Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Kuten täällä on muutama käyttäjä todennut, niin yritän itsekin jättää terapialausunnot ja elämänohjeet antamatta. Mutta yhtä asiaa on kommentoitava ihan yleistasolla:

Meillähän menisi kaikilla paremmin, jos voisimme elää elämämme vertailematta itseämme muihin. Toki se on vaikeaa jos ei mahdotontakin "winner takes it all"-mentaliteettia vähän kaikkialla (mainokset, viihde, some jne.) silmiemme eteen suoltavassa yhteiskunnassa. Mikä on sairasta, kun isoin osa meistä ei kuitenkaan ole leffatähtiä, toimitusjohtajia tai supermalleja. Tai elä edes sitä jatkuvaa hymyä ja harmoniaa sisältävää idyllistä perhe-elämää.

Mutta joka tapauksessa se on hyvin haitallinen kierre, missä lopulta päätyy katsomaan todellisuutta aina vähän erikoisen linssin läpi. Ja siis nimenomaan niin, että itseään päätyy vähättelemään enemmän kuin olisi tarpeen ja muiden tilannetta kiillottamaan erilaiseksi kuin se oikeasti on. Väitän, että sitä helposti pyöristää oman verrokkiryhmänsä tulotasoa/perhe-elämää/työllisyyttä/jne. koskevia tilastoja (ts. miten asiat todellisuudessa ovat) helposti ylöspäin. Tai näin minä olen ainakin usein huomannut tekeväni.
Esim. minusta automaalarin koulutus on erittäin jepa suoritus (kuinka monta titteliä sitä ihmisellä pitäisi olla?) ja siinä että terveys on mennyt työtehtävissä ei ole mitään hävettävää. Helvetin harmillista ja turhauttavaa se tietenkin on ja vaikka meikäläisen ympäripyöreät toivotukset eivät tässä tietenkään auta, niin toivotaan että jotain kautta löytyy onnellisuutta omaan elämään.
Juuri näin. Vertailu ja ulkoapäin annetut menestymisen/onnellisuuden mittarit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne on loppujen lopuksi aika pieniä asioita mitkä tekee elämästä mukavaa. Onnellisuus ei löydy siitä että kaikki on hyvin, vaan siitä että pystyy nauttimaan elämästä vaikka kaikki ei olisikaan hyvin. Sitä yritin tuossa aiemmin hahmottaa. Ja sitä että elämä voi kääntyä hyväksi vaikka se tuntuisikin mahdottomalta.

Hatun nosto Rap:ille avautumisesta. Uhoaminen on kakaroiden hommaa mutta heikkouden näyttäminen vaatii miestä.
 
Minusta isompi ongelma on se, että keskustelu täyttyy ihan jonninjoutavasta kinastelusta - ja tässä tapauksessa homma vielä eskaloitui erään käyttäjän osalta sen sortin provopetteröinniksi, että lopputuloksena oli kuukauden mittainen jäähy.
Mutta täyttyykö se aina ja joka paikassa? Ymmärrän kyllä että loputon kinaaminen ei ole se mitä mihinkään aiheeseen halutaan mutta minulle jää usein tunne että hyvin pienestäkin "off topicista" pitäisi hyvin pian siirtyä etsimään jotain sopivampaa aihetta keskustelulle.

Lainausmerkit syystä ja siksi että minusta pelin ostopäätökseen vaikuttava asia koskee aika suoraan peliä eikä täten ole off topicia.

Toinen esimerkki vaikka sitten TLOU Remaken hinta. Minusta siitä voisi ihan hyvin puhua juuri sen pelin alla koska se koskee suoraan kyseistä peliä eikä kaikkien pelien tai kaikkien remakejen hintoja mutta siitäkin taisi olla ainakin huomauttelua että off topicia, jos en ihan väärin muista.

Ei siinä, moderointi tuskin on helppoa tai suoraviivaista hommaa ja johonkin ne rajat ja linjaukset täytyy vetää, mutta tässä nyt ainakin oma näkemykseni asiasta. Itsekin toki vetäisin nimenomaan sen mukaisia päätöksiä jos moderointiin joskus päätyisin. Ellei tietysti ole sovittu jotain yhteistä linjaa, jota yrittää noudattaa.

Ylipäätään se luo foorumille turhan negatiivisen ilmapiirin, kun ketju toisensa jälkeen täyttyy suht. turhasta vänkäämisestä ja piikittelystä. Ja valitettavan usein asialla ovat samat nimimerkit.
En ehkä sitten nähnyt mihin keskustelu meni koska en huomannut ongelmaa siinä kohtaa. Moderointia oli siis tapahtunut.

Minua ainakin turhauttaa, jos kiinnostavien aiheiden keskustelut väännetään jatkuvasti pois aiheesta.
Kiinnostavat aiheet kuitenkin ovat subjektiivinen käsite, joten ehkä ne "off topicit" kiinnostavat joitain muita ja taas sinun "kiinnostavat aiheet" eivät kiinnostakaan niin paljon? Minä ainakin myönnän ettei minusta ole määräämään mistä saa ja mistä ei saa puhua minkäkin aiheen alla. Siis tietysti osaa sanoa jos asia ei liity yhtään aiheeseen mutta tämä keskustelu lähti sellaisesta "off topicista", joka mielestäni liittyy 100% peliin.

Kyse kun oli pelin ostamiseen ja täten täysin peliin liittyvästä asiasta. Ja yhtä lailla kuitenkin ne "ostan tämän alesta koska plaa plaa"-viestit on ihan ok mutta jos siellä on joku "ristiriitainen" asia syynä, niin heti pitää keskustelu siirtää aiheen alta muualle piiloon.

Erityisesti saman asian jankuttaminen ja vastareaktioiden kalastelu tarkoituksellisesti on ikävää, koska järkevä aiheenmukainen keskustelu jää jalkoihin ja ketjujen lukeminen vaikeutuu.
Tämä on sitä minkä saakin siivota keskusteluista muualle mutta mielestäni jankuttaminen ja reaktiokalastus on eri asia kuin se että heti kun on jokin aihe, mistä on monia mielipiteitä, siivotaan muualle. Eikö sieltä voi poistaa välistä ne jankuttajat, trollit ja muut?

Vähän sama, jos suosikkisarjassa olisi viiden minuutin välein joku mainos tai vaikka virallinen tiedotus siitepölystä.
Ehkä näin jos ne kommentit siellä välissä ei liity mitenkään aiheeseen ja siitähän tässä ei ollut missään vaiheessa kyse, koska jopa ne jankutukset ja trollaukset liittyvät yleensä nimenomaan aiheeseen.
 
Mutta täyttyykö se aina ja joka paikassa? Ymmärrän kyllä että loputon kinaaminen ei ole se mitä mihinkään aiheeseen halutaan mutta minulle jää usein tunne että hyvin pienestäkin "off topicista" pitäisi hyvin pian siirtyä etsimään jotain sopivampaa aihetta keskustelulle.
Ei ongelma tietenkään joka ketjua koske, mutta liian monta silti. Pieni offtopic on sallittua, mutta yleensä siinä noin puolentusinan peräkkäisen aiheeseen liittymättömän viestin kohdalla täytyy peli puhaltaa poikki. Tai jos viestejä on ehtinyt kertyä vielä enemmän, sitten on vaan helpompaa siirtää ne kaikki toisaalle.

Ei siinä, moderointi tuskin on helppoa tai suoraviivaista hommaa ja johonkin ne rajat ja linjaukset täytyy vetää, mutta tässä nyt ainakin oma näkemykseni asiasta. Itsekin toki vetäisin nimenomaan sen mukaisia päätöksiä jos moderointiin joskus päätyisin. Ellei tietysti ole sovittu jotain yhteistä linjaa, jota yrittää noudattaa.
Säännöt ovat yhteiset, linjauksissa on sitten jonkin verran heittoa. Tuo ylipäällikkö Jyrppä on jyrkempi, mie taas koetan vetää vähän pehmeämpää linjaa. Ja Eliminaattori eliminoi sääntöjenvastaisuuksia omalla tavallaan.

En ehkä sitten nähnyt mihin keskustelu meni koska en huomannut ongelmaa siinä kohtaa. Moderointia oli siis tapahtunut.
Luulen, että useimmat eivät ehtineet niitä poistettuja viestejä edes nähdä Niitä oli useampia, ja viimeiseksi jääneessä oli niin alatyyliset terveiset, että jäähyaition ovi aukesi välittömästi. Kokonaiskuvaa ei siis voi jälkikäteen päätellä vain jäljelle jääneiden kirjoituksien perusteella, koska pahin kuona on siivottu pois.
 
Kiinnostavat aiheet kuitenkin ovat subjektiivinen käsite, joten ehkä ne "off topicit" kiinnostavat joitain muita ja taas sinun "kiinnostavat aiheet" eivät kiinnostakaan niin paljon?
Niin, esimerkiksi paska kiinnostaa kärpäsiä, mutta en silti halua, että sitä levitetään paikkaan, jossa oleskelen, vaikka kärpäset ovat yhtä lailla subjekteja kuin minäkin. Oikeastaan olet kuitenkin asian ytimessä siinä, että ongelma on pääosin se, että keskusteluja häiritsevät trollausviestit nimenomaan kiinnostavat muita ja aiheuttavat vastareaktion, joka jatkuu usein sivukaupalla. Lopulta foorumi on yhtä paskamyrskyä ja sitä ei jaksa sitten seurata.

Sitten on nämä onnettomat tapaukset, kuten nimimerkki Rapin kommentti, jotka eivät ole häiriköintitarkoituksessa tehtyjä, mutta johtavat siihen samanlaiseen off topic myllytykseen ja pahimmillaan osa porukasta laittaa jo lähtöhousut jalkaan. On tärkeää puolustaa ihmisoikeuksia, mutta ehkä ei ihan kaikkiin onnettomiin möläytyksiin kannata takertua ja joskus voi antaa tilaa myös sellaisille näkemyksille, jotka eivät ole ollenkaan omien arvojen mukaisia, muuten keskustelu käy hyvin vaikeaksi. Käyttäkää sitä raportointityökalua mielummin, jos tulee mielestänne törkeitä kommentteja. Itsellä ainakin helpottanut kovasti, kun opin sitä käyttämään.
 
Varsinaisessa terapiassa en ole käynyt mutta loputtomien työkunto/kunto selvitysten yhteydessä jonkin verran käyty elämää läpi. Kaikki sosiaalihenkilöt ym nostaa lopulta kädet pystyyn ja sanoo ettei mitään oo tehtävissä. Sitten mut unohdetaan puoleksi vuodeksi-vuodeksi ja taas alkaa sama oravanpyörä uudella henkilöllä joka ei tiedä tilanteestani mitään. Olen niin korviani myöten täynnä näitä kelan ja työkkärin selvityksiä ettei ne voisi enää vähempää kiinnostaa. Kuvitelkaa tilanne jossa teitä piinataan virastojen ja viranomaisten taholta 13 vuotta. Se syö miestä.

Taas tulee tämä viha esille mutta minulla on sairaalan osaston ylilääkärin lausunto, että olen pysyvästi työkyvytön. Selvä näyttö ja oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen. Silti tulee vakuutusyhtiöstä vastaus, että olisin heti valmis vaikka raksalle töihin. Aivan käsittämätöntä.
Itse olen koko elämäni kamppaillut mielenterveysongelmien kanssa (koko elämän kestänyt masennus, ahdistus, paniikkikohtaukset, tunteiden säätelyhäiriö) ja se on myös ilmennyt aggressiivisuutena (ei väkivaltaisuutta vaan lyhyt pinna mistä seuraa huutaminen, seinien hakkaaminen, itsetuhoisuus), vihana, katkeruutena. Vasta vuosi sitten sain ensimmäistä kertaa toimivan lääkityksen ja sitten loppuvuodesta pääsin vihdoinkin psykoterapiaan (20 vuotta juossut eri psykiatreilla ja psykologeilla) ja se on jo nyt auttanut uskomattoman paljon. Ja suuri apu ollut myös siitä että olen pyrkinyt keskittymään negatiivisuuden sijaan positiivisuuteen. Sen aloitin pari vuotta sitten. Vaati paljon opettelua koska siihen asti elätty elämä oli lähinnä ihmisvihaa ja voivottelua paskasta elämästäni. Mutta suosittelen hakemaan ihan ammattiapua, se vaatii aikaa, vaatii työtä, mutta voin itse kokemuksesta sanoa, että se kyllä auttaa. Ja on hyvä, että pystyit avautumaan. Puhuminen on aina tärkeää.
 
Onko esimerkiksi vaikka lumen vastustajiakin olemassa?
Täällä ilmoittautuu yks lumen vastustaja. :)

Syynä on se ettei pyörätuolin kanssa ole kovin mukavaa lumessa mennä, tästä on jo noin 20+ vuotta kokemusta.

Itse olen yli 10v ollu työkyvyttömyyseläkkeellä, johtuen etenevästä sairaudesta, joka pikkuhiljaa heikentää lihaksia/fyysistä kuntoa. Ohan se turhauttavaa huomata heikentyvänsä, mutta sille ei mitään voi. Yritän keskittyä positiivisiin asioihin elämässä. Todella hyvä asia että maailmasta löytyy aika paljon hyviä pelejä, sarjoja, elokuvia ja musiikkia.
 
Minua ainakin turhauttaa, jos kiinnostavien aiheiden keskustelut väännetään jatkuvasti pois aiheesta. Erityisesti saman asian jankuttaminen ja vastareaktioiden kalastelu tarkoituksellisesti on ikävää, koska järkevä aiheenmukainen keskustelu jää jalkoihin ja ketjujen lukeminen vaikeutuu. Vähän sama, jos suosikkisarjassa olisi viiden minuutin välein joku mainos tai vaikka virallinen tiedotus siitepölystä.
Täsmälleen samaa mieltä, threadin lukeminen muuttuu melko helposti kakofoniseksi selailuksi väistellen offtopikkia - terveiset vaan äskettäin edesmenneelle tiede.fi foorumille :(
 
Viimeksi muokattu:
Niin, esimerkiksi paska kiinnostaa kärpäsiä, mutta en silti halua, että sitä levitetään paikkaan, jossa oleskelen, vaikka kärpäset ovat yhtä lailla subjekteja kuin minäkin. Oikeastaan olet kuitenkin asian ytimessä siinä, että ongelma on pääosin se, että keskusteluja häiritsevät trollausviestit nimenomaan kiinnostavat muita ja aiheuttavat vastareaktion, joka jatkuu usein sivukaupalla. Lopulta foorumi on yhtä paskamyrskyä ja sitä ei jaksa sitten seurata.
No tulipas sieltä melkoista kettuilua. Eli nyt kaikki off topic on paskaa ja siitä kiinnostuneet paskakärpäsiä?

Puhuin nimenomaan off topicista, joka ei ole mitään kuonaa, mutta joka ei ehkä liity sillä tavalla peliin mitä yleensä liittyy. Eli usein juuri kaikki pelin taustalla olevat asiat on sellaisia.

Me tässä selvästi puhutaan niin eri asioista että en tiedä mikä järki tässä on kun sinä pidät ihan kaikkea off topicia "paskana" ja minä taas ajattelen että ne täysin trolliviestit ja muut on sitten vielä erikseen. Eli on se ns. pääjuoni, sivutehtävät ja sitten invadereitä, jotka tulevat pilaamaan koko pelin :D

En tiedä oletko sinä samoilla linjoilla mutta koen että ei me olla edes eri mieltä. Sinä et vain selvästi näe että mikään off topic on minkään arvoista. Oikeasti turhasta, ärsyttävästä ja junnaavasta viestittelystä me ollaan tulkintani mukaan ihan samaa mieltä.

Sitten on nämä onnettomat tapaukset, kuten nimimerkki Rapin kommentti, jotka eivät ole häiriköintitarkoituksessa tehtyjä, mutta johtavat siihen samanlaiseen off topic myllytykseen ja pahimmillaan osa porukasta laittaa jo lähtöhousut jalkaan. On tärkeää puolustaa ihmisoikeuksia, mutta ehkä ei ihan kaikkiin onnettomiin möläytyksiin kannata takertua ja joskus voi antaa tilaa myös sellaisille näkemyksille, jotka eivät ole ollenkaan omien arvojen mukaisia, muuten keskustelu käy hyvin vaikeaksi. Käyttäkää sitä raportointityökalua mielummin, jos tulee mielestänne törkeitä kommentteja. Itsellä ainakin helpottanut kovasti, kun opin sitä käyttämään.
Niin, no se kyseinen kommentti nyt oli juuri sellainen, millaista ei ehkä kaivata pelin aiheen alle. Mutta se, mistä se kommentti sai kipinänsä, voi olla ihan mielenkiintoinen aihe.

Ongelma on siis enemmän siinä, osaako ihmiset käyttäytyä. Harmittavasti ne mielenkiintoisimmat aiheet on usein ristiriitaa herättävimpiä.
 
Viimeksi muokattu:
...täysin trolliviestit ja muut on sitten vielä erikseen.
Näin minäkin ajattelen. Sivusta voisin kuitenkin huudella sen verran, että itse tulkitsen transu-nimityksen toistuvan käyttämisen jo itsessään trollailuksi, liittyi se aiheeseen tai ei. Jos nyt siis edelleen viitataan Hogwarts Legacy -ketjussa käytyyn keskusteluun.
 
Voi hyvä luoja lapsi sinun kanssa. En nyt vaan keksiny parempaakaan nimeä niin laitoin vaan jotain.
Lapsi? Niin tai sitten mietit hetken ennen kirjoittamista ja tarvittaessa otat selvää asioista jos oma ymmärrys ei riitä, kohtalaisen hämmentävä tapa tuollainen.
 
Viimeksi muokattu:
Lapsi? Niin tai sitten mietit hetken ennen kirjoittamista ja tarvittaessa otat selvää asioista jos oma ymmärrys ei riitä, kohtalaisen hämmentävä tapa tuollainen.

Kohtalaisen typerä tapa tuollainen että täällä ei muuta tekstiä herralta näy kun vain jos haluaa auko päätään. Mutta ei haittaa pääset listalle muiden kanssa kun ei siinä mitään menetä.
 
Mulla on kyllä tosi kireällä toi vaatimustaso noiden pelien suhteen, kun ei mikään uusi kelpaa mulle. Aina on joku vika tai "vika". Lähinnä kelpaa vaan vanhat sarjat, mitä on tullut pelattua. Viime aikoina se uusien pelien hankinta tyssää siihen kun tulee joku potentiaalinen peli mitä voisi harkita, niin googlaan game hours ja sitten se luku on ihan liian pieni. Kyllä mä odotan vähintään 75h pintaan olevia pelejä. Esimerkkinä mitä viimeksi harkitsin, oli hogwarts legacy. Se on joku 50h. Vaan onko tollaisia mun vaatimia pelejä edes montaa olemassa.
No joo. Kunha avauduin kun avautumisketju kyseessä :D
 
Mulla on kyllä tosi kireällä toi vaatimustaso noiden pelien suhteen, kun ei mikään uusi kelpaa mulle. Aina on joku vika tai "vika". Lähinnä kelpaa vaan vanhat sarjat, mitä on tullut pelattua. Viime aikoina se uusien pelien hankinta tyssää siihen kun tulee joku potentiaalinen peli mitä voisi harkita, niin googlaan game hours ja sitten se luku on ihan liian pieni. Kyllä mä odotan vähintään 75h pintaan olevia pelejä. Esimerkkinä mitä viimeksi harkitsin, oli hogwarts legacy. Se on joku 50h. Vaan onko tollaisia mun vaatimia pelejä edes montaa olemassa.
No joo. Kunha avauduin kun avautumisketju kyseessä :D
Kyllähän noitakin toki löytyy. Tosiasia taitaa olla kuitenkin, että aika moni yksinpeli on n. 10-20 tunnin luokkaa. Tälläinen mutu tuntuma itsellä ainakin on. Kyllä nuo lyhyemmätkin pelit ainakin itselle menee, jos vaan tarina on ja pelattavuus on kohdallaan. Tokihan sitä pelin hinnalle haluaa mahdollisimman paljon vastinetta. Paljonhan myös riippuu siitä keskittyykö pelissä pelkkään tarinan etenemiseen vai tekeekö myös kaikki sivutehtävät.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kyllä tosi kireällä toi vaatimustaso noiden pelien suhteen, kun ei mikään uusi kelpaa mulle. Aina on joku vika tai "vika". Lähinnä kelpaa vaan vanhat sarjat, mitä on tullut pelattua. Viime aikoina se uusien pelien hankinta tyssää siihen kun tulee joku potentiaalinen peli mitä voisi harkita, niin googlaan game hours ja sitten se luku on ihan liian pieni. Kyllä mä odotan vähintään 75h pintaan olevia pelejä. Esimerkkinä mitä viimeksi harkitsin, oli hogwarts legacy. Se on joku 50h. Vaan onko tollaisia mun vaatimia pelejä edes montaa olemassa.
No joo. Kunha avauduin kun avautumisketju kyseessä :D
Minulla taas tuntuu että nykyään välttelen liian pitkiä pelejä ja jos tunnit lähenee sataa niin ne pelit jää "myöhemmäksi". Nyt on Cyberpunk 2077 ja AC: Valhalla odottaneet molemmat yli vuoden kaapissa "sopivaa hetkeä" enkä tiedä kauanko vielä saavat odottaa sellaista. Molemmat kiinnostaisi mutta kun tuntuu että niiden pelaamiselle pitää uhrata puolet vapaa-ajasta tai sitten pelata melkein vuoden ajan vain sitä yhtä peliä eteenpäin hinkuttaen.

Näin ollen sellaiset 10-30 tunnin teokset hyppää helposti pelijonon kärkeen kun on helpompi kokeilla onko kiinnostava vai ei. Sitten jos tykkää niin pelaamisessa ei mene "vuotta" vaan se on kuukauden sisällä pelailtu hitaamminkin läpi.

Minussakin kyllä on sitä että ei tee mieli maksaa "lyhyestä" pelistä niin paljon kuin pitkästä mutta toisaalta ei se pituus kerro lopulta paljonko pelistä saa irti. Ja mitä pelien hintoihin tulee: en maksaisi 70 euroa (tai yli) vaikka kestoa olisi 500 tuntia.

Arvostan sitä kun tuodaan vähemmällä rahalla tehty peli myös pienemmällä hintalapulla myyntiin. Sellainen on helpompi ostaa ja sitä on helpompi tukea kuin niitä teoksia, joiden 70-80 euron hintaa perustellaan kuluilla ja muulla. Erityisesti kun jaksetaan aina muistutella että kulut on nousseet "vanhoista hyvistä ajoista" eikä mainita että myös pelien myyntimäärät on ihan eri luokkaa kuin joskus. Sitäkään ei mainita että pelit on nykyään täynnä mikromaksuja ja muita "kivoja ekstroja", joilla saavat lisämassia.
 
