Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 ps5
tuossa vapaassa seikkailemisessa, kun menee niin sanotusti mustalle alueelle tai vaikka liian korkeelle, kaippa tämä on se pelin ns sanottu näkymätön seinä, se on tuossa itseäni eniten ärsyttääkin että kun näen vuoren huipun ja Kallion/vuoren korkeimman paikan, ja sitten kun olet etsinyt reittiä sinne ja löydät sinne reitin usein tulee tuo ilmoitus ja sit on käännyttävä takaisin, mutta ei siis hätää kyllä pelissä korkeelle pääsee, mutta itse haluan vielä korkeammalle eli huipulle.

Munki mielestä noi syö immersiota openworld peleis ku tulee joku seinä tai joku "käänny takas" tai jotain muita ihme esteitä tutkia maailma sillee miten itse pelaaja haluaa. Ymmärrän alkututoriaali jossa avataan hieman sitä maailmaa mut sen jälkee pitäs vaa antaa mennä ihan minne ikinä vaa haluut.

Näitä on aika monessa pelissä, watch dogsis aikoinaan ku lähit ajaa veneellä merelle nii yhtäkkiä vaa tuli vastaan "töks" lasiseinä, tai jotkut muut pelit et "turn back" ku taas gtaas ku lennät tai meet veneellä liian kauas, (saat muuten mennä kilometri tolkul) koneesta sammuu moottori ja vene uppoaa, ei tuu mitää tekstejä tai turn back hommia ns pilaamaa immersiota. BoTW taas on kirjaimellisesti mene ihan minne silmä kantaa, RDR fiksusti hoitaa hommat vuorilla joiden yli et pääse. Ymmärrän viel just et tehtävis pitää jotenki rajata pelaajaa, mut muuten ei pitäs, ei edes näillä tekokeinoisilla lasi ym seinillä.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten, onhan nyt niin, että kun jouduin jättämään sen tutoriaalin kesken ja lähtemään viemään poikaa kouluun, niin peli on kuitenkin tallentunut johonkin välitallennuspisteeseen, vaikka en siis itse päässyt vielä manuaaliseen seivipaikkaan? Oletin, että näin olisi, mutta en kyllä huomannut mitään selkeää tietoa siitä, että peli olisi tehnyt automaattitallennuksia.

Kyllä se tallentaa, itsekin pidin tauon ennen ensimmäistä nuotiota ja jatkui siitä misssä olinkin. En tiedä kyllä miten usein se tallentaa. Aina voi katsoa load save valikosta milloin peli on viimeksi tallentanut jos ei muuten huomaa.
 
Huhhuh onpas hieno aloitus pelille! Tutorialia takana vasta 45min, mutta tässä ajassa jo pistänyt merkille kuinka sulavaa ja näyttävää meininki on! Juonikin jatkuu hienosti suoraan edellisestä osasta. Pelitelkkarina LG C9. Onneksi tämä julkaistiin näin Helmikuussa niin kerkeää ennen kesää varmaan läpäisemään omalla verkkaisella pelityylillä.
 
Kyllä se tallentaa, itsekin pidin tauon ennen ensimmäistä nuotiota ja jatkui siitä misssä olinkin. En tiedä kyllä miten usein se tallentaa. Aina voi katsoa load save valikosta milloin peli on viimeksi tallentanut jos ei muuten huomaa.
Ok, kiitos tiedosta. Tämä on kyllä helpotus. Olisi aika paljon kyllä ottanut päähän tänään aloittaa sitten ihan alusta tuota tutoriaalia. Nyt kuumottaa kyllä pian jo päästä jatkamaan peliä, jos sitten jo aika pian toivottavasti pääsisi sinne nuotiolle ja sitten avautuisi tuo pelimaailmakin sillä toivomallani tavalla.
 
Et ole. En pidä täst tutorialista kyl yhtään, tuntuu aivan liian pitkältä ja liikaa erilaisia mekaaniikoita heti alkuun.

Mullaki menee fiilis jos heti alkuu oksennetaa kauheesti infoo ja mekaanikoita pelaajan naamalle, pitäs aina jotenkin sillee tasaiseen tahtiin niitä tarjota. Sit ku tulee kauheesti uutta nii unohtaa jo edelliset ja yritä siinä sit muistaa kaikkee. En peliä vielä omista ja kyl varmaa alkaa sit oppii ja tottuu jos peliä pelaa muutaman tunnin ja annetaa se vapaus oppia.
 
Minusta taasen oli poikkeuksellisen kekseliäs tarinallinen perustelu tutoriaalille näin kakkososaan. Aloyhan pääosin osaa nämä jutut, mutta kaverille on kerrottava ääneen esimerkiksi fokuksen käyttö.
No juu tuo nyt oli aika ok idea noin yksittäisenä asiana. Mutta olihan tuo aivan tolkuttoman pitkä ja tylsä kaiken kaikkiaan tuo tutoriaaliosuus. Tänään en lopulta ehtinyt kuin sitten päivän päätteeksi vasta päästä sinne ensimmäiselle nuotiolle, jossa vasta se avoimen maailman peli kunnolla alkaa. No, viikonlopun aikana sitten ehtii varmaan aika paljon nähdä sitä vapaampaa pelaamista tässä.
 
Ei mua ne tutoriaalit kyl haittaa, mut jos se on tyylii muutaman tunnin sössöttelyy nii alkaa jo olee fiilis et "koska pääse jo". Kyl mul monesti openworld peleis on niin että haluu vaa ensin talsia ja ihmetellä ja sit vaik markeri johonki tehtävään. Mut olihan esim RDR2 melko hemmetin pitkää tutoriaalia sekin ennen kun pääsi sinne valentineen ja siitä sit jolkottelee vaikka mihin, mut pitää muista että siinä pelissä esim new austiniin pääsi vasta ihan peli lopussa, siinä puhutaa jos sadoista tunneista o_O

Joten siin mieles joku tunnin pari tutoriaali tuskin pilaa kenenkää fiilistä kun tietää että sen jälkeen senkus tutkit, eniten mua haittaa mitä jo mainittiin nää "lasiseinät ja turn back" toivottavasti neki liittyy vaan tutoriaaliin.
 
Muistaakseni ykkösessäkin oli todella pitkä tutoriaali-osuus. Pikku-Aloylla pelattiin ja kuunneltiin audiologeja kunnes pienen montagen jälkeen oli Rostin aika opettaa korkeassa ruohikossa väijymistä ja kivien heittelyä. Nämä oli onneksi NG+ pelikerralla mahdollista skipata.

Usea arvosteluhan taisi varoitella, että pelillä saattaa mennä se kymmenenkin tuntia ennen kuin se todella lähtee käyntiin. En ole itse peliä vielä aloittamassa (Elden Ringin syy), joten en tiedä kuinka tylsä se tutoriaali sitten lopulta on, mutta yleensähän open world-peleillä on tapana kestää se muutama tunti ennen kuin peli ja maailma todella vie mennessään. Poikkeuksiakin toki on.
 
Muistaakseni ykkösessäkin oli todella pitkä tutoriaali-osuus. Pikku-Aloylla pelattiin ja kuunneltiin audiologeja kunnes pienen montagen jälkeen oli Rostin aika opettaa korkeassa ruohikossa väijymistä ja kivien heittelyä. Nämä oli onneksi NG+ pelikerralla mahdollista skipata.

Usea arvosteluhan taisi varoitella, että pelillä saattaa mennä se kymmenenkin tuntia ennen kuin se todella lähtee käyntiin. En ole itse peliä vielä aloittamassa (Elden Ringin syy), joten en tiedä kuinka tylsä se tutoriaali sitten lopulta on, mutta yleensähän open world-peleillä on tapana kestää se muutama tunti ennen kuin peli ja maailma todella vie mennessään. Poikkeuksiakin toki on.
Näinhän se usein on. Näissä pitää ottaa myös huomioon se, että kaikki ei todellakaan ole pelannut ykköstä ennen tätä. Se tällaisilla peliforumeilla joskus unohtuu, mutta moni vain marssii kauppaan ja ostaa sen pelin missä on hienot kannet.
 
Näinhän se usein on. Näissä pitää ottaa myös huomioon se, että kaikki ei todellakaan ole pelannut ykköstä ennen tätä. Se tällaisilla peliforumeilla joskus unohtuu, mutta moni vain marssii kauppaan ja ostaa sen pelin missä on hienot kannet.
Hyvää pelisuunnittelua olisi kuitenkin antaa mahdollisuus jo tutoriaalin alussa valita haluaako pelata sen vai aloittaa suoraan varsinaisesta pelistä. Näinhän itse asiassa varsin monissa peleissä fiksusti tehdään. Ei tämä HFB:n tutoriaaliosuus ainakaan minulle antanut yhtään mitään, ja oli kyllä mielestäni vielä turkasen paljon pidempi kuin ykkösen tutoriaali. Siinä kun ohjattiin ensin Aloyta pienenä, niin siitä tuli sellainen lyhyehkö ja ihan kiva alustus ja pikainen kasvutarina hyvälle hahmolle. HFB:n tutoriaali ei kyllä anna mitään tämän kaltaista tai muutenkaan ainakaan itseäni kiinnostavaa tietoa, alustusta tai tunnelmaakaan. No, toivottavasti pelin nyt kunnolla alkaessa edetään taas vapaammalla ja mielekkäämmällä tavalla. Upealta peli on joka tapauksessa toki näyttänyt tuon tutoriaalin aikana.
 
Dualsensen akku tyhjeni ja tuli pakkotauko, niin omia fiiliksiä pelistä:
Tutoriaali oli tosiaan pitkähkö, mutta itse pidin siitä silti. Sen myötä tuli palautettua melko hyvin mieleen pelin kontrollit ja ekan osan juoni ja hahmot. Tutoriaalin jälkeen en maltaanut jatkaa ollenkaan päätehtävän tekemistä vaan lähdin kiertelemään maailmaan etsien kaikkea hauskaa löydettävää ja sivutehtäviä tekemään. Juuri ennen kuin dualsense sanoi tööt, niin olisi lähtenyt suorittamaan ekaa päätehtävää loppuun, mutta jäi nyt siis tekemättä.

Peli on tosiaan ihan samaa linjaa vetävä kuin ensimmäinenkin osa, mutta on silti onnistunut parantamaan lähes joka osa-alueella. Grafiikat on vielä edellistä osaa nätimmät, taistelu tuntuu varsinkin meleen osalta paljon paremmalta, kiipeily toimii paremmin (vaikka täytyy myöntää etten edelleenkään ole siihen erityisen tyytyväinen. BotW kaltaista vapaata ja sujuvaa kiipeilyä on tullut jo ikävä), vedenalainen maailma vaikuttaa tosi hyvältä lisältä ja tähän mennessä pelissä esitellyt uudet välineet on toimineet. En malta odottaa, että saan sen liitovarjosysteemin, joka trailereissa on näkynyt. Se taas vapauttaa liikkumista niin paljon, että peli ei voi kuin parantua sen myötä.

Vaikeustasoksi valitsin omaan peliin hardin ja tämä on tähän saakka vaikuttanut aika ok tasolta. Pari kuolemaakin on tullut koettua, mutta ainakaan vielä ei ole tullut turhauttavan vaikeita kohtia. Gyrotähtäys on loistava lisä, toimii hyvin ja toivottavasti alkaa yleistyä pleikkarin peleissä enemmänkin.

Skilltree on todella paljon laajempi kuin ykkösosassa ja ehkä jollain tapaa liiankin laaja. Tai ainakin vähän hankalasti hahmotettava, kun jokainen eri oksa on vielä pari ylös-alas-skrollausta pitkä. Hankala hahmottaa, mitä kaikkia taitoja ja parannuksia tuolla on edes tarjolla.

Kyllä tämän parissa tulee varmasti taas 100+ tuntia vietettyä.
 
Äh, enpä tiedä. Tuntuu jotenkin pettymykseltä. Mietin jopa että oliko se ensimmäinenkään sitten sen alun "täh, robottidinosauruksia? mitä, miksi?"-reaktion jälkeen pelinä oikeastaan mitenkään erikoinen.

Peli ei näytä niin tajunnanräjäyttävältä mitä odotin. Toisaalta se ei myöskään tunnu sulavalta. Pitää harkita sitä performance-tilan testaamista tähän. Ja itse pelaaminen? Onko sitä tottunut nyt parempaan esim. Ghost of Tsushiman ns. "rautaisemman" ohjauksen kautta. Aloy liikkuu vähän hätäisemmin ja epätarkemmin mitä haluaisin mutta tuollainen kai se oli ensimmäisessäkin.

Sitten se ulkoasu/graafinen tyyli: värikästä kyllä mutta jotenkin oudolla tavalla tylsää.

Kykypuut vaikutti masentavan isoilta kahlattavaviksi eikä yhtään olisi kaivannut tähän peliin mitään hahmonrakennusta vaan suoraviivaisempaa hommaa. Ei mitään Niohia vaan Soulsia, jos siis pelimekaniikkojen monipuolisuudesta puhutaan.

Alun tutoriaali aluksi latisti mutta lopulta kun pääsin sille ensimmäiselle vapaammalle alueelle (joka ei sekään ole vielä iso/täysin vapaa) niin tuntui että se ohjatumpi meno alkoi jo maistumaan eikä jaksaisi harhailla kysymysmerkkien perässä.

Tosi ristiriitaiset fiilikset siis. Ensimmäisessä pelissä oli paljon mukana sitä että tarina viehätti ja peliä pelasi juuri sen vuoksi että halusi imeä tietoa maailmasta ja varsinkin siitä mitä oli tapahtunut. Sen suhteen peli toimikin todella hyvin.

Niin ja hahmot. Ne on aika tylsiä. En muistanut kuin etäisesti niitä tyyppejä, joita on tässä alussa tullut vastaan. Toki ne isoimmat nimet ja hahmot on ekasta tuttuja, siis ne, jotka juontakin kuljettavat, mutta ei herättäneet oikein mitään fiiliksiä ne jantterit, joita pyöri nyt mukana. Jossain puhuttiin Mass Effectin tapaisista kumppanihahmoista mutta aika kaukana ollaan jos se porukka on yhtään samanlaista mitä nyt on tullut vastaan. Tuntuvat enemmän rivi-NPC:ltä kuin hahmoilta, joista pitäisi välittää tai muistaa.

Taistelunkin suhteen tuli sellainen "eihän tämä ole oikeastaan kauhean hauskaa"-fiilis. No okei, kaikki työkalut ja niiden monipuolisuus vielä puuttuu mutta kyllä tuo aiemmin mainittu Tsushima oli oikein tyydyttävää jo alussa.

En minä peliä vielä lopullisesti tuomitse ja ei ole ensimmäinen peli, jota ensifiiliksien jälkeen päädyn lähinnä kritisoimaan mutta näin tämä meni minulla nyt tällä kertaa. Tuskin tämä nyt ainakaan huonommaksi tästä menee kun tarina lähtee kunnolla liikkeelle ja peli alkaa yleensäkin ottaen monipuolistumaan.

Tämän kautta ymmärrän paremmin Konsolifinin arvostelunkin. Varsinkin alussa tuntui kuin Zero Dawnin toiselta DLC:ltä. Enkä sinänsä muuta odottanutkaan tai tietääkseni ollut mitenkään "hypettynyt" mutta jotenkin ei vain vielä ole ns. "lähtenyt".
 
Onkohan siinä mukana se tarina vaikeustaso jos vaan haluaa seikkailla ja ihmetellä ,ei oikein jaksa rymistellä
 


Meitsi yrittää nähää jotain eroa PS5->PS4PRO->PS4 välillä.

mulder.png

Joo ohan siinä jossain ihan huomattaviakin eroja ym jne, mut ku sitä pellaa ja ihastelloo nii ei siinä nyt jää kattelee et onko puussa enemmän karvoja kun toisessa vähemmän karvoja. Molemmat versiot näyttää jokatapauksessa hyviltä.

Monesti muutenkin harvemmin pelaajat nyt suurennuslasin kanssa möllöttää jotain puun lehtiä kun mennään vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom