Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hogwarts Legacy

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DestiZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselleni suurin ongelma on edelleen se, ettei peli juurikaan rajoita pelaajan tekemistä ja olemista millään tavalla. Rajat olisi tässä tapauksessa rakkautta... lähdemateriaalille. Jotenkin koomista, ettei omassa tuvassa edes voi nukkua, vaikka haluaisi, vaan jos olet väärään vuorokaudenaikaan liikkeellä, pitää mennä vaikka keskellä yötä halutun aktiviteetin tapahtumapaikalle ja siellä peli antaa mahdollisuuden odottaa alkamisaikaan asti.

Kieltämättä tympii open-world -pelit, joissa koko maailma vain odottaa pelaajan aloitetta, pokkuroi ja väistelee pelaajan tieltä. Se saa pelin tuntumaan peliltä, eikä elävältä maailmalta johon uppoutua. Esimerkiksi omat kämpät ja tuvat on ihan tyhjän kanssa, jos sinne ei ole mitään oikeaa syytä mennä viettämään aikaa.

Hogwarts Legacyn pelastus on kuitenkin vahva teema ja erittäin tutkimiskelpoinen maailma, mikä nostaa kokemuksen kaikesta virtaviivaistamisesta huolimatta reilusti positiivisen puolelle. Pc-pelaajana jään kuitenkin odottamaan kurinpalautusmodeja, joissa mm. yö olisi nukkumista varten ja tuvan ulkopuolella toikkaroidaan silloin rangaistuksen uhalla. Se olisi minusta ennen kaikkea hauskaa ja tekisi Tylypahkan käytävistä vähemmän tyhjän kulissimaisia.
 
Nyt olisi peliä noin 22h takana, ja on aika kaksijakoiset fiilikset. Kaikki mikä on Harry Potteria, eli Tylypahka, Tylyaho, taikominen ja yleinen lore on todella herkkua. Mutta sitten kaikki mikä on ns. originaalia, juoni, hahmot, sivuaktiviteetit ja ympäröivä maailma ovat laadultaan keskinkertaisia, ja pelillisesti puuduttavia. Edelleen, kaikki mikä sijoittuu Tylypahkaan on namia, mutta heti kun koulusta lähdetään pois fiilikset laskee kuin lehmän häntä. Nuo goblinikaivokset ja geneeriset luolastot eivät mielestäni ole hauskoja, eikä niissä ole yleisesti oikein sitä Harry Pottermaista fiilistä. Onneksi taistelu on melko hauskaa, sitäkin tosin harrastetaan mielestäni liikaa.

Vaikka nyt lähinnä valintankin, peli on edelleen kokonaisuudessaan minun kirjoissani hyvä, mutta en usko että se tulee jättämään minuun lähtemätöntä vaikutusta. Tod. näk. kunhan pääjuoni ja kiinnostavimman tuntuiset sivutehtävät on taputeltu, peli lähtee vaihtoon. Sinänsä harmi. Olisin toivonut ja odottanut enemmän koulukeskeistä peliä, jossa pääsee kunnolla astumaan Tylypahkan oppilaan rooliin, mutta pääpaino tuntuu olevan melko keskinkertaisella ja geneerisellä "Chosen One"-juonella. Ympärillä sitten "Ubisoftmainen" open world rakenne, jossa tekemisen määrä on priorisoitu laatua tärkeämmäksi. En väitä että tämä on pahimpia tuon kaavamaisuuden noudattavia, mutta kuitenkin. Vähän ähky on pelistä jo tässä vaiheessa, saa nähdä tuleeko loppu parantamaan vai pahentamaan omaa käsitystäni pelistä.
 
itsellä tosiaan kävi sillai että, Dual Sense ohjain alkoi driftaamaan kesken pelin tuossa alku viikosta, niin nyt on pelin pelaaminen jäänyt, pitäisi yrittää koittaa sitä fixata jollain tavalla. harmillinen juttu, varsinkin kun takua tuolle Driftaamiselle ei taida olla kun vuoden verran, joten takuu on menny jo ajat sitten umpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille Jästeille tiedoksi! Tuli pelattua peliä se pari-kolme tuntia, niin ohan tää ihan helvetin hyvä peli, ainostaan suoristuskyky ja grafiikkabugit hieman haittaavat menoa, mutta eiköhän nekin päivityksillä korjata. Luihuinen on tupa ja pääsin jo Tylyahoon. Siellä vähän jotain peikkoa vastaan taistelin. Eipä tässä muuta, kohta meen jatkamaan.
 
Ihmeen hyvin pitänyt minutkin otteessa, yleensä jää pelit kesken kuten Ragnarok n: 10h kohtaan mutta tätä on jaksanut jo 23h.
 
Kovasti on peli maistunut täällä. 9 tuntia takana ja hahmo on level 13. Juoni vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mutta sitä en oo kiirehtinyt vaan oon aika paljon tehny myös noita sivujuttuja. Hahmot on aika 50-50 kiinnostavuuden suhteen tähän mennessä, osa on kiinnostavia ja osa tylsiä. Normaali vaikeustasolla pelaan ja ei oo ollu liian vaikea. Ainoastaan Crossed Wands Final tuotti vähän vaikeuksia, mutta kyllä se muutaman yrityksen jälkeen meni.

Katotaan rupeaako peli puuduttamaan kun tunteja tulee lisää ja lähtee seikkailemaan muihin paikkoihin. Tällä hetkellä oon vain ollut Tylypahkassa, Tylyahossa ja kielletyssä metsässä piipahin.
 
Xboxin pelikello näyttää nyt reilua 33 tuntia. Peli on maistunut äärimmäisen hyvin. Jos joku on täällä viestejäni lukenut, niin on varmasti huomannut, että kritisoin herkästi pelien kestoa. Oli se sitten liian lyhyt tai liian pitkä. Tiedä sitten minkä verran Potter -fanilasit hämärtää katsetta, mutta tämä ei ole tuntunut ollenkaan liian pitkältä, vaikka peli ei ole lähelläkään läpi. Tämä on iso plussa omissa papereissa. Yleensä pelin keston mennessä yli 30 tunnin pelin on syytä olla hyvä, ettei pelaaminen muutu suorittamiseksi tai puuduttavaksi puurtamiseksi. Itseasiassa kaksi edellistä pelaamaani peliä, jotka ovat menneet yli 30 tunnin eivätkä ole tuntuneet liian pitkiltä ovat Elden Ring ja Persona 5 (ei vielä läpi). Tässä mielessä Hogwarts Legacy on kovassa seurassa.

Hogwarts Legacy rytmittää tarinaa ja sivutekemistä erittäin onnistuneesti. Toki pellin alla on hyvin perinteinen avoimen maailman pelin kaava, jossa kartta täyttyy merkeistä, joita sitten ruksitaan pois listalta yksi kerrallaan. Onneksi tämän lisäksi on niin sanottuja kumppanisivutehtäviä ja muitakin vähän laajempia sivutehtäviä. Nämä nostavat rimaa korkeammalle. Pääsee seikkailemaan luolastoissa, kesyttämään villieläimiä, hiipimään kielletyillä alueilla ja kaikkea muuta Potter -teemaan sopivaa. Myös ne merkit kartalla, kuten Merlinin haasteet, ovat olleet ihan ok tasoa, vaikka niissä toki enemmän paistaa läpi se perinteinen kartan pakollinen täyttäminen.

Pelissä on myös tiettyä metroidvaniamaisuutta, kun loitsujen oppimista rytmitetään pitkin tarinaa, mikä taas tarkoittaa sitä, etteivät kaikki pulmat ja ovet aukea ennenkuin tiettyjä loitsuja on opittu. Tämä tuo tuttujen paikkojen tutkimiseen mukavasti lisää intoa. Tylypahka, Tylyaho, kielletty metsä ja jopa muutenkin avoin maailma on mallinnettu hienosti. Siellä on paljon nähtävää.

Pitkä peli tuo tietysti toistoa ja niistä pahin on vihollisvariaatio - tai pikemminkin sen puute. Vastassa on ihmiset, goblinit, selvästi harvinaisemmat peikot ja muutama erilainen eläin. Harvoin nähdyt ja vain tarinan tietyissä kohdissa kohdatut kivipatsaat voi vielä laskea mukaan, mutta eipä ne juuri auta, kun kuitenkin suurin osa ajasta seikkaillaan avoimessa maailmassa. Taistelu on silti runsaan loitsukatalogin ansiosta hauskaa puuhaa.

Kirjoitin Hi-Fi Rushin "Peli läpi" -tekstissäni, että ihmettelen suuresti jos se peli ei ole mukana omissa Vuoden peli -titteli kisailuissa. Hogwarts Legacystä voi sanoa samat sanat, kunhan se ei nyt floppaa täysin loppua kohden, mitä en kylläkään usko.
 
Viimeksi muokattu:
Peli on nyt läpi. Minulle Hogwarts Legacy oli helposti tämän vuoden odotetuin julkaisu. Yhteen sanaan tiivistettynä, peli oli kuitenkin pettymys. Pelissä ei ole varsinaisesti mitään suurta vikaa. Hogwarts Legacy lienee objektiivisesti katsottuna varsin laadukas avoimenmaailman seikkailupeli. Minulle suurin harmitus on se, että pelin yleisfiilis on jotenkin kovin sieluton. Niin tarina, hahmot, sivutehtävät, ympäröivä maailma ja sen tarjoamat aktiviteetit ovat kaikki melko keskinkertaisia. Yleisesti sanoisin, että peli tuntuu massatuotetulta Ubisoftin peliltä, johon on lätkäisty miljööksi Harry Potterin maailma.

Tylypahka ja monet maamerkit sen ympärillä ovat hyvin komeita, ne jäävät lopulta kuitenkin hyvin vähäiselle käytölle. Suurin osa pelistä tulee vietettyä muualla kuin Tylypahkassa, ja se on mielestäni valtavan harmillista. Tylypahka on oikeastaan ainoa alue jossa olisin halunnut viettää aikaa kun peliä pelasin. Valitettavasti, enemmistö tehtävistä sijoittuu valjuihin dungeoneihin, jotka eivät ole visuaalisesti tai pelillisestikään ollenkaan hauskoja ympäristöjä. Oikeastaan koko ajan tehtäviä suorittaessa oli päällä fiilis; voi kunpa seuraava tehtävä sijoittuisi Tylypahkaan. Niin kuitenkin tapahtui hyvin harvoin pelin alkuvaiheen jälkeen. Tylypahkassa käydään lähinnä vastaanottamassa tehtävä, joka sitten sijoittuu joko harmaasävyiseen luolaan, kaivokseen, taikka vihollis-tukikohtaan. BLÄÄH

Pelaaminen itsessään on pitkälti vihollisia vastaan taistelua. Taistelu on aluksi melko hauskaa, ja uusia loitsuja avautuu nopeaan tahtiin. Valitettavasti, kun kaikki loitsut on avattu ja vähäinen vihollisvariaatio on koettu, alkaa taistelukin tuntumaan puuduttavalta. Vaikka lopussa onkin käytettävissä hyvin suuri määrä erilaisia työkaluja, viholliset skaalautuvat koko ajan pelaajan levelin mukaan. Näin edes loppupelissä ei ole varsinaista tunnetta siitä, että olisi kehittynyt vahvemmaksi ja tuhovoimaisemmaksi taikojaksi, vaikka taikoja onkin määrällisesti paljon enemmän. Taistelun vastapainoksi tarjolla on myös hyvin simppeleitä puzzleja, nämä tosin ovat lähinnä vivuista vetelyä tai laatikon lennättämistä oikeaan kohtaan.

Pääjuonesta ei jäänyt paljoa käteen. Erittäin geneerinen "Valittu pelastaa maailman pahuudelta" jne. juoni. Hahmoistakin kovin harva oli millään tavoin mieleenpainuva tai pidettävä. Pelin parhaimmat hahmot ja tehtävät löytyivät yhdestä valitettavan lyhyestä sivujuonesta. Etenkin Tylypahkan opettajakunnan hyödyntäminen jäi mielestäni käsittämättömän vähäiseksi. Alussa olin varma, että persoonallisen oloisten opettajien kanssa tulisi pelin myötä tutustumaan paljon enemmän, näin ei kuittenkaan lopulta käy. Opettajat lähinnä kierretään alussa läpi saaden heiltä kaikilta simppeli fetchquest tai pari, eikä heitä sen koommin juuri nähdä. Todella harmillista.

Pelin ehdottomasti parhaita kohtia olivat ne kerrat, kun pääsi ensimmäistä kertaa näkemään komeasti mallinnetun kirjoista ja elokuvista tutun paikan, kuten Suuren salin, monet luokkahuoneet, taikka Tylyahon kylän. Myös ensimmäistä kertaa Tylypahkan ympärillä luudalla taikka hevoskotkalla lentelyssä oli mahtavaa fiilistä. Tällaisina hetkinä todella tuntuu että nyt on siinä J.K Rowlingin upeassa fantasiamaailmassa kokemassa sen itse. Valitettavasti, nämä upeat hetket jäivät noin 30h kestäneen läpipeluuni aikana kovin vähiin. Olisi ollut aivan mahtavaa päästä osallistumaan enemmän oppitunneille, taikka viettämään aikaa muiden oppilaiden ja koulun henkilökunnan kanssa, vähän kuin esim Persona-pelisarjassa. Sen sijaan suurin osa ajasta vietetään tyhjennellen rumia, ja kovin samanlaisia luolaputkistoja vihollisista.


Kokonaisuudessaan, en valitettavasti voi sanoa että olisin pitänyt pelistä, ja se harmittaa minua todella paljon.
 
Vähän sama kuin yllä. Vaikka olen ihan täynnä open world -pelejä niin päätin kokeilla tätä, jos tuo HP-teema toisi vähän tuoreutta itselle täysin väsähtäneeseen genreen. Tuntuihan se freesiltä ekat 5 tuntia mutta nyt ei enää taas jaksaisi oikein kiinnostaa. Samaa kartan selailua ja eestaas ramppaamistahan tämäkin ohuen pinnan alla on, mikä ei toki tullut yllätyksenä. Sitä on vain näemmä nykyään suoraviivaisemman peliviihteen ystävä, jossa joka pelikerran aluksi ei tarvitse miettiä että mitähän tässä nyt alkaisin tekemään ja että iso osa peliajasta ei kuluisi kartan selailuun fast travelin vuoksi tai minimapilla polun seuraamiseen. Tuntuu vähän turhan työltä noiden tehtävien suorittaminen.

Yritän jaksaa vetää stoorin läpi ennen kuin peli lähtee eteenpäin. Olisiko vinkata spoilereissa että mikä/mitkä sivutekeminen tässä voisi olla oikeasti mielekästä vai onko mikään? Nuo fetch-questit joista palkitaan uudella kaulaliinalla tai muulla tärkeällä eivät jaksa innostaa yhtään.
 
Ostin tämän kumminkin silloin julkaisupäivänä ja ihan mukavaa on ollut velhoilu. Iso fanipalvelushan tämä varmaan saagan isoimmille faneille on, kun tällainen pelkät elokuvat pariin kertaan nähnytkin huomaa siellä ja täällä jotain viittauksia ja elokuvista tuttuja paikkoja. Oma Potter-historia siis käsittää muutaman läpikatselmuksen elokuvista ja siinä se. Ihan kivaa roolipelailuloitsimista on ollut, mitä nyt olen tunnin tai pari päivässä tätä pelaillut. Tekeminen ei ainakaan lopu kesken, kun aina putkahtaa eteen jotain aktiviteettia tai löydettävää. Tänäänkin meinasin päätehtävää lähteä tekemään, mutta matkan varrella tuli vastaan pari sivujuttua ja jäi se päätehtävä sitten seuraavaan pelikertaan.

Oma punapäinen noita päätyi hatun suosittelemana Korpinkynneksi ja ihan mukavaa on siellä tuvassa ollut. Alunperin ajattelinkin, että Rohkelikko tai Korpinkynsi varmaan osuu kohdalle ja niin kävikin. Ihan kivaa fiilistä tuo mukanaan nuo vaatteet ja varusteet myös, erilaisia asukokonaisuuksia on mukavasti ja voi vapaasti yhdistellä, niin saa omasta hahmosta aina sellaisen silmää miellyttävän. Tällä hetkellä hahmon leveli on 16 ja ihan kivan monipuolisesti saanut erilaisia taitopisteitäkin sijoitella ja rakennella sellaista suosikkiloitsuihin keskittyvää buildia jo tässä vaiheessa. Kivasti myös noita uusia taitoja ja loitsuja myös aukeaa tasaista tahtia, niin melkein joka pelikerralla on sitten jotain uutta kokeiltavaa.

Suunnitelmallisuudesta tykkään myös. Kiva vähän miettiä, mitä tekee, kun taas tehtäviltä palaa takaisin koululle. Palautan tehtävän tuonne, vierailen professorin luona oppimassa uuden loitsun, sitten pitää varmaan käydä kasvihuoneella myös kasvattamassa muutama yrtti ja taikajuomaluokassa muutama parannusrohto valmistamassa ja niin edelleen. Kyllä tässä sellaista kokonaisvaltaista 'kouluelämää' on myös mukana, joka tuo ainakin itselle sellaista mieleistä sisältöä pelkän tähtävämerkiltä toiselle juoksemisen sijaan ja täydestä repusta health packin nappaamisen sijasta joutuu vähän suunnittelemaan ja katsomaan, että tutkimusreissua varten on taikajuomia mukana.

Vaikka luudalla lentely onkin pelissä 'vain liikkumista varten', niin ihan kivaa on sekin ollut. Komeita maisemia katsella siinä, kun suuntaa uusiin seikkailuihin tai käy Hogsmeadissa kaupoilla. Lennellessä palaa mieleen se yksi leffojen kohtaus, jossa Harry lentelee sillä hevoskotkalla.

Eihän tämä pelinä open world-seikkailuihin sinänsä tuo mitään ihmeellistä uutta, mutta kyllä ensimmäisen vajaan 20 tunnin perusteella voin sanoa, että ne 85 pisteen keskiarvot ovat kyllä ihan oikeutetut. Laatupeli kaikkinensa ollut ainakin tähän asti ja tarinakin vaikuttaa ihan kiinnostavalta, vaikka olenkin vasta ihan alkutekijöissä siinä. Luudan tosiaan olen saanut käyttööni ja siihen päälle jonkun tehtävän tehnyt vielä lisäksi. Potterin isot fanit varmasti antaisivat tästä enemmänkin pisteitä, mutta tällaiselta 'neutraalilta puolifanilta' tulee tässä vaiheessa sellainen 8,5 ja suosittelut peliä kohtaan. Jos on edes leffat nähnyt, niin kyllä tämän kanssa varmasti viihtyy ja loitsiminen on kivaa. Välillä tutkitaan, välillä opiskellaan ja välillä seikkaillaan. Alkuvaiheessa ainakin tuntuu, että kaikkea on sopivasti ja osuvasti jaksotettuna.
 
Peli on nyt läpi. Minulle Hogwarts Legacy oli helposti tämän vuoden odotetuin julkaisu. Yhteen sanaan tiivistettynä, peli oli kuitenkin pettymys. Pelissä ei ole varsinaisesti mitään suurta vikaa. Hogwarts Legacy lienee objektiivisesti katsottuna varsin laadukas avoimenmaailman seikkailupeli. Minulle suurin harmitus on se, että pelin yleisfiilis on jotenkin kovin sieluton. Niin tarina, hahmot, sivutehtävät, ympäröivä maailma ja sen tarjoamat aktiviteetit ovat kaikki melko keskinkertaisia. Yleisesti sanoisin, että peli tuntuu massatuotetulta Ubisoftin peliltä, johon on lätkäisty miljööksi Harry Potterin maailma.

Tylypahka ja monet maamerkit sen ympärillä ovat hyvin komeita, ne jäävät lopulta kuitenkin hyvin vähäiselle käytölle. Suurin osa pelistä tulee vietettyä muualla kuin Tylypahkassa, ja se on mielestäni valtavan harmillista. Tylypahka on oikeastaan ainoa alue jossa olisin halunnut viettää aikaa kun peliä pelasin. Valitettavasti, enemmistö tehtävistä sijoittuu valjuihin dungeoneihin, jotka eivät ole visuaalisesti tai pelillisestikään ollenkaan hauskoja ympäristöjä. Oikeastaan koko ajan tehtäviä suorittaessa oli päällä fiilis; voi kunpa seuraava tehtävä sijoittuisi Tylypahkaan. Niin kuitenkin tapahtui hyvin harvoin pelin alkuvaiheen jälkeen. Tylypahkassa käydään lähinnä vastaanottamassa tehtävä, joka sitten sijoittuu joko harmaasävyiseen luolaan, kaivokseen, taikka vihollis-tukikohtaan. BLÄÄH

Pelaaminen itsessään on pitkälti vihollisia vastaan taistelua. Taistelu on aluksi melko hauskaa, ja uusia loitsuja avautuu nopeaan tahtiin. Valitettavasti, kun kaikki loitsut on avattu ja vähäinen vihollisvariaatio on koettu, alkaa taistelukin tuntumaan puuduttavalta. Vaikka lopussa onkin käytettävissä hyvin suuri määrä erilaisia työkaluja, viholliset skaalautuvat koko ajan pelaajan levelin mukaan. Näin edes loppupelissä ei ole varsinaista tunnetta siitä, että olisi kehittynyt vahvemmaksi ja tuhovoimaisemmaksi taikojaksi, vaikka taikoja onkin määrällisesti paljon enemmän. Taistelun vastapainoksi tarjolla on myös hyvin simppeleitä puzzleja, nämä tosin ovat lähinnä vivuista vetelyä tai laatikon lennättämistä oikeaan kohtaan.

Pääjuonesta ei jäänyt paljoa käteen. Erittäin geneerinen "Valittu pelastaa maailman pahuudelta" jne. juoni. Hahmoistakin kovin harva oli millään tavoin mieleenpainuva tai pidettävä. Pelin parhaimmat hahmot ja tehtävät löytyivät yhdestä valitettavan lyhyestä sivujuonesta. Etenkin Tylypahkan opettajakunnan hyödyntäminen jäi mielestäni käsittämättömän vähäiseksi. Alussa olin varma, että persoonallisen oloisten opettajien kanssa tulisi pelin myötä tutustumaan paljon enemmän, näin ei kuittenkaan lopulta käy. Opettajat lähinnä kierretään alussa läpi saaden heiltä kaikilta simppeli fetchquest tai pari, eikä heitä sen koommin juuri nähdä. Todella harmillista.

Pelin ehdottomasti parhaita kohtia olivat ne kerrat, kun pääsi ensimmäistä kertaa näkemään komeasti mallinnetun kirjoista ja elokuvista tutun paikan, kuten Suuren salin, monet luokkahuoneet, taikka Tylyahon kylän. Myös ensimmäistä kertaa Tylypahkan ympärillä luudalla taikka hevoskotkalla lentelyssä oli mahtavaa fiilistä. Tällaisina hetkinä todella tuntuu että nyt on siinä J.K Rowlingin upeassa fantasiamaailmassa kokemassa sen itse. Valitettavasti, nämä upeat hetket jäivät noin 30h kestäneen läpipeluuni aikana kovin vähiin. Olisi ollut aivan mahtavaa päästä osallistumaan enemmän oppitunneille, taikka viettämään aikaa muiden oppilaiden ja koulun henkilökunnan kanssa, vähän kuin esim Persona-pelisarjassa. Sen sijaan suurin osa ajasta vietetään tyhjennellen rumia, ja kovin samanlaisia luolaputkistoja vihollisista.


Kokonaisuudessaan, en valitettavasti voi sanoa että olisin pitänyt pelistä, ja se harmittaa minua todella paljon.
Allekirjoitan kaiken mitä sanoit. Itsekin olisin ennakkoon toivonut tiukempaa koulurutiinia tyyliin Persona. Atluksella ja Japanissa yleensäkin osataan tuo arkisen aherruksen pelillistäminen, kun taas läntisissä AAA-peleissä tuntuu olevan vähän vallallaan sellainen asenne, että toiminta ei ole sen arvoista, jos asiat ei koko ajan etene jossain suuremmassa mittakaavassa. Pelaaja pitää säästää kaikilta tunnelmaa luovilta arkisilta askareilta, mutta peli täytetään sitten kuitenkin täysin abstraktilla arkunmetsästyksellä ja muilla collectibleilla. Myös Fire Emblem: Three Houses tulee mieleen hyvänä esimerkkinä siitä, miten aika vähälläkin pystyy luomaan illuusion siitä, että pelihahmolla on kavereita ja nämä viettävät aikaa yhdessä, eikä sitä varten tarvitse kirjoittaa tonnikaupalla uniikkia tarinaa ja dialogia.

Lopputuloksena Hogwartsin maailma on ikään kuin kulissi, jota voi omatoimisesti katsella ja tutkia, mutta peli antaa harmillisen vähän mahdollisuuksia tehdä siellä asioita muiden hahmojen kanssa. Omaan tupaan olisi esimerkiksi voinut kehitellä jonkun simppelin mutta hauskan minipelin, joka antaisi mahdollisuuden vuorovaikuttaa tupakavereiden kanssa tehtävien ja sivutehtävien ulkopuolella. Oppitunneilla käymisestä voisi jakaa pieniä palkintoja, kuten kokemusta, varusteita tai tarvikkeita. Ruokatuntia ennen voisi valita kenen kanssa haluaa viettää aikaa ja peli pitäisi kirjaa näin kehittyvistä ihmissuhteista, josta saisi sitten puolestaan bonuksia joukkue-duelingiin, jota olisi voinut ainakin näin 25h kokemuksella hyödyntää pelissä enemmän. Ilta-ajallekin olisi kehitelty muutama vapaaehtoisesti toteutettava ryhmäaktiviteetti: Tylyahoon butterbeerille, taikaotuksia hoitamaan, luutakilpailuun, tms.

Ja ulkonaliikkumiskielto yöaikaan kiitos tänne heti. Pelissä on hiippailumekaniikka, mutta sitä käytetään kunnolla vain parissa tehtävässä. Muuten se on lähinnä huijauskoodi viholliskeskittymien tyhjentämiseen nopeasti.

Näiden avulla tuntuisi enemmän siltä, että käyt koulua muiden oppilaiden kanssa, etkä vain haahuile maailmassa yksinäisenä sutena törmäten satunnaisesti muihin oppilaisiin. Varsinkin jos unohtuu tekemään sivutehtäviä, niin on mahdollista, ettet näe ystäviesi naamoja päiväkausiin (peliajassa). Uskon, että immersiolle olisi tehnyt todella paljon jo ihan pelkästään se, että hahmoja näkisi enemmän vuorovaikutuksessa vaikka ilman dialogia.

Pieni twisti tässä on kuitenkin se, että pelin arvosana tuntuu laskevan mielessäni aina kun en pelaa peliä tai koitan älyllisesti perustella miksi tykkään siitä. Kuitenkin välittömästi kun pistän pelin päälle ja alan touhuamaan, se imaisee mukaansa ja mielikuvitus tuntuu täyttävän ne aukot, jotka pelimaailma jättää tyhjäksi. En rehellisesti tiedä kummalle kokemukselle antaisin enemmän arvoa. Tämän hetkinen arvosana pitää varmaan jakaa kahteen osaan: Objektiivisesti arvioituna peli on 3/5, mutta oma subjektiivinen kokemus 4,5/5
 
Mulla lvl39 ja 47h, vielä muutama päätarina ja sivu jäljellä kun matkalla platinaan on tehny kaikkee sieltä täältä, saa nähdä jaksaako ihan loppuun saakka, hyvä peli ollut.
 
Täälläkin ollut pettymys. Tunteja vasta 10 alla, mutta tosi geneeristä menoa ollut, 3/5. Potter-lisää voin antaa puoli tähteä eli 3,5/5 tähän mennessä, koska Tylypahka ja kaikki kirjoista tutut asiat on mielenkiintoisia. Mutta muuten peli tuntuu vähän Ubisoftin tekeleeltä. Valikkojen käsittämätön hitaus ihmetyttää. Ensimmäinen peli jossa skippaan dialogit heti kun ehtinyt lukea tekstin, koska ne on liibalaabaa, hahmot persoonattomia ja ääninäyttely huonoa.

Kirjoitellaan lisää kun on kunnolla peliä pelattu, mutta tähän mennessä ollut pettymys ja vähän harmittaa kun ostin heti julkkarissa. Olin nähnyt arvostelupisteet ja niin moni peliä ylistänyt. Toivottavasti paranee tästä vielä. Harry Potter -kirjojen suuri ystävä olen. Tässä on myös ehkä ensimmäinen peli, johon toivoisin suomitekstejä, kun kirjat luettu suomeksi. Monesti ei mitään hajua joistain enkun puolen Potter-sanoista, ennen kuin pääsen näkemään mikä asia on kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäkin on näemmä tuo että joutuu grindaamaan leveitä saadakseen seuraavan tarinatehtävän avattua. Ei kovin mieltä ylentävää kun tuo sivutekeminen ei varsinaisesti houkuttele ja haluaisi kokea pelkän stoorin sillä rajallisella peliajalla mitä on.
 
Odotin kovia lukemia mutta en ihan näin kovia. Yli 12 miljoonaa myytyä 2 viikossa. Sitä kun panostaa peliinsä eikä tee tyypillistä lisenssi huttua niin tässä on tulos. Vkl taas palattava tylypahkaan lentelemään.

 
Tajusin juuri että noista myynneistähän puuttuu last gen versiot kokonaan joten sekin tekee niistä vielä vaikuttavammat. Laitekanta kun ei ole mikään järin iso vielä nykygenin koneilla.
 
Tajusin juuri että noista myynneistähän puuttuu last gen versiot kokonaan joten sekin tekee niistä vielä vaikuttavammat. Laitekanta kun ei ole mikään järin iso vielä nykygenin koneilla.
Jep, Switch, Xbox One ja PS4 versiot tulevat myyntiin vasta myöhemmin. Uskoisin, että sieltä tulee vielä aika paljon myyntejä lisää. Mielenkiintoista myöskin nähdä miten meinaavat saada tämän pyörimään Switchillä. Ei kuitenkaan tunnu siltä kaikista kevyimmältä peliltä.
 
Ylös Bottom