Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hogwarts Legacy

Ihan hauskaa menoa ollu, Tylypahkan tutkiminen ollu parasta. Itelle yks iso miinus on toi avoin maailma oikeastaan. Se on niin geneerinen eikä se oikein jää mieleen. Siellä täällä muutamia yksinkertaisia 'hae tavara' tehtäviä ja muuten maailma täynnä niitä copy/paste turhakeaktiviteetteja joita en vaan enää jaksa näissä avoimen maailman peleissä.

Tarina ollu toistaiseks aika kökkö. Taistelu loitsukomboineen tosi hyvä ja hauska.

Heh tulipa löydettyä se vessa josta pääsee Chamber of Secrettiin :D Ei se väylä tietty aukea mut hauska juttu silti.
 
Hyvin tosiaan on peli maistunut, tosiaan tunteja takana semmoisen 44h ja taidan olla ehkä pelin puolivälissä, hirveä määrä tässä kyllä tekemistä ja mukavasti myöskin vaihtelua siihen tekemiseen, ja tosiaan niinku Kirai tuossa sanoi niin Hardi on ollut kyllä positiivinen yllätys, välillä tosiaan kuolemia tulee ja saa valmistautua kunnolla tiettyihin koitoksiin.

Taistelusysteemistä pidä myös erittäin paljon, ja oikeastaan jokaiselle spellille löytyy jotain käyttöä, nyt onkin unlockattuna sitä kaikkein legendaarisinta spelliä lukuunottamatta, kaikki muut spellit, unforgivable spellit juuri niin tehokkaita kun saattoi ajatellakkin, varsinkin second unforgivable spell, on ehdottomasti yksi pelin suosikkejani.

Mikä tarinaan sitten tulee niin sekin on ollut ihan mielenkiintoinen ja osa sidequesteissä. todella hyviä, ja oikeasti sitä odottaa miten tämä sivutarina tästä tulee jatkumaan, npc hahmoista Slytherinkin Sebastian on omia suosikkihahmojani pelissä. ja varsinkin hänen Story linensä on erittäin kiinnostava.

ehkä ainoa miinus itselläni tosiaan on tuo Gear loot, että toivoisin että se olisi hieman monipuolisempaa, ja enemmän arpg statseja kun pelkät Offence ja Defence statsit, omaan makuun tuo on vähä turhan simppeli systeemi, no onneksi tosin tuo appearances systeemi on loistava, eli siis aluste valikoima, eli kyllä siitä lootista vielä osaa innostua, varsinkin aina kun löytää jonkun uuden asusteen jota ei vielä valikoimista löytynyt, sillä ei hirveästi enää ole tässä vaiheessa väliä onko se magic, legendary vai epic. toinen lootti mistä innostun myös kovasti on tuo koriste lootti.

mutta overal nautin pelistä erittäin paljon ja todennäköisesti menee vielä ensi viikkokin mukavasti pelin parissa.

tämän hetken arvosana on itselläni 9/10
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän matkaa tullu edettyä, ja nyt kun luutakin löyty kannikoiden väliin nii alko tuo tutkiminen saada uusia sfäärejä. Ja vanha Pokemon-fani innostu nousta beasteista
kun huomasin että niistäkin on Pokemoneista tuttuja shiny-versioita :D

Ainiin, tosiaan tuli tsekattua nuo ja tuommoinen ja sieltä löytyi :), kaikkein hauskinta on että tuo oli ensimmäinen kyseisen lajin edustaja jonka kohtasin ja vielä hauskemman siitä tekee se että se että se hahmon sukunimi on Granger, eli tän oli tarkoituskin tapahtua :D, tottakai nimesin myös sitten otuksen esikuvansa mukaan.

Se on tosiaan Shiny kneazle

FounfDBXoAIi2Xu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kävit koulut silloin kun ei opetettu englantia? Wow
Eiköhän tuo sanasto ole peleissä aika erilaista mitä kouluissa opetettu. Kyllä itsellänikin menee monesti lauseista pointti ohi, jos sanasto on vähän erikoisempaa. Tässä muuten yksi miinus pelille, että ei voi pausettaa välivideoissa ja keskuteluissa. Itse tykkään laittaa ne vaikeat sanat kääntäjään, mutta tämän pelin kanssa ei onnistu, kun ei voi pysäyttää kesken lauseiden.
 
