Se on hauskaa kuinka mielestäsi on "agendaa" ja "manipulointia" jos vaikka pelissä on vahva naishahmo. Tai värillinen ihminen. Tai vaikka homoseksuaali. Mutta sitten täälläkin olet puhunut niin monesti ristiin näiden juttujesi kanssa, että olen itse tullut vain siihen tulokseen, että sinua pelottaa. Ja ymmärrän sen. Pelottaisi minuakin jos olisin ahdasmielinen ja näkisin joka paikassa "agendoja" ja "manipulointia". Oletko muuten tietoinen, että sakki, jotka huutelevat "woke sitä tätä" tai "agenda sitä tai tätä" tai "manipulation, manipulation", ovat sitä sakkia ketkä ovat todennäköisin aivopesun uhri? Vailla omia mielipiteitä. Huudetaan vain sitä samaa sontaa muiden perässä. Koska pelottaa. Yleensä siinä taustalla myös katkeruutta ja vihaa. Sen sijaan että työskenneltäisiin itsensä kanssa, lähdetään olemattomalle ristiretkelle olemattomia vihollisia vastaan. Kuin Don Quijote konsanaan. Tässä tapauksessa vihollisina vaan ei ole tuulimyllyt vaan ihmisoikeudet.
PS. Mieli saa olla aika heikko jos koko aika pelottaa, että joku siihen yrittää vaikuttaa.
Surullista olkiukkoilua. En ehkä ihan tuollaista sinulta odottaisi. En suosittelisi määrittelemään toisten kirjoittajien tarkoituksia omien motiiviesi kautta. Ei minua ole koskaan häirinnyt vähemmistöjen mukana olo missään. Jos niin väität, niin sitten et vaan ole sinäkään rekisteröinyt kirjoittamiani asioita kunnolla.
Kyse on edelleenkin siitä toteuttamistavasta ja syystä miksi vähemmistöjä tuodaan kiintiötyyppisesti ja jatkuvasti samoja propagandan keinoja (tuodaan ne vähemmistöjen edustajat hyveellisempinä, vahvempina, viisaampina ja oikeamielisempinä esiin peleissä) käyttäen esiin peleissä ja yritetään sillä ylikorostaa vähemmistöjä tai nostaa niitä jalustalle. Ihan sama itse asiassa onko edes vähemmistö kyseessä, niin vastaava minkään ryhmittymän tai ihmistyyppiin jalustalle nostaminen edellä mainituilla keinoilla, on asia, mitä en erityisesti voi sietää. Tämä pätisi mihin tahansa ryhmään liittyen, nyt tätä vaan tehdään ainakin tällä hetkellä erityisesti vähemmistöihin liittyen.
Esimerkkinä vaikkapa loistava Life is Strange pelisarja. Siinä minua ei häiritse lainkaan vähemmistön esillä olo, koska siinä heidät on kuvattu ihan samanlaisina inhimillisinä ihmisinä kuin kaikki muutkin. On sankarillista asennetta tai ominaisuuksia, mutta myös selviä heikkouksia ja haavoittuvuuksia. Eivät ole pelkästään korostamassa edustamiensa vähemmistöjen erinomaisuutta, vaan ainoastaan inhimillisyyttä, herkkyyttä ja yksilöllisyyttä vahvuuksineen, mutta myös heikkouksineen. Ihan samaan tapaan ihmisissä on noita asioita, kuulutaan vähemmistöön tai ei, tai kuulutaanko johonkin tiettyyn demograafiseen ryhmittymän tai ei.
Itse en tosiaan tällaista eri ryhmittymiä koskevia sanomia tai saarnoja kaipaa ollenkaan peleihin tai ylipäätään viihteeseen, enkä varsinkaan peleihin, joissa ei sellaista ole aiemmin ollut. Se ei siis edelleenkään tarkoita sitä, että millään tavalla vierastan vähemmistöistä olevien hahmojen mukana oloa peleissä, kunhan se toteutustapa on sellainen, että ne vähemmistöjen edustajat kuvataan aidosti inhimillisinä ihmisinä Life is Strangen tapaan. Valitettavasti tuohon tapaan tätä vähemmistöjen peleihin tuomista ei vaan nykyään juurikaan tehdä. Myönnän, että en kaipaa mitään erillisiä sanomia tai yhteiskunnallisia kannanottoja peleihin tai viihteeseen ollenkaan. Ja ensinnäkään en kaipaa minkäänlaisten ryhmien, enemmistöjen tai vähemmistöjen jalustalle nostamista.
Mielenosoitukset julkisilla paikoilla ymmärrän ja hyväksyn tottakai ne, ja olen itsekin ollut maamme nykyistä hallitusta vastaan osoittamassa mieltä kahteenkin otteeseen julkisella paikalla. Mutta edelleenkään en kaipaa minkäänlaisia manipulatiivisia kannanottoja ja viestejä asioihin, joista maksan jotakin.
Yhtenä esimerkkinä vielä miten suhtaudun asiaan. Olen itsekin etniseen vähemmistöön kuuluva, eli puoliksi latino. Isäni oli siis puertoricolainen tumma latino. Siitä huolimatta, että minulla on varsin vahva latinotausta (kolme latinotaustaista velipuolta ja siskopuoli edelleen Yhdysvalloissa), niin karsastan hyvin voimakkaasti minkäänlaista latinohahmojen panderointia ja sellaista erityistä korostamista missään viihteessä. Saa oloni erityisen epämukavaksi, jos näen sellaista viihdemateriaalia, jossa latinoja halutaan vähemmistönä ylikorotetusti tuoda esiin, jotenkin hyveellisinä ja vain väärin kohdeltuina vähemmistöjen edustajina, vaikka myös latinot ovat voineet tehdä paljon pahaa yhteiskunnassa. Kyse ei ole kuitenkaan ihmisryhmästä vaan erikseen yksilöistä, jotka tekevät hyvää tai pahaa, tai jotakin siltä väliltä.
Juuri näin minä nämä nyt keskustellut asiat koen, enkä mitenkään sillä tavalla miten sinä edellä ikävässä olkiukkoasetelmassa kirjoitit.