Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Joo, Forbidden Westin kohdalla Sony muutti päänsä ja tarjoaa ilmaisen päivityksen tähän. Sen jälkeen PS4->PS5 päivitys maksaa 10€, kuten vaikkapa GT7 kohdalla. Itsekin unohdin kokonaan tuon asian, pitää varmaan sitten tuo PS4 versio ostaa kympin halvemmalla.

Pelin kokoon liittyen niin EU-versio vie 10Gb enemmän (kielipaketit varmaan) kuin NA-versio, 86Gb vs 96Gb. Tämä ilman day1 päivitystä, joten saa nähdä kasvaako vielä lisää. Lisäoptimointi pelin koon suhteen ei olisi pahaksi, mutta todennäköisesti ovat jo tehneet parhaansa asian suhteen.
 
Oletteko muuten mistä ennakkotilailleet? Taitaa tuo PS4-versio halvimmillaan olla 59,90e kaikkialla. Mietin, että uskaltaako sitä tilata postitoimituksella, jos ei saapuisikaan vielä perjantaina ja pahimmassa tapauksessa menisi koko viikonlopun yli.. Paras tietty olisi jos jostain saisi ennakkotilattua siten, että käy noutamassa myymälästä niin ei tarvitsisi pelätä Postin sekoiluja.
 
Oletteko muuten mistä ennakkotilailleet? Taitaa tuo PS4-versio halvimmillaan olla 59,90e kaikkialla. Mietin, että uskaltaako sitä tilata postitoimituksella, jos ei saapuisikaan vielä perjantaina ja pahimmassa tapauksessa menisi koko viikonlopun yli.. Paras tietty olisi jos jostain saisi ennakkotilattua siten, että käy noutamassa myymälästä niin ei tarvitsisi pelätä Postin sekoiluja.
VPD:stä spessu versio, vpd:hen kyllä pystynyt luottaa, että lähettää sen verran ajoissa että kerkiää julkkarissa.
 
Vanha viisaus: Jos pelin on pakko saada julkaisupäiväksi, niin silloin se käydään ostamassa digi-kauppapaikalta tai fyysisenä kivijalkaliikkeestä. Mikään postia käyttävä nettikauppa ei voi 100%:n varmasti luvata, että peli saapuu julkaisupäiväksi. Liikaa muuttujia joukossa.
 
Verkkokauppa.comista fyysinen spessuversio ja sattumoisin alkaa siitä päivästä 10 päivän loma. En keksinyt mitään syytä milloin muulloin pitäisin viime vuoden lomia vielä pois nii menköön tuohon. On kyllä ihan jäätävä hype päällä itsellä tuosta pelistä. Veikkaan että tulee olemaan aivan huikea kokemus!
 
Ja sitte p****sta hiuksiin uuden IGN hands on videon pohjalta.. eli noissa välivideoissa on edelleen se helkutin studio taustavalo ihmisten valaistuksessa... joo joo kyllä erottaa nyt taustasta ja on varmaan tekijän visio plaa plaa mutta jos ei hyppäisi silmille (-70%?) niin toimisi paremmin minusta. Onneksi vaikuttaisi että enää ei tukka hohda tarpeettomasti pelin aikana. Nillitys osa 666..
 


Tässä nyt vielä tämä IGN:n preview pätkä.

Ensimmäiset kaksi minuuttia herättivät paljonkin kiinnostusta. Siis todella paljon, nyt ensimmäistä kertaa odotan tämän pelin arvioita vesi kielellä. Vielä pitää kuulla vähän lisää - God of Warin jälkeen olen liian ähkyssä "kiiltävä merkki osoittaa mistä voi kiivetä"-pelattavuutta, mutta jo tuo Breath of the Wildista vähän kaikkiin peleihin levinnyt liitovarjomekanismi voisi tuoda peliin aivan uutta raikkautta.

Previewn lopussa mainittu vertaus AC -> ACII oli liiankin hyvää että siihen suorilta uskoisiin, koska tämän toteutuessa pitäisin pelistä suuresti. Kuten jo liian moneen kertaan todettua, niin ykkösosassa oli mielestäni paljon hyvää, mutta myös niin paljon kaikkea omaan makuun puuduttavaa, että jäi kiinnostavamman pelattavan jalkoihin. Kuten toisaalta myös ensimmäinen Assassin's Creed aikoinaan. Assassin's Creed II:sta pidinkin sitten vähän hemmetisti, koska se otti kaiken mistä pidin ekassa osassa ja tuntui parantavan kaikkia puutteita. Peukut pystyyn siis täältä, että tässä kävisi samalla tavalla :)
 
Ja sitte p****sta hiuksiin uuden IGN hands on videon pohjalta.. eli noissa välivideoissa on edelleen se helkutin studio taustavalo ihmisten valaistuksessa... joo joo kyllä erottaa nyt taustasta ja on varmaan tekijän visio plaa plaa mutta jos ei hyppäisi silmille (-70%?) niin toimisi paremmin minusta. Onneksi vaikuttaisi että enää ei tukka hohda tarpeettomasti pelin aikana. Nillitys osa 666..
En tiedä, itseäni ei kyllä mitenkään häirinnyt tuo asia. Täytyy katsoa miten sitten itse pelissä on. Pulleita poskia ei myöskään näkynyt.

Onhan tuo visuaalisesti ihan käsittämättömän hienon näköinen. Taistelusysteemiä on myös kehitetty ykkösestä ja näytti lupaavalta. Uudet koneet näyttivät myös hyviltä. Kiipeilyä on paranneltu, mutta kaikkialla ei voi kiipeillä. Mielestäni tälle ei olekkaan tarvetta. Olen pelaillut ykkösosaa nyt uudelleen ja kiipeilyn rajoittaminen tietyille alueille ei ole mielestäni ollut huono asia, itseasiassa se voi joskus olla hyväkin juttu. Mobilitya tässä pelissä vaikuttaa olevan ihan hyvin kiitos liitovarjon ja vetokoukun.

Kyllähän tämä ihan huikealta vaikuttaa, ei meinaa housuissaan pysyä :D.
 
Ja sitte p****sta hiuksiin uuden IGN hands on videon pohjalta.. eli noissa välivideoissa on edelleen se helkutin studio taustavalo ihmisten valaistuksessa... joo joo kyllä erottaa nyt taustasta ja on varmaan tekijän visio plaa plaa mutta jos ei hyppäisi silmille (-70%?) niin toimisi paremmin minusta. Onneksi vaikuttaisi että enää ei tukka hohda tarpeettomasti pelin aikana. Nillitys osa 666..
Se on vähän kuin studionaurut sitkomeissa. Samoin liiallinen kohina kuvassa yms. Nykyään alkaa kyllä välillä naurattaa ihan tv-ohjelmiakin katsellessa toi valo. Tosin ilman sitä matsku ei näyttäisi niin hyvältä.
 
Nyt kun tuon IGN-previikan ehti katsoa kunnolla ja ajatuksella, niin kyllähän tuo näyttää ja kuulostaa ihan GOTY-materiaalilta. Niin hyvä kuin ensimmäinen osakin jo oli ja jos kerran sen "heikkouksia" ollaan nyt parannettu ja vielä 'then some', niin todella hyvältä vaikuttaa. Guerilla Games osoittaa nyt tässä, että kolmannen persoonan räiskinnöistä voi erinomaisesti siirtyä avoimen maailman kolmannen persoonan 'roolipeliin', kunhan taitoa vaan löytyy. Ja miksei löytyisi, kun kyseessä kuitenkin on Sonyn kanssa pitkään yhteistyötä tehnyt studio.

Tänä vuonna GOTY taidetaan kisata Horizonin ja Gran Turismon kesken.
 
Nyt kun tuon IGN-previikan ehti katsoa kunnolla ja ajatuksella, niin kyllähän tuo näyttää ja kuulostaa ihan GOTY-materiaalilta. Niin hyvä kuin ensimmäinen osakin jo oli ja jos kerran sen "heikkouksia" ollaan nyt parannettu ja vielä 'then some', niin todella hyvältä vaikuttaa. Guerilla Games osoittaa nyt tässä, että kolmannen persoonan räiskinnöistä voi erinomaisesti siirtyä avoimen maailman kolmannen persoonan 'roolipeliin', kunhan taitoa vaan löytyy. Ja miksei löytyisi, kun kyseessä kuitenkin on Sonyn kanssa pitkään yhteistyötä tehnyt studio.

Tänä vuonna GOTY taidetaan kisata Horizonin ja Gran Turismon kesken.
Muuten samaa mieltä, mutta omituinen tapa sinulla kirjoittaa Elden Ring. :D

On kyllä tosiaan ihan posketon pelivuosi tulossa. Jokaisella konsolivalmistajalla on oman studionsa toimesta tarjota yksi käytännössä varma ehdokas kisaan vuoden pelistä (BOTW2 ja Stardield) ja sitten on vielä kolmannen osapuolen studioilta myös tulossa isoja pelejä.

Kannattaa varmaan Geoff Keighleyn varautua nostamaan GOTY-ehdokkaiden lukumäärää siitä nykyisestä kuudesta vaikka johonkin 10 täksi vuodeksi. Muuten on kyllä ihmisten raivo taattu taas tänäkin vuonna.
 
Ei kai nyt pidä sentään negatiivisesti ajatella ja puhua vaatimattomasti vain GOTY-pelistä? Jos vain Forbidden West edes napsun parantaa Zero Dawnista, on käsissämme vuosien ellei vuosikymmenen mestariteos.
 
Ei kai nyt pidä sentään negatiivisesti ajatella ja puhua vaatimattomasti vain GOTY-pelistä? Jos vain Forbidden West edes napsun parantaa Zero Dawnista, on käsissämme vuosien ellei vuosikymmenen mestariteos.
Ei kyllä mielestäni pelkkä napsu riitä, Zero Dawnissa oli liikaa heikkouksia, kiipeily suurimpana. Ennakoiden perusteella tämä parantaa roimasti lähes joka osa-alueella ja hyvä niin, koska mielestäni Zero Dawn ei ole vanhentunut mitenkään kovin hyvin.
 
Makuja on monia ja toivon vilpittömästi tämän ylittävän kaikki sille asetetut odotukset, mutta myönnän yllättyväni jos vuonna 2030 Horizon Forbidden West on nostettu Ajattomien Klassikoiden Kaanoniin. Toisaalta mitä sitten jos ei olekaan nostettu, se voi ihan hyvin olla jollekin pelaajalle vuosikymmenen paras peli, ja hyvä niin :cool:
 
Nyt kun tuon IGN-previikan ehti katsoa kunnolla ja ajatuksella, niin kyllähän tuo näyttää ja kuulostaa ihan GOTY-materiaalilta. Niin hyvä kuin ensimmäinen osakin jo oli ja jos kerran sen "heikkouksia" ollaan nyt parannettu ja vielä 'then some', niin todella hyvältä vaikuttaa. Guerilla Games osoittaa nyt tässä, että kolmannen persoonan räiskinnöistä voi erinomaisesti siirtyä avoimen maailman kolmannen persoonan 'roolipeliin', kunhan taitoa vaan löytyy. Ja miksei löytyisi, kun kyseessä kuitenkin on Sonyn kanssa pitkään yhteistyötä tehnyt studio.

Tänä vuonna GOTY taidetaan kisata Horizonin ja Gran Turismon kesken.
Aika heikko olisi pelivuosi jos tuossa olisi ehdokkaat vuoden peliksi. Horizon varmasti mutta Gran Turismo ei näytä kyllä yhtään sen kummemmalta, kun edeltävätkään osat. Ja kuten nähtiin Forza Horizonin kanssa niin autopelejä ei huolita vuodenpeli mittelöihin muutakun pelaajien omilla listoilla. Mutta kyllä tämä Horizon saa kovaa kilpailua tälle vuotta BOTW2:n, Elden Ringin ja mahdollisesti ainakin God of Warin suunnalta.
 
Omasta mielestäni tuo HZD metascore 89 kuvaa peliä aika hyvin, että loistava peli mutta ei kumminkaan ainakaan itselleni mikään mestariteos eikä samalla tasolla kun esimerksi Breath of the Wild ja Witcher 3, eli Horizon Zero Dawn on kyllä audiovisuaalisesti ja teknisesti mestariteos tasoa. tarinakin oli kiitettävällä tasolla ja jopa soundtrack yksi parhaimmista, mutta sitten jos peliä vertaillaan Open Word RPGnä niin olisi paljon parantamisen varaa, kuten Esim Tuo Melee Combat ja sitten vapaan maailman näkymättömät seinät. myöskin hahmon kehitys olisi saanut olla monipuolisempaa.

mutta mukava huomata että Tässä Forbidden Westissä on sitten ainakin trailereiden ja gameplay pätkien mukaan panostettu niihin ongelma kohtiin, eli vapaaseen maailmaan, melee combattiin ja tuohon hahmon kehitykseen, joten toivon että jahka pääsen pelin pariin niin tämä pelisi nousisi sinne "mestariteos" kategoriaan. jossa kaikki osa-alueet on kunnossa. siispä odotankin että nyt mennään sinne 91-94 kategoriaan scoreissa.

mutta 2017 oli pelivuotena henkilökohtaisesti niin kova että omalle listalle peli menisi varmaan kutoseksi 2017 vuotena kumminkin tuli tämmöisiä pelejä Breath of the wild, Xenoblade chronickles 2, Nioh Divinity orginal sin 2, Persona 5 ja sitten vasta listaisin HDZ.
 
Viimeksi muokattu:
Sääli kun tämä tulee liian lähellä Elden Ringiä. Se menee kyllä itselle tämän edelle. Toki kyllä tämän varmasti jossain vaiheessa pelaan ja tuo parempi puolisko on myös tosi kiinnostunut tästä.

Ja hienoa että on puututtu ykkösen ongelmiin. Potentiaalia siis löytyy ja toivotaan ettei tämäkin tuota pettymystä, kuten monet pelit ovat lähiaikoina tehneet
 
Itselleni HZD:n teema, juoni, päähahmo ja tunnelma kolahti niin lujaa, että parempaa peliä sitten sen en ole pelannutkaan. Jäävät Ghost of Tshushima, Ratchet, Days Gone, Miles Morales, God of War, Tomb raiderit ja AC:t sen jälkeen pelatuista.

Days Gonen teema, juoni ja päähahmo olivat todella hyviä, GoT:n teema ja tunnelma erinomaisia jne, mutta HZD oli kokonaisuutena kaikilta neljältä osa-alueeltaan todella kiehtova. Erityisesti robovastukset erilaisine ominaisuuksineen ja vihreä apokalyptinen maailma kolahtivat.

Seuraavaan Horizoniin odotan saumattomasti peliin liittyvää uutta pelimekanismia. Ghost of Tsushimassa tuuli korvasi hudin ja tämä on erinomainen uudistus. Tuuli sopii GoT:n teemaan muuten, koska ollaan saarella ja lentävät kirsikankukan lehdet luovat tunnelmaa.
 
Sääli kun tämä tulee liian lähellä Elden Ringiä. Se menee kyllä itselle tämän edelle. Toki kyllä tämän varmasti jossain vaiheessa pelaan ja tuo parempi puolisko on myös tosi kiinnostunut tästä.

Ja hienoa että on puututtu ykkösen ongelmiin. Potentiaalia siis löytyy ja toivotaan ettei tämäkin tuota pettymystä, kuten monet pelit ovat lähiaikoina tehneet
Se että monta hyvää peliä julkaistaan lähellä toisiaan ei ole pelaajalle huono asia, koska siinä vaiheessa kun olet ensimmäisen läpäissyt niin muut pelit ovat saaneet todennäköisesti ainakin 1 päivityksen, joten bugeja on vähemmän.
 
Ylös Bottom