Vastaus: Ikarugaa ilotikulla~
appreciate dvd:tä saa ainakin lik-sangista hieman halvemmalla, kuin play-asiasta. <roope-ankka>toisaalta 5$ alennuskuponkia sieltä ei saa, joten ero ei loppupeleissä ole järin suuri. lik-sangissa toki on tuo bonuspistesysteemi, mutta se tuskin(en ole laskenut) on yhtä suuri etu sinänsä, kuin 5$ alennus. </roope-ankka>

)
itselläni on ikarugasta sekä japani- että euroversio. alunperin omistin vain euroversion, mutta keräilysyistä ja etenkin tuon jo mainitun frameongelman takia(eikös se johdu siitä, että atari ei ole vaivautunut optimoimaan tuota euroversiota 60hertsiin tai mihin lie pal50-tilaan?) hankin japaniversion. alunperin en edes huomannut tökkimistä, vasta kun hankin shikigami no shiro 2:n ja totutin sen avulla silmäni 60hziin, ei ikarugaa oikeastaan edes pystynyt pelaamaan ilman erityistä karanteeniaikaa.
atari-logosta ei tällä ratkaisulla kyllä päässyt eroon, japaniversiossakin moinen nääs on. harmillista.
(jälkikäteen lisätty): ääh, seuraavaksi taas tosi jäsentämätöntä ajatussotkua. anteeksi, en tosiaan ole tottunut kirjoittelemaan isoa ajatussykermää jossa on hillittömästi viittauksia toisiin aivoituksiin ja kaikenlaisia syy-seurausluuppeja itsensä kanssa jajajaja... uh, no, sekavaa tuli, valitan. rrr
pidän ikarugasta melkoisesti. toisaalta pidän vähintään yhtä paljon shikigami no shiro 2:sta. kummassakin on puolensa. ikarugassa minua häiritsee muutama asia(niin, nämä ovat täysin henkilökohtaisia ongelmiani ikarugan kanssa, eivätkä liity mitenkään siihen, että pidän ikarugaa mestariteoksena). ensinnäkin, en pysty pelaamaan ikarugaa lainkaan yrittämättä chainittaa. tämä on todella ikävää, sillä loppupään kentät ovat sen verran vaikeita, että chainitusta pitää tosissaan harjoitella. se, että en niin sanotusti pysty pelaamaan chainimatta, johtaa siihen että otan jatkuvasti typeriä, harkitsemattomia riskejä jotka sitten tappavat. pelaaminen siis perustuu täysin chaineihin. kun sanon, etten pysty pelaamaan chainimatta, tarkoitan että peli menettää kaiken kauneutensa ja mukavuutensa, ellen chainittele. se tuntuu samalta, kuin pelaisi tetristä keräten vain yksittäisiä rivejä sieltä täältä, pääasiallisesti vain lätkien palikoita epämääräiseksi koloisaksi kasaksi. hrr, kamalaa! ei sitä niin sovi pelata.

ikarugassa siis ei ole tippaakaan shmup-meininkiä mulle. se on pelkästään chainien keräämistä. tästä päästäänkin kätevästi toiseen ongelmaani: kun oppii keräämään chainit, ei pelillä enää ole mitään annettavaa. tää on kyllä hyvinkin kaksipiippuinen juttu: on tavallaan tosi kiva, että kun oppii jonkun kohdan, sen kans sit oppii ja tuurielementtiä ei käytännössä ole. toisaalta sit taas tän takia esim. ekojen kenttien pelaaminen on yhtä helvettiä nykyään, kun ne on vääntänyt jo niiiiin monta kertaa läpi niin täydellisesti, kuin haluan(ts. parantamisen varaa kyllä olisi, mutta en millään jaksa opetella esim. 1-4:sta niin, että siitä irtoaisi 6 bonusriviä jne. tässä tietenkin ongelman ydin on tuo motivaation puute, jos jostain saisi kipinän harjoitella noita epämiellyttävän hankaliakin kohtia, peli parantuisi taas huomattavasti. kuitenkin, motivaatio-ongelmani johtuu just siitä, että ne epämiellyttävät kohdat alkaa olemaan jo sen verran vaikeita, että niissä on melkoisesti tuurielementtiä mukana. esim. 1-1 kentässä mä en vieläkään tiedä täysin, milloin irtoaa 22 chainia ja milloin vain 21. tiedän periaatteessa, mutta silti toteutus ontuu aina välillä. jos on sadasosasekunnin liian hidas jossain vaiheessa, koko peli on pilalla).
ei silti, juuri näissä ongelmissa on ikarugan hienous. pelaan sitä, jotta oppisin jotakin itsestäni. jotta aivoni muuttuisivat. inhoan 2-2:n alkua, jossa tulee ne sykkyröivät ympyräkatkaravut. inhoan sitä, koska se tuntuu liian tuuripohjaiselta. mut silti, nyttemmin se on ruvennut sujumaan ihan tavattoman hyvin. se jo itsessään tuottaa nautintoa, mut ehkä hienointa on, että tolleen oppii itsestään oikein kunnolla. sitä rupeaa huomaamaan, miksi joskus onnistuu ja joskus ei. mä oon alkanut "kuulemaan" jotain hämmentäviä alkuajatuksia. siis jotain matskua liikkuu pääni sisällä, joka on paljon heikompaa signaalia kuin varsinaiset tietoiset ajatukset, mutta joka sisältää kuitenkin tavallaan samaa informaatiota. jotain outoa aivojen taustakohinaa.
mitä taas shikigami no shiro 2:n tulee, niin... se rokkaa! tykkään siitä hirveästi, koska se tarjoaa ton syvällisemmän itsetutkiskelun lisäksi paljon enemmän ns. taitopohjaista iloa, kuin ikaruga. koska ikarugassa ei ole oikeastaan lainkaan randomelementtejä, ei sen pelaaminen ole lainkaan niin taitoa vaativaa, kuin shikigami no shiro 2:n, jossa ei koskaan voi tietää täysin missä pitä olla jotta homma sujuisi. tai no, jos tarpeeksi juurille mennään, niin kyllähän siinäkin oppii että "ensin olen tässä, sitten siirryn tonne, ja sitten teen näin"... mutta varsinkin pisteitä kerätessä tossa alkaa olla niin paljon muuttujia, että noita hommia ei oikeasti opi lainkaan niin helpolla, kuin ikarugassa. ei samalla ehdottomuudella.
mut, siinä missä en miellä ikarugaa shootteriksi sinänsä, shikigamin miellän. shikigami tarjoaa mulle hirmuista pelillistä mielihyvää: eteneminen onnistuu ilman, että kerään väkisin pisteitä, niinpä pystyn keskittymään tähän perinteiseen pelaamistyyliin täysillä.
pisteiden keruu on tullut mukaan kuvioihin nyt ekoissa kentissä. enää nekään eivät suju ilman, että rupeaa keräilemään. ovat ihan liian tylsiä. tämän takia tykkäänkin shikigamin pistesysteemistä enemmän, kuin ikarugan. ikarugassa tylsistyy ekassa kentässä, vaikka keräisi kaikki pisteet, sillä varsinaista taitoa siinä ei enää sadannella kerralla vaadita. paitsi tietyissä kohdissa(1-3 jos haluaa kaikki chainit, 1-4 jos haluaa 6 bonusriviä ym), jotka perustuvat nopeuteen ja äärimmäiseen tarkkuuteen. shikigamin pistesysteemi taas perustuu kokonaisuudessa nopeuteen ja äärimmäiseen tarkkuuteen, siksi se ei rupea tylsistyttämään silloinkaan, kun sen jo osaa: koskaan ei mikään tilanne ole sellainen, etteikö aivojen pitäisi tulkita sitä enemmän tai vähemmän uudentyyppisesti.
tässä on sitten taas shikigamin ongelma(ts. minun ongelma shikigamin kanssa

, eli se että koskaan ei voi olla täysin varma, että pelaa täydellisesti. se vituttaa, kun sitten kuolee sen takia ekassa kentässä, just kun on päättänyt vetävänsä koko pelin yhellä krediitillä.
höhöhö, nyt oon agitoinut itseni siihen tilaan että mä rakastan taas noita pelejä ihan täysillä molempia ja haluun rupee pelaamaan niitä samantien, huraa! huraa! kiitos, motivaatio on ongelmani. mä en oo koskaan osannut pelata mitään kovin jäsentyneesti(kuten jo sanottua, isoja ajatusjuttujakaan en jaksa motivoitua jäsentelemään hirveen pitkälle), ja sen takia olen melko huono pelaaja. etenkin shoottereissa, jotka vaativat hurjaa keskittymistä ja täydellisyyttä. ne on mulle erittäin hankalia. useimmiten pitää ensin pelata joku tunti-pari(okei, ehkä puoli tuntia

, ennenkuin pääsee siihen outoon moodiin, jossa pelaaminen rupee sujumaan. se on hillitön stimuloituneisuuden tila, joskus ihan käsittämätön. silloin peli sujuu. se on hienoa.
tää onkin se syy miksi juuri shuuttereista pidän: ne opettaa mulle pitkäjänteisyyttä ja keskittymistä.
noniin, lopuksi sitten näitä arkisempia tietoja:
ikarugassa olen päässyt normal modessa kolmoskenttään yhellä krediitillä. piste-ennätykseni on 5 miljoonaa. eka kenttä menee 92 chainilla tjsp, muuten täydellisesti, mutta 1-3 ja 1-4 eivät(1-3:ssa saan 31 chainia, 1-4:ssa jää ne bonusrivit puuttumaan täysin). 2-1 menee 42 chainilla, 2-2:sta en ole koskaan harjoitellut chainittamaan. 3-1:n alku on helppo, mutta "labyrinttiosuus" on jäänyt täysin harjoittelematta. tästä eteenpäin en sit olekaan chainitellut varsinaisesti lainkaan.
jos jaksaisin panostaa(mitä en ole valitettavasti tehnyt kuukausiin, enkä alunperinkään kuin jokusen tunnin ajan :I), pääsisin tuon kolmoskentänkin. se siis sujuu periaatteessa(ts. practicella pelaillut useinkin kuolematta... hmm, paitsi ehkä pomoa). kolmosen pomo on ollut ongelmallinen, en koskaan malta keskittyä tarpeeksi jotta saisin homman toimimaan kuolematta itse vähintään kerran. tosin nyt tuo pomokin on siinä tilassa, että saan sen menemään varmasti jo ensi pelikerralla(olettaen, että saan itseni siis pelaamaan ajatuksen kanssa, tässä tapauksessa siis ilman ajatusta
shikigamissa taas olen päässyt very hardilla 3-1:een yhellä krediitillä. practicella olen vääntänyt senkin monasti yhellä elämällä, mutta kiitos tosi hajanaisen pelityylini(viikkojen-kuukausien taukoja) en ole siitä mennyt. se on kuitenkin jo tällä harjoittelulla periaatteessa mahdollista. tosin kun peliä viimeksi olen pelaillut, en ole keskittynyt muuhun kuin pisteiden keräilyyn: koska kuitenkin todennäköisesti kuolen huolimattomuuksissani jossain vaiheessa(yleensä vieläpä ekoissa kentissä, koska ovat niin hiton tylsiä nyt, kun ne on pelannut tarpeeksi monta kertaa) niin päätin, että on parempi sitten yrittää kerätä se neljäsataa miljoonaa tms, jolla saa lisäelämän. 1-1 ja 1-2 kenttiä olen siis opetellut. 1-1 ennätykseni on ~3.14, ja 1-2:ssa jotain ~2.2... yhteensä siis 5.x. neljästä saa lisäelämän
nyt pitäisi harjoitella 2-1 ja 2-2, toisaalta voisi nyt vetää tuon kolmoskentän läpi. kunhan ton 3-1:n pääsisin, alkaisi taas helpot ajat. 3-2 ja 4-1 ja 4-2 ovatkin todeella helppoja, ja ne sujuisivat kuin tanssi, uskon.
niinjoo, inhoan sitä, että noita krediittejä tulee pikku hiljaa lisää. kamalaa, hirveää. oli siistii pelata shikigamia kolmella krediitillä niin pitkälle kuin pääsi, mut sit ku krediittimäärä kasvoi pelituntien myötä, meni touhusta maku. sama juttu ikarugassa. totta vie, ahdistava ominaisuus.
heihei