Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Kaikki anglistiset lyhenteen ovat melkoisen rasittavia. zOMG itsellenne vaan, LOL.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

IMO !! Ja sen viljely omassa viestissään.

Aivan hemmetin ärsyttävä sana tai siis lyhenne. IMO = In My Opinion, suomennettuna siis: minun mielestäni.

Minkä hemmetin takia sitä pitää viljellä? Ainahan sinä kirjoitat omaa mielipidettäsi ellet toisin mainitse. Häiritsee luettavuuttakin tommoinen turhien lyhenteiden käyttö. Yleensä nämä IMO:a sisältävät viestitkin ovat melko tuubaa.

No IMO:n yleistyminen juontaa juurensa siitä, että kun sitä ei ennen käytetty (tai ei edes sanottu alussa, että "Minun mielestäni..."), kaikki tulivat vittuilemaan niin kuin kirjoittaisit asian faktana.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Kaikki anglistiset lyhenteen ovat melkoisen rasittavia. zOMG itsellenne vaan, LOL.

Niinpä. Suurin syy, etten koskaan irkkaa/tsättää on se, että pitäisi opetella luku- ja kirjoitustaito uusiksi, kaikki naurettavat lyhenteet plus hymiöt päälle.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

No IMO:n yleistyminen juontaa juurensa siitä, että kun sitä ei ennen käytetty (tai ei edes sanottu alussa, että "Minun mielestäni..."), kaikki tulivat vittuilemaan niin kuin kirjoittaisit asian faktana.

Jahas... No itse en pidä kenenkään kirjoittelua koskaan faktana, ellei kirjoittaja toisin mainitse. Silloinkin pitää olla tietty varaus jos ei aihetta tunne.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

IMO:n vielä ymmärrän, mutta IMHO? ( in my honest opinion). Tarkoittaako kirjoittaja sitä, että tällä kertaa kertoo rehellisen mielipiteensä, kun muulloin mukailee toisia? Ja toisekseen: Mielestäni-sana ei tarvitse eteensä ylimääräistä minun-sanaa. Ah, tätä pilkun hyväilyäni, tästä se perjantai alkaa...:)
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

IMO:n vielä ymmärrän, mutta IMHO? ( in my honest opinion). Tarkoittaako kirjoittaja sitä, että tällä kertaa kertoo rehellisen mielipiteensä, kun muulloin mukailee toisia? Ja toisekseen: Mielestäni-sana ei tarvitse eteensä ylimääräistä minun-sanaa. Ah, tätä pilkun hyväilyäni, tästä se perjantai alkaa...:)
Itse asiassa taidetaan yleisemmin tuntea muodossa "in my humble opinion" eli enempi sovittelevampi asenne kuin että annetaan palaa ihan rehellisesti :)
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Suosikaa siis selevää suomea. Ei tuo tee kenestäkään yhtään fiksumman näköistä. :)
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

No IMO:n yleistyminen juontaa juurensa siitä, että kun sitä ei ennen käytetty (tai ei edes sanottu alussa, että "Minun mielestäni..."), kaikki tulivat vittuilemaan niin kuin kirjoittaisit asian faktana.

Kai tässä on kyse kulttuurieroista. Siinä missä esimeriksi Briteissä tykätään (tai on ainakin joskus tykätty) esittää asiat hienovaraisemmin ja korostaa, että kyseessä on oma mielipide, Suomessa tavataan olla pohojalaasen suorasukaisia. Tai ainakin näin meille koulussa opetettiin. IMO lienee tarttunut sieltä ulkomaisilta foorumeilta myös suomalaisille keskustelualueille. Täällä kuitenkin voi kuitenkin kirjoittaa ihan hyvin virkkeen alkuun "Mielestäni..." ilman englanninkielisiä lyhenteitä niin kaikki varmasti ymmärtävät.

Suosittelisin yleensäkin välttämään turhien lyhenteiden käyttämistä foorumikeskusteluissa ja muissa, pidemmissä teksteissä. Twitter-tyyliset lyhyet tekstipurskeet ja otsikot ovat asia erikseen. Jos lyhenne ei ole lukijalle välittömästi tuttu, joutuu hän pysähtymään pohtimaan sitä ja tekstin sujuvuus kärsii huomattavasti. Tuttujakin lyhenteitä on omien kokemusten perusteella hitaampi lukea ja sisäistää kuin auki kirjoitettuja kokonaisuuksia. Päällimmäisenä tavoitteena tekstiä kirjoitettaessa tulisi kuitenkin olla kommunikointi muiden ihmisten kanssa, ja kohdeyleisönsä voi maksimoida käyttämällä mahdollisimman selkeää sekä sujuvaa kirjoitusasua.

