Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

JRPG: juna meni jo!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FelisLeo

Gamereactor
Top 10 Ways to Fix JRPGs

Diggailin suuresti uuden ajan länsimaisista roolipeleistä, kärjessä Fallout 3, Mass Effect (1 ja 2) sekä Dragon Age: Origins. Genrestä innostuneena päätin pelata nousevan auringon maan pelejä: Star Ocean: The Last Hope, Final Fantasy XIII, Infinite Undiscovery ja Lost Odyssey. Last Remnant odottaa vielä pöydällä vuoroaan. Yhtään ainutta japsiropea en ole vielä jaksanut pelata läpi asti: into on aina loppunut 15-60 pelitunnin jälkeen... pääasiassa huonoon tallennusjärjestelmään. Tämä onkin linkkaamani artikkelin yksi aihe:

"While a four hour dungeon with no option to save may have been OK once, and maybe even added to the tension, it isn't anymore. We need to be able to start and stop our gaming at our leisure. We need to be able to walk away from a game and not have to leave a system running (Think of the environment!) for fear of losing hours worth of progress.

Let us save our game whenever we want. Then toss in some checkpoints for good measure, just in case we forget to make use of that liberty."


P*ska tallennusjärjestelmä ei tuo pelille mitään lisäarvoa lukuun ottamatta turhautumista. Joskus monen tunnin session jälkeen alkuun passittaminen tuntuu siltä, että pelisuunnittelijat suorastaan v*ttuilevat pelaajalle. JRPG-genren on syytä uudistua ottaen mallia länsimaisista lajityypin merkkiteoksista, mikäli ne mielivät vielä joskus saada Game of The Year -palkintoja. Esimerkiksi Final Fantasy XIII:lla ei ole siihen statukseen mitään asiaa.

Toinen merkittävä japsiropejen ongelma on, ettei niissä pelata roolia: en valitse useinkaan yhtään mitään, vaan olen ainoastaan sivusta seuraaja. No okei, saahan sitä valita hahmojensa varusteet ja kokemuspistepuun oksat, mutta ei sitä voi sanoa roolin pelaamiseksi á la Fallout 3, Mass Effect tai Dragon Age.

Miten pelastamme japsiropet ennen kuin ne jäävät länsimaisten laatupelien jalkoihin?
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Kieltämättä tuo tallennuspisteiden puute on itseni laittanut jättämään muutaman JRPG:n kesken.
Final Fantasy XIII:ssähän noita riitti joka väliin ja välillä oli vielä chapterin välissä mukavasti tallennukset. Muutenhan tuo oli hirvittävää ****aa...

Lost Odysseytä pelailen ja siinäpä vasta mainio peli. Kiinnostava tarina ja hahmot, tappelusysteemi jossa saa panostaa strategiaan jonnin verran monia muita enemmän ja Uematsun kaunis soundtrack. Mutta mutta, tuossakin on saanut jonkun kerran vääntää 45 minuuttia ilman tallennuspistettä. Eihän siinä muuten mutta nykypelaajat ei välttis enää ole yksinäisiä luusereita, ja se on vähän ikävä kun muija huutaa kuorimaan perunaa tai kaverit tulee hakemaan bisselle sanoa että ei nyt kun peli on kesken...

Ei liene vaikeaa korjata edes patchilla?

SNES-ropejakin on tullut pelattua vasta jälkeenpäin emulaattorilla/Wiillä kun pelin saa huoletta jättää kesken tarvittaessa :)
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Olen tallennuspisteistä jokseenkin samaa mieltä, liian harvoin niitä on monissa peleissä.

Vanhat JRPG:t voi onneksi pelata nykyään PSP:llä ja/tai NDS:llä. Senkun laittaa koneen unitilaan kun kaverit pyytävät kaljalle.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Tallennuspisteet ovatkin se ainoa oikea valituksen aihe tässä genressä. Eihän sitä kukaan tosiaan jaksa heittää hukkaan jotain tunnin pituista luolaston koluamista. Nykyään tosin ollaan tämän suhteen onneksi menossa jatkuvasti parempaan suuntaan. Harvassa ovat enää ne lajityypin uudet julkaisut, joissa vaaraa luolaston alkuun joutumisesta on.

Suurimuotoisien juoneen liittyvien valintojen tekemistä en sen sijaan JRPG-peleihin kaipaa. Varsinkaan juuri Mass Effectien ja Dragon Ageien kaltaiset dialogit eivät tosiaan kuulu lajityyppiin. Japsiropeissa tulee olla paljon hienoja ja pitkiäkin välivideoita, joita ei sovi keskeyttää millään "minkähän vaihtoehdon näistä nyt valitsisin" -pohdinnoilla. Pysykööt vain japanilaiset ja länsimaiset roolipelit kahtena eri tyylilajina.

Eivät JRPG:t siis mielestäni mitään "pelastamista" kaipaa.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Hyviä pointteja avaus-postauksessa. Lisäisin tähän pelattavuuden muuttumisen automaattisempaan suuntaan japsiropeissa. FF XIII on tästä pahin esimerkki. Kun PSX:n FF:ssä pääsi taktikoimaan kunnolla, niin tehokonsolien fantasyt ovat taisteluiltaan kuin tervaa joisi. Onhan se nätti kuin karkki, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Ja mikä on vaivannut Final Fantasy sarjan loppuvastustajia ainakin FF9:stä asti? Odotan että loppuvastus on eeppisen vaikea, eikä surkea vätys jonka pieksemisestä tulee sellainen fiilis että: "WTF!!?? Tähänkö tää loppu?"

Nykyisellään tuntuu että japsirope-pelien kehittäjät aliarvioivat pelaajia rankalla kädellä. Parannettavaa on, mutta tarinan kerronta on aina ollut tässä pelityypissä hienoa. Niin mahtipontista että Vanha Testamentti jää pahasti toiseksi.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Eikä saa unohtaa grindausta. Siinä yksi suurimmista syistä miksi en näitä pelaa. Aina jossain vaiheessa tulee bossi jota ei vaan voi voittaa jollei hahmot ole tietyllä levelillä ja sitten alkaa se grindaus rumba. Ainoat japsi ropet jotka olen pelannut läpi on FF7, Vagrant story ja Eternal sonata. Missään noista ei tarvinnut grindata. FF8 sitten jäikin kesken juuri tuosta syystä. Vielä kun siinä oli niin vammainen systeemi että jos halusi aseen tekevän paljon tuli damagea niin siihen piti linkittää iso määrä tuli taikoja ja niitä tietenkin sai imemällä niitä vastustajilta. Joten siinä sitten urheat sankarimme seisovat kentällä suojien takana ja imevät vihuilta loitsuja tunnista toiseen että saadaan kunnon powerit aseisiin. Kiitos ja hei hei.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Anteeksi nyt vain, mutta ff8:ssa on skaalautuvat viholliset, joten sen voi periaatteessa päästä helpommin läpi noob-hahmolla. :)

Edit:

Itse pidän grindaamisesta (kun siitä on hyötyä) ja minusta tuo tallennussydeemikin on vain tottumuskyssäri. Ite ainakin olen moisiin juttuloisiin kerennyt jo peliurallani tottua, ei tarvitse todellakaan valittaa. Eipähän ainakaan voi tallentaa ns. väärässä kohdassa, vaikka toisaalta esim. DA-tyylisen tallennusjärjestelmän ottaisin ilolla vastaan. Omalla kohdallani kuitenkin jropejen "viat" on enemmänkin ominaisuuksia, eikä haittaavia tekijöitä. Jos minä pystyn tuollaisen antamaan anteeksi, niin luulisi että kuka vain kykenee. Olette liian nirsoja. ;)
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

No mä olen sitten varmaan super noob koska mulla nousi seinä pystyyn kolmos levyn alussa ja ainoa keino olisi ollut parantaa hahmoja grindaamalla.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Itselläni on vähän sama ongelma länsimaalaisten roolipelien kanssa. Mass Effektejä lukuunottamatta en ole jaksanu pelata mitään loppuun saakka, kun jrpg:tä menee helposti. Tosin viimesin FF tökki ja pahasti, mutta menipä läpi kuitenkin.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Hyvä aihe ja olen huomannut saman ilmiön omassa pelaamisessani. PS1:llä Final Fantasyt kuuluivat lempipeleihini, PS2:lla en tainnut yhtäkään japsiropea läpäistä hyvästä yrityksestä huolimatta. Tässä sukupolvessa kokemusta on enää FFXIII:stä sekä White Knight Chroniclesista ja kummatkin jäivät suorastaan nolon lyhyiksi kokeiluiksi. Ja kun ikää tulee lisää, vapaan saven (tai hyvien checkpointien) merkitys kasvaa arvoon arvaamattomaan muiden (pelimaailman ulkopuolisten) velvollisuuksien kasvaessa.

