Aikanaan pahimmillaan vaihdoin kerran päivässä puhelinta ja parhaimpana vuotena oli yli sata kännykkää. Sit rauhoituin ku löysin ekan iPhonen. Se tuli jenkeistä ja ite suomentelin käyttistä ennen kuin muut julkaisi valmiit paketit. iPhonen jälkeen oli sitten useita iPhoneja ja jokaista mallia olen omistanut. Tänään tuli 5S:n tilalle 6 plus.
Nyt en tiedä mihin tämä maailma on menossa ja mitä jatkossa aion käyttää. Mulla kännykkä on nopeaa uutisten lukua, spostia, sms ja puheluita varten. 5S oli täydellinen käteen ja aina pystyi käyttämään yhdellä kädellä, ote oli vakaa jne. Kotona kännyä ei tarvii, koska iPad on isompi niin parempi kaikessa.
No nyt tämä 6+. olin testaillut kyllä liikkeissä ja todennut todella isoksi. Testasin kutosen myös ja totesin saman. Liian iso. Itseasiassa olin sen tiennyt jo entuudestaan, sillä vuoden tuossa yhdessä välissä sinnittelin Lumia 920:n kanssa.
Pahin ongelma on laitteen muotoilu. Törkeän ohut ja uskomattoman pyöreät reunat, joten edes näillä isohkoilla käsillä ei luotettavaa otetta saa puhelimesta. Siihen vielä lisää sen, että näppäimistössä ei yletä kunnolla sormikramppien saattelemanakaan q,a,z näppäimille. Yhdellä kädellä ei voi käyttää. Kuitenkaan näytön koko ei alkuunkaan ole kiva iPadiin tottuneella ja jossain odotusaulassa 5S:n näytönkoko on täysin 100% riittävä.
Yksiinkään "kotihousuihin" en voi pistää taskuun luuria, kun roikkuu puoliksi ulkona.
Ei tässä nykyksuuntauksessa näiden näyttöjen koolla ole mitään järkeä.
Miksikö sitten ostin tämän? Koska sain pirun halvalla. Miksi sitten 6+ eikä vain 6:sta? Koska optinen kuvanvakain ja parempi jälleenmyyntihinta. Koitetaan nyt totutella tähän.
Olen ollut 15v Apple ihminen ja haluaisin jatkossakin Applen ekosysteemin keskellä elää myös puhelimissa, mutta saas nähä miten tässä käy tulevina vuosina.
Koska olen niitä, jotka löysivät Applen jo kauan ennen kuin siitä tuli muotia, pidän ylpeänä iPhonea korvalla julkisesti. Osittain siitä syystä ja osittain siitä syystä, että upeaa luomusta ei kuulu peittää..en ole koskaan käyttänyt suojakuoria. Ei taideteoksiakaan peitetä pressuilla tai autoja. Haluan että Applen muotoilu näkyy ja Applen logo. Nyt on ekaa kertaa tilanne, että lienee pakko ostaa suojakuori. Ja Apple ihmisenä kannan pinon euroja Apple liikkeeseen ja ostan product red värisen punaisen nahkaisen ökykalliin kuoren.
Kaiken kaikkiaan harmittaa tämä vika joka mussa on. Kutsun sitä Sulo Vilen taudiksi..pakko ostaa kun halvalla saa. Olis voinut mennä sillä 5S:lläkin, mutta se on nyt vaimolla ja vaimon 5S postissa menossa uudelle omistajalle.
Ekaa kertaa 15v kun ei tunnu omalta jutulta joku Applen tuote.
-iso
-liukas
-huono muotoilu
-virtanäppäin siirretty typerästi sivulle
-vaakanäppis pilattu
Edit: 6+, 5S ja 5
Näytä liitetiedosto 13754