FelisLeo
Gamereactor
Top 10 Ways to Fix JRPGs
Diggailin suuresti uuden ajan länsimaisista roolipeleistä, kärjessä Fallout 3, Mass Effect (1 ja 2) sekä Dragon Age: Origins. Genrestä innostuneena päätin pelata nousevan auringon maan pelejä: Star Ocean: The Last Hope, Final Fantasy XIII, Infinite Undiscovery ja Lost Odyssey. Last Remnant odottaa vielä pöydällä vuoroaan. Yhtään ainutta japsiropea en ole vielä jaksanut pelata läpi asti: into on aina loppunut 15-60 pelitunnin jälkeen... pääasiassa huonoon tallennusjärjestelmään. Tämä onkin linkkaamani artikkelin yksi aihe:
"While a four hour dungeon with no option to save may have been OK once, and maybe even added to the tension, it isn't anymore. We need to be able to start and stop our gaming at our leisure. We need to be able to walk away from a game and not have to leave a system running (Think of the environment!) for fear of losing hours worth of progress.
Let us save our game whenever we want. Then toss in some checkpoints for good measure, just in case we forget to make use of that liberty."
P*ska tallennusjärjestelmä ei tuo pelille mitään lisäarvoa lukuun ottamatta turhautumista. Joskus monen tunnin session jälkeen alkuun passittaminen tuntuu siltä, että pelisuunnittelijat suorastaan v*ttuilevat pelaajalle. JRPG-genren on syytä uudistua ottaen mallia länsimaisista lajityypin merkkiteoksista, mikäli ne mielivät vielä joskus saada Game of The Year -palkintoja. Esimerkiksi Final Fantasy XIII:lla ei ole siihen statukseen mitään asiaa.
Toinen merkittävä japsiropejen ongelma on, ettei niissä pelata roolia: en valitse useinkaan yhtään mitään, vaan olen ainoastaan sivusta seuraaja. No okei, saahan sitä valita hahmojensa varusteet ja kokemuspistepuun oksat, mutta ei sitä voi sanoa roolin pelaamiseksi á la Fallout 3, Mass Effect tai Dragon Age.
Miten pelastamme japsiropet ennen kuin ne jäävät länsimaisten laatupelien jalkoihin?
Diggailin suuresti uuden ajan länsimaisista roolipeleistä, kärjessä Fallout 3, Mass Effect (1 ja 2) sekä Dragon Age: Origins. Genrestä innostuneena päätin pelata nousevan auringon maan pelejä: Star Ocean: The Last Hope, Final Fantasy XIII, Infinite Undiscovery ja Lost Odyssey. Last Remnant odottaa vielä pöydällä vuoroaan. Yhtään ainutta japsiropea en ole vielä jaksanut pelata läpi asti: into on aina loppunut 15-60 pelitunnin jälkeen... pääasiassa huonoon tallennusjärjestelmään. Tämä onkin linkkaamani artikkelin yksi aihe:
"While a four hour dungeon with no option to save may have been OK once, and maybe even added to the tension, it isn't anymore. We need to be able to start and stop our gaming at our leisure. We need to be able to walk away from a game and not have to leave a system running (Think of the environment!) for fear of losing hours worth of progress.
Let us save our game whenever we want. Then toss in some checkpoints for good measure, just in case we forget to make use of that liberty."
P*ska tallennusjärjestelmä ei tuo pelille mitään lisäarvoa lukuun ottamatta turhautumista. Joskus monen tunnin session jälkeen alkuun passittaminen tuntuu siltä, että pelisuunnittelijat suorastaan v*ttuilevat pelaajalle. JRPG-genren on syytä uudistua ottaen mallia länsimaisista lajityypin merkkiteoksista, mikäli ne mielivät vielä joskus saada Game of The Year -palkintoja. Esimerkiksi Final Fantasy XIII:lla ei ole siihen statukseen mitään asiaa.
Toinen merkittävä japsiropejen ongelma on, ettei niissä pelata roolia: en valitse useinkaan yhtään mitään, vaan olen ainoastaan sivusta seuraaja. No okei, saahan sitä valita hahmojensa varusteet ja kokemuspistepuun oksat, mutta ei sitä voi sanoa roolin pelaamiseksi á la Fallout 3, Mass Effect tai Dragon Age.
Miten pelastamme japsiropet ennen kuin ne jäävät länsimaisten laatupelien jalkoihin?