Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
totta, kyllähän se kovo cubeenkin mahtuisi, mutta koneen hintaahan se nostaisi. Ei muilla kuin Microsoftilla ole mahdollisuutta myydä konetta tappiolla, ja myyntihinnan pitäisi silti säilyä muiden kanssa samalla tasolla.
Mahtuisihan muuten vaikka GBA:han kovo, eipä nuo MicroDrivet liikaa tilaa vie...
Ja tällä hetkellähän tuo kovalevy ei juurikaan pelejä paranna, hyvä jos lähitulevaisuudessakaan. Pelit mahtuvat kevyesti DVD-levyille, ja suurin osa tilasta jää edeleen käyttämättä. Tokihan kovoa voi käyttää keskusmuistin jatkeena, nopeus vaan on onnetonta, ja swappaava konsoli nyt kuulostaa muutenkin lähes painajaiselta Mielummin sitten voisi koneeseen laittaa kovonkin hinnalla lisää muistia. Suurimmaksi eduksi jää siis erilaisten päivitysten yms. hakeminen netin kautta kovalevylle. Sikäli kun niitä on edes tarjolla. Ilman nettiyhteyttä kovosta on takuulla pirusti iloa...
Pystyn sitäpaitsi kuvittelemaan, mitä joku EA saa kovon kanssa aikaan. Nytkin pelit vievät about puolet muistikortista onnettoman suunnittelun vuoksi, niin pian tarvitset uusinta NHL/F1/mikälieurheilupeliä varten 2GB kovalevytilaa....
No, kyllähän mäkin odotan, että PS2:n kovoa pääsis pelienkin kanssa johonkin käyttämään, mutta en nyt silti jättäis Cubea kauppaan vaan koska siinä ei oo kun muistikortit.
Mitä väliä hinnan nousulla olisi (jota ei luultavasti tapahtuisi), jos se nousu ei ylittäisi niitä sikahintoja, joita muistikorteista revitään? Kaikilla nykyvalmistajilla olisi varaa myydä konetta tappioksi, jos ne olettaisivat, että saavat rahansa takaisin myöhemmin. Sony on valtava yritys ja Nintendon kassavarannot ovat todella suuret. Mihin niillä ei välttämättä olisi rahaa, olisi suuren tappion tekeminen koko konsolilla vain siinä toivossa, että seuraava kone menestyy paremmin. Siihen pystyy (helposti) vain Microsoft.
Miten kovalevyn tuomat mahdollisuudet on niin vaikea nähdä? Nehän ovat itsestään selviä! Se, että nykypeleissä kovalevyä ei vielä käytetä kunnolla ei kerro vielä paljon. Kannattaa koittaa nähdä muutakin kuin nykyhetki. Olihan esim. PS2:n julkaisussakin selvää, että koneen potentiaalia oli vielä valtavasti käyttämättä. Samoin on selvää, että konsolien nettipelaaminen kehittyy huomattavasti siitä mitä se nyt aluksi on. Samalla tapaa kovalevy konsolissa on vielä uusi asia ja selvässä vajaakäytössä, mutta mahdollisuudet ovat selvästi nähtävissä. Niitä mahdollisuuksia eivät suuremmat muistikortit ja lisämuisti korvaa. Kovalevystä on selvää etua ilman nettiyhteyttäkin, vaikka muuta väität.
Swappaamispelottelu on ihan turhaa. Peleissä on paljon dataa, jota on hyvä pitää muistissa, mutta jota ei tulla tarvitsemaan välittömästi. Sellaista tietoa on hyvä tallentaa väliaikaisesti tai pysyvästi kovalevylle. Sillä ei ole mitään tekemistä perinteisen tietokoneiden swappaamisen kanssa, jossa kovalevyä käytetään suorana muistin jatkeena ja ohjelmat eivät tiedä meneekö muistiin lähetetty data oikeasti keskusmuistiin vai kovalevylle. Windowsin swappaaminen hidastaa suorituskykyä, pelin "älykäs" kovalevylle tallentaminen ei.
EA:lla yms. pelottelu on jo typerää. En minä ostaisi yhtään muistikortinkaan täyttävää peliä (ainakaan EA:lta). En siis ostaisi kovalevyäkään liikaa täyttävää peliä. Tosin, jos liioittelun sijasta ajatellaan realistisesti, eivät heidän pelinsä varmasti kuvaamaasi könttiä levyltä veisi, vaikka muistikortit nyt täyttyvätkin. Ja tärkeimpänä kannattaa muistaa, että suljetuissa konsoliympäristöissä koneen valmistajalla on sananvalta kuinka heidän rautaansa käytetään.
En minäkään ostaisi konsolia sen mukaan onko siinä kovalevy vai ei, vaan koneen pelien mukaan. Minun pelimaullani kaikki: Cube, Xbox ja PS2 ovat ostamisen arvoisia koneita. Tarkoitukseni on vain tuoda esiin teknisen ratkaisun etuja tulevaisuuden kannalta.