Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Käytettyjen pelien kauppa - hyvä, paha vai ruma?

Todennäköisesti Sonylta ei tule näitä vaatimuksia nettirekisteröinneistä ja online-yhteyksistä. Jättää kuitenkin kustantajille vapaat kädet tehdä kuten parhaaksi näkevät. Se tehdään tietysti mitä asialle voidaan, eli pidetään ääntä foorumeilla ja muualla verkossa. Tämä ei siis tule minkäänlaisena yllätyksenä mikäli näin käy. Muuten ollaan menossa kovaa vauhtia digijakelun piiriin ja tarkoitus olisi viimein hyvästellä fyysiset levyt.
Todennäköisyydestä en tiedä mutta samaahan täälläkin toivotaan sormet ja varpaat ristissä. Jos näin ei kuitenkaan pääsisi syystä tai toisesta käymään, ollaankin jo jännän äärellä. Käytännössähän isot pelitalot pelaavat nyt upporikasta tai rutiköyhää, eli luottavat juuri tuohon, että "ei siis tule minkäänlaisena yllätyksenä" ja homma jatkuu entiseen malliin. Kaikella tällä tavoiteltu tulojen kasvu on kuitenkin kiinni siitä, kuinka moni jättäisi leikin kesken. Jotenkin kuulostelisin, että Sony voisi huoletta tehdä ihan samat temput kuin Microsoft eikä se käytännössä vaikuttaisi mihinkään?

Edit: Edelleenkään ei mitään henkilökohtaista; kunhan joutessani pyrin psykoanalysoimaan, kohdistuuko Microsoft-kritiikki firman ehdottamiin käytäntöihin vain ihan pelkästään firmaan itseensä ^^;

Onko kenelläkään muuten tietoa miten tuo uusien pelien logitiset maksut hoidetaan eli kuka maksaa? Maahantuojat? Konsolivalmistajat? vai julkaisijat? Varmaan jonkinmoinen kombo noista. Kuitenkin halutessaan lopettaa levy jakelu tuohon varmaan riittää jonkin osapuolen kukkaron sulkeminen niin todetaan liian raskaaksi kustannukseksi tulevaisuudessa.

Mietin tuossa näitä käytettyjen pelien osalta Gamestopin syyllistämistä ja panettelua.. Äkkipäätä sitä ajattelee että käytetty peli ei tuo tuloja pelifirmoille mutta miettikääpä tätä tilannetta kun ostan vaikka 10 uutta laatupeliä gamestopista (ovh 70€, ja oletuksena gamestopin maksama hinta tukkurille vaikka 50€)

Ennakkovaraan pelin ja maksan 70€, saan pelin ja 10€ lahjakortin. Pelaan pelin nopeasti ja viikon päästä vien vaihtoon. Ennakkovaraan uuden pelin (ovh 70€) ja saan edellisestä pelistä hyvitystä 45€ (gamestop ennakkovaraus bonus ja kanta-asiakas lisä vaihtopelistä) Annan lahjakorttini ja maksan rahana 15€ (45+10+15 = 70€) Uusi peli maksoi minulle siis 15€.
Tämä ketju toistetaan 10 kertaa jolloin 10 pelin hinnaksi tulee (70€ + 9*15€) 205€ eli 20.5€ per peli.
Samaan aikaan Gamestop on maksanut tukkurille 10:stä pelistä 500€. Mistä ne puuttuvat rahat tuohon tulee ja gamestopin myyntikatekin vielä? No käytetyistä tietty.

Nyt jos käytetyt pelit on pahasta ja tehdään niin että homma on digilatausten varassa niin käy niin että minulla on edelleen mahdolista laittaa 205€ peleihin ja kun ostan ne vaikka MS livestä julkaisuhetkellä maksan niistä sen 70€/kpl.. ostan siis 10 pelin sijaan 3! Eli nyt tarvitaan 3x pelaaja määrä että pelifirma saisi myytyä 10 peliä ja kerättyä sen saman tuoton mitä Gamestop tapauksessa sai.

Kärjistetty mutta todellinen esimerkki. Mutta totuus on että käytetyt pelit ovat olennainen tulolähde julkaisijoille uusien pelien myynnin mahdollistajana... raha ei vaan kulje niin suoraan.

Yksi hyvä kirja, joka kaikkien kannattaisi lukea on sellainen kuin "Freakonomics". Löytyy ehkä suomeksikin. Siinä selitetään ihmeellisiä ilmiöitä talousteorian valossa, ja teesi on, että lähes kaikki voidaan selittää sillä, miten ihmiset (tai eläimetkin) reagoivat kannusteisiin.

Jos siis ajattelee makrotalouden kannalta uusia ja käytettyjä pelejä. Kaikilla tuotteilla ja palveluilla on olemassa valmistajan/jälleenmyyjän määräämä hinta. Toisaalta näillä tuotteilla ja palveluilla on potentiaalisen asiakkaan kokema arvo. Jos arvo on suurempi tai yhtäsuuri kuin hinta, asiakas on valmis ostamaan.

Uuden pelin arvon määrittely on monimutkaista. Yksi tekijä on itse peli: audiovisuaalinen toteutus, tarina, pelattavuus jne. Hyvin subjektiivisia asioita, joista ei ostamatta välttämättä pysty tekemään päätöstä. Toinen tekijä ovat arvostelut. 90 Metacritic-pisteen peli on arvokkaampi kuin 70 pisteen peli. Kavereiden, arvostelijoiden ja satunnaisten foorumi-jonnejen mielipiteillä on arvoa muokkaava vaikutus. Puhutaan myös opportunity-costista, eli mistä joudun luopumaan, jos investoin juuri tähän. Opportunity-cost tuottaa negatiivista arvoa, mutta pelin jälleenmyyntimahdollisuus negatoi tätä.

Yksinkertaistetusti: peli, jonka voin myydä pois, on arvokkaampi kuin peli, jota en voi myydä pois. Joillekuille tästä syntyvä arvo on suurempi kuin toisille. Michael Pachterin mukaan noin 30% uutena ostetuista peleistä lähtee kiertoon, joten voidaan epäillä noin 30 prosentille pelaajista tämän mahdollisuuden arvon olevan luokkaa 20-40 euroa. Vaikka tämä ei jokaisen pelin kohdalla vaikutakaan jokaiseen pelaajaan, alkaa muutamankin prosentin vaikutus 2-300 miljoonan liikevaihto-olettamassa olla aika pitkä penni.

Jos erilaiset epäsuorat vaikutukset otetaan huomioon, niin käytettyjen pelien kaupan estäminen voi hyvinkin aiheuttaa merkittävää haittaa pelibisnekselle. Yhtenä osoituksena tästä on EA:n päätös luopua online passeista. Siinäkin firmassa on ihan varmaan muutama excel-guru, jotka ovat tarkkailleet näiden koodien vaikutusta pelien myyntiin. Ei passeista luovuttu siksi, että Peter Moore haluaa olla pelaajan kaveri. Niistä luovuttiin, koska ne heikensivät fiman tulosta.

Tätä keskustelua on jatkettu tuolla väärässä ketjussa joten ajattelin tuoda keskustelun tänne. Haluaisin siellä toisessa ketjussa lukea oikeaa asiaa molemmista konsoleista.

Oma kokemukseni pelien myymisestä on, että se aivan turhaa. Ymmärrän toki muita minua rahankäytössä viisaampia ihmisiä. Olen viisi PS3:a ja kolme Xboxia ostanut ja myynyt (ja lukuisia pelejä - pelaamattomia myös - siinä sivussa) ja nyt toivon, että en olisi myynyt yhtäkään. Voisin pitää LAN-partyja kotona. Joistain peleistä on tullut ostettua useampi kopio samalle konsolille. Battlefield 3 julkaisussa PS3:lle ja premium siihen, Battlefield 3 Xboxille ja premium siihen ja vielä kolmannen kerran Battlefield 3 Premium edition PS3:lle - ai niin, latasin vielä neljännen kopion PS plussalaisena. Dark Soulsin ostin myös kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla tilasin epähuomiossa kaksi kappaletta ja kun olin myynyt ne pois niin piti vielä sen jälkeen hakea kolmas kopio GameStopista kun jäi edellisellä yrityksellä kesken. Hyllyssä se on tosin pölyttynyt siitä asti, varmaan myyn kohta. :D Minä olisin säästänyt rahaa jos olisin ostanut digitaalisena. Meitä on moneksi.

Tