Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

inFamous: Second Son

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: inFamous: Second Son

Musta on huvittavaa, että useilla foorumeilla melko aktiivisena käyttäjänä KFIN:llä on ehkä pahimmat loukkaantujat. Eli täällä ihan terve kritisointi koetaan heti kauhean hyökkäävänä, ja jotenkin hyvinkin henkilökohtaisena. Muilla foorumeilla saa kritisoida ihan vapaasti toisen kädenjälkeä (ohjelmointia, taidetta yms.), mutta täällä isojen korporaatioiden muovipelikonetta, tai niiden pelien kritisointi koetaan hyvinkin kivuliaana.

Ja nimenomaan juuri vaikka peliä kehuisikin, niin tekstin ainoa vähääkään negatiivinen asia saatetaan kaivaa väkisin, ja paisutella maailman isoimmaksi asiaksi ja vääntää useamman sivun verran itkuvirttä.

Ja fanipoika on aina fanipoika, omisti mitkä laitteet tahansa. t: "Xbotti".

ps.
Pelissä oli muuten yllättän vähän (ellei jopa ollenkaan) oikeita sivutehtäviä. Nyt "sivutehtävät" koostuivat enemmänkin "kerättävistä" esineistä (ja niistä maassa potkittavista jannuista). Jotenkin olisi toivonut enemmän vaikka AC:sta kopioituja kilpajuoksuja aikaa vastaan, tai ihan lyhyehköjä tarinavetoisia "saat multa tehtävän, mene tuonne, ja tuhoa siellä tämä ja tule takaisin" tyylisiä sivutehtäviä.


Kerta tässä nyt vihjataan suorasti meidän väittelyyn siitä "päälleliimatun" touchpad ominaisuuden käyttöön niin voin sanoa että ei tässä olla loukkaannuttu, sehän oli normaalia väittelyä mielipiteestä. Mukava kuulla että sinulla on muitakin keskustelufoorumeita missä saat kritisoida asioita(isoja tai pieniä) eikä kukaan rupea vääntämään itkuvirttä vastaan, sillä sehän olisi selvä merkki loukkaantumisesta ja sodan julistuksesta.

Ja mitä noihon sivutehtäviin tulee, niin olet oikeassa. Aiemmista osista tutut kilpajuoksu aikaa vastaan tehtävät olisivat olleet hyvä lisä näille uusille kyvyille. Tuo Cole's legacy DLC tuntui itsessään niin turhalta, että se olisi voinut olla ihan normaali sivutehtävä pelissä jo valmiiksi. Menikö kaikki paukut sitten tähän kauniin pelin luomiseen ja kykyjen esittelyyn että sitä juonta ja sivutehtäviä ei keretty tekemään lisää, mene ja tiedä. Toivotaan että mahdollisesta jatko-osasta löytyy enemmän sitä lihaa tarinan ympäriltä.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Kerta tässä nyt vihjataan suorasti meidän väittelyyn siitä "päälleliimatun" touchpad ominaisuuden käyttöön niin voin sanoa että ei tässä olla loukkaannuttu, sehän oli normaalia väittelyä mielipiteestä. Mukava kuulla että sinulla on muitakin keskustelufoorumeita missä saat kritisoida asioita(isoja tai pieniä) eikä kukaan rupea vääntämään itkuvirttä vastaan, sillä sehän olisi selvä merkki loukkaantumisesta ja sodan julistuksesta.

Ei tässä kyllä vihjattu siihen, eikä kyseisessä keskustelussa mielestäni kukaan tainut loukkaantua ja sehän oli ihan normaalia foorumikeskustelua.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Graafisesti kuitenkin se olisi voitu toteuttaa PS3lla, aivan kuten 1, 2 ja se vampyyrisetti.
Olen erittäin vahvasti eri mieltä tästä. Kannattaa tutustua lähdelinkissä olevaan Adrian Bentleyn (Lead Engine Programmer) GDC-esitykseen, jossa mies kertoo varsin seikkaperäisesti Second Sonin teknisistä yksityiskohdista. Ero edelliseen sukupolveen ei todellakaan ole pelkästään paremmissa tekstuureissa ja sulavammassa ruudunpäivityksessä, vaan siellä on paljon kaikkea sellaista (mm. huikeat partikkeliefektit, yksityiskohtaiset animaatiot), joka ei olisi ollut mitenkään mahdollista PS3:lla. Pelkkä muistibudjetti oli 4,5 gigatavua, ja aikamoisia temppuja olisi pitänyt tehdä, jotta se olisi saatu sovitettua PS3:n 256+256 megatavuun.

The RAM of the PS4 allowed Sucker Punch to increase memory budgets by four to eight times.
I/O (input/output) speed was a big problem, even from the hard drive. Input/Output speed is the communication speed between the drive and the CPU.
Measures were taken to reduce I/O pressure, caching seven more streaming chunks with a memory budget of about 240 MiB (Mebibyte, basically a more professional equivalent of megabyte) and using more and bigger media streaming pages with a budget of 40 MiB.
Texture atlases were used for many purposes, with a budget of over 200 MiB. A texture atlas is a large texture that includes many sub-textures that can be used for many objects, instead of having separate texture files for each object.
Ambient index was cached per static vertex with a budget of about 30 MiB.
The tiled light list was stored for forward pass (4 MiB).
Code was kept simple, using big linear buffers.
Most of the 4.5 Gb of RAM actually available were used. You can see the full allocation below.

Siitä olen samaa mieltä, että pelimekaniikat olisivat varsin pitkälti olleet toteuttavissa myös PS3:lla, ja sinällään pelillisesti ei tapahtunut samanlaista jättiharppausta kuin varsinaisessa teknisessä toteutuksessa.

Lähde: Dualshockers
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Olen erittäin vahvasti eri mieltä tästä. Kannattaa tutustua lähdelinkissä olevaan Adrian Bentleyn (Lead Engine Programmer) GDC-esitykseen, jossa mies kertoo varsin seikkaperäisesti Second Sonin teknisistä yksityiskohdista. Ero edelliseen sukupolveen ei todellakaan ole pelkästään paremmissa tekstuureissa ja sulavammassa ruudunpäivityksessä, vaan siellä on paljon kaikkea sellaista (mm. huikeat partikkeliefektit, yksityiskohtaiset animaatiot), joka ei olisi ollut mitenkään mahdollista PS3:lla. Pelkkä muistibudjetti oli 4,5 gigatavua, ja aikamoisia temppuja olisi pitänyt tehdä, jotta se olisi saatu sovitettua PS3:n 256+256 megatavuun.



Siitä olen samaa mieltä, että pelimekaniikat olisivat varsin pitkälti olleet toteuttavissa myös PS3:lla, ja sinällään pelillisesti ei tapahtunut samanlaista jättiharppausta kuin varsinaisessa teknisessä toteutuksessa.

Lähde: Dualshockers

Ongelmana tuossa vaan on se, että tekninen kikkailu voi olla hienoa, jne... Mutta se kaikkineen jää ihan hyvän pelin jalkoihin. Jos rupeat katsomaan rakennuksia, miten ne on tehty, ikkunat sijoitettu sun muuta... Se peli sinällään on vain sitä vanhaa ja hyvinkin geneeristä maailman rakennusta. Sinällään GTA5:n Los Santos on esimerkiksi huomattavasti parempi ja elävämpi. Itse pidin pelin alun reservaatista enemmän ja olisi ollut kiva nähdä sitä enemmän.

Kiitos Tontsalle siitä, että ymmärsi mitä perimmiltään yritin sanoa. :)

Toisaalta IF2n moottorin ja systeemin päälle olisi hyvinkin voinut rakentaa tuon SSän ja tuskin oltaisiin jääty pitkälle PS4n versiosta. Oikeastaan vain nuo neon-voimat olivat ne vaikeimmat toteuttaa... Savu on hyvinkin sama kuin Colen sähköt,

<spoileria lopuista voimista>
video ja betoni
olivat hyvinkin normaalia kauraa. Edelleenkin pikku detaljit ovat ne isot asiat jotka vievät paljon tehoa... Mutta edelleenkin uskon, että SS voitaisiin hyvinkin toteuttaa IF2n päälle. Toisaalta samapa tuo, hyvä peli muttei jumalpeli eikä oikeastaan edes tajunnan räjäyttävä, edes graafisesti. Ihan hyvän näköinen, muttei itselleni paljon muuta. Tuskinpa tulee palattua pelin pariin myöhemmin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: inFamous: Second Son

Ongelmana tuossa vaan on se, että tekninen kikkailu voi olla hienoa, jne... Mutta se kaikkineen jää ihan hyvän pelin jalkoihin. Jos rupeat katsomaan rakennuksia, miten ne on tehty, ikkunat sijoitettu sun muuta... Se peli sinällään on vain sitä vanhaa ja hyvinkin geneeristä maailman rakennusta. Sinällään GTA5:n Los Santos on esimerkiksi huomattavasti parempi ja elävämpi. Itse pidin pelin alun reservaatista enemmän ja olisi ollut kiva nähdä sitä enemmän.

Kiitos Tontsalle siitä, että ymmärsi mitä perimmiltään yritin sanoa. :)

Toisaalta IF2n moottorin ja systeemin päälle olisi hyvinkin voinut rakentaa tuon SSän ja tuskin oltaisiin jääty pitkälle PS4n versiosta. Oikeastaan vain nuo neon-voimat olivat ne vaikeimmat toteuttaa... Savu on hyvinkin sama kuin Colen sähköt, <poistettu> olivat hyvinkin normaalia kauraa. Edelleenkin pikku detaljit ovat ne isot asiat jotka vievät paljon tehoa... Mutta edelleenkin uskon, että SS voitaisiin hyvinkin toteuttaa IF2n päälle. Toisaalta samapa tuo, hyvä peli muttei jumalpeli eikä oikeastaan edes tajunnan räjäyttävä, edes graafisesti. Ihan hyvän näköinen, muttei itselleni paljon muuta. Tuskinpa tulee palattua pelin pariin myöhemmin.

Pelinä se onnistuisi kyllä IF2:n päälle edelliselle sukupolvelle, mutta nimenomaan nuo kaikki efektit (piirrettyjen valojen määrä, partikkelit, polycountti, piirtoetäisyys, postprocess) vievät sen verran konetehoa, ettei se onnistuisi mitenkään ilman kompromissejä. SS:ssa on mm. erittäin makeat bokeh-efektit, jotka tuskin onnistuisi samalla tarkkuudella edellisellä sukupolvella. Partikkeleitakin on ruudulla aivan hitosti jokaisessa taistelussa, jossa vähääkään on betonivoimia käytössä.

Se, että pelinä tuo onnistuisi edellisenä sukupolvelle graafisten kompromissien jälkeen, on täysin totta. Pelilogiikka ei koskaan ole tarvinnut konetehoja ja pelilogiikka ei koskaan olekaan ollut riippuvainen grafiikasta. Grafiikka on vain "rajapinta" pelaajille pelilogiikkaan.

Ulkoasullisesti peliä ei kuitenkaan olisi saatu lähellekään* samanlaiseksi.

Eli aivan sama, kuten Shadow of the Colossus (ps2) oli niitä pelejä, joita väitettiin pääsevän ps3:n tasolle, mutta kyllähän peli jäi kauas ps3:n ulkoasullisesta kärkikastista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: inFamous: Second Son

Itseä ei spoilerit haittaa, mutta luultavasti näitäkin ihmisiä löytyy, joten ehkä parempi pistää osa viestistä (#264) spoilereiden taakse?
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Sieltä se Platina napsahti joten voi jotakin tästä kirjoitella.

Varsin viihdyttävä kokemus kyllä oli vaikka ei yltänytkään edellisten Infamous pelien tasolle, plussaa teknisestä toteutuksesta ja sulavasta pelattavuudesta.. Tarina sekä yksinkertaiset tiputtavat arvosanaa sekä lyhyys, kyllä tälle sen 8 ½ voi antaa helpostikkin.

Vielä olisi kysymys että tuliko kellään teistä jotka tälläistä bugia vastaan:

Kun Delsin sai videovoimat ja alkoi tehtävä missä Reggien piti ampua ja näyttää missä latausasema oli niin aina ekan latausaseman jälkeen piti tapattaa ittensä, Reggie kulki vain perässä eikä mitään tapahtunut, tämä tapahtui molemmilla kerroilla kun peliä pelasin läpi.. Kun peli latasi uudelleen niin lähti taas toimimaan.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Vielä olisi kysymys että tuliko kellään teistä jotka tälläistä bugia vastaan:

Kun Delsin sai videovoimat ja alkoi tehtävä missä Reggien piti ampua ja näyttää missä latausasema oli niin aina ekan latausaseman jälkeen piti tapattaa ittensä, Reggie kulki vain perässä eikä mitään tapahtunut, tämä tapahtui molemmilla kerroilla kun peliä pelasin läpi.. Kun peli latasi uudelleen niin lähti taas toimimaan.

Sun piti kadota Reggieltä, eli lähteä siltä niin kauas karkuun ettei seuraa sinua. Niin sitten pääsee seuraavien laatikoiden kimppuun.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Sun piti kadota Reggieltä, eli lähteä siltä niin kauas karkuun ettei seuraa sinua. Niin sitten pääsee seuraavien laatikoiden kimppuun.


Ahaa sillee piti toimia :D noh toimi homma tolleenki niin ei siinä mitään.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Ahaa sillee piti toimia :D noh toimi homma tolleenki niin ei siinä mitään.

Itseasiassa mun piti tapattaa myös itseni monesti, kun ei tiennyt mitä piti tehdä, kun eri tehtävien tehtäväanto luki sen verran vähän aikaa ja välillä melko huomaamattomana ruudun alareunassa. Tuossa ko. tehtävässä taas onneksi ennätin tehtävänannon lukea.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Itseasiassa mun piti tapattaa myös itseni monesti, kun ei tiennyt mitä piti tehdä, kun eri tehtävien tehtäväanto luki sen verran vähän aikaa ja välillä melko huomaamattomana ruudun alareunassa. Tuossa ko. tehtävässä taas onneksi ennätin tehtävänannon lukea.

Joo sama homma :D
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Tässä oli tyylikkäät välivideot kuljettamaan tarinaa. Videossa esitetään miten niitä on käytännössä työstetty.

[video=youtube_share;qdFZtU9WTbo]http://youtu.be/qdFZtU9WTbo[/video]
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Mitään spoilaamatta pieni kysymys.
Kellään tullut vastaan näkymätön seinä erästä trophya saalistaessa?
Apuja kaivattais vaikka privan kautta jos jollain muullakin sama ongelma ollut :)
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Mitään spoilaamatta pieni kysymys.
Kellään tullut vastaan näkymätön seinä erästä trophya saalistaessa?
Apuja kaivattais vaikka privan kautta jos jollain muullakin sama ongelma ollut :)

Ei ole tullut vastaan, mutta kerro toki vaikka spoileri tageissa mistä kiikasta ja ehkä se apu löytyy.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Tuli pelattua läpi ensin hyvän karman kanssa ja nyt alotin pahan karman. 100% saaminen ei ole vaikeeta.
Toi kosketuspinnan käyttö toimii ihan hyvin eikä haittaa pelaamiseta mitenkään. Mutta miks joissa kohdissa riittää sen hipasu ja shardeja kerätessä pitää painaa.
 
Vastaus: inFamous: Second Son

Kyllästyin aikasempaan Infamosiin muutamassa tunnissa mutta tämän kohdalla pitkästä aikaa saattaa hurahtaa monia tunteja. Toimii niin sulavasti ja hyvät graffat ja mielekästä puuhaa löytänyt. Mulle tää on paras peli vähään aikaan ja jos voisin vertaa vaikka siihen gta 5:een ni on eroa ku yöllä ja päivällä. On tää niin paljon parempi. Muut vois ottaa vähän oppia tosta. Ekaa kertaa myös tulee varmaan platina ku tässä jaksaa puuhastella kaikkea.

Edit:
En mä jaksanu GTA 5:stakaan pelata muutamaa tuntia pidempään. Oli jotenkin niin pohjanoteeraus. Graffat myös oli niin huonot ja peli oli jotenkin niin tökkivä. En ole kiinnittänyt huomiota että kaduilla olis sen ihmeellisempää voi myös johtua just siitä ku siinä meni niiin fiilikset niin moneen asiaan samantein. Ärsyttää että peli myy niin hyvin vaikka peli ei ole missään muodossa nautittava ja myy vain nimellään ja hypellä. Taidan olla sitä kastia joka on viimeksi nauttinut gta:sta ps2:lla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: inFamous: Second Son

Kyllästyin aikasempaan Infamosiin muutamassa tunnissa mutta tämän kohdalla pitkästä aikaa saattaa hurahtaa monia tunteja. Toimii niin sulavasti ja hyvät graffat ja mielekästä puuhaa löytänyt. Mulle tää on paras peli vähään aikaan ja jos voisin vertaa vaikka siihen gta 5:een ni on eroa ku yöllä ja päivällä. On tää niin paljon parempi. Muut vois ottaa vähän oppia tosta. Ekaa kertaa myös tulee varmaan platina ku tässä jaksaa puuhastella kaikkea.

Vaikka makuja on monia, niin ei tää kyl mun mielestä GTA5:lle pärjää missään muussa suhteessa, kuin pyörii sulavammin (ymmärrettävistä syistä). Silti GTA5:n kaupunkimallinnus on ihan omaa luokkaansa roskakuskeineen, kaduntallaajineen ja kaikkine yksityiskohtineen. Myös pelillisesti GTA5 oli selkeästi enemmän mun mieleen niin pelattavuuden kuin henkilöhahmojen käsikirjoituksen puolesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom