Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kannettavaa ostamassa

Ei pelejä kannettavalla!

Inertia sanoi:
Ei kannata ostaa kannettavaa pelkäksi pelikoneeksi. Järkevämpää on ostaa pöytäkone jota on tarvittaessa helppo päivittää edullisesti. Kunnon tehokkaat sekä kevyet kannettavat maksavat paljon ja samalla summalla saa jo todella hyvän pöytäkoneen.
Olen taas samaa mieltä Inertian kanssa (taitaa olla jo toinen kerta :) ). Kannettavat eivät sovi kunnolliseen pelikäyttöön ja syitä on lueteltu edellä vaikka kuinka. Esimerkiksi oma koneeni ylikuumenee niin paljon, että raskaan grafiikan ajaminen (lue: pelaaminen) lyö virrat pois koko vekottimesta. Tuuletus ei ole pöytäkoneiden luokkaa ja muutenkin kunnolliseen pelielämykseen vaaditaan erillinen näyttö, hiiri ja joissain tapauksissa myös täysikokoinen näppis.

Kyllähän pelaaminen onnistuu hyvin ja vanhemmat pelit, kuten vaikka Warcraft 3 pelittävät vieläpä oikein mallikkaasti. Kuitenkin jo pelkkiä hintoja katselemalla on aika selvää, millainen PC sopii pelikoneeksi. Läppärit kun ovat poikkeuksetta sikahintaisia.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Unreal-Hawk sanoi:
Tällä hetkellä olisi kiikarissa Fujitsu-Siemens Amilo a1630.

Ainoa mikä oikeastaan epäilyttää, on vehkeen näyttö. Muita kiikarissa olevia vaihtoehtoja, joista kuulisin mielelläni enemmän: Fujitsu-siemens amilo a7620, Acer Aspire 1622lc ja Acer Aspire 2012.
Surkea akkukesto tuossa ainakin on. Todennäkiöisesti paina aivan liikaa. Kovalevy saattaa olla hidas.
 
Vastaus: Ei pelejä kannettavalla!

feldon sanoi:
Olen taas samaa mieltä Inertian kanssa (taitaa olla jo toinen kerta :) ). Kannettavat eivät sovi kunnolliseen pelikäyttöön ja syitä on lueteltu edellä vaikka kuinka. Esimerkiksi oma koneeni ylikuumenee niin paljon, että raskaan grafiikan ajaminen (lue: pelaaminen) lyö virrat pois koko vekottimesta. Tuuletus ei ole pöytäkoneiden luokkaa ja muutenkin kunnolliseen pelielämykseen vaaditaan erillinen näyttö, hiiri ja joissain tapauksissa myös täysikokoinen näppis.

Kyllähän pelaaminen onnistuu hyvin ja vanhemmat pelit, kuten vaikka Warcraft 3 pelittävät vieläpä oikein mallikkaasti. Kuitenkin jo pelkkiä hintoja katselemalla on aika selvää, millainen PC sopii pelikoneeksi. Läppärit kun ovat poikkeuksetta sikahintaisia.
Kannettavissa on yleensä hitaampi kovalevy virransäästämiseksi. Ainkin Applen PowerBookissa ATI MOBILITY RADEON 9700 PRO 64MB ja 128MB ero on aika pieni. Nimestään huolimatta kannattavien näytönohjaimet ovat korkeintaan keskitasoa suorituskyvyltään. Virransäästö osiltaan rajoittaa suorituskykyä. Kyllä kannettavasta melko hyvänkin pelikoneen saa, mutta eri asia on kannattaako sijoittaa siihen 4000e. Samalla rahalla saa jo todella hyvän pöytäkoneen ja rahaa jää yli , jos tinkii ominaisuuksissa.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Tjuu kannettava on kyllä enemmänkin työ- ja hyötykäyttöön kuin viihdekone. Omalla läppärilläni (joka on edelleen huollossa) ei pelejä pahemmin pelata, kuten aikaisemmasta viestistäni voi lukea, mutta sen ohella myös musiikin kuunteluun vaadittava äänenlaatu on selvästi heikommalla tasolla kuin tässä pöytäkoneessa, jossa on SB Audigy. Integroitu halpapiiri ei jaksa tuottaa matalia ääniä ja myös taustakohina on hyvin voimakasta. Suunnittelenkin tässä ulkoisen "äänikortin" hankkimista, jotta esimerkiksi mökillä saisi nauttia hyvästä musiikista hyvällä äänenlaadulla...

Niin ja tosiaan käytän tietysti kuulokkeita. Eihän ne kannettavan omat kajarit saa aikaan kuin säälittävää pihinää ja sihinää. :rolleyes:

Jos sulla on Hawk ongelmaa tilan kanssa, niin oletko harkinnut mini-PC:n hankkimista? Siihen saisi varmasti pelikäyttöön paremmin soveltuvia komponentteja, eikä sen koko ole silti normaalien tornikoneiden luokkaa. Näytöksi vielä joku flattis, niin paketti ei vaadi suurta tilaa itselleen.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Tila on tosiaan kortilla, jonka takia olen kannettavaa ajatellut nykyisen pöytäkoneen korvaajaksi, etenkin myös siitä syystä, että heivaan nykyisen tietokonepöydän mäkeen ja läppärille joku pikkupöytä. Tulot ovat melko rajalliset, joka taasen rajoittaa ostopaikkoja. Näillä näkymin ostan HP:ltä suoraan, tuttuni kautta, joko läppärin tai pöytäkoneen (näyttö tulee tuottamaan sijoitteluongelmia, vaikka olisikin TFT). Läppäri olisi kyllä kätevä, mukana kulkeva, tehokas ja käytännöillinen. Pöytäkone taas toisaaltaan todella tehokas, halpa ja helpommin laajennettavissa.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

feldon sanoi:
Mitenkäs tuo PC-emulointi toimii käytännössä? Onko se maksullinen lisäpalikka ja kuinka hyvin / nopeasti se emuloi?

Virtual PC ohjelmahan on siis Microsoftin tekemä. Uusin versio on 6, joka on jo vanhahtava. Uudempi 7 versio on tulossa ja sen pitäisi käyttää näytönohjainta suoraan (ei emuloiden kuten 6), nopeuttahan siinä tulee reilusti lisää. http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=whatsnew

Amerikan puolella hintana on $129, Suomen hinnoista ei ole mitään tietoa.

Hopeisen Omenan puolelta copy-paste:
"1.25GHz eMacilla (512Mt josta 256Mt annettuna VPC:lle) rullaa oikein kevyesti. Benchmarkit veikkaa konetta 600MHz Duroniksi."
 
Vastaus: Ei pelejä kannettavalla!

Inertia sanoi:
Kannettavissa on yleensä hitaampi kovalevy virransäästämiseksi. Ainkin Applen PowerBookissa ATI MOBILITY RADEON 9700 PRO 64MB ja 128MB ero on aika pieni. Nimestään huolimatta kannattavien näytönohjaimet ovat korkeintaan keskitasoa suorituskyvyltään. Virransäästö osiltaan rajoittaa suorituskykyä.

Kannettavien 2.5" kovalevyt ovat todella kalliita verrattuna samantasoiseen 3.5":n levyyn, joten sillä on voitu saada koko koneen hintaa hieman pudotettua. Hitachin Travelstar-kovalevyt ovat aika yleinen merkki, jos saa tyyppinumeron selville niin tarkemmat speksit löytyvät esim. täältä:

http://http://www.hitachigst.com/hdd/support/table2.htm

Kannettavien virransäästöominaisuudet vaihtelevat aika paljon eri koneissa. Yleensä prosessorin teho on jollaintavoin kuormituksen mukaan säätyvä, mutta voi sen tarvittaessa asettaa toimimaan myös koko aja täydellä teholla. Tosin joissakin koneissa tuo voi aiheuttaa lämpöongelmia. Tässä mun muutenkin hitaassa Thinkpadissa nopeuseron huomaa vain CeePUn nopeussäädön asennossa "automatic - low", jolloin esim. weppisurffailussa uuden sivun klikkaaminen hieman tahmaa. "automatic - medium" ja "fixed - maximum" ei tunnu eroavan, muuten kuin sen osalta että tuulettimen puhaltaman ilman lämpötila vaihtelee kuorman mukaan. Akkukäytöllä tietty hitaampi virransäästömoodi lisää käyttöaikaa aika merkittävästi.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Hakkiz sanoi:
Suunnittelenkin tässä ulkoisen "äänikortin" hankkimista, jotta esimerkiksi mökillä saisi nauttia hyvästä musiikista hyvällä äänenlaadulla...

Jos vahvistimessa on optinen liitäntä äänelle, niin helppo ja halpa ratkaisu on USB-liitäntään tuleva liitäntäboksi missä on pelkkä optinen lähtö.

Biltemasta hankkimani 44e hintainen vekotin (tuote: 23-279) on täyttänyt hyvin tehtävänsä, vaikka aina ennakkoon hieman epäilyttää kyseisen firman tuotteet. Tuossa on myös kuulokeliitäntä, mutta sen äänenlaatu on heikompi kuin suoraan kannettavan äänikortilta...
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Unreal-Hawk sanoi:
Tila on tosiaan kortilla, jonka takia olen kannettavaa ajatellut nykyisen pöytäkoneen korvaajaksi, etenkin myös siitä syystä, että heivaan nykyisen tietokonepöydän mäkeen ja läppärille joku pikkupöytä.
Eikö tornimallinen työasema voi olla lattialla? TFT näyttö pöydälle. Bluetooth hiiri ja näppäimistö niin on piuhojakin vähemmän.

Unreal-Hawk sanoi:
Tulot ovat melko rajalliset, joka taasen rajoittaa ostopaikkoja. Näillä näkymin ostan HP:ltä suoraan, tuttuni kautta, joko läppärin tai pöytäkoneen (näyttö tulee tuottamaan sijoitteluongelmia, vaikka olisikin TFT).
Jos tulot ovat rajalliset niin kannattaa kasatuttaa kone osista. Saa parhaan vastineen rahalle. Itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että hankkisin hyvän 17" tai 19" TFT näytön (olettaen, että en omistaisi hyvää näyttöä). Bluetooth hiiren ja näppäimistön. Loppurahoilla kasatuttaisin osista hiljaisen tornimallisen työaseman. Myöhemmin parantaisin konetta mikäli tarpeelliseksi katsoisin.

Unreal-Hawk sanoi:
Läppäri olisi kyllä kätevä, mukana kulkeva, tehokas ja käytännöillinen.
Niin, kun lykkäät tarpeeksi euroja kassalla. Hyvistä kannettavista saa edelleen maksaa melkoisesti verrattuna pöytäkoneeseen.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Inertia sanoi:
Eikö tornimallinen työasema voi olla lattialla? TFT näyttö pöydälle. Bluetooth hiiri ja näppäimistö niin on piuhojakin vähemmän.

Lattia on kätevä sijoituspaikka myös melun kannalta, mutta kannattaa imuroida kone puhtaaksi pölystä kolme tai neljä kertaa vuodessa, vaikka olisi kuinka puhdas huone. Varsinkin prosessorin jäähdytyssiileen kertyvä pöly heikentää jäähdytystä nostaen lämpöjä. Eikä tuulettimiin painoksi kertyvä pöly varmasti paranna laakereiden kestoikää.

nimimerkillä "minullakin kone lattialla"
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Inertia sanoi:
12" PowerBook on oiva laite. Suosittelen ehdottomasti 12" PowerBookia.

Mulla oli ennen 15" PowerBook. Nyt on 12" iBook ja olen ollut kohtuullisen tyytyväinen, vaikka PowerBookin yleinen rakenteellinen laatu olikin aika paljon parempi.

Ilman isompaa kakkosnäyttöä hommista ei kyllä tulisi mitään. Sen verran pieni tuo 12" näyttö on. Reissussa se kyllä piisaa. Joku 17" LCD on kyllä kiva lisä työpöydälle.

On mulla kakkoskoneena myös PC, mutta tällä iBookilla mä hoidan 90% kaikista hommista. Suosittelen.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Inertia sanoi:
Eikö tornimallinen työasema voi olla lattialla? TFT näyttö pöydälle. Bluetooth hiiri ja näppäimistö niin on piuhojakin vähemmän.

No missäs muuallakaan? Pöytää ei kohta ole ja tilalle tulee pieni ja hutera pikkupöytä. Toimivatko pelaamisessa viiveettömästi?

Inertia sanoi:
Jos tulot ovat rajalliset niin kannattaa kasatuttaa kone osista. Saa parhaan vastineen rahalle. Itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että hankkisin hyvän 17" tai 19" TFT näytön (olettaen, että en omistaisi hyvää näyttöä). Bluetooth hiiren ja näppäimistön. Loppurahoilla kasatuttaisin osista hiljaisen tornimallisen työaseman. Myöhemmin parantaisin konetta mikäli tarpeelliseksi katsoisin.

Rajoittavat pikemminkin ostopaikkaa, ei ostoa.

Inertia sanoi:
Niin, kun lykkäät tarpeeksi euroja kassalla. Hyvistä kannettavista saa edelleen maksaa melkoisesti verrattuna pöytäkoneeseen.

Tämän tiedän ja olen nyt miettinyt asiaa ja mietin varmaan vielä loppukädessä, kun olen ostamassa ko. vehjettä.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Tuli muuten hommattua 12" iBook. Täytyy sanoa, että olen ollut laitteeseen todella tyytyväinen. Kävin kaupassa katsomassa erilaisia koneita ja kun huomasin tämän niin olin aivan myyty. Huomattavasti tyylikkäämpi ja laadukkaampi kuin samalla rahalla saatavat "normaalit" kannettavat. Löysin jopa kaikki kaipaamani softat windows puolelta ;)

Ei ollut kovin kallis kone, sillä Appleltä saa opiskelija-alennusta

:cool:
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Applelta opiskelija alennus??
Viimeksi kun asiasta kysyin asia ei ollut näin... mhm. :mad:
Paljon tuon hinnasta sitten saa alennusta, meneekö alle 1000€ jo?
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

teccrom sanoi:
Applelta opiskelija alennus??
Viimeksi kun asiasta kysyin asia ei ollut näin... mhm. :mad:
Paljon tuon hinnasta sitten saa alennusta, meneekö alle 1000 jo?

Itse ostin koneeni täältä. Kysyin opiskelija-alennusta myös Apple Storesta ja olisivat antaneet 5% alennuksen, edellyttäen että olisin jotenkin todistanut olevani opiskelija (varmaan skannaus/valokuva opiskelijakortista riittää).

Ei taida saada perus iBookkia alle 1000...
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Viikon verran 12" powerbookkia käyttäneenä voin sanoa että upea on vehje. Ensimmäinen maccini joten leuka loksahtelee säännöllisin väliajoin kun oppii jotain uutta. Opiskelija-alennuksen kanssa hinnaksi tuli 1472€ ja sain vielä kaupan päälle 40€ arvoisen second skinin jonka olisin jokatapauksessa ostanut, joten ihan hyvä mieli jäi kauupasta. Mukaan tuli vielä otettua 29€ hintainen Mini-DVI - S-Video liitin, jotta saan kuvan telkkarille. Yhtään ei ole ainakaan vielä tuntunut pieneltä tämä 12", windows-käytössä varmaankin olis huomattavasti tunkkkaisempi fiilis.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Applen konetta harkitsevien kannattanee malttaa mielensä, kunnes uusi käyttöjärjestelmä (OS X 10.4 "Tiger") tulee koneen mukana. Tuo varmaan tapahtuu pian, koska käyttiksen toimitukset alkavat perjantaina 29.4.

Uudessa käyttiksessä näyttää tulevan joitakin mielenkiintoisia lisäominaisuuksia. Itse taidan toistaiseksi tyytyä iBookissani nykyiseen käyttöjärjestelmään, koska 129 euroa uudesta on kuitenkin melko kova raha.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Invariant sanoi:
Applen konetta harkitsevien kannattanee malttaa mielensä, kunnes uusi käyttöjärjestelmä (OS X 10.4 "Tiger") tulee koneen mukana. Tuo varmaan tapahtuu pian, koska käyttiksen toimitukset alkavat perjantaina 29.4.

Juuh, ostin koneen todennäköisesti tyhmimpään mahdolliseen aikaan. Heti käyttispäivitys edessä, onneksi senkin saa sitten opiskelija-alennuksella.
 
Vastaus: Kannettavaa ostamassa

Opiskelijoiden kannattaa liittyä Applen Developer Connectioniin opiskelijajäsenenä. Maksaa 99 dollaria vuodessa ja tällä saa käyttöön kertaluontoisen alennuksen rautahankinnasta. Muistaakseni noin -10% normikoneista (ibook, imac jne) ja -20% pro-tavarasta (powerbook, powermac) jne. Itse ostin oman 12" Powerbookini melkein heti kun mallisto oli päivittynyt ja Tiikerin saan postissa jossain välissä "ilmaiseksi" tuon ADC:n kautta.

Lisää infoa löytyy Apple Developer Connectionista sekä suomenkielisiltä mäkkifoorumeilta, esim. Hopeinen omena.

Ja juu. Ei ole kaduttanut kuin yksi asia switchauksessa. Olisi kannattanut tehdä tämä ajat sitten :)
 
Ylös Bottom