Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Olen tässä ehtinyt pari tuntia pelata sekä PS4 Prolla että PS5:llä (60 fps -moodissa), ja "huonommalta" on ehkä vähän provosoiva sanavalinta. Mielestäni PS4-versiokin näyttää todella hienolta, vaikka ei toki yksityiskohtaisuudessaan PS5:n tasolle ylläkään.
Samaa olen noista videoista katsellut, jos ei ole vertailukohtaa niin ps4 pro versio on iso päivitys eka osaan ja sitten jos vertailee stillikuvaa niin välillä ero on todella pieni ps4 vs ps5. Liikkuvassa kuvassa ps4 sitten rakoilee hieman enemmmän, on karkeamman näköinen tietyltä kohdin ja popuppia enemmän. En mitenkään voi sanoa että ero on "generaatio luokkaa". Oikealla live pelikuvalla voi toki olla että karkeus näkyy vielä enemmän mutta eipä tässä tule varmaankaan ps4 versiolla tuota kokeiltuakaan, tai no, ehkä kurkkaan joskus.. (itsellä siis ps4 levy versio -> päivitys ps5)
 
Täällä kans makusteltu ja edetty vähän kun viininmaistossa konsanaan, aluksi pyöritellään lasia ja katsottu jääkö laitoja reunuksiin, haisteltu aromeja, spekuloitu miten kostea maaperä on ollut marjojen keräysvaiheessa jne.

... Ja sitten hotkastaan kerralla huiviin. Sylkemättä. :D

Ensimmäiset havainnot: ei riittänyt enää sohvalla istuminen vaan oli otettava etäisyys telkkarista n. 2 m, jotta voi ihailla yksityiskohtien laajuutta pienimpiä yksityiskohtia myöden.

Mulla on myös aina oma erikoinen hupini mitä odotan aina päästessäni pelaamaan jatko-osia pelisarjoissa: miten perustellaan (perustellaanko lainkaan) aiemmassa osassa saadut tavarat/aseet/skllsit ynm, jotka on yhtäkkiä hävinnyt, vaikka useasti pelien välissä aikaa kuluu aika verrakseltaan vähän

Tässä kuitattiin aika nopeasti ykkösosan arsenaalin menetys
'Huomasin, että liikut nykyään aika kevyellä varustuksella'
Aloy: 'tuli pari mutkaa matkaan ja jouduin keventämään' :D
 
ainiin ja erityiskiitos sille joka laittoi tuon Gyro ohjaus videon, itse pelaan Very hardilla muokkaamattomana ja sanoisin että tuo Gyro on aivan loistava uudistus, ei voisi kuvitellakaan enää, että palaisi siihen aimpaan, todella helposti osuu nyt mihin haluaa kun vähän liikauttaa käsiään ja ohjainta :) Ei pääse enää boarit ja muut karkuun kun ei tarvitse sihdata kokoajan tatilla, ja melkeinpä sanoisin että toistaiseksi tuon Very hard on tuntunut yllättän armolliselta, oletin paljon pahempaa mutta nyt kun osuu kunnolla weakspotteihin, kiitos gyron niin se kyllä vaikuttaa asiaan
 
Kävin lounastauolla sniiduna miehenä hakemassa ps4-kantisen fyysisen median. Tosiaan piti osata kärppänä pysäyttää automaattisesti käynnistyvä ps4-asennus ja tietää painaa Free-nappia, jossa näkyi pelkkä levyn kuva, josta sitten lähti asentumaan ps5-versio.

Osaanpahan taas arvostaa enemmän X-leirin Smart Deliveryä, jossa kuluttajan ei tarvitse tällaisten versioasioiden kanssa suhmuroida. Liekö siellä olisi pysynyt arkkitehtuuri suht samana sukupolvesta toiseen, jolloin käytännössä pelissä itsessään on aikalailla samat tiedostot, mutta tekstuurit tms. voi toki olla tarkemmat current genillä.
 
Osaanpahan taas arvostaa enemmän X-leirin Smart Deliveryä, jossa kuluttajan ei tarvitse tällaisten versioasioiden kanssa suhmuroida. Liekö siellä olisi pysynyt arkkitehtuuri suht samana sukupolvesta toiseen, jolloin käytännössä pelissä itsessään on aikalailla samat tiedostot, mutta tekstuurit tms. voi toki olla tarkemmat current genillä.
Tiedostojen samankaltaisuudesta en sinällään tiedä, mutta Xboxilla homma toimii niin, että peli tunnistaa millä laitteella pelaat ja osaa sen mukaan ladata automattisesti parhaan version.
 
Hetken ehti aamulla kokeilla. Vähän kaksijakoiset fiilikset. Toisaalta näytti kyllä todella upealta ja pelimekaniikat tuntuivat entistä paremmilta ja oli mukavaa päästä taas pitkästä aikaa sympaattista Aloyta ohjaamaan. Mukavaa oli myös huomata, että Aloy oli pelin kehittämisen loppuaikoina ottanut itseään niskasta kiinni, eikä ollut ollenkaan sellainen siideriposki, kuin vielä kuukausia sitten näytetyissä kuvissa. Näyttää itse asiassa varsin samanlaiselta kuin ykkösessäkin, niinkuin toki pitääkin.

Se mistä jäi kuitenkin näin alkuun varsin nihkeät fiilikset itselleni, oli kovin rajattu putkessa juokseminen. Toki taitaa olla vain jotain alun tutoriaalimaista juttua. Joka tapauksessa en millään jaksaisi tuon kaltaista vahvasti skriptattua putkessa pelaamista, ja vielä kun koko homma alkoi minuuttitolkulla jatkuvalla video-osuudella, minkä aikana ei voinut pelillisesti tehdä yhtikäs mitään. Ymmärrän (ja todellakin toivon), että tämä voi hyvinkin olla vain alkuun kuuluvaa juttua. Mutta jos vastaavaa alkaa tulla pelissä pidemmälläkin paljon eteen, niin sitten alkaa kyllä itseäni rassaamaan oikein kybällä.

Odotan tässä nyt todella sitä, että pääsen aidosti kulkemaan avoimeen maailmaan, missä voin halutessani vaikka useiden tuntienkin ajaksi hylätä enemmän skriptatun päätarinan ja tehdä sen välipaloina toivottavasti varsin laajoja ja monipuolisia sivutehtäviä, jotka laajentavat kuvaa pelin maailmasta. En ole todellakaan putkijuoksujen ystävä yleensä, joten siksi pelin alusta tuli siis tällaista varsin negatiivistakin sanottavaa. Toki siis toivon, että on vain jotain alun tutoriaalihömppää.
 
Täälläkin on ensitestit nyt otettu ja kuten tuossa joku yllä taisikin jo sanoa, niin aikalailla 'kotiin palaaminenhan' tämä on. Sitä samaa, mitä ensimmäinen osakin. Toki jos siitä tykkäsi, niin tämäkin kyllä maistuu varmasti. Näyttää mielettömän hyvältä ja jo alun perusteella voi sanoa, että myös musiikki- ja audiopuoli ovat kohdallaan. Kauniita tapahtumiin ja miljööseen sopivia sävelmiä soi taustalla. Heille, jotka haluavat alun 'prologin' pelata kerralla lävitse, niin sellainen tiedoitus, että itsellä meni siihen yli 2,5 tuntia, vaikkei mitään älyttömän vaikeita taisteluita tullutkaan siinä vastaan. Alkunäytöksessä on paljon tutkittavaa, taustatietoa ja perusjuttujen perehdytystä. Kannattaa varata tosiaan aikaa siihen, jos haluaa kerralla nykäistä. Oma manuaalinen save näytti luokkaa 2 tuntia 40 minuuttia, kun avoin maailma avautui ja ensimmäiselle nuotiolle pääsi vapaasti tallentamaan.

Itse ostin Prismasta fyysisen PS5-version hintaan 59,90 euroa ja olen kyllä tyytyväinen, että tuli 'oikeilla kansilla' hommattua. 98 gigan peli kyseessä, että jonkun aikaa levyltä asentelee. 1.04 'day one'-päivitys oli karvan päälle 2 gigaa, että ihan kivan pieni. Ei tarvinnut puolta peliä ladata uudestaan. Tuntuu näissä Sonyn yksinoikeuksissa olevan hyvin tavallista, ettei day one-patchit ole mitään massiivisen kokoisia. Pelin hakureissulla sydän jätti kyllä pari lyöntiä välistä, kun paikallisen Prisman PS5-hylly näytti tyhjää. Myyjältä piti kysyä, että "Joko ne kaikki PS5-versiot meni?", vaikka olin klo 9 jälkeen jo kaupassa. Ensimmäiset terveiset olivat "Ei meille tullut kuin PS4-versiota." ja minä siihen sitten, että ei kai tuo voi olla mahdollista, kun on yksi isoimpia julkaisuja kuitenkin kyseessä. Myyjä kurkkasi koneelta ja sanoi, että "Kyllä täällä saldoilla pitäisi 7 kappaletta olla..." ja lähti varastosta katsomaan. Onneksi olivat vain jääneet kuulemma vähän eri kohdalle varastohyllyä kuin PS4-versiot ja sain omani. Liian hyvälle vissiin tuli totuttua GameStopin aikaan, kun aina sai, mitä halusi. Perusmarketeissa voi näköjään sattua kaikenlaista. Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin ja pikkumokiahan sattuu joskus kaikille. Siinä tuli joku perheenisä nappaamaan PS4-versiota myös, kun sain oman PS5-version kätösiini ja päästiin pienet pelitervehdykset jakamaan siinä.

Pelin alku itsessään nostatti pitkästä aikaa itselleni sellaisen "mitähän seuraavaksi tapahtuu"-fiiliksen päälle, kun leirinuotiolle Aloyn jätin. Vaikka toiseen ketjuun jo kirjoittelinkin, ettei tässä wanha enää ehtinyt ja jaksanut ennakkoon peliä hypetellä ja kauheasti odotella, niin kyllä se uuden pelin jännitys sieltä vaan taas kumpusi pintaan, kun pelin aloitin. Ei käy kieltäminen, että se 'pikkupoika' sieltä pinnan alta edelleen silloin tällöin, harvakseltaan tosin, nostaa päätään.
 
Ensimmäinen puoli tuntia makusteltu.. kaikki tietää ne hyvät puolet joten pari ärsytystä mitä tässä silmille hyppäsi... edelleen se studiovalo hahmojen päiden ympärillä, aivan järkyttävän huono, oikeasti studiovalo ylikirkkaana täysin valkoisena piittaamatta ympäristön oikeasta valosta loimottaa hiuksia ja poskia pitkin huoh.
Toinen on sitten tuo 60fps karkeus tarkimmissa yksityiskohdissa, joku ruohikko vähänkään etäämmällä räpisee kuin satunnaiskohina. Sitten silmiin kävi punaisen ruton ilmaan nouseva partikkeli efekti.. joka kerran kun käännät katseen pois se resetoituu ja alkaa alusta tyhjästä "kasvamaan" kun katsot niihin uudelleen.
Ja vielä yksi.. jouskarin tähtäys tosi epätarkkaa, kuolin ihan ekan robon kohtaamisessa n. 5 sekunnissa kun se heitti jonkun kiven ja sitten pomppas päälle häntä sivalluksen kera.. siis 2 osumaa hahmoon! Jouskarilla ei osunut siihen haluttuun silmään mitenkään... tämä oli heikkous jo ekassa. Pitänee kokeilla gyroa josko auttas tarkuuteen.
 
Hetken ehti aamulla kokeilla. Vähän kaksijakoiset fiilikset. Toisaalta näytti kyllä todella upealta ja pelimekaniikat tuntuivat entistä paremmilta ja oli mukavaa päästä taas pitkästä aikaa sympaattista Aloyta ohjaamaan. Mukavaa oli myös huomata, että Aloy oli pelin kehittämisen loppuaikoina ottanut itseään niskasta kiinni, eikä ollut ollenkaan sellainen siideriposki, kuin vielä kuukausia sitten näytetyissä kuvissa. Näyttää itse asiassa varsin samanlaiselta kuin ykkösessäkin, niinkuin toki pitääkin.

Se mistä jäi kuitenkin näin alkuun varsin nihkeät fiilikset itselleni, oli kovin rajattu putkessa juokseminen. Toki taitaa olla vain jotain alun tutoriaalimaista juttua. Joka tapauksessa en millään jaksaisi tuon kaltaista vahvasti skriptattua putkessa pelaamista, ja vielä kun koko homma alkoi minuuttitolkulla jatkuvalla video-osuudella, minkä aikana ei voinut pelillisesti tehdä yhtikäs mitään. Ymmärrän (ja todellakin toivon), että tämä voi hyvinkin olla vain alkuun kuuluvaa juttua. Mutta jos vastaavaa alkaa tulla pelissä pidemmälläkin paljon eteen, niin sitten alkaa kyllä itseäni rassaamaan oikein kybällä.

Odotan tässä nyt todella sitä, että pääsen aidosti kulkemaan avoimeen maailmaan, missä voin halutessani vaikka useiden tuntienkin ajaksi hylätä enemmän skriptatun päätarinan ja tehdä sen välipaloina toivottavasti varsin laajoja ja monipuolisia sivutehtäviä, jotka laajentavat kuvaa pelin maailmasta. En ole todellakaan putkijuoksujen ystävä yleensä, joten siksi pelin alusta tuli siis tällaista varsin negatiivistakin sanottavaa. Toki siis toivon, että on vain jotain alun tutoriaalihömppää.

Joo vähän turhan tuhti oli tutoriaali. Mutta kyllä se siitä aukenee. Ekassa osasss sama juttu että on open world ja sitten putkimaiset päätehtävät ja saat itse tasapainotella niiden välillä. En muista oliko ekassa osassa noin pitkä tutoriaali mutta silloin se ei tuntunut niin pahalta kun kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Toki ymmärrän että pelin tarina pitää alustaa ja jutut opettaa mutta voi sen lyhyemminkin tehdä. Mutta ei kannata alun jälkeen tyrmätä vaikka se vähän kylmäksi jättääkin, siellä odottaa iso maailma täynnä tekemistä
 
Jep tekemistä kyllä piisaa kun pääsee Intron jälkeiseen vaiheeseen varsinkin noita sidequesteja on todella mukavasti, ja muutenki semmoista pientä kerättävää vähän siellä sun täällä :), nyt taitaa olla joku 10 sidequestia tehtynä ja yksi mainquest, mukavasti ainakin very hardilla peli menee käsikädessä noiden mainquestien kanssa, tuntuu myös että jokaisen mainquestin jälkeen saat yhden levelin joten sekin on aikamoista plussaa, Witcher diggarit tykkää :), ja kun odotin tältä sitä Witchermäistä fiilistä niin nyt olen aikalailla saanut sitä, eli Settlementtejä jotka on täynnä sidequestejä :)
 
Ja vielä yksi.. jouskarin tähtäys tosi epätarkkaa, kuolin ihan ekan robon kohtaamisessa n. 5 sekunnissa kun se heitti jonkun kiven ja sitten pomppas päälle häntä sivalluksen kera.. siis 2 osumaa hahmoon! Jouskarilla ei osunut siihen haluttuun silmään mitenkään... tämä oli heikkous jo ekassa. Pitänee kokeilla gyroa josko auttas tarkuuteen.
Itsekkin ajattelin kokeilla gyroa. Kannattaa heti alkuun käyttää pointseja siihen että pystyt hidastaa aikaa kun tähtäät jouskarilla. Helpottaa toimintaa, joo kyllä tässä pitää olla nopea tekemään väistöliikkeitä, muuten kuolo korjaa nopeesti..
 
Tämä on toistaiseksi itselleni se kaikkein inhottavin ja negatiivisin miinus pelissä että kun lähdet tutkimaan ja löydät mielenkiintoisen paikan tai reitin, tulee tämä ilmoitus, varsinkin kun pelissä ei pysty tallentamaan valikon kautta, niin tämä on todella vittumainen kun voit menettää pitkän progression tämän takia, Leikkasin kuvasta sidequestin infot pois, mielummin siis ottaisin vaikka näkymättömän seinän kun tämän, koska pari kertaa käynyt sillai että lähtenyt sian perään ja sitten onkin herätty tuolta nuotiolta ja menetetty progressia

olennainen.jpg
 
Joo vähän turhan tuhti oli tutoriaali. Mutta kyllä se siitä aukenee. Ekassa osasss sama juttu että on open world ja sitten putkimaiset päätehtävät ja saat itse tasapainotella niiden välillä. En muista oliko ekassa osassa noin pitkä tutoriaali mutta silloin se ei tuntunut niin pahalta kun kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Toki ymmärrän että pelin tarina pitää alustaa ja jutut opettaa mutta voi sen lyhyemminkin tehdä. Mutta ei kannata alun jälkeen tyrmätä vaikka se vähän kylmäksi jättääkin, siellä odottaa iso maailma täynnä tekemistä
Muuten, onhan nyt niin, että kun jouduin jättämään sen tutoriaalin kesken ja lähtemään viemään poikaa kouluun, niin peli on kuitenkin tallentunut johonkin välitallennuspisteeseen, vaikka en siis itse päässyt vielä manuaaliseen seivipaikkaan? Oletin, että näin olisi, mutta en kyllä huomannut mitään selkeää tietoa siitä, että peli olisi tehnyt automaattitallennuksia.
 
Tämä on toistaiseksi itselleni se kaikkein inhottavin ja negatiivisin miinus pelissä että kun lähdet tutkimaan ja löydät mielenkiintoisen paikan tai reitin, tulee tämä ilmoitus, varsinkin kun pelissä ei pysty tallentamaan valikon kautta, niin tämä on todella vittumainen kun voit menettää pitkän progression tämän takia, Leikkasin kuvasta sidequestin infot pois, mielummin siis ottaisin vaikka näkymättömän seinän kun tämän, koska pari kertaa käynyt sillai että lähtenyt sian perään ja sitten onkin herätty tuolta nuotiolta ja menetetty progressia

Näytä liitetiedosto 8206
En ole itse vielä aloittanut, mutta tuleeko tämä ilmoitus vain jos tekee jotakin questia ja meinaa lähteä seikkailemaan? Vai onko ihan muutenkin estetty joitakin alueita tuommoisella?
 
En ole itse vielä aloittanut, mutta tuleeko tämä ilmoitus vain jos tekee jotakin questia ja meinaa lähteä seikkailemaan? Vai onko ihan muutenkin estetty joitakin alueita tuommoisella?

tuossa vapaassa seikkailemisessa, kun menee niin sanotusti mustalle alueelle tai vaikka liian korkeelle, kaippa tämä on se pelin ns sanottu näkymätön seinä, se on tuossa itseäni eniten ärsyttääkin että kun näen vuoren huipun ja Kallion/vuoren korkeimman paikan, ja sitten kun olet etsinyt reittiä sinne ja löydät sinne reitin usein tulee tuo ilmoitus ja sit on käännyttävä takaisin, mutta ei siis hätää kyllä pelissä korkeelle pääsee, mutta itse haluan vielä korkeammalle eli huipulle.
 
Ylös Bottom