Japanilaisten alennustila näkyy tietysti muissakin peligenreissä, etenkin nettiominaisuudet on syystä tai toisesta usein hoidettu luokattomasti (pahiten omaa sydäntä riipaisee GT5 prolo). Onko ongelmana sitten japanilainen yrityskulttuuri vai mikä, mutta nihkeää on. Länsimaisten studioiden yhteistyökuvioista saa lukea usein, mutta japsit yrittävät hakata yksin päätään seinään pelimaailman uudistusten keskellä. Siinä saattaa olla yksi syy heikkoon nykytilaan.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Hyvä aihe todellakin... juuri niin kuin sanoit: JRPG:t ei edes tunnu roolipeleiltä, koska niissä ei pelata roolia. Ne ovat enemmänkin jotain seikkailu/strategia hybridejä. Ehkäpä se on se suurin ongelma minun kantilta. FFX PS2:lla oli viimeinen jotka jaksoin pelata läpi. Vaikka minulla on Lost Odyssey, jotenkin kipinä on vain kadoksissa...

Länsimaalaiset tuntuvat osaavan roolipelin tekemisen hieman paremmin. Roolipeli ei ole pelkkää leveleiden keräämistä ja vuoropohjaisia taisteluita.

No mä olen sitten varmaan super noob koska mulla nousi seinä pystyyn kolmos levyn alussa ja ainoa keino olisi ollut parantaa hahmoja grindaamalla.

Ei niillä leveleillä ole väliä siinä pelissä... Mutta junction-systeemillä on. :)
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

En kyllä käsitä miksi pitäisi JRPG pelejä nyt alkaa muuttelemaan. Sen tallennussysteemin vielä ymmärrän hyvinkin sillä useasti tulee hetkiä jolloin pitäisi lähteä johonkin tai ehtisi "hetken" pelata.

Itselläni tämän sukupolven JRPG peleistä on jäänyt mieleen positiivisesti ainakin tuo Lost Odyssey ja Blue Dragon. Nämä kaksi suurimmaksi osaksi juuri sen vuoksi, että muistuttavat niin paljon niitä vanhempia Jropeja. Saattaa tosin olla että nostalgia fiilis on hämärtänyt pään noita pelaessa :D

Grindauskin peleissä on miellyttävää suurimmaksiosaksi. Yleensähän pelaajaa rangaistaan näissä peleissä, jos luikertelee pakoon vihuja ja sitten tuleekin se isompi mörkö vastaan(grindaus pienissäkin erissä auttaa).
Tuleepahan lisämaustetta peliin, kun pomo vetää turpiin ja vaihtoehdoiksi jää uuden strategian laatiminen, aseiden vaihto sekä noiden levujen nostaminen. Fiilis taistelun jälkeen yleensä positiivinen. Yksi hemmetin iso plussa JRPG on ne salabossit, joihin tuo grindaus sopii oikein mukavasti. Se vasta olisikin ollut hauskaa esim. mennä niitä Megaweaponeita lahtaamaan FF7:ssa ilman tarvittavia strategioita ja hahmojen kehittämistä.

Näissä länsimaisissa ropeissa taistelut ovat helppoja ja salabossit heitetty pois ja otettu tilalle maksulliset pienet lisärit. Tosin saahan siihen Mass Effectiinkin haastetta hieman messiin, kun vaihtaa Insanityn, mutta siinä parissa kohdassa tulee ilmi miten epäreilu peli on pelaajaa kohtaan(lisätään kaikille vihuille energiaa, suojia, lisää suojia, vähennetään hahmon vastustuskykyä).

JRPG:ssä se kyllä menee plussaksi, kun ei vaikeusasteita ole heitetty mukaan. Noissa vaikeustasoissa, kun tuntuu olevan aina ihan liian isot kuilut toistensa välillä nykypeleissä... tai sitten joissakin liian pienet.

Mitään "pelastamista" en kaipaa muuhun, kuin tallennnussysteemeihin oikeastaan. Taisteluja kaipaisi vuoropohjaisiksi uusilla mausteilla sillä nykyään ne menee aika monessa pelkästään nappien hakkaamiseksi. Vaan saapahan nähdä mitä sieltä tulevaisuudessa puskee esille.

Länsiropeista pelaan oikeastaan vain Biowaren tekeleitä ja nämä jo poikkeaa sen verta noista Jropeista, että ihan hyvä vaan pitää ne erillään(kummallakin omat vahvuutensa). Ainahan sitä voi jättää ne grindaukset ja muut "paskat" muille, jos ei kiinnosta.

EDIT: Niin ja jos niiden päätösten tekoon ja puhevapauteen noissa Biowaren tekeleissä määrittelee joittenkin mielestä sanan "roolipeli" niin mites sitten sen taistelun laita? Räiskintää suojien takaa ja nostetaan tiettyjä taitoja pykälillä.
Ei sillä että en olisi nauttinut pelistä täysin, mutta tuo tuntuu typerältä, että "roolipelin" määrittelee tuo hahmon dialogien hallinta ja pelimaailmaan vaikuttaminen. Onko Sims pelisarja roolipelaamista silloin? hallitset hahmoa ja voit käydä p*skalla, vetää kännit, puhua muille hahmoille tai hankkia vauvan ja asunnon?
Shepardhan pystyi vetämään pään täyteen ja p*neskella tiimikavereitaan. Kenties seuraavassa osassa romanssi poikii jotain hienoa mukanaan;)
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

On varsin ennenaikaista julistaa japanilaisia roolipelejä hiipuneiksi vain muutaman heikon HD-julkaisun perusteella. Tämä genre on tyypillisesti ollut vahvasti sidoksissa pelikonsolien elinkaareen etenkin japanilaisesta näkökulmasta: kun konsolikanta kasvaa Japanissa ja tekniikka tulee tutummaksi ajan kuluessa, roolipelien tarjonta kasvaa vähitellen, ja useimmat genren merkkiteokset julkaistaan, kun seuraavat konsolit ovat jo tulossa. Tässä sukupolvessa pakkaa sekoittaa käsikonsolien ja etenkin DS:n valtava suosio Japanissa, ja DS on nyt viimein elinkaarensa loppupäässä, mikä näkyy myös roolipelijulkaisuissa: Dragon Quest IX, Golden Sun DS, Level 5:n ja Studio Ghiblin Another World, Shin Megami Tensei: Strange Journey, Infinite Space, Dragon Quest Monsters Joker 2, Blue Dragon: Awakened Shadow sekä Final Fantasy -spinoff Four Warriors of Light tulevat todennäköisesti olemaan DS:n viimeisiä isompia roolipelijulkaisuja.

DS:n elinkaaren loppuessa kysymykseksi nousee, siirtyvätkö japanilaiset roolipelit takaisin kotikonsoleille, joilla elinkaari on genren kannalta sopivasti vuoden, pari käsikonsoleita jäljessä. Ainakin potentiaalia on. Xeno-sarjasta ja Baten Kaitosista tuttu Monolith Soft otti Wiihin tuntumaa Disaster: Day of Crisis -toimintapelillä, ja nyt työstävät Xenoblade-roolipeliä:

YouTube - Wii Xenoblade - Field Introduction

Kannattaa seurata myös Mistwalkerin tulevaa The Last Storya. Nämä pelit petaavat genreä todennäköisesti sukupolven loppumetreillä tulevalle Dragon Quest X:lle. Jos vuoden, parin päästä japanilaisten roolipelien tilanne ei näytä paremmalta, kun pitäisi olla genren kultahetket tässä sukupolvessa, kenties silloin voi tehdä perusteellisempia johtopäätöksiä.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Yksi hemmetin iso plussa JRPG on ne salabossit
Ah, tuo on todellakin niitä asioita joita rakastan videopeleissä, salamyhkäiset, mutta erittäin hankalat kohdat / vastukset. Hirveästi ei ole tietoa, kerrotaan vain miten sellaiseen voisi päästä. Uteliaisuus ja jonkin sortin kiksit valtaa mielen.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

P*ska tallennusjärjestelmä ei tuo pelille mitään lisäarvoa lukuun ottamatta turhautumista. Joskus monen tunnin session jälkeen alkuun passittaminen tuntuu siltä, että pelisuunnittelijat suorastaan v*ttuilevat pelaajalle. JRPG-genren on syytä uudistua ottaen mallia länsimaisista lajityypin merkkiteoksista, mikäli ne mielivät vielä joskus saada Game of The Year -palkintoja. Esimerkiksi Final Fantasy XIII:lla ei ole siihen statukseen mitään asiaa.

FelisLeolle vielä syytä ainakin odottaa että saa tyrmätä Xenobladen aikanaan:

Monolith Soft designed Xenoblade with a couple of time saving support features. The game has a day and night cycle, but you don’t have to wait for dawn in the game. Players can freely wind the clock. Changing the time sounds like this is something you’re going to want to do. NPC placement and their attitude changes depending on the time of day.

The best part? Xenoblade lets players save anywhere. You wont have to travel back to an inn or save point just to take a break in this game. With so many RPGs on the market, tweaks like these are much appreciated.

Xenoblade's Time Saving Support Features // Siliconera

Hahmot nyt ovat edelleen ennaltamäärättyjä, mutta ei sekään ole mikään automaattinen selviö japanilaisessa roolipelissä, kuten esimerkiksi tuleva Dragon Quest IX näyttää.

Muutenkin sitä japanilaisten roolipelien uudistumista ja vaihtoehtoisia näkökulmia kannattaisi hakea esimerkiksi sellaisista peleistä kuin Final Fantasy XII: Revenant Wings (DS), Etrian Odyssey -sarja (DS), Infinite Space (DS), Persona-sarja (PS2/PSP), Final Fantasy CC: My Life as -sarja (WiiWare), Sakura Wars (PS2 import/Wii euro), Valkyria Chronicles (PS3) ja tosiaan nuo tulevat Xenoblade (Wii) ja Dragon Quest IX (DS).
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Ei niitä tarvitse lähteä sen enempiä muuttelemaan. Jenkeille maistuu ne toiset, ja jenkit ostaa. Ei kai ne perinteisemmätkään japporopet ole ihan nyt nollamyynnillä menossa?

Se että niissä ei pelata roolia, ei ole mikään ongelma. Samanlaisia sivustakatsomisdraamoja ne ovat aina olleet, eikä ennenkään valitettu.

Itse olen enemmän vuoropohjaisen systeemin kannalla. Star Oceanin ja Vesperian kaltaiset sähläykset buttonmashaan lävitse mikäli muu sisältö on kohdallaan.
Also Valkyria Chroniclessa oli SUPER taistelusysteemi, toivon todella että saadaan lisää sen kaltaisia pelejä.


Vehua tässä aika läheltä mentiin, myös tuon tallennyssysteemin kanssa.
Mutta jos te genrenmietiskelijät kuuntelette 1UP podcasteja, joissa taannoin mietittiin tuota RPG käsitettä, niin muistakaapa se Chainmail (joka on D&D:n alkuversio). Se saattaa hyvinkin olla ensimmäinen RPG ja sisälsi melkeimpä ainoastaan taistelusysteemin. Just sayin'...

Itse heivasin pelien pakkogenrettämisen juurikin Mass Effect 2:n takia.
Meitä on moneen junaan.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Se että niissä ei pelata roolia, ei ole mikään ongelma. Samanlaisia sivustakatsomisdraamoja ne ovat aina olleet, eikä ennenkään valitettu.

"Näin on aina tehty ja tehdään jatkossakin." Ei sitä kukaan 70-luvulla kaivannut kännyköitä tai mp3-soittimia, koska sellaisia ei ollut. Nyt sen sijaan suurin osa käyttää jotain muuta formaattia musiikin kuuntelemiseen kuin sitä isoa LP-levyä.

Japsiropet ja japsipelit ylipäänsä ovat jääneet pahasti kehityksen kelkasta, mikä alkaa nyt hiljalleen näkyä jo myynneissä. Final Fantasy XIII on surullisin esimerkki epäonnistumisesta, jossa koetettiin kumartaa kumpaankin suuntaan pettäen kaikkien odotukset: japsit haluavat perinteistä ja länsimaiset uutta ja vaihtelevaa. Lopputuloksena saimme sekasikiön, joka ei miellyttänyt kumpaakaan kohderyhmää. Vastaavasti Bayonetta ja Dead Rising ovat esimerkkejä onnistuneesti nykyaikaistetuista japsipeleistä (Okei Dead Risingin tallennusjärjestelmä oli kamala).
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Minusta tuo analogia ei ole ihan verrannollinen, teknologia ja sisältö erikseen.

Näkisin että tuo FF13 epäonnistui nimenomaan siinä että sitä lähdettiin uudistamaan. Noissa kahdessa muussa esimerkkipelissä näkisin taas että visiosta ei ole devioitu tippaakaan minkään jenkkimentaliteetin takia. Olisivat saaneet pyllistää rehdisti länteen ja sillä selvä.
Itse en ole vielä uusinta FF peliä pelannut, joten en lähde nyt sen enempää jaarittelemaan asiasta.

Paremman tiedonlähteen puitteessa Wikipedia sanoo tämän uusimman "shipanneen" 5 miljoonaa, siinä missä kaksi edellistä yksinpelattavaa FF peliä myivät samaisen tietolähteen mukaan 5,2m ja 6,6m järjestäen.
Kyllä se 5,0m on pettymys alati kasvavilla markkinoilla, ja kun kyseessä on vielä multiplattari, mutta kyllä se 5 miljoonaa on silti 5 miljoonaa. Ja onhan tuolla nyt vielä hetken verran myyntiaikaa, siinä missä vanhat ovat jo unohdettu.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Final Fantasy XIII on surullisin esimerkki epäonnistumisesta, jossa koetettiin kumartaa kumpaankin suuntaan pettäen kaikkien odotukset: japsit haluavat perinteistä ja länsimaiset uutta ja vaihtelevaa.

Final Fantasy XIII:n epäonnistuminen ei johdu genrestä itsestään vaan pelin kokemista muutoksista ja myllerryksistä. Square Enixin Square-puoli on nykyään vain vajaa muisto entisestä, talosta on lähtenyt valtavasti Squaresoft-ajan osaajia pois. Eikä tämä koske pelkästään niitä nimekkäimpiä kuten Hironobu Sakaguchia, Yasumi Matsunoa ja Nobuo Uematsua, vaan myös sieltä koodaajien, ääniteknikkojen, graafikkojen ja muiden syvistä riveistä on lähtenyt pois valtavasti tekijöitä muille maille, yhtenä merkittävänä syynä se fuusio joka alunperin synnyttikin "Square Enixin" ja aloitti Square-puolen rappion jo vuonna 2003.

FF13 on ensimmäinen "varsinainen" FF-peli, jonka tekeminen aloitettiin tämän murroksen jälkeen, uudella tekijä- ja johtotiimillä, kunnianhimoisella pelimoottorilla jonka kehittämiseen käytettiin aivan liikaa aikaa, ja vieläpä epäonnisesti konsolille joka floppasi todella pahasti jo ennen markkinoille tuloaan, tuloksena välttämätön multiplattariporttaus. Varsinainen FF13 on itse asiassa kehitetty hyvin lyhyessä ajassa, ja tämä näkyy pelin sisällössä mm. niiden kaupunkien puutteena. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan voi tietää, millainen Final Fantasy XV:stä tulee, ja mihin se vie sarjan.

Japanilaisessa roolipeligenressä tapahtuu nyt tuottajien ja julkaisijoiden tasolla suurta murrosta, ja yksi hiipuva merkkisarja ei tarkoita koko genren loppua. Japanilaisen roolipelin toinen suurnimi, Dragon Quest, teki viimeisimmällä osallaan Japanissa kaikkien aikojen myyntiennätyksen koko sarjan osalta, ja myy edelleenkin. Lisäksi Dragon Quest IX:ssä on potentiaalia saavuttaa länsimaissa suurempi menestys kuin kehuttu mutta vielä jokseenkin pienelle huomiolle jäänyt Dragon Quest VIII. DQIX voi siis olla sarjan menestynein osa myös länsimaissa, vaikka skaala onkin erilainen.

Samaten ei voi jättää huomiotta Monster Hunter -sarjan nousua. Vaikka se tähän mennessä onkin ollut lähinnä japanilainen ilmiö, myös länsimainen suosio on hiljakseen kasvanut jokaisen osan myötä. Pikemminkin on nähtävissä, että japanilaiset hitit ovat sikäläisittäin jopa yllättävämpiä ja suurempia kuin aikaisemmin, mutta länsimaisen yleisön totuttelu japanilaisen roolipelaamisen uusiin tuuliin kulkee monista syistä ja luonnollisestikin Japanin jälkijunassa.

Jos japanilainen roolipeli näyttäisikin nyt heikolta (puutteellisellisella pelikokemuksella), se voi johtua siitä että genren muutos ja murros on jo alkanut, ja lajityypin uusi isku odottaa jo tuloaan. Seuraava "Final Fantasy VII" voi olla käsillä jo muutaman vuoden sisällä, tai ehkä jopa aiemmin? Sillä välin mielenkiintoista ja kaavoista poikkeavaa pelattavaa on jo paljon saatavilla.
 
Vastaus: JRPG: juna meni jo!

Korkkasin juuri sen boksini viimeisen toivon japsiropejen genressä eli Last Remnantin. Tässä vaikuttaisi olevan mahdollisuus tallentaa melkein missä vain. Vuoropohjaisten taistojen jälkeen energiat palautuvat automaattisesti ja peli käyttää tuttua Unreal-moottoria. Josko NYT jaksaisi pelata loppuun asti...
 
Ylös Bottom