Sen verran pitää avautua aikaisempien viestien ja aiemmin käydyn privakeskustelun pohjalta, että itseäni ärsyttää paljon kommentit, jotka ovat esimerkiksi "voisihan tuon joskus ostaa alelaarista", kun puhutaan aivan uudesta. Tämä siis silloin, jos satun pitämään jostakin julkaisupelistä niin paljon, että odottaisin sille luonnollisesti jatko-osaa tai jopa -osia. Tarkennettuna siis jatko-osille ei tule kuin murto-osa "rahoitusta", kun pelit ostetaan paljon halvemmalla.

Vaan niinhän se menee, että valistunut kuluttaja toimii järkevästi ja lompakkoystävällisesti ja malttaa odottaa kiinnostavan pelin tulevan edullisempana markkinoille. Tai vielä parempi, pelien vuokrauspalvelun kautta laatupelit saa monesti vielä "alelaariakin" edullisemmin. Henkilökohtaisesti haluan pelit aina uutena, mutta täyden hinnan maksan vain parhaista AAA-peleistä, maksoi mitä maksoi. Muuten tarkastelen aina hinta-laatu-suhdetta.

Esimerkkinä vaikkapa The Forest aikoinaan, 17 euroa upouutena (saapuessaan PS4:lle). Paljon sisältöä, coop-pelitila, mielenkiintoinen tarina, selviytymistä, taistelua ja basen rakennusta – paljon sellaisia elementtejä, mistä pidän. Se antoi paljon enemmän elämyksiä vastineeksi kuin ostohintansa.

Mutta varmasti päästäisin samanlaisia sammakoita suustani kuin Days Gonen pelintekijätiimin jäsen aikoinaan, kun hän kritisoi ihmisten saaneen pelin esimerkiksi PS+ -palvelun kautta "ilmaiseksi" tai mainitusta alelaarista pilkkahintaan. Peli oli myynyt hyvin, mutta ei tarpeeksi, joten jatko-osa jäi haaveeksi ainakin toistaiseksi. Pettymys paistoi peittelemättä läpi hepun kommenteista.
 
Vaan niinhän se menee, että valistunut kuluttaja toimii järkevästi ja lompakkoystävällisesti ja malttaa odottaa kiinnostavan pelin tulevan edullisempana markkinoille. Tai vielä parempi, pelien vuokrauspalvelun kautta laatupelit saa monesti vielä "alelaariakin" edullisemmin.

Tähän liittyen tulikin juuri uutinen että Game Pass on vähentänyt pelien myyntiä. Huitsin yllättävää. Olen kyllä omalla kohdalla huomannut sen että pelien ostaminen loppui lähes täysin Game Passin (ja vähän myös PSN+) myötä. Ei se tosin varmaan ainoa syy ollut.

Ei kyllä tippaakaan nappaa ruveta maksamaan pelistä lähes 100e. GT7 oli poikkeus kun ostin siitä sen Special Edition 80e version (piti ostaa fyysinen, loppui, ostin digin) jolla sai sekä PS4 & PS5 versiot samalla, jotta voi kaverin kanssa paikallisesti moninpelailla.
 
Olen varmasti taas jokin poikkeus mutta ostamiset on pysyneet aika samana kuin aiemmin. Game Pass on mahdollistanut vain sen että on pelannut pelejä, joita ei olisi ikinä ostanut muutenkaan koska ei niistä olisi mitään tiennyt tai ainakaan niin varmaa että olisi ostamaan asti päätynyt.

Ja ne pelit, joista oikeasti on kiinnostunut, niin ne olen ostanut ennen Game Passia ja sen jälkeen.

Itse asiassa useampi peli on päätynyt hyllyyn pelkästään sen vuoksi että ne löysi GP:n kautta.

Mutta joo, varmasti enemmistö vain pelaa GP:n kautta eikä keräile mitään hyllyyn tai edes kovalevylle lojumaan.
 
Olen varmasti taas jokin poikkeus mutta ostamiset on pysyneet aika samana kuin aiemmin. Game Pass on mahdollistanut vain sen että on pelannut pelejä, joita ei olisi ikinä ostanut muutenkaan koska ei niistä olisi mitään tiennyt tai ainakaan niin varmaa että olisi ostamaan asti päätynyt.

Ja ne pelit, joista oikeasti on kiinnostunut, niin ne olen ostanut ennen Game Passia ja sen jälkeen.

Itse asiassa useampi peli on päätynyt hyllyyn pelkästään sen vuoksi että ne löysi GP:n kautta.

Mutta joo, varmasti enemmistö vain pelaa GP:n kautta eikä keräile mitään hyllyyn tai edes kovalevylle lojumaan.
Itsekkin kuulun kanssasi tuohon samaan poikkeukselliseen vähemmistöön. :D
 
Viime viikolla uutisoitiin seuraavaa: https://muropaketti.com/tietoteknii...kohta-hajota-jos-et-paivita-laiteohjelmistoa/

Tietysti samanlainen levy on omassa PS5:ssä:mad:, no päivitin firmiksen, toivotaan että se ehkäisee mahdolliset häiriöt!
Aikoinaan ensimmäinen oma telkkarini oli sellainen pieni Samsungin kuvaputkitöllö, joka oli kyllä niin onneton ja kuppainen kapistus kaikin puolin, että pahaa teki sitä käyttäessä. Jäi niin huonot kokemukset laadusta, ja kun vielä joiltakin kavereiltakin kuulin aika huonoja kokemuksia Samsungin laitteista, niin olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään. Uskoakseni se on ollut kannattavaa.

Samaan aikaan, kun olen satsannut niihin merkkeihin joiden kanssa ei ole koskaan ollut laadullisesti ongelmia, niin olen lähes kokonaan onnistunut välttämään viallisia tai huonosti toimivia laitteita. Ainakaan juuri mitään ei ole tarvinnut takuuseen korjauttaa tai vaihtaa. No, okei, yksi Gigantista ostettu Seagaten USB-kovo sanoi yhteistyösopimuksensa irti hieman alle kahdessa vuodessa. Gigantissa tsekkasivat sen pikaisesti ja antoivat sitten heti suosiolla hyllystä mukaani uuden. Muilta vastaavilta tilanteilta olen kaikessa elektroniikassa välttynyt viimeisen 40:n vuoden aikana. Samsungin välttäminen on aina hyvä ensimmäinen askel elektroniikkalaiteongelmien välttämiseksi.
 
Aikoinaan ensimmäinen oma telkkarini oli sellainen pieni Samsungin kuvaputkitöllö, joka oli kyllä niin onneton ja kuppainen kapistus kaikin puolin, että pahaa teki sitä käyttäessä. Jäi niin huonot kokemukset laadusta, ja kun vielä joiltakin kavereiltakin kuulin aika huonoja kokemuksia Samsungin laitteista, niin olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään. Uskoakseni se on ollut kannattavaa.

Samaan aikaan, kun olen satsannut niihin merkkeihin joiden kanssa ei ole koskaan ollut laadullisesti ongelmia, niin olen lähes kokonaan onnistunut välttämään viallisia tai huonosti toimivia laitteita. Ainakaan juuri mitään ei ole tarvinnut takuuseen korjauttaa tai vaihtaa. No, okei, yksi Gigantista ostettu Seagaten USB-kovo sanoi yhteistyösopimuksensa irti hieman alle kahdessa vuodessa. Gigantissa tsekkasivat sen pikaisesti ja antoivat sitten heti suosiolla hyllystä mukaani uuden. Muilta vastaavilta tilanteilta olen kaikessa elektroniikassa välttynyt viimeisen 40:n vuoden aikana. Samsungin välttäminen on aina hyvä ensimmäinen askel elektroniikkalaiteongelmien välttämiseksi.
Ymmärsinkö oikein että perustat näkemyksesi '80 luvun tuotteisiin? Siitähän ei ole kuin rapiat 40 vuotta.
"olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään"
 
Ylös Bottom