Kun nyt lyhenteistä rupesin kirjoittelemaan, todettakoon vielä, että esimerkiksi pelien nimiä voi lyhentää muillakin tavoilla. Tykkään käyttää esimerkkinä Gears of Waria. Moni mieltää lyhenteen GoW God of Wariksi vaikka sitten ihan tieten tahtoen kontekstista huolimatta. Jotta sekaannuksilta vältytään, miksei vain puhuta suoraan Gearsista tai Gears of Warista? Ei ne merkit maailmasta lopu, ja tekstikin näyttää kivemmalta.

Nojoo, olipa taas turhaa avautumista.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Kun nyt lyhenteistä rupesin kirjoittelemaan, todettakoon vielä, että esimerkiksi pelien nimiä voi lyhentää muillakin tavoilla. Tykkään käyttää esimerkkinä Gears of Waria. Moni mieltää lyhenteen GoW God of Wariksi vaikka sitten ihan tieten tahtoen kontekstista huolimatta. Jotta sekaannuksilta vältytään, miksei vain puhuta suoraan Gearsista tai Gears of Warista? Ei ne merkit maailmasta lopu, ja tekstikin näyttää kivemmalta.
Avautumishengessä tähän liittyen voisi KFINistäkin tiputtaa pois tuon lyhenneplugarin, joka "suomentaa" vissiin GoW ja PES mutta äkkiseltään en muista oliko muita ja vaikka muistaisin, onko moisesta nyt mitään käytännön hyötyä? Ja jotta pakollinen jarevillegallewhatevah saadaan niputettua samaan avautumiseen niin jos ne pieksee pessii päiväl ja yöllä niin mitä hittoa jääkiekkoräppärit tekee Pro Evolution Soccerin parissa? :D
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Ketä kiinnostaa miltä teksti näyttää?
Luultavasti sitä joka haluaa keskustelufoorumeilla ja Messengerissäkin lukea helppolukuista ja ennen kaikkea helposti sisäistettävää tekstiä.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Luultavasti sitä joka haluaa keskustelufoorumeilla ja Messengerissäkin lukea helppolukuista ja ennen kaikkea helposti sisäistettävää tekstiä.

Lyhenteiden käyttö silloin tällöin tosin ei tee tekstistä mitenkään huonosti luettavaa tai vaikeasti sisäistettävää imo, ja siitähän tässä nyt oli kyse. Kunhan tietysti koko viesti ei ole pelkkiä lyhenteitä...

Eri asia jos itketään välimerkeistä tai kappelejaosta, joka oikeasti vaikuttaa tekstin luettavuuteen paljonkin. Isot alkukirjaimet, lyhenteiden käyttö, tai kahden pisteen käyttö kolmen sijasta ei vaikuta tekstin luettavuuteen hevonvitun vertaa, imho, mutta niistä täällä jaksaa jotkut nillittää näköjään.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Hienoa nähdä että sinäkin pystyt vetämään kommentin ulos kontekstista ja saat sen näyttämään noinkin epäilyttävältä ;)

No parannetaan:

Avaudun, nyt siitä että minua ärsyttää kielitieteiden melkein-maisterina että ihmiset on jossain keskustelufoorumeilla/messengerissä kielinatseja.

Mutta kun se menee muissakin asioissa niin, että se kenellä on ongelma, muuttakoot asennettaan. :p

Toisaalta hienoa nähdä, että melkein-maisteritkin pystyvät kaksinaismoralismiin.
 
Vastaus: Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Lyhenteiden käyttö silloin tällöin tosin ei tee tekstistä mitenkään huonosti luettavaa tai vaikeasti sisäistettävää imo, ja siitähän tässä nyt oli kyse. Kunhan tietysti koko viesti ei ole pelkkiä lyhenteitä...

Eri asia jos itketään välimerkeistä tai kappelejaosta, joka oikeasti vaikuttaa tekstin luettavuuteen paljonkin. Isot alkukirjaimet, lyhenteiden käyttö, tai kahden pisteen käyttö kolmen sijasta ei vaikuta tekstin luettavuuteen hevonvitun vertaa, imho, mutta niistä täällä jaksaa jotkut nillittää näköjään.


Smart man, Smart man. :cool:
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - ongelmat, bugit ja muut valituksen aiheet

PSN tarjoaa aina tietystikin uusimman mahdollisen päivityksen, mutta tietyissä tapauksissa (kuten esim. GT5) joutuu lataamaan myös kaikki ne aiemmatkin päivitykset siinä samalla kertaa. Siirrettävää dataa on niin paljon, että hitaalla yhteydellä lataaminen kestää useita tunteja. Tosin jos se ei tunnu siitä mihinkään etenevän, kannattaa tylysti keskeyttää lataus ja yrittää uudestaan.

PS. Kannattaa opetella hyvin pian latomaan virkkeiden alkuun isoja alkukirjaimia, tai vihainen moderaattori pistää korttia viestien heikosta kirjoitusasusta.


eipä ole aikasemmin tästä mainittu kun kävin muutamalla sivulla niin monet aloittavat pieniillä kirjaimilla jutun.saa valittaa minulle kun tästä mainitsin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - ongelmat, bugit ja muut valituksen aiheet

eipä ole aikasemmin tästä mainittu kun kävin muutamalla sivulla niin monet aloittavat pieniillä kirjaimilla jutun.saa valittaa minulle kun tästä mainitsin.
Tämä varmasti kuulostaa nyt ylimieliseltä ja elitistiseltä, mutta KonsoliFIN ei halua olla kuin muut. Rima on nostettava korkeammalle, ja yksi tärkeä osa siinä on koettaa pitää huoltaa siitä, että viestit ovat muutakin kuin heikolla ulkoasulla olevaa "chattikieltä".

Niin kuin on lukemattomia kertoja sanottu, Ruuneperi ei tarvitse olla, mutta ihan nuo kirjoittamisen perusasiat on syytä hallita. Laiskuus tai "näin muuallakin saa tehdä" ei kelpaa tekosyyksi siihen, että aloittaa virkkeet pienellä kirjaimella tai esim. käyttää hymiötä pisteen korvikkeena virkkeen lopussa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - ongelmat, bugit ja muut valituksen aiheet

eipä ole aikasemmin tästä mainittu kun kävin muutamalla sivulla niin monet aloittavat pieniillä kirjaimilla jutun.saa valittaa minulle kun tästä mainitsin.

Mutta eikö se ole mukavampi itsellekin kirjoitella niin, että perusasiat ovat kunnossa ja saat viestisi helpommin perille? Voihan siinä käydä jopa niin, että hutiloitu kirjoittelu "jää päälle" ja kirjoitat samalla tavalla 10 vuoden päästä (jolloin se voi tuoda jo oikeitakin ongelmia työpaikoilla yms).

Ja onko siihen joku erityinen syy miksi haluaisit aloittaa väkisin lauseet "pienellä" ja laittaa ne yhteen putkeen kuten nyt teet? En ainakaan keksi yhtään järkevää syytä moiseen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - ongelmat, bugit ja muut valituksen aiheet

Ok sitten niin, tartutaas tähän. Minua ärsyttävät mainokset foorumin tekstilaatikoiden reunassa. Tekstien muotoilu menee joskus niiden takia ihan pilalle.
Vähänkin ruutua zoomatessa lainaukset saattavat alkaa näyttää jopa tältä:

Main
okse
t ov
at
min
ulle
ylit
sep
ääs
emä
tön
ong
elm
a

Joten mainosten sijoitteluun foorumilla parannusta!

EDIT: Ja kyllä, minulla on pieni 19" näyttö, joka tämän ongelman aiheuttaa. Mutta foorumin ei pitäisi syrjiä niitä joilla on pienempi.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - ongelmat, bugit ja muut valituksen aiheet

Minua ärsyttävät mainokset foorumin tekstilaatikoiden reunassa. Tekstien muotoilu menee joskus niiden takia ihan pilalle.

Käytän vBulletin omaa mainostensioittelua, mutta valitettavasti tuo bugittaa. Eikä softan tekijä ole saanut sitä korjattua. KonsoliFINillä taas ei ole sellaista koodaria jolla olisi aikaa tuohon ongelmaan tutustua. Tästä johtuen umpikujassa ollaan, kunnes vBulletti korjaa tuon. Tai KonsoliFIN löytää oikeasti koodarin jolla on aikuisten oikeesti aikaa ihmetellä sivustoa.

Ärsyttävä Bugihan tuo on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom