Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Mites kauan porukalla on mennyt platinan kairaamiseen?
133h meni minulla, mutta jos nimenomaan trophyja seuraten pelaa niin varmasti saa paljon nopeamminkin. Itse nautiskelin koko pelin tarjonnan sivutehtävineen, minipeleineen ja valokuvailuineen katsomatta kertaakaan trophylistaa, ja lopputekstien jälkeen platina oli valmis. Eli mitään "ylimääräistä" ei myöskään tarvitse tehdä jos trophyja haluaa kerätä. :)
 
Jaahas. Pitäisiköhän sitä kohta HFW aloittaa? Ostettu jo julkaisusta, mutta pelasin AC Valhallan alta pois ja olen odotellut pätsien myötä paranevaa pelikokemusta.

Mites kauan porukalla on mennyt platinan kairaamiseen?
50h. Kahdeksaa minuuttia jäi vaille. Tuossahan ei tarvi läheskään kaikkea tehdä platinaan. 61% vasta itsellä näytti mittari. Ihan sopiva aika, ei tullut vielä ähky niinkuin AC Valhallan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
"Several balancing changes to weapons and enemies."

Mitäköhän ne tällä kertaa nerffasi kun viimeksi laitettiin propelled spike kuluttamaan enemmän ammuksia.
Ei nyt tartte mitään enempää muuttaa kun mun olis tarkoitus aloittaa se hard yritys parin viikon sisään :D
 
45h. Neljää minuuttia jäi vaille. Tuossahan ei tarvi läheskään kaikkea tehdä platinaan. 61% vasta itsellä näytti mittari. Ihan sopiva aika, ei tullut vielä ähky niinkuin AC Valhallan kanssa.
Tämä! Olisi hienoa noin 50 tuntiin painaa läpi. 90h Valhallaa oli vähän liikaa.
 
Itsellä 40h takana ja 36% näyttää mittari. Nautiskellen menee, mahtava maailma tutkailtavaksi. Ainoa asia mihin en ole vielä jaksanut perehtyä on Machine Strike. Gwent on ns. kovinta paskaa ikinä, mutta masiinashakki ei lähde ainakaan vielä
 
Platina-aika riippuu tosiaan tosi paljon siitä, millä tyylillä tätä pelailee. Mulla on aika sama tyyli kuin Ferrarolla ja peliä on jotain 120 tuntia nyt takana eikä vielä platinaa ole tullut. Teen siis kaiken, mitä vastaan tulee ja nautiskelen paikkojen tutkimisesta kaikessa rauhassa. Pelin prosentit alkaa lähestyä 90% ja päätehtäviäkin on uskoakseni enää yksi jäljellä eli platina tuskin on enää kaukana.

Aiemmin areenan vaikeudesta tuskaillessani pohdin, että mitähän mulle käy mun hard-läpipeluussa pelin lähestyessä loppua. No, edelleen tuo areena on ainoa, jossa on tuntunut, ettei taidot riitä ja turhauttaa suunnattomasti (ja jossa vaikeuden vuoksi tiputin lopulta vaikeustasoa alaspäin. En itseasiassa edelleenkään ole pelannut areenasta kuin ekan taistelusetin tän vuoksi). Muuten melko kivuttomasti kuitenkin mennyt tämä hard-läpipeluu. Tällä kokemuksella voin suositella muitakin testaamaan, koska en tosiaankaan ole mikään pro-pelaaja.
 
Mitä mieltä te olette tuosta pelin avoimesta maailmasta, kun teillä siitä on enemmän kokemusta?

Ensi kosketus ei vakuuttanut, kun koko kartta aukesi. Joku 1h vasta seikkailut siellä "lännessä". Tuli jotenkin Ubisoftmainen ähky, että kartta on vain ihan täyteen lätkitty asioita ilman kunnollista tilaa tutkia paikkoja.

Monessa arvostelussa sitä avointa maailmaa taas kehuttiin, että on loistava tasapaino ja hyvin suunniteltu.

Olisi kiva tietää, että onko lupa odottaa pelimaailmalta hienoja asioita? Pidin kyllä siitä ensimmäisestä avoimesta pelialueesta, ennen kuin peli kunnolla aukesi. Ehkä jättää vapaan tutkimisen vähemmälle ja tutustuu pelimaailmaan enimmäkseen tehtävien sekä sivutehtävien kautta.

No jokatapauksessa huomenna on jo pakko palata pelin pariin ja testata itsekin peliä sekä sen avointa maailmaa kunnolla. Meni vain tässä välissä 60h GT7 ajaessa, eikä ole osannut lopettaa sen pelaamista.
 
Mitä mieltä te olette tuosta pelin avoimesta maailmasta, kun teillä siitä on enemmän kokemusta?

Ensi kosketus ei vakuuttanut, kun koko kartta aukesi. Joku 1h vasta seikkailut siellä "lännessä". Tuli jotenkin Ubisoftmainen ähky, että kartta on vain ihan täyteen lätkitty asioita ilman kunnollista tilaa tutkia paikkoja.
Minun mielestäni pelimaailma nimenomaan ei kärsi siitä Ubisoft-syndroomasta, että absoluuttisesti joka nurkan takana olisi jotakin tehtävää tai keräiltävää. Toki sitä on paljon, mutta on kyllä tilaakin. Sitten taas vaikka esim. Immortals Fenyx Risingissa oli kyllä hyvä kartta siinäkin, mutta se oli oikeasti todella täyteen tungettu aktiviteetteja eikä tilaa "hengittämiselle" jäänyt. HFW:ssa tuntui kuitenkin loogiselta se tapa, millä erilaiset tehtävät ja keräiltävät oli kartalle sijoiteltu. Ja tehtävätyyppien suoritustavoissakin on mukavasti vaihtelua, esimerkiksi Tallneckit eivät tässä pelissä ole toistensa kiipeily-copypasteja kuten HZD:ssa, vaan itsenäisiä tehtäviään joista jokaisella on oma suoritustapansa.

Toki itse myös odotin koko peliä niin sanoinkuvaamattoman paljon, että innokkuuteni tehdä aivan kaikkea mahdollista saattoi vaikuttaa myös tähän näkemykseeni, mutta oma kokemukseni oli kuitenkin että pelimaailmaan oli löydetty oikein hyvä tekemisen ja tutkimisen tasapaino. Toki jos haluaisi lähinnä keskittyä päätarinaan ilman aikomusta tehdä suurinta osaa sivutehtävistä, niin silloin aiheessa pysyminen saattaakin vaatia astetta suurempaa päättäväisyyttä.
 
Itellä menossa taso jossain 32 kieppeillä ja tahallisen hitaasti edennyt päätehtävää. Maailmahan on aivan upea. Ehkä vähän tuntuu että peli pikkusen liikaa painottuu ihmisiin, ehkä olisin toivonut että sisältöä & tekemistä tulee enemmän maailman, menneisyyden ja mysteereiden kautta. Nyt jokainen on Aloyn kalakaveri ja tarinaa ja höpötystä riittää niin että ei perässä pysy.. mutta toisaalta niistä saa sitä lisätekemistä. On siellä kivojakin höpötyksiä ja hienosti näyteltyä animaatiota taustalla mutta kun sitä tarinaa on välillä niin helkutisti..

Noin muuten loistossaan Aloyn liikkuminen hankalassa maastossa ja kiipeily on jähmeää ja tökkivää, samoin se vanha tuttu robojen jaloissa pyöriminen taisteluissa tulee edelleen välillä esiin. Jos lähitaistelu ei toimi noiden kanssa niin siitä pitäisi olla mahdollisuus päästä pakoon tai olla jotenkin parempi toimintamalli.

Noissa kaikissa käytettävissä ruoka, potion, valor kykyjen, miljoonan eri aseen ja sadan eri melee liikkeen infoähkyssä ei ole kyllä juuri noista oikein etua irronnut, liian paljon muistettavaa kerralla taistelun tuoksinnassa. Samassa taistelussa on monesti niin montaa eri robojen heikkoutta että melkoinen sumpliminen aseissa jos haluaa kaikille pärjätä. Jos saisin päättää niin ruoka ja boost potionit pois, aseissa soisi olevan juuri semmoinen kategoria valikoima että ehkä vain vähän enemmän mitä mahtuu kerralla pikavalikkoon ja meleetä se joku 3 erilaista. Se pommi/potion/ruoka/ratsu jne lista on ihan järkyttävän rasittava käyttää vaikka kuin voisi järjestellä.
 
Mitä mieltä te olette tuosta pelin avoimesta maailmasta, kun teillä siitä on enemmän kokemusta?

Ensi kosketus ei vakuuttanut, kun koko kartta aukesi. Joku 1h vasta seikkailut siellä "lännessä". Tuli jotenkin Ubisoftmainen ähky, että kartta on vain ihan täyteen lätkitty asioita ilman kunnollista tilaa tutkia paikkoja.

Jos tarkoitat sitä ikonien määrää kartalla niin ne on aika hämääviä sillä ylivoimaisesti suurin osa niistä on nuotioita jotka on vaan tallennus / ilmaisia pikamatkustus paikkoja. Toiseksi eniten taitaa olla niitä ikoneita jotka näyttää millä alueella liikkuu mitäkin robotteja.
Varsinaista ubimaista täytettä tässä ei ole juuri ollenkaan. Esim kerättäviä black boxeja on vain 12 ja droneja 10.
Kysymysmerkeistä voi paljastua melkein mitä vaan. Siellä voi olla vaikka joku noista kerättävistä, lootti arkku tai oikeastaan mitä vaan.
Mulla ainakin oli tämän kanssa sama asenne mitä vaikka skyrimin tai falloutin kanssa eli kun tehtävää tehdessä näkee kompassissa kysymysmerkin tai jonkun muun tutkittavan ikonin niin pakko sinne on mennä katsomaan. Välillä niitä reliikki raunioitakin on nähnyt jostain korkeammalta jo ennen kuin ne edes ilmestyy kompassiin.

Muutenkin tämän maailmaa alkoi arvostaa ihan toisella tavalla kun tämän jälkeen pelasin watch dogs legionin jossa minimap on jatkuvasti täynnä jotain kerättävää ja sivutehtävät on myös aika keskinkertaisia. Kyllä ne mielellään teki ja tykkäsin pelistä todella paljon, mutta tässä esim se sivutehtävä jossa pitää vaan hakea kokille pari tavaraa, onnistuu olemaan syvällisempi mitä 90% legionin sivutehtävistä, koska sen kokin kanssa keskustelu syventää kyseisen alueen tapahtumia.
Jos tuo olisi ubin pelissä niin koko quest olisi vaan se tavaran hakeminen jonka jälkeen saisi vähän expaa ja siinä se.
 
Kuulostaa kyllä hyvältä ihmisten kehut pelimaailmassa, täytyy vain pelata itse lisää.

Vähän ehtisin jo tänään seikkailemaan. Ehkä yksi syy miksi ei ole täysin pelimaailma iskenyt on 60 fps-tilan kuvanlaatu. Hankala nauttia maisemista ja fiilistellä, kun kaikki kasvusto on ihan sahanlaitaa. Sitten keskittää oman pelaamisen enempi vain siihen, että juoksee kohti kuvaketta "A". Eikä seikkaile pelimaailmassa luonnostaan, kuten tykkään pelata kaikkia muita pelejä.

Täytyy koittaa pakottaa myös pidempi testi sillä 30fps tilalla, jos siihen tottuisi kuitenkin ja nauttisi terävämmästä kuvasta. Hidas fiilistely ja pelimaailmassa oleminen on itselle videopeleissä melkein sitä parasta mitä voi olla.

Harmi, että Guerilla ei päässyt jatko-osassa samaan kuvan laatuun mitä HZD PS5-päivityksessä 60fps tilassa.
 
Juu, loistava on pelimaailma. Se No Man's Landin alku oli vain huonosti tehty, mikä nosti vähän epäilykset pelimaailmasta. Siihen oli lähinnä vain lätkitty niitä kohtia kartalle, on aukeata kohtaa niin joka suuntaan näki eri viholliset kivenheiton päässä toisistaan pyörimässä ympyrää, mitään kovin mielenkiintoista ei ole siinä alueessa tai edes kovin näyttävää. Plainsongin alue palautti kuitenkin ilon jälleen pelaamiseen.

Tuli kuitenkin 6h pelattua eteenpäin ja HFW vei taas mennessään. Juoni, fiilis ja tutkiminen aivan timanttista. 30 fps ei vieläkään millään tottunut, mutta 60fps kuvanlaatuun ehti taas jo tottua.

Omaan taisteluun pitäisi saada lisää taktikointia niin, että käyttäisi eri aseita fiksusti samassa taistelussa. Nyt tulee liikaa mentyä niin, että vain ampuu perusvihollisia irtoaviin osiin, koska se on aika tehokasta. Joskus Acid tai tulinuolia vaihteluksi. Pahempia vihollisia sitten vaan räiskii menemään ja kokoajan kierii koneiden hyökkäyksiä väistäen, ei ole mitenkään komean näköistä menoa. HZD:ssa tuli enemmän mentyä monipuolisemmin ja taktisemmin, joten täytyy nyt pystyä hieman parantamaan omaa tekemistä.
 
Tunteja takana sellaiset reilut 60 ja paukahti juuri täydet 50 leveliä. Kykypisteitä on vaikka muille jakaa ja ainoastaan jäänyt ostamatta ne tiettyjen kykyjen päivitykset, joista olen kahden vain ostanut maksimiin asti. Muuten olen ostanut ihan kaiken vaikka en koe edes tarvetta.

Se mikä tässä on isoin ero omaan pelityyliin ykköseen nähden: en ole käyttänyt ansoja kertaakaan. Siis yhtään kertaa. En vain ole kokenut että olisi tarvetta tai aikaa alkaa niin tarkkaan asettelemaan jotain ansoja, joten hiippailen ja merkkailen ne osat, jotka haluan irrotella ja tykitän ne sitten irti niillä nuolilla, joilla parhaiten irtoaa.

Areenalla sain ensikosketusta muutenkin moniin aseisiin, joita en ole käyttänyt. Omassa käytössä on vain keihäs, jouskari ja ajoittain käyttämäni "Boomer's Shredder Gauntlet". Aseita (eli jouskaria) vaihtelen lähinnä sen mukaan että mitä nuolia milloin tarvitsee.

Pelissä tuntuu siis olevan todella monipuolisia aseita ja ammuksia mutta ei jotenkin ole innostunut niitä testailemaan kun tuntuu että tekemistä on muutenkin ja eteenpäin myös pääsee samoin ihan "perussetilläkin". Combot varsinkin tuntuu jotenkin turhilta, sillä harvoin niitä ehtii kunnolla missään käyttämään. Ne taistelut tuli jo voitettua kaikki ja olihan siellä ehkä yksi tai kaksi, joita piti yrittää useamman kerran plus sitten se lopputyyppi, joka lopulta meni ihan älyttömän nopeasti kun vain kaikki sattui osumaan kohdilleen.
 
Täytyy sanoo että paras peli pitkään aikaan mitä olen pelannut. Itsellä vähän yli 60% ja pelitunteja jonkun verran takana. Toisaalta ei ole tulossa mulle mitään mielenkiintoista peliä lähikuukausina joten ei mitään kiirettä pelata läpi. Pieniä bugeja on tullut esille, mutta ei ne haittaa. Pääosin toiminut moitteetta. Kyllä jotain kertoo tästä pelistä, että aloin miettimään että onkohan mitään juttuja tai huhuja tämän pelisarjan seuraavasta osasta.
 
Justha tää kagonen saatii ulos, liian aikaista viel varmaa huhuilla mistään jatko-osista. Eiköhän tähää nyt ensin kuitenkin jotain dlceetä huhuta.
 
No psvr 2:lle tulee oma pelinsä, mutta siitä ei vielä ole tietoa mihin se aikajanalla sijoittuu.
 
Just rullaili pelin lopputekstit ruudun läpi ja platina paukahti näkyviin.
140 tuntia ja 98,69 %.

Pelin loppua on haukuttu paljonkin, mutta itse pidin siitä kovasti. Ja muutenkin pelin juonesta. Ennakkoon osasin arvailla joitain pelin juonen pääelementtejä (mun tän ketjun ensimmäisissä viesteissä jo joitain spekulaatioita heitin, joista osa osui), mutten todellakaan kaikkea. Tasaisesti sai yllättyä. Sanoisin tämän olleen juonen osalta melkein jopa ensimmäistä osaa parempi tietyllä tapaa.

Kyllä aika kova peli saa tulla tänä vuonna ulos, jotta heittäisi tämän mun vuoden peli listan ykköspaikalta. Jos Breath of the Wildin jatko-osa tulee ulos, niin sillä on tähän varmasti ihan realistinenkin mahdollisuus. Mutta saa nähdä tuleeko ulos ja onko se sitten yhtä hyvä kuin ensimmäinen osa oli.

Nämä tällaiset pelit on tosiaan peliharrastuksen suola. Se seikkailun tuntu ja maailman tutkiminen ja siinä eläminen. Pidän monesta muustakin peligenrestä, mutta kyllä nämä kolmannen persoonan avoimen maailman seikkailut upeassa maailmassa on se mulle kovin genre.

Pelailin pelin läpi hardilla lukuunottamatta areena-taistoja, joissa tiputin vaikeuden lopulta jopa storylle. Jos joku helpommilla tasoilla peliä pelannut pohtii uskaltaako kokeilla hardia, niin voin sanoa, että jos selvisit areenasta edes easyllä, niin hard ei tule tuottamaan sinulle mitään vaikeuksia. Melkein heittäisin silloin tason jopa very hardiksi, jos areena ei tuottanut juurikaan hankaluuksia.

Mutta mulla on nyt käsittääkseni tässä pelissä kaikki tehtävä tehty. 3 kykypistettä puuttuu, että saisin viimeisenkin taidon unlockattua, mutta googlettelun perusteella syynä lienee bugi(?), jonka vuoksi areenasta saatavat kykypisteet eivät aina tulekaan ekalla voitolla vaan vasta toisella jostain syystä. Aseita ja suojia voisin upgradeata, mutta niiden osien farmaaminen hardilla on sen verran työlästä, etten ehkä jaksa kuitenkaan. Ja hyvin sitä pärjäsi noilla nykyisilläkin.
 
Justha tää kagonen saatii ulos, liian aikaista viel varmaa huhuilla mistään jatko-osista. Eiköhän tähää nyt ensin kuitenkin jotain dlceetä huhuta.

Totta. Kunhan ajattelin ääneen. Kyllähän se on niin että huhuja aikaisintaan 2024 ja virallisia tietoja 2025. Mutta se siitä. Tästä pelistä niin itsellä tosiaan 62.52% ja 114h
 
Itselle kanssa iskenyt kovaa. Ainoa valituksen aihe löytyy vihollisleiristä missä pitää tuhota niiden asekätköt. Mä oon jo vissiin 30min pyörinyt täällä ja ei prkl löydy millään. Miks tässä ei vois olla samanlaista tutkaa/janaa fokusta käyttäessä kun esim jäljitys tehtävissä. Tappaa fiiliksen suht tehokkaasti
 
Ylös Bottom