Ai täällä on kiipeilykeskustelu käynnissä
Laitanpa oman lusikkani myös soppaan:
Ensinnäkin näitä on siis kahta "ääripäätä", toisessa vaikkapa Breath of the Wildin "kiipeä missä haluat vaikka mitään kädensijoja ja täten logiikkaa sille ei ole" ja sitten on ne pelit, joissa voi kiivetä vain niissä paikoissa, joissa hahmo saa oikeasti jostain otteen mutta joissa usein on myös paikkoja, joissa oikeasti voisi kiipeillä mutta kehittäjät eivät ole niitä siihen tarkoittaneet eikä siksi voi joka paikassa kiipeillä.
Minua ärsyttää enemmän tuo BotW:in kiipeilysysteemi, jossa hahmo on Spider-Man. Ainoa peli, johon tuo loogisesti menee on totta kai Spider-Man. Tai peli, jossa hahmolla on jokin Spider-Manin liisterikäsiä vastaava kyky. Vai oliko BotW:issa sellainen? Väittäisi muistini perusteella että ei.
Ymmärrän kyllä myös ärsytyksen siitä että vaikkapa Horizonissa on niin alleviivattuja kiipeilykohdat ja toisaalta ei voi kiipeillä ilmiselvästi paikoista jos sitä ei ole tarkoitettu mutta olen sen verran tottunut pelien ohjaukseen ja rajoittamiseen että kaikki mikä ei ole näkymättömillä seinillä tehty on ok. Kannattaa muistaa että vielä RDR2:ssa oli sitä että pelaajan menemistä rajoitettiin vaikka kyse on open worldistä: useammankin kerran halusin tehtävällä mennä omaa reittiä mutta "mission failed" tai vastaava tuli. Yhtä huonoa suunnittelua kuin näkymättömillä seinillä kentän rajaaminen.
Onhan myös kaikki jännästi syntyneet romukasat ja muut rajoitteet huvittavia pelikliseitä mutta enemmän minua ärsyttää se jos hahmo voi vain maagisesti ilman selityksiä kiipeillä ihan missä haluaa.
Omalla kohdallani voisin ottaa vielä jonkin välimallin BotW:n ja Horizonin (ja vastaavien) väliltä. Paikkoja ei tarvitsisi niin selvästi merkata mutta voisi kiipeillä siellä missä realistisestikin voisi kuvitella hahmon kiipeilevän. Ja totta kai sitä erikoisempaa kiipeilyä voi olla jos se selitetään myös jotenkin. Onhan niitä moniakin pelejä, joissa selitetään kaikki lisävoimat ja muut eikä ne vain ole maagisesti osa hahmoa.
Kauhean tarkkaan en lukenut että minkälaista jatko-osan kiipeily on mutta pikaisen lukaisun perusteella vaikuttaa hyvältä suunnalta.
Ja ei minulta se BotW:n ja vastaavien (Immortals & Sable ainakin samaa) kiipeily peli-iloa vie mutta jotenkin metroidvanioiden ja vastaavien "etsi reitti tai keino, jolla pääset tavoitteeseen" on minulle satakertaa mieluisampi kuin "mene minne vaan jaksat pakertaa staminan kanssa kikkailemalla". Tuo jälkimmäinen kun ei tunnu ikinä että siihen tarvitsisi hoksottimia vaan lähinnä vaivaa ja aikaa. Pääsee mihin vain kun vähän katsoo mistä menee ja se tuntuu kauhean epätyydyttävältä pelaamiselta/tekemiseltä. Minulle tyydyttävä pelaaminen on sitä että on haasteita mitä ylittää ja sitä parempi mitä tyydyttävämpiä ne on. Tuli mieleen vanhat Tomb Raiderit, joissa se hyppely ja kiipeily oli oikeastaan jo puzzlea tai vähän jopa sukua rytmipeleille kun taas nykyään se on sitä elokuvamaista valmiin reitin menemistä tai toisena vaihtoehtona sitä että voi mennä mihin vaan jos jaksaa staminan kanssa leikkiä tai on syönyt staminaputeleita tai nostanut sen leveleitä. Tuo leveleiden nostaminen on noista se lähin omaan makuuni sopiva jos se nosto on tehty muiden kuin kiipeilyhaasteiden kautta.
Sivuhuomiona: Assassin's Creedit taisi aloittaa tämän tietynlaisen muodin että pelihahmot kiipeilee melkein missä vain. Niissäkin oli alussa paljon rajatumpaa missä pystyi menemään ja piti oikeasti katsoa että on kädensijoja ja muita. Ne olivatkin ehkä realistisimpia tapauksia mitä äkkiseltään keksii kun nykyään on joko se että hahmo voi kiipeillä vain väritetyillä sijoilla mutta ei muualla tai sitten painaa Spider-Manina menemään. Uudet AC-pelitkin on niin sulavaksi tehtyjä että se kiipeämisen haaste on painaa eteenpäin ja muistaakseni liipaisinta pohjassa.
Toisaalta ymmärrän tuon AC:n linjauksen. Senkin "kiipeilypuzzlet" oli aika äkkiä nähty ja jos haluaa tuntea olevansa joku salamurhaajakiipeilymestari niin pitäähän sen olla vaivatonta. Ja mikä on vaivattomampaa kuin kiipeillä paria nappia painamalla?
Kenties kiipeilyyn saataisiin jotain Spider-Manin svengailun kaltaista tekemisen meininkiä joskus? Siinä Astron PS5-pelissähän oli vähän jo jotain erilaista yritystä.