemmänkin sitä että haarniskat ei merkkaa vaan voisi vain valita tyylin mukaan mitä haluaa. Arvot tulisi sitten jostain muualta. Nythän se ainoa merkitsevä on se body armor (tms.) ja päähine ja viitta voi olla mitä vaan. Olisi mukava jos kaikki voisi olla mitä vaan mutta silti säilyisi ne arvot, mitkä hahmolleen haluaa valita, eli että onko "scout" vai "heavy" tms.

En tiedä sitten onko sillä jotain merkitystä pelaamiselle että tietää kuka on mikäkin. En minä ole ainakaan jaksanut välittää minkä tyyppistä haarniskaa kenelläkin on päällä. Jopa muiden stratagemit unohtuu sen alun jälkeen (eikä niitä kummemmin tarkastele pelinkään aikana) ja keskittyy omaan tekemiseen, tiimiä toki tukien parhaansa mukaan.
 
Ainoastaan olen miettinyt että onko stratagemien tilausaika aina ollut muka yhtä pitkä kuin nyt vai onko siellä tehtäväkohtaisia eroja? Tuntuu että resupply tulee hirveän pitkällä toimitusajalla nykyään, jotain 13 sekuntia, kun muistelin että se olisi tullut aiemmin paljon nopeammin.

Tiedän että noihin tilauksiin vaikuttaa paljon oman aluksen päivitykset mutta eihän se niiden kautta voi huonommaksi mennä :D
Tietyissä tehtävissä ajat on tuplattu. Gemien ohella myös pakosukkulan saapumisaika on kaksinkertainen, 2 minuutista 4 minuuttiin. Tämä taitaa koskea vain automaton-puolta, mutta varma en tästä ole. Myös vaikeustasolla lienee jotain tekemistä asian kanssa.
 
Nyt on meneillään esimerkki siitä miten pelinkehittäjät saa oman pelinsä tuhottua. Aivan päin persettä tuunattu voimasuhteet.
Päivittivät juuri eilen tankkien spawnaamisen järkevälle tasolle vaikeudesta 7 lähtien, joten tuntuvat olevan tilanteen tasalla. Aseiden buffaukset ja nerffaukset taasen saivat porukat käyttämään eri. Strategemejä ja aseita laajemmalla skaalalla, joten paremmin näillä deveillä homma on hallussa moniin muihin peleihin nähden. Ja edelleen kyseessä on PvE, joten kukaan ei henkilökohtaisesti saa mitään etuja.
Pakoaluksen voi muuten tilata koska vaan päätehtävien suorittamisen jälkeen ja se ei lähde, jos kukaan ei astu kyytiin(paitsi kun koko tehtäväaika loppuu). Eli sivutehtävät ja muun tauhkan voi rauhassa hoitaa ja hypätä kyytiin suoriksi ilman odotusaikoja.
 
Päivittivät juuri eilen tankkien spawnaamisen järkevälle tasolle vaikeudesta 7 lähtien, joten tuntuvat olevan tilanteen tasalla.

Joo eilen päätti olla peli tästä eri mieltä. Vedettiin suicide missionilla eka tehtävä just ja just... toka sit kukkulan puolustus niin tankkia ja hulkkia tippuu ihan perkeleesti, aina 3-4 tankkia kerralla ja hulkit päälle. Tuhosin siinä eradicate -tehtävässä varmaan 10 tankkia muiden vihujen joukossa. No sit vika tehtävä pidempi kolmen tehtävän setissä. Tippuu shredder tankia ym. kans solkenaan (mut onneks lipas anti-material riflellä persuksiin riittää ja light armorilla saa juostua taakse). Kerättiin hitonmoinen kasa sampleja ja semi helposti extractioniin... Sit päättää tippua taivaasta prkl montakymmentä hulkia ja tankia ja kaikki vainaita eikä mitään jakoa. Sinne jäi montakymmentä samplea ja raret mitä oisin halunnu. Vitutti vielä aamulla sängystä herätessäkin ku pientä oravaa.

Onks täs nyt joku automaton-rankaisu / ötöpuolelle ohjaus päällänsä kun automaton-puolella vaan jotain 3000-10000 / planu ja ötöpuolella monta sataa tuhatta / planu?

Sit nuo pelkät evacuate essential personnel -tehtävät ts. minikartat on poistettu automaton-puolelta kokonaan ja stratagem call-in tuplattu ainaskin eilen niillä planuilla.

Edit: menin sitte ötöpuolelle pelaamaan ekan kerran lvl 38:na pl. jonku ekan tehtävän lvl 1 pelasin siellä. Onpa rentoo juoksentelua suicide missionilla (ja kanssapelaajat aika pieni lvl ja ärsyttää kun ampuvat omia / ilmatukea niskaan jne. ja samplet jätetään kuolossa niille sijoilleen. Ja viedään toisten kamat...)
 
Viimeksi muokattu:
menipä helposti impossible tehtävä läpi. Robotteja vastaan neljä kaveria, joilla vain setryjä ja yksi orbital laser. Tehtävänä se robottien hyökkäys sitä pientä kalliolla olevaa kohdetta vastaan. Mortarit, autocannonit, emp ja mortar sentryt pyyhki kaikki hyökkäävät viholliset samantein hengiltä ilman, että taidettiin kukaan ampua laukaustakaan. Vähääkään ei uskaltanut tutkia aluetta samplejen toivossa, kun ei tiennyt mikä tykki olisi niistänyt hengiltä, mutta expaa tuli reippaasti. Toki tappiin viritetyt tykit. Olisi muuten loppunut ammukset.
 
Tämä on kyllä maistunut tässä muutaman viikon. Ärsyttää vaikeimmilla tasoilla kun porukka jää junnaamaan vihollisia eikä siirry seuraavaan missioniin. Menee turhaan aikaa. Alussa myöskään porukka tajunnut poimia sampleja kun kuolivat mutta sitä enää harvoin näkee
 
Tämä peli on kyllä piristysruiske online mättöihin, pelannut ainoastaan kavereiden kaa ja naurua ja hektisiä tilanteita on piisannut oikein huolella. Ei siis kokemuksia randomeiden kaa pelailusta. En oikein edes osaa sanoa mikä tässä pelissä viehättää mutta jos on hauskaa niin sitten on, ilman sen kummempia selittelyitä.
 
Tässä on kyllä isosti merkitystä pelikavereilla. Pääosin homma toimii yleisestikin ihan ok mutta kun löytyy oikeasti osaava ja yhteen pelaava tiimi niin se on ihan eri maailmasta.

Samalla äkkää ihan uusia taktiikoita, kuten sen että tilaa kertasinkoja (tms.) paikat valmiiksi täyteen aina kun voi, joten kun meininki alkaa niin esimerkiksi poistumisalueella on jo valmiiksi sinkoja siellä täällä. Fiksua ja loogista hommaa, mitä ei itse ollut hoksannut. Oli ihan kuin organisoitua armeijahommaa olisi ollut.

Sitten taas välillä on sitä kun homma on kuin suossa kahlaamista: mikään ei etene ja saa taistella hengestään jatkuvasti samalla kun reinforcet kuluu hälyttävään tahtiin jo ennen kuin ensimmäinen päähomma on tehty.

Isoin ärsytys on tällä hetkellä se kun peli nollaa aina hahmon asetukset. Joka kertaa saa laittaa aseet, eleen ja äänen uusiksi. Samoin tehtäväkartta alkaa joka kerta sieltä helpoimmalta. Tuosta on toki tullut jo rutiini mutta ei sen varmaan ihan noin pitäisi toimia, varsinkin kun se toimi alussa pitkään ihan oikein. Onneksi mitkään resurssit ja päivitykset ei sentään nollaudu.

Mutta onhan tämä kakkonen niin paljon kovempi kuin ykkönen, jo tuon immersion ja tunnelman osalta. Olin epäileväinen kuvakulman vaihdon suhteen mutta kyllä tämä on vielä enemmän sitä mitä ykkönen oli. Tosi jännä miten paljon periaatteessa pelkkä kuvakulman vaihto voi pelille tehdä. Tosin juuri tuo muutoksen merkittävyys olikin se syy miksi olin alunperin epäileväinen.
 
Ylös Bottom