Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

miksi käytettyjen pelien myynti on niin eriasia kuin minkään muun käytetyn asian?
(Ottamatta kantaa alkuperäiseen aiheeseen) Varmaan siksi, että usein pelistä koituu pelitalolle kustannuksia (ylläpito, esim. serverimaksut ) pitkään vielä sen myynnin jälkeenkin.

Sohvavalmistaja harvoin joutuu "ylläpitämään" asiakkaansa sohvaa sen lähdettyä tehtaalta.

Vielä 90-luvun alussa oli todella epätodennäköistä, että julkaistu peli sai mitään päivityksiä, ja vastaavasti ne, jotka saivat, pystyi harva sellaisen mistään lataamaan.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Day 1 DLC:t on ikävä trendi ja mä ainakin haluaisin ne pois. Itseasiassa vieruksun ihan kaikkia DLC:n muotoja, haluaisin että pelin valmiiksi saatuaan tiimi rupee keskittymään joko kokonaiseen jatko-osaan tai sitten toiseen peliin.
DLC:t ovat bisnesmielessä tosi järkevä idea. Pelin valmistumisesta menee kuitenkin jonkinmoinen aika siihen, että se saadaan kauppojen hyllyille (paitsi ehkä jossain Steamissa, jossa hyväksyntäprosessi on oletettavasti kevyt ja jakelu käynnistyy muutamassa tunnissa valmiin koodin uploadaamisesta palveluun). Valmiin moottorin päälle on hyvä ruveta kehittämään lisää sisältöä. Lisäksi pelistä tykkäävät saavat enemmän koettavaa joutumatta odottamaan seuraavaa saman sarjan peliä vuotta tai kahta.

Yleensäkin DLC:t on varmaan parasta yrittää saada ulos mahdollisimman pian pelin julkaisun jälkeen, jolloin voi takoa silloin kun rauta on vielä kuumaa. Kuluttajana tässä voi pitää positiivisena sitäkin, että kehittäjän on pakko tehdä pelistä hyvä, jotta DLC kiinnostaisi ketään.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

DLC:t ovat bisnesmielessä tosi järkevä idea. Pelin valmistumisesta menee kuitenkin jonkinmoinen aika siihen, että se saadaan kauppojen hyllyille (paitsi ehkä jossain Steamissa, jossa hyväksyntäprosessi on oletettavasti kevyt ja jakelu käynnistyy muutamassa tunnissa valmiin koodin uploadaamisesta palveluun). Valmiin moottorin päälle on hyvä ruveta kehittämään lisää sisältöä. Lisäksi pelistä tykkäävät saavat enemmän koettavaa joutumatta odottamaan seuraavaa saman sarjan peliä vuotta tai kahta.

Yleensäkin DLC:t on varmaan parasta yrittää saada ulos mahdollisimman pian pelin julkaisun jälkeen, jolloin voi takoa silloin kun rauta on vielä kuumaa. Kuluttajana tässä voi pitää positiivisena sitäkin, että kehittäjän on pakko tehdä pelistä hyvä, jotta DLC kiinnostaisi ketään.
Itsekin tykkään, että pääpeli saa lisäsisältöä. Jokainen, joka innostui pääpelistä, saa halutessaan peliin lisäpelattavaa juuri odottamatta sitä "vuotta-kahta". Samalla pääpelin hinta saadaan pidettyä maltillisempana "tavallisille pelaajille".
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

(Ottamatta kantaa alkuperäiseen aiheeseen) Varmaan siksi, että usein pelistä koituu pelitalolle kustannuksia (ylläpito, esim. serverimaksut ) pitkään vielä sen myynnin jälkeenkin.

Sohvavalmistaja harvoin joutuu "ylläpitämään" asiakkaansa sohvaa sen lähdettyä tehtaalta.

Vielä 90-luvun alussa oli todella epätodennäköistä, että julkaistu peli sai mitään päivityksiä, ja vastaavasti ne, jotka saivat, pystyi harva sellaisen mistään lataamaan.

Tähän voisi varmaan vielä lisätä sen, että esimerkiksi leffojen kohdalla pääasialliset tulot muodostuvat elokuvateattereissa käynnistä eikä niinkään itse fyysisen tuotteen myynnistä. Lisäksi leffojen kohdalla rahaa revitään monella eri tavalla, ensin leffateattereissa, sitten dvd/blu-ray vuokrauksesta, dvd/blu-ray myynnistä ja lopuksi vielä kun myydään esitysoikeuksia tv-kanaville. Leffoilla on siis 4 eri myyntivaihetta vai miksi noita voisi sanoa kun taas peleissä pääosa tuloista tulee parin ensimmäisen kuukauden/viikon myynneistä.

Musiikin kohdalla taas taitaa pääosa tuloista syntyä keikkailusta ja oheistuotteiden myynnistä, kun levy-yhtiöt vetää suurimmat massit välistä levymyynnistä. Auto- ja sohvavertauksiin en edes lähde ottamaan kantaa kun kyseessä on muutenkin niin erilaiset tuotteet aivan eri hintaluokassa...

Jos katsoo sen Totalbiscuitin videon niin siinähän tuo aika hyvin kiteyttää mielestäni nämäkin kaikki pointit. Vaikea aihe kaikin puolin, olisi mennyt täysin ohi esimerkiksi monta hyvää PS2-peliä jos niitä en olisi voinut käytettynä ostaa mistään, mutta toisaalta kun siirrytään kokoajan enemmän ja enemmän digijakeluun niin ei ole syytä miksei vanhatkin pelit olisi tarjolla digitaalisena, vaikka onhan noitakin tapauksia nähty että jotkut pelit häviää digikaupoista syystä tai toisesta. Onneksi sentään ainakin Steam antaa vielä ladata pelin, jos sen on jo ostanut kun se on saatavilla ollut, tai näin ainakin olen käsittänyt kun ei taida itsellä olla semmoisia pelejä kirjastossa jotka olisi kaupasta kokonaan hävinneet.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse nään tulevaisuuden paljon mielummin PSN+ kaltaisissa palveluissa, jotka tuodaan kuluttajalle vaihtoehtona.

Tässä digijakelun kynnyksellä tarvitaan uusia ennakkoluulottomia jakelutapoja. Perinteinen kappalemyynti toki mukana, mutta myös tätä PS+ lainapelien kaltaista massajakelua kiinteää kuukausihintaa vastaan. Eikä mitään minipelejä, vaan ihan täyttä tavaraa sieltä kolmen-neljän vuosineljänneksen takaa. Palkitsee yllättävän hyvin, kun kovalevylle karahtaa peli josta et ehkä aluksi tiennyt mitään ja myöhemmin ihmettelet miksi tähän upeaan teokseen ei aikaisemmin osannut tarttua. Helmiä sioille.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Ihan mielenkiintoista nähdä miten, jos mitenkään, Microsoftin linja vaikuttaa pelien hintoihin. Uskon että tämä on kuitenkin se pääsuunta mihin ollaan menossa. Sonyllakin on(oli?) varmasti omat suunnitelmansa käytettyjen pelien suhteen. Microsoftin suunta ei ehkä ole se optimaalisin molemmille osapuolille(kuluttaja/myyjä), tai ainakin tällä hetkellä se kuulostaa hiukan epämääräiseltä, ahneelta ja siltä, että sitä ei ole aivan tappiin asti mietitty. Mutta eiköhän se tästä kantapään kautta lähde johonkin suuntaan. Se on sitten eri asia, että onko kantapään kautta oppiminen kovinkaan viisasta tällaisen massiivisen viihdekeskuksen alkutaipaleella. Sony osoitti ainakin puheissa oppineensa jotain nykysukupolvesta PS4:n julkistusshow:ssa.

Kuuntelin tuossa Weekend Confirmed-podcastia, siellä tuli hyvää debattia käytetyistä peleistä. Jos kiinnostaa kuunnella, niin tästä linkit jaksoihin WeekendConfirmed 166 - XboxOne ja 167 - Fuse, XboxOne, PS4.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Sonyllakin on(oli?) varmasti omat suunnitelmansa käytettyjen pelien suhteen.

1. Omat yksinoikeudet kuten ennenkin
2. Kolmannet osapuolet voivat tehdä mitä haluavat DRM:n suhteen

Tässä voisi olla Sonyn ratkaisu. Pesee omat kädet ja antaa julkaisijoille vapauden valita. Näin ollen EA operoisi oman Origin-kauppapaikan kautta ihan omilla säännöillään, esim. cd-key.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Mulle on kyllä vähän yllätys kuinka moni täällä ostaa käytettyjä pelejä. Jos nyt katsoo vaikka Assassin's creed 3:sta, niin uutena sen saa 17 eurolla kotiinkannettuna ja huutonetissä hintataso näyttää tällä hetkellä olevan 25 euroa plus postikulut. Sleeping dogs uutena 15 euroa, käytettynä 16-20 euroa. Far cry 3 uutena 17 euroa, käytettynä 20-25 euroa. Gamestop aivan varmasti ottaa vielä enemmän.

En rehellisesti sanoen ymmärrä miksi tästä(kin) pitää vääntää kättä? Tietenkin voit tonkia ne esimerkit mitkä pönkittävät kantaasi, aivan kuten minä voin todeta että Modern Warfare 2 lähtee Huuto.netistä hintaan 4,5€ - verratuna amazonin £14.99. Yllätys-yllätys tällekin aiheelle löytyy oma ketjunsa.

Katso ja hämmästy: http://www.huuto.net/hakutulos/category/461/sort/lowprice
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

En rehellisesti sanoen ymmärrä miksi tästä(kin) pitää vääntää kättä? Tietenkin voit tonkia ne esimerkit mitkä pönkittävät kantaasi, aivan kuten minä voin todeta että Modern Warfare 2 lähtee Huuto.netistä hintaan 4,5€ - verratuna amazonin £14.99. Yllätys-yllätys tällekin aiheelle löytyy oma ketjunsa.

Katso ja hämmästy: Playstation 3 -pelit - Konsolipelit - Pelit - Huuto.net

En mä mitään kättä väännä, kerron vaan miten asia on. Mä kuitenkin ostan yli 100 peliä vuodessa ja hyvin tarkkaan seuraan hintatasoa. Se on totta että tietyn hintarajan alle uutena pelejä ei saa kuin citarin hylky/alekorista, mutta yli 2 vuotta vanhojen pelien hankkiminen on aika vähäistä mun lisäksi tilastojen mukaan myös muilla. Toi MW2 on kohta neljä vuotta vanha, eikö toi nyt sitten ollu sulta sinun kantaasi pönkittävä tongittu esimerkki? :)
Mä ostan pelini uutena siksi kun ne saa halvemmalla kuin käytetyt. Siinä sivussa pääsen myös pyhistelemään ajatuksella että tuen pelistudioita ostokäyttäytymisellä.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

kerron vaan miten asia on
Kuitenkin tuli yllätyksenä miten ihmiset suosivat käytettyjen pelien ostamista.

Toi MW2 on kohta neljä vuotta vanha, eikö toi nyt sitten ollu sulta sinun kantaasi pönkittävä tongittu esimerkki? :)
Prosessiin meni minuutti avata Huuto.net ja Amazon.uk ja typottaa peli mikä tuli ensiksi mieleen. Tietenkin sinulla on oikeus tehdä omat johtopäätökset. *pakollinen hymiö*
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Otan nyt esimerkiksi GameStopin jonka liikevaihdosta lähes kolmannes muodostuu käytettyjen pelien myynnistä josta kehittäjät eivät hyödy laisinkaan. Jos kehittäjät saisivat edes osan tuosta käytettyjen pelien tuotosta niin se tarkoittaisi (toivottavasti) meille parempia pelejä. Mieluummin tuen pelintekijöitä kuin jälleenmyyjää.

Kuinka perustelet tämän väitteesi, että vaikutus olisi päinvastainen? Meinaatko että joku pieni pelitalo hyötyy siitä että heidän peliään pelataan, mutta he eivät itse saa mitään korvausta.
Vastataan tähän ketjuun, kerran jo aikaisemminkin näitä siirrettiin.

Mistähän kumpuaa tämä oletus, että käytetyt pelit olisivat se ongelma pelialalle? Ylipäätään liikevaihto on vähän eri asia kuin tulos. Julkaisijat eivät tietenkään saa osuutta käytetyistä peleistä ja miksi ihmeessä heidän pitäisikään. Pelin tekijöiden tukemisen vielä jotenkin ymmärrän, mutta miksi haluaisimme tukea julkaisijoita (EA, Activision, Ubisoft)? Ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta tukea jotain osapuolta esimerkiksi Gamestopin (ja monen pienemmän yrityksen) kustannuksella. Minä uskon markkinatalouteen ja siksi kaikenlaiset rajoitukset tuntuvat ylipäätään vastenmielisiltä.

Mielestäni perustelin jo hieman edellisessä viestissä, mutta lyhyesti vielä: en usko että pienien pelien pelejä pelataan tuossa visiossa. Yksi tekijä voi olla käytettyjen pelien vaihtamisen monopolistuminen, toinen esimerkiksi se, ettei Microsoft salli indie-kehittäjien julkaisevan itse pelejään Livessä. Indiet joutuvat etsimään sen julkaisijan, joka tietysti ottaa osansa. Miten tämä nyt sitten hyödyttää pientä pelitaloa? Eikös kannattaisi pikemminkin antaa pienten julkaista itse pelejään ja pitää käytetyt pelit vapaana kauppatavarana, jotta mahdollisimman moni kuluttaja uskaltaisi ottaa riskin ja kokeilla välillä jotain erilaisempaakin eikä aina vaan sitä Codia?
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Mielestäni perustelin jo hieman edellisessä viestissä, mutta lyhyesti vielä: en usko että pienien pelien pelejä pelataan tuossa visiossa.
Samat mietteet. Jos ja kun nämä estot yleistyvät voidaan seuraavaksi pohtia nähdäänkö entistä enemmän riskittömämpiä julkaisuja. Tämän sukupolven aikana minulla on ollut mahdollisuus tehdä heräteostoksia ja napata mukaani esim. Asura's Wrath ja Bayonettan kaltaisia pelejä, jos ensimmäisen välinäytöksen jälkeen kokemus on ollut liian hapokasta voin myydä pelini eteenpäin ja roposet menevät toisen tuotteen ostamiseen. Tulenko tekemään näin seuraavassa sukupolvessa? Todennäköisesti en, ellei iske 7 oikein rivi lauantai lotossa.

The Last of Us ketjussa foorumilainen kiteytti hänen tilanteensa hyvin:

Aloitetaan sillä, että ostan vain 2-3 peliä vuodessa. Ja minkä tahansa pelin tarinaan menee ainoastaan n. 10-15 tuntia. Lisäksi en ole sellainen, joka pelaa saman pelin läpi enemmän kuin yhden kerran. Joten miksi maksaisin 50-60 euroa tuotteesta, jota käyttäisin muutaman tunnin (vaikka kyseessä olisi historian suurin merkkiteos)? Uncharted 3:nkin kampanjan pelasin 10 tunnissa, mutta moninpelin parissa olen viihtynyt jo 1,5 vuotta.

Vaikka pelaajien keskimääräinen ikä ja täten tulot nousevat tasaiseen tahtiin, löytyy myös nuorempia pelaajia/opiskelijoita joille määräävin tekijä pelien ostamisessa on käytettävissä oleva raha. Jälleen kerran voidaan miettiä miten heidän ostokäyttäytyminen määräytyy seuraavassa sukupolvessa (poislukien Wii U): Ostan 2-3 peliä/vuodessa. Käytänkö rahani perusturvalliseen COD/Battlefield/Uncharted moninpeleihin mistä rahoille saa vastinetta 1,5 vuoden edestä vai pienen budjetin Asura's Wrathin 6h yksinpeliin?


 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Kuitenkin tuli yllätyksenä miten ihmiset suosivat käytettyjen pelien ostamista.
Joo, kato ku mä tiedän aika tarkkaan kuinka suuri prosentti pelatuista tunneista pelataan second hand kopiolla ja mä uskon että näitä käytettyjä pelejä pelaa pääasiassa nuoret ihmiset joilla ei ole luottokorttia tilata pelejä ulkomailta tai valuuttaa ostaa täysihintaisena julkaisussa. Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelee, mä uskon että tän foorumin keski-ikä vastaa suurinpiirtein pelaajien keski-ikää, tuolla toisessa ketjussa mun kysymykseen "kuinka moni täällä pelaa käytettyjä pelejä" vastasi vain ne ihmiset jotka pääasiallisesti ostavat käytettyjä pelejä kun loput vain kohauttivat olkiaan. Summarum, pystyn päättelemään hieman vastanneiden ihmisten ikää ja/tai sosiaalista taustaa.

Mistähän kumpuaa tämä oletus, että käytetyt pelit olisivat se ongelma pelialalle? Ylipäätään liikevaihto on vähän eri asia kuin tulos. Julkaisijat eivät tietenkään saa osuutta käytetyistä peleistä ja miksi ihmeessä heidän pitäisikään. Pelin tekijöiden tukemisen vielä jotenkin ymmärrän, mutta miksi haluaisimme tukea julkaisijoita (EA, Activision, Ubisoft)? Ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta tukea jotain osapuolta esimerkiksi Gamestopin (ja monen pienemmän yrityksen) kustannuksella. Minä uskon markkinatalouteen ja siksi kaikenlaiset rajoitukset tuntuvat ylipäätään vastenmielisiltä.
Tekijänoikeus.
Julkaisijat yleensä rahoittavat ja markkinoivat pelejä. En nyt oikein tiedä miten sulle pystyisi julkaisijan perustelemaan, joten päätän olla yrittämättä.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Pelialaa seuraava analyytikko Michael Pachter varoittaa kuluttajien vastareaktioista, mikäli käytetyt pelit mennään estämään kustantajien toimesta.

In a note to investors today, the analyst said publisher are not likely to block used Xbox One games or require an activation fee.
"In our view, any publisher that disables used gaming risks a backlash or boycott of its titles by gamers, negatively impacting sales," he said.

Lähde: Publishers undecided on blocking Xbox One preowned sales - GameSpot.com
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Pelialaa seuraava analyytikko Michael Pachter varoittaa kuluttajien vastareaktioista, mikäli käytetyt pelit mennään estämään kustantajien toimesta.
Samaisesta artikkelista on pakko nostaa esille myös "The uncertainty surrounding Xbox One used games has not hurt retailer GameStop. The company's share value climbed more than 7 percent today." Aika odotettua; vaikka kyynisyyttäkin on roppakaupalla mukana, ei hirveästi tarvitse arvailla mikä lafka Suomenkin kokoisessa maassa tulee olemaan niitä todennäköisesti varsin harvoja käytettyjen pelien vastaanottopaikkoja :D
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Summarum, pystyn päättelemään hieman vastanneiden ihmisten ikää ja/tai sosiaalista taustaa.

Voi luoja... Miten arvioisit esimerkiksi minun sosiaalisen taustani? Olenhan tunnustautunut täälläkin käytettyjen pelien ostajaksi.

Nisupulla sanoi:
Pelialaa seuraava analyytikko Michael Pachter varoittaa kuluttajien vastareaktioista, mikäli käytetyt pelit mennään estämään kustantajien toimesta.

Toivottavasti Pach on oikeassa ja kuluttajat näyttäisivät kyntensä. Reaktiota julkaisijan päässä ei ole vaikea arvata, jos kuluttajat eivät lammasmaisesti jonottaisikaan uuden FIFA:n/NHL:n julkkarina, vaan vaatisivat parempaa lisäarvoa ostoksilleen. Loppukädessä kaikki valta on sillä kuluttajalla, joka seisoo kaupan viihdeosastolla setelitukko kädessään. Oli kyseessä sitten peli tai konsoli, niin vapaa markkinatalous on hieno asia.

Aika odotettua; vaikka kyynisyyttäkin on roppakaupalla mukana, ei hirveästi tarvitse arvailla mikä lafka Suomenkin kokoisessa maassa tulee olemaan niitä todennäköisesti varsin harvoja käytettyjen pelien vastaanottopaikkoja :D

Saattaa myös olla viimeinen naula arkkuun näille pienille yksityisille pelikaupoille, mikä on luonnollisesti perseestä. Keski-Uudellamaalla asuvana tulee heti mieleen Järvenpään Megaswap, missä tule säännöllisesti asioitua. Monopolit eivät ole ikinä kuluttajan kannalta hyvä vaihtoehto.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Toivottavasti Pach on oikeassa ja kuluttajat näyttäisivät kyntensä. Reaktiota julkaisijan päässä ei ole vaikea arvata, jos kuluttajat eivät lammasmaisesti jonottaisikaan uuden FIFA:n/NHL:n julkkarina, vaan vaatisivat parempaa lisäarvoa ostoksilleen. Loppukädessä kaikki valta on sillä kuluttajalla, joka seisoo kaupan viihdeosastolla setelitukko kädessään. Oli kyseessä sitten peli tai konsoli, niin vapaa markkinatalous on hieno asia.

Väitän ettei tämä onnistu ellei pelimedia ole yhdessä rintamassa pelaajien kanssa tässä asiassa. Nämä kaksi tekijää yhdessä voisivat jo saada myyntilukuihin negatiivisia muutoksia. Pelkona on vain jo pitkään ollut, kuinka riippumattomia pelimedia käytännössä on? Uskalletaanko purra ruokkivaa kättä. Toisekseen, voisko EU tasolla olla jotain keinoja rajoittaa kustantajien hegemonia pyrkimyksiä?

Eipä täälläkään ole syytä hirveästi rintaa pörhennellä. Alunperin kunnianhimoinen tavoite ostaa kaikki pelit kivijalan pelikaupasta on vuosien saatossa muuttunut Gigantin kanta-asiakkuudeksi. Silti ne parhaimmat muistot tulee sieltä pelikaupan yöjonosta ja julkaisupäivän kaahailuista töistä pelikaupan kautta.
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Väitän ettei tämä onnistu ellei pelimedia ole yhdessä rintamassa pelaajien kanssa tässä asiassa. Nämä kaksi tekijää yhdessä voisivat jo saada myyntilukuihin negatiivisia muutoksia. Pelkona on vain jo pitkään ollut, kuinka riippumattomia pelimedia käytännössä on? Uskalletaanko purra ruokkivaa kättä. Toisekseen, voisko EU tasolla olla jotain keinoja rajoittaa kustantajien hegemonia pyrkimyksiä?
Vastuun ulkoistaminen pelimedialle on aika turha toivo. Media, eikä pelkästään pelimedia on jo herännyt ja nyt alkaisi olla kuluttajien lompakon aika puhua. Se valitettavasti vain saattaa kirpaista myös sillä epämukavalla henkilökohtaisella tasolla. Esim. jos myös Sony päättää adoptoida tämän mallin, jätätkö sekä PS4:n että Battlefield 4:n väliin vai kohautatko vain olkapäitä, että tämä nyt vaan näyttää olevan ajan henki ja hyppäät kelkkaan mukaan?
 
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Esim. jos myös Sony päättää adoptoida tämän mallin

Todennäköisesti Sonylta ei tule näitä vaatimuksia nettirekisteröinneistä ja online-yhteyksistä. Jättää kuitenkin kustantajille vapaat kädet tehdä kuten parhaaksi näkevät. Se tehdään tietysti mitä asialle voidaan, eli pidetään ääntä foorumeilla ja muualla verkossa. Tämä ei siis tule minkäänlaisena yllätyksenä mikäli näin käy. Muuten ollaan menossa kovaa vauhtia digijakelun piiriin ja tarkoitus olisi viimein hyvästellä fyysiset levyt.

"Sony's game studios chief, Shuhei Yoshida, told reporters that any requirement for users to register a game online in order to play it would be left to game publishers. Sony won't require that."

Lähde: PS4 Will Not Require An Always-Online Connection [UPDATE]
 
Ylös Bottom