Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Varsin mielenkiintoinen näkökanta, johon täytyy itsekin samaistua jossain määrin. Toki näin wanhan musiikin fanina, joka kuluttaa jonkun verran aikaansa jopa 'bändien historian tutkimiseen', sitä tiedostaa Led Zeppelinin merkityksen (rock)musiikin historialle, mutta silti en ole koskaan kovin suuresti kyseisen bändin tuotannosta välittänyt. Toki varsinkin IV-albumi sisältää myös omiin korviin hyvin osuvaa musiikkia, mutta suuremmassa määrin kyseisen yhtyeen tuotanto ei ole koskaan niin iskenyt ja kiinnostanut. Mothership-nimellä kulkeva tupla-cd-kokoelma toki hyllystä löytyy ja sitä tulee joskus kuunneltua, koska kyllähän siellä laatukamaa on kuitenkin.Nyt täytyy tunnustaa, etten ole koskaan oikein välittänyt Led Zeppelinistä muutamaa biisiä lukuunottamatta. Siitä huolimatta vanhan rock-musiikin ystävänä vinyylihyllyyn ovat aikoinaan päätyneet kyseisen bändin levyt I-IV ja eilen viimein päädyin kuuntelemaan nuo levyt läpi, kun aloin käymään hyllyä läpi poistaakseni sieltä sellaisia, mitä ei koskaan tule kuunneltua ja nyt täytyy myöntää, että nehän oli kaikki aika hyviä levyjä ja taitavat jäädä hyllyyn, vaikka esim. I-levyn 69-vuoden jenkkipainoksesta saisikin aika hyvät rahat. No, laatumusiikkia ei voi rahassa mitata, kun sen saatavan rahan lykkäisi kuitenkin johonkin turhuuteen, kun taas musiikki voi tarjota hienoja elämyksiä vuosikymmeniksi eteenpäin. Stairway to Heavenille en kuitenkaan edelleenkään oikein lämmennyt, vaikka en sitä nyt varsinaisesti huonona biisinä pidäkään.
Minullakin on ollut tosiaan tuo sama, että olen aina tiedostanut bändin merkityksen - minulla on myös tapana tutustua bändien historiikkeihin, sillä ne monesti opettavat arvostamaan itse musiikkiakin enemmän. Tuon saman kokoelman hankin itsekin aikoinaan dj-käyttöön, mutta ei sitä juuri tullut kuunneltua kuin ne muutamat tunnetut biisit (esim. Communication Breakdown, Rock'n'Roll, Black Dog jne.) työiltoina. Sinänsä jännä, että vaikka noista mainitsemistani biiseistä pidin ja rakastan 70-luvun rosoista rockia, eivät ne vain koskaan saaneet minua tutustumaan bändiin paremmin. Eilen sitten huomasinkin, että ne kiinnostavimmat biisit noilla neljällä levyllä olivat melkein kaikki sellaisia, etten ollut niitä koskaan varmaan aiemmin kuullutkaan. Tai jos olin kuullut, en ole tiedostanut niiden olevan Led Zeppeliniä.Varsin mielenkiintoinen näkökanta, johon täytyy itsekin samaistua jossain määrin. Toki näin wanhan musiikin fanina, joka kuluttaa jonkun verran aikaansa jopa 'bändien historian tutkimiseen', sitä tiedostaa Led Zeppelinin merkityksen (rock)musiikin historialle, mutta silti en ole koskaan kovin suuresti kyseisen bändin tuotannosta välittänyt. Toki varsinkin IV-albumi sisältää myös omiin korviin hyvin osuvaa musiikkia, mutta suuremmassa määrin kyseisen yhtyeen tuotanto ei ole koskaan niin iskenyt ja kiinnostanut. Mothership-nimellä kulkeva tupla-cd-kokoelma toki hyllystä löytyy ja sitä tulee joskus kuunneltua, koska kyllähän siellä laatukamaa on kuitenkin.
Stairway To Heavenia olen yrittänyt 'tutkia' useampaan kertaan oikein hartaasti kuunnellen, mutta minäkään en ole onnistunut ymmärtämään, mikä siinä kappaleessa on sellaista, että se löytyy lukemattomien Top 100-kappalelistojen kärjestä tai ainakin välittömästä kärjen läheisyydestä. Hieno kappale, kaunis, mutta se absoluuttinen huikeus ei ole minullekaan vielä auennut.
Kyllähän Def Leppard kaikille tuttu bändi on, ettei siinä siinä mielessä mitään varsinaista 'löydettävää' ole, mutta hokasinpa tuossa juuri, että poppoon ehkäpä nimekkäin albumi, Hysteria, täytti elokuussa kunnioitettavat 35 vuotta! Kyseiseltä levyltä löytyvät oikeastaan kaikki ne kyseisen bändin suurimmat hitit: nimikkokappale Hysteria, Love Bites, Animal, Pour Some Sugar On Me, Armageddon It ja niin edelleen.
Tästäpä siis myöhästyneiden merkkipäivien kunniaksi Sheffieldiläisbändin suuntaan pienet kunnianosoitukset! Ehdottomia rock-historian merkkiteoksia kaikki. Kaksi ensimmäistä varsinkin kuuluvat omiin kaikkien aikojen suosikkeihin.