Taistelumekaniikka iskee täälläkin. Yllättävän syvällinen, palkitseva ja kustomoitavissa eri loitsuilla. Ja sopivan haastava jopa normaalilla, jolla itse tällä hetkellä pelaan. Duelien perusteella tämä saattaisi toimia jopa jonkinlaisena moninpelinä.

Lootista ihan samaa mieltä kuin edelliset kommentoijat. Gearia tulee ihan liikaa, inventaario on liian rajallinen ja varusteet statsien puolesta liian geneerisiä. Paino olisi voinut olla enemmän kosmeettisissa asusteissa ja varsinaisia varusteita ei tarvitsisi uusia näin tiuhaan. Ja kosmetiikka-loadoutit pitäisi tässä vaiheessa olla jo standardi. Nyt varusteiden ulkonäköä pitää säätää varustekohtaisesti.

Lisäksi olisin toivonut peliltä jotain vähän Personamaista päivärutiinimekaniikkaa. Ei sen tarvitsisi mitään ihmeellistä olla, kunhan aktiviteetit olisi vähän selkeämmin ajoitettu tiettyihin päivänaikoihin ja yöksi pitäisi lähtökohtaisesti palata omiin tupiin, missä sitten bondataan tupakaverien kanssa. Yöllä linnassa liikkumisessa pitäisi olla jotain riskiä mukana esim. yövartijoiden muodossa. Tulee siitä pieni särö tunnelmaan, että koulua voi käydä ihan omaan tahtiin, eikä yö eroa päivästä oikeastaan muuten kuin visuaalisesti.

Mutta nämä on todella pieniä valituksia muuten erinomaisen kokonaisuuden rinnalla. Olen edelleen täysin myyty.
 
Xbox series x lla on aika pahoja ruudunpäivitys ongelmia performance modessa, erityisesti hogwarts linnassa. Onko ps5 lla sama homma.
 
Xbox series x lla on aika pahoja ruudunpäivitys ongelmia performance modessa, erityisesti hogwarts linnassa. Onko ps5 lla sama homma.
PS5:lla omasta mielestä niin minimaalisia etten niihin kiinnitä juuri huomiota mutta on kuitenkin jonkun verran.
 
PSN:stä puheen ollen, harmittaa oikeasti että se että tuo questi joka on tosiaan PSN Exclusive, on ihan hemmetin huikea ja monessa artikkelissa sanottu että yksi pelin parhaita Sidequestejä ellei paras, joten mielilläni soisin että myös Xbox pelaajat pääsisivät sen kokemaan. (tai tuleehan se sillon vuoden päästä saataville) se bonus mitä siitä saa nyt ei ole omasta mielestäni niin merkittävä, mutta se questi sen sijaan on. joten harmittava homma kun mielellään olisi kuullut myös xbox pelaajien fiiliksiä questista, sen tarkemmin siihen menemättä. itse tosiaan tein sen toissa päivänä.

Questin nimi siis Mind your own business ja se tulee saataville hogsmeadessa Second Trialin jälkeen, kun olet suorittanut Weasleyn Assigmentin
 
Viimeksi muokattu:
Xbox series x lla on aika pahoja ruudunpäivitys ongelmia performance modessa, erityisesti hogwarts linnassa. Onko ps5 lla sama homma.

Mitä kattonut testejä niin pleikalla framet on vähän heikommat melkeen joka modissa. Mutta itseä ne ei haittaa kun VRR hoitaa ne pois suurimmaksi osaksi.
 
Kokeilkaas laittaa asetuksista camera relative targeting pois päältä. Omasta mielestä tekee taistelusta huomattavasti paremman tuntusen. Laitoin myös cam sens 2 ja cam acc 0, mutta nämähän on toki mieltymysjuttuja.. Ainakin tuota ylempää kohtaa kannattaa kokeilla.
 
Jos täällä on muita pc-pelaajia, joilla on suorituskykyongelmia, niin tässä reddit-postaus, jonka kikat auttoi ainakin omalla kohdalla ihan huomattavasti. Ei peli ole vieläkään lähelläkään täydellistä, mutta ray tracingejä uskalsi tämän tuoman boostin myötä jo vähän käyttää:

 
Hyvä peli ollut tähän saakka, pelikellossa takana reilut 6h. Harry Potter -maailma oli itelleni hieman tuttu lähinnä lasten kautta, joille tullut luettua iltasaduiksi ekoja kirjoja ja oon muutamia elokuviakin nähnyt. Pitkästä aikaa sellainen avoimen maailman peli, missä maailmaa oikeasti tekee mieli tutkia parin ekan pelitunnin jälkeenkin ja vaikka tekemistä riittää alussakin, veikkaan, että aika moni asia on pelin alkupuolella tarkoituksella piilossa myös esim. kartalta. Jonkun verran täällä on parjattu pelin mitäänsanomatonta tarinaa, mutta itelleni ainakin vielä tässä vaiheessa on maistunut ja ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Sivutehtäviä kun tekee sitä mukaa, kun niitä tulee vastaan, ei pääse mahdollisesti tylsään päätarinaan kyllästymään ja mielenkiinto säilyy.

Jos jotain kritiikkiä täytyy antaa, niin uusia varusteita (vaatteita) tulee aivan liian paljon ja inventaarin tila ei meinaa koskaan riittää. Peli ei myöskään mielestäni missään vaiheessa kertonut, mitä pitäisi tehdä, jotta inventaarion kokoa saisi kasvatettua. Itse osuin "inventaarion kokoa kasvattavaan" askareeseen täysin sattumalta ja näitä muutamia suoritettuani tilaa alkaa onneksi olemaan sen verran hyvin, ettei ihan koko aikaa tarvi kylässä ravata myymässä huonompia kamoja pois.

Muutenkaan tuo vaatteiden kerääminen ei oikein mun makuun sovi ja välianimaatioissa pistääkin joka kerta silmiin se, miten omalla hahmolla on ties-millaiset vermeet päällä ja kaikilla muilla Tylypahkan oppilailla sama kaapu ilman jönglöörin hattua, lumilautailijan huivia, ja överifutuurisia aurinkolaseja vetämässä huomiota itseensä :D
 
Muutenkaan tuo vaatteiden kerääminen ei oikein mun makuun sovi ja välianimaatioissa pistääkin joka kerta silmiin se, miten omalla hahmolla on ties-millaiset vermeet päällä ja kaikilla muilla Tylypahkan oppilailla sama kaapu ilman jönglöörin hattua, lumilautailijan huivia, ja överifutuurisia aurinkolaseja vetämässä huomiota itseensä :D
Varusteiden ulkonäköä pystyy muokkaamaan, jos sekalaiset kuteet alkaa tympimään. Gear-valikon päänäkymässä viet kursorin halutun varusteen päälle, niin tietoikkuna antaa promptin "change appearance". Hyvä puoli on se, että peli tallentaa jokaisen kerätyn varusteen ulkonäön käytettäväksi. Huono puoli on se, että tämä pitää tehdä jokaiselle yksittäiselle varusteelle erikseen, koska mitään yleisiä visuaalisia loadouteja ei ole. Hirveä homma, jos/kun varusteet vaihtuu tiuhaan.

Itsekin tosiaan yritän immersion nimissä pitää oman hahmon mahdollisimman neutraalin näköisenä rattaana koulukoneistossa, mutta lootin määrä taistelee parhaansa mukaan vastaan. Välillä sitä gonahtaa väkisinkin ja sitten jossain vakavassa välipätkässä voi ihastella, kun päässä on yömyssi/narrihattu ja lohikäärmesilmälasit.
 
Hah, sitten kun minä joskus pääsen Tylypahkaan niin aion todellakin mennä niissä rytkyissä mitkä olen päälleni sattunut laittamaan :D Jos lähtökohta on velhokoulu ja kaikenlaiset ihmeelliset olennot ja asiat niin siinä ei paljon enää vaatteet voi immersiota rikkoa. Varsinkin kun ainakin minun hahmoni tulee olemaan se, jota ei paljon kiinnosta mitä on päällä. Toki itseä miellyttävää mutta jos jossain vaiheessa on päätynyt pistämään jotain oudompaa päälle niin ei ole ongelma eikä mikään :D
 
Mulla vaihtuu kokoajan asutyyli, humanistista pubissa ja aina naamiaisiin asti riippuen vähän millä mielellä on, sortunut jopa pari kertaa muista peleistä opittuihin konnamaisuuksiin eli save ennen ku avaat ison arkun ja load jossei tavara miellytä kun random loot systeemi.
 
Täytyy kyllä todeta että vähän jotenkin into laantunut tähän peliin ja suurimpana syynä tuo jokseenkin tylsä ja tyhjä avoin maailma. Joo toki siellä on niitä Merlin haasteita yms luolia mutta ei ne oikein houkuttele tutkimaan. Taistelu silti vielä kivaa, tarinaan en kyllä ole saanut oikein mitään kosketuspintaa.
 
. Joo toki siellä on niitä Merlin haasteita yms luolia mutta ei ne oikein houkuttele tutkimaan. Taistelu silti vielä kivaa, tarinaan en kyllä ole saanut oikein mitään kosketuspintaa.
Tänäänki vasta tajusin että suorittamalla merlineitä saa inventoorii lisää tilaa, huoh ku ois tänki aikasemmin tienny. Vielä jaksaa peli innostaa 18h kohdalla
 
Täytyy kyllä todeta että vähän jotenkin into laantunut tähän peliin ja suurimpana syynä tuo jokseenkin tylsä ja tyhjä avoin maailma. Joo toki siellä on niitä Merlin haasteita yms luolia mutta ei ne oikein houkuttele tutkimaan. Taistelu silti vielä kivaa, tarinaan en kyllä ole saanut oikein mitään kosketuspintaa.
Täällä vähän sama, varsinkin kun rupesin keräämään kaiken mahdollisen jos vaikka tuon vaikean platinan saisi haalittua. Vielä on jaksanut, mutta vähän sellasta väsymystä just tohon maailmaan jo on kun ei mitään kovin erikoista oo missään.

Nuo luolat varsinkin on melko meh, ei oikein tarjoa mitään. Sivutehtävät onneksi on pitäny hyvin otteessaan ja niitä on mielellään tehnyt. Pääjuonikin on mielestäni riittävän kiinnostava, vaikka haukkuja onkin saanut. Vähän toki repaleinen on toi eteneminen kun päätehtävien aiheet on kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Iso miinus tulee myös maailman reaktioista, tai ennemminkin sen puutteesta. Ketään ei koulussa kiinnosta vaikka viskoo tulipalloja housuille tai lennättää kissan taivaalle. Ja yöllä saa juosta minne vaan vaikka sen kai pitäis olla kiellettyä. Myöskin tehtävissä olevat "kielletyt alueet" onkin mystisesti seuraavana päivänä ihan vapaasti kuljettavissa. Kaupungeissa ei myöskään ketään kiinnosta vaikka mun velho murtautuu ovesta läpi ja tyhjää talon jne.
 
Sama täälläkin eilen kun viimeksi pelasin. 15h takana ja siellä open worldissa tulee hyvin vahva perus kaava esiin jota nämä pelit on toistaneet jo vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Kuitenkin pelin teema on sen verran vahva ja kaikki mitä tekee on niin vaivatonta että jaksaa tehdä niitä open world sivujuttuja vaikka eivät ole mitenkään erikoista.

Mutta tällainen turvallinen reitti oli varmasti paras tälle pelille kun ottaa huomioon miten kokematon tiimi näin isojen pelien kanssa.
 
Ylös Bottom