Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kyllä tosi kireällä toi vaatimustaso noiden pelien suhteen, kun ei mikään uusi kelpaa mulle. Aina on joku vika tai "vika". Lähinnä kelpaa vaan vanhat sarjat, mitä on tullut pelattua. Viime aikoina se uusien pelien hankinta tyssää siihen kun tulee joku potentiaalinen peli mitä voisi harkita, niin googlaan game hours ja sitten se luku on ihan liian pieni. Kyllä mä odotan vähintään 75h pintaan olevia pelejä. Esimerkkinä mitä viimeksi harkitsin, oli hogwarts legacy. Se on joku 50h. Vaan onko tollaisia mun vaatimia pelejä edes montaa olemassa.
No joo. Kunha avauduin kun avautumisketju kyseessä :D

Mulla on kyllä tosi kireällä toi vaatimustaso noiden pelien suhteen, kun ei mikään uusi kelpaa mulle. Aina on joku vika tai "vika". Lähinnä kelpaa vaan vanhat sarjat, mitä on tullut pelattua. Viime aikoina se uusien pelien hankinta tyssää siihen kun tulee joku potentiaalinen peli mitä voisi harkita, niin googlaan game hours ja sitten se luku on ihan liian pieni. Kyllä mä odotan vähintään 75h pintaan olevia pelejä. Esimerkkinä mitä viimeksi harkitsin, oli hogwarts legacy. Se on joku 50h. Vaan onko tollaisia mun vaatimia pelejä edes montaa olemassa.
Kyllähän noitakin toki löytyy. Tosiasia taitaa olla kuitenkin, että aika moni yksinpeli on n. 10-20 tunnin luokkaa. Tälläinen mutu tuntuma itsellä ainakin on. Kyllä nuo lyhyemmätkin pelit ainakin itselle menee, jos vaan tarina on ja pelattavuus on kohdallaan. Tokihan sitä pelin hinnalle haluaa mahdollisimman paljon vastinetta. Paljonhan myös riippuu siitä keskittyykö pelissä pelkkään tarinan etenemiseen vai tekeekö myös kaikki sivutehtävät.

Viimeksi muokattu:
Minulla taas tuntuu että nykyään välttelen liian pitkiä pelejä ja jos tunnit lähenee sataa niin ne pelit jää "myöhemmäksi". Nyt on Cyberpunk 2077 ja AC: Valhalla odottaneet molemmat yli vuoden kaapissa "sopivaa hetkeä" enkä tiedä kauanko vielä saavat odottaa sellaista. Molemmat kiinnostaisi mutta kun tuntuu että niiden pelaamiselle pitää uhrata puolet vapaa-ajasta tai sitten pelata melkein vuoden ajan vain sitä yhtä peliä eteenpäin hinkuttaen.

Näin ollen sellaiset 10-30 tunnin teokset hyppää helposti pelijonon kärkeen kun on helpompi kokeilla onko kiinnostava vai ei. Sitten jos tykkää niin pelaamisessa ei mene "vuotta" vaan se on kuukauden sisällä pelailtu hitaamminkin läpi.

Minussakin kyllä on sitä että ei tee mieli maksaa "lyhyestä" pelistä niin paljon kuin pitkästä mutta toisaalta ei se pituus kerro lopulta paljonko pelistä saa irti. Ja mitä pelien hintoihin tulee: en maksaisi 70 euroa (tai yli) vaikka kestoa olisi 500 tuntia.

Arvostan sitä kun tuodaan vähemmällä rahalla tehty peli myös pienemmällä hintalapulla myyntiin. Sellainen on helpompi ostaa ja sitä on helpompi tukea kuin niitä teoksia, joiden 70-80 euron hintaa perustellaan kuluilla ja muulla. Erityisesti kun jaksetaan aina muistutella että kulut on nousseet "vanhoista hyvistä ajoista" eikä mainita että myös pelien myyntimäärät on ihan eri luokkaa kuin joskus. Sitäkään ei mainita että pelit on nykyään täynnä mikromaksuja ja muita "kivoja ekstroja", joilla saavat lisämassia.

Sen verran pitää avautua aikaisempien viestien ja aiemmin käydyn privakeskustelun pohjalta, että itseäni ärsyttää paljon kommentit, jotka ovat esimerkiksi "voisihan tuon joskus ostaa alelaarista", kun puhutaan aivan uudesta. Tämä siis silloin, jos satun pitämään jostakin julkaisupelistä niin paljon, että odottaisin sille luonnollisesti jatko-osaa tai jopa -osia. Tarkennettuna siis jatko-osille ei tule kuin murto-osa "rahoitusta", kun pelit ostetaan paljon halvemmalla.

Vaan niinhän se menee, että valistunut kuluttaja toimii järkevästi ja lompakkoystävällisesti ja malttaa odottaa kiinnostavan pelin tulevan edullisempana markkinoille. Tai vielä parempi, pelien vuokrauspalvelun kautta laatupelit saa monesti vielä "alelaariakin" edullisemmin. Henkilökohtaisesti haluan pelit aina uutena, mutta täyden hinnan maksan vain parhaista AAA-peleistä, maksoi mitä maksoi. Muuten tarkastelen aina hinta-laatu-suhdetta.

Esimerkkinä vaikkapa The Forest aikoinaan, 17 euroa upouutena (saapuessaan PS4:lle). Paljon sisältöä, coop-pelitila, mielenkiintoinen tarina, selviytymistä, taistelua ja basen rakennusta – paljon sellaisia elementtejä, mistä pidän. Se antoi paljon enemmän elämyksiä vastineeksi kuin ostohintansa.

Mutta varmasti päästäisin samanlaisia sammakoita suustani kuin Days Gonen pelintekijätiimin jäsen aikoinaan, kun hän kritisoi ihmisten saaneen pelin esimerkiksi PS+ -palvelun kautta "ilmaiseksi" tai mainitusta alelaarista pilkkahintaan. Peli oli myynyt hyvin, mutta ei tarpeeksi, joten jatko-osa jäi haaveeksi ainakin toistaiseksi. Pettymys paistoi peittelemättä läpi hepun kommenteista.

Vaan niinhän se menee, että valistunut kuluttaja toimii järkevästi ja lompakkoystävällisesti ja malttaa odottaa kiinnostavan pelin tulevan edullisempana markkinoille. Tai vielä parempi, pelien vuokrauspalvelun kautta laatupelit saa monesti vielä "alelaariakin" edullisemmin.

Tähän liittyen tulikin juuri uutinen että Game Pass on vähentänyt pelien myyntiä. Huitsin yllättävää. Olen kyllä omalla kohdalla huomannut sen että pelien ostaminen loppui lähes täysin Game Passin (ja vähän myös PSN+) myötä. Ei se tosin varmaan ainoa syy ollut.

Ei kyllä tippaakaan nappaa ruveta maksamaan pelistä lähes 100e. GT7 oli poikkeus kun ostin siitä sen Special Edition 80e version (piti ostaa fyysinen, loppui, ostin digin) jolla sai sekä PS4 & PS5 versiot samalla, jotta voi kaverin kanssa paikallisesti moninpelailla.

Olen varmasti taas jokin poikkeus mutta ostamiset on pysyneet aika samana kuin aiemmin. Game Pass on mahdollistanut vain sen että on pelannut pelejä, joita ei olisi ikinä ostanut muutenkaan koska ei niistä olisi mitään tiennyt tai ainakaan niin varmaa että olisi ostamaan asti päätynyt.

Ja ne pelit, joista oikeasti on kiinnostunut, niin ne olen ostanut ennen Game Passia ja sen jälkeen.

Itse asiassa useampi peli on päätynyt hyllyyn pelkästään sen vuoksi että ne löysi GP:n kautta.

Mutta joo, varmasti enemmistö vain pelaa GP:n kautta eikä keräile mitään hyllyyn tai edes kovalevylle lojumaan.

Olen varmasti taas jokin poikkeus mutta ostamiset on pysyneet aika samana kuin aiemmin. Game Pass on mahdollistanut vain sen että on pelannut pelejä, joita ei olisi ikinä ostanut muutenkaan koska ei niistä olisi mitään tiennyt tai ainakaan niin varmaa että olisi ostamaan asti päätynyt.

Ja ne pelit, joista oikeasti on kiinnostunut, niin ne olen ostanut ennen Game Passia ja sen jälkeen.

Itse asiassa useampi peli on päätynyt hyllyyn pelkästään sen vuoksi että ne löysi GP:n kautta.

Mutta joo, varmasti enemmistö vain pelaa GP:n kautta eikä keräile mitään hyllyyn tai edes kovalevylle lojumaan.
Itsekkin kuulun kanssasi tuohon samaan poikkeukselliseen vähemmistöön. :D

Viime viikolla uutisoitiin seuraavaa: https://muropaketti.com/tietoteknii...kohta-hajota-jos-et-paivita-laiteohjelmistoa/

Tietysti samanlainen levy on omassa PS5:ssä:mad:, no päivitin firmiksen, toivotaan että se ehkäisee mahdolliset häiriöt!
Aikoinaan ensimmäinen oma telkkarini oli sellainen pieni Samsungin kuvaputkitöllö, joka oli kyllä niin onneton ja kuppainen kapistus kaikin puolin, että pahaa teki sitä käyttäessä. Jäi niin huonot kokemukset laadusta, ja kun vielä joiltakin kavereiltakin kuulin aika huonoja kokemuksia Samsungin laitteista, niin olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään. Uskoakseni se on ollut kannattavaa.

Samaan aikaan, kun olen satsannut niihin merkkeihin joiden kanssa ei ole koskaan ollut laadullisesti ongelmia, niin olen lähes kokonaan onnistunut välttämään viallisia tai huonosti toimivia laitteita. Ainakaan juuri mitään ei ole tarvinnut takuuseen korjauttaa tai vaihtaa. No, okei, yksi Gigantista ostettu Seagaten USB-kovo sanoi yhteistyösopimuksensa irti hieman alle kahdessa vuodessa. Gigantissa tsekkasivat sen pikaisesti ja antoivat sitten heti suosiolla hyllystä mukaani uuden. Muilta vastaavilta tilanteilta olen kaikessa elektroniikassa välttynyt viimeisen 40:n vuoden aikana. Samsungin välttäminen on aina hyvä ensimmäinen askel elektroniikkalaiteongelmien välttämiseksi.

Aikoinaan ensimmäinen oma telkkarini oli sellainen pieni Samsungin kuvaputkitöllö, joka oli kyllä niin onneton ja kuppainen kapistus kaikin puolin, että pahaa teki sitä käyttäessä. Jäi niin huonot kokemukset laadusta, ja kun vielä joiltakin kavereiltakin kuulin aika huonoja kokemuksia Samsungin laitteista, niin olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään. Uskoakseni se on ollut kannattavaa.

Samaan aikaan, kun olen satsannut niihin merkkeihin joiden kanssa ei ole koskaan ollut laadullisesti ongelmia, niin olen lähes kokonaan onnistunut välttämään viallisia tai huonosti toimivia laitteita. Ainakaan juuri mitään ei ole tarvinnut takuuseen korjauttaa tai vaihtaa. No, okei, yksi Gigantista ostettu Seagaten USB-kovo sanoi yhteistyösopimuksensa irti hieman alle kahdessa vuodessa. Gigantissa tsekkasivat sen pikaisesti ja antoivat sitten heti suosiolla hyllystä mukaani uuden. Muilta vastaavilta tilanteilta olen kaikessa elektroniikassa välttynyt viimeisen 40:n vuoden aikana. Samsungin välttäminen on aina hyvä ensimmäinen askel elektroniikkalaiteongelmien välttämiseksi.
Ymmärsinkö oikein että perustat näkemyksesi '80 luvun tuotteisiin? Siitähän ei ole kuin rapiat 40 vuotta.
"olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään"

Ymmärsinkö oikein että perustat näkemyksesi '80 luvun tuotteisiin? Siitähän ei ole kuin rapiat 40 vuotta.
"olen sitten sieltä muinaisesta 80-luvun puolivälistä tähän päivään asti onnistunut Samsungin laitteiden hankintaa hyvinkin välttämään"
Toki olen tuolla välillä kuullut kantaani tukevia kommentteja juuri Samsungin tuotteiden laadusta, joka on myöskin saanut minut pysymään hyvillä mielin linjassani. Mutta totta on, että en käyttäjänä ole niiden hieman alle 40 vuotta sitten saamieni kokemusten jälkeen saanut Samsungin laitteista kokemuksia. Mutta kuten todettu, olen kuullut matkan varrella sen verran paljon huonoja kommentteja kyseisen merkin laadusta monissa tuotteissa, ettei huvita alkaa kokeilemaan josko tilanne olisikin parempi. Hyvä toki jos jotkut ovat Samsungin laitteisiinsa tyytyväisiä. Itse en kuitenkaan ihan helpolla kyseisen merkin laitteita hanki.

Viimeksi muokattu:
Toki olen tuolla välillä kuullut kantaani tukevia kommentteja juuri Samsungin tuotteiden laadusta, joka on myöskin saanut minut pysymään hyvillä mielin linjassani. Mutta totta, että en käyttäjänä ole sen hieman alle 40 vuotta sitten saamieni kokemusten jälkeen saanut Samsungin laitteista kokemuksia. Mutta kuten todettu, olen kuullut matkan varrella sen verran paljon huonoja kommentteja kyseisen merkin laadusta monissa tuotteissa, ettei huvita alkaa kokeilemaan josko tilanne olisikin parempi. Hyvä toki jos jotkut ovat Samsungin laitteisiinsa tyytyväisiä. Itse en kuitenkaan ihan helpolla kyseisen merkin laitteita hanki.
Fair enough, monilla on monenlaista kokemusta monenlaisita brändeistä. Itsellä ysärillä ( :D ) tykkäsin kovastin niiden tuotteista ja ei pettänyt alta kertaakaan. Mutta eipä taida tosiaan meilläkään olla mitään uusia Samsungin tuotteita, ei siihen mitään varsinaista syytä ole kuitenkaan. Enkä ole mitään hälytyskelloja kavereiltakaan kuullut. Mutta nämä nyt on näitä, minun puolesta keskustelun voi jättää tähän. :)

Tästä tulee mieleen vähän tuo Hogwarts jupakka. Toki jos rahaa menee Venäjän valtiolle, niin on se kuitenkin vähän eri asia. Mutta välillä vähän pitää miettiä että liittyykö kaksi asiaa toisiinsa. Jokainen saa toki olla ostamatta jos haluaa. En itsekkään ole sitä peliä ostamassa. Juurikin nykytilanteen takia.

Hogwartsin taas ostin koska se eräs kirjailija ei liity peliin mitenkään. Onhan se toki luonut sen maailman ja saahan se rahaa siitä. Mutta itse haluan tukea pelinkehittäjiä koska onnistuivat luomaan hienon pelin.

Oletko sinäkin niitä jotka käyvät kylmissä suihkuissa ja asunnon lämpötila 13 astetta?
Nyt en pääse kiinni tähän kommenttiisi. Mitä lie tarkoitat? Kritisoin erään kirjoittajan välinpitämätöntä suhtautumista venäjän käynnistämään kansanmurhaa kohtaan. Muusta en puhunut. Ja ei, en ole mennyt noin radikaaleihin toimenpiteisiin, vaikka sähköä sinänsä olen säästänyt aiempaan nähden sen verran, että sähkölaskuni ovat pysyneet käytännössä samalla tasolla, kuin olivat ennen sähkön hinnan suurempaa nousua. Toki osasyynä samantasoisina pysyneisiin sähkölaskuihin on oikein ajoitettu kiinteähintainen sähkösopimus, joka on vielä ensi vuoden helmikuuhun asti voimassa. Juuri ennen sitä jyrkkää hinnannousua tein tuon sopimuksen,

Viimeksi muokattu:
Entä jos ostan pelin käytettynä? Vahinko on jo tapahtunut siinä vaiheessa, kun joku meni ostamaan pelin uutena, mutta käytettyjen pelien kaupassa raha ei enää liiku pelintekijöiden suuntaan.
Samalla tavalla mä osoitan mieltäni myös Sonyn riistohintoihin. Yhtäkään Sonyn yksinoikeuspeliä en ole PS5:lle ostanut uutena.

Entä jos ostan pelin käytettynä? Vahinko on jo tapahtunut siinä vaiheessa, kun joku meni ostamaan pelin uutena, mutta käytettyjen pelien kaupassa raha ei enää liiku pelintekijöiden suuntaan.
Samalla tavalla mä osoitan mieltäni myös Sonyn riistohintoihin. Yhtäkään Sonyn yksinoikeuspeliä en ole PS5:lle ostanut uutena.
Atomic Heartin pelaaminen valmiiksi maksetun Game Pass -tilauksen kautta ajaa vähän saman asian. Olisi kuitenkin ihan kiva tietää onko pelinkehittäjälle maksettu kertakorvaus vai saavatko jotain riippuen siitä moniko pelaa peliä Game Passin kautta. Jos ovat saaneet kertasumman, niin kuten sanoit, vahinko on jo tapahtunut.

Pelihän näyttää oikeinkin hyvältä, joten siinä mielessä sitä olisi kiva kokeilla.

Teoriassahan mitään noista ei ole pakko pelata. Ei Neuvostoliittoscifiä tai noitakoulupeliä. Hyviä teoksia riittää kyllä yllin kyllin, joissa ei tarvitse alkaa miettiä moraalisia porsaanreikiä.

Atomic Heartin pelaaminen valmiiksi maksetun Game Pass -tilauksen kautta ajaa vähän saman asian. Olisi kuitenkin ihan kiva tietää onko pelinkehittäjälle maksettu kertakorvaus vai saavatko jotain riippuen siitä moniko pelaa peliä Game Passin kautta. Jos ovat saaneet kertasumman, niin kuten sanoit, vahinko on jo tapahtunut.

Pelihän näyttää oikeinkin hyvältä, joten siinä mielessä sitä olisi kiva kokeilla.
Game passin kautta en katso että eroa on sillä että onko raha liikkunut missä vaiheessa. Aivan varmasti raportoituu myös pelikertojen määrä, joten ei viitsi tuotakaan nostaa ja 'säästää klikin'. Katsotaan muuttuuko tilanne sitten joskus myöhemmin.

Ylös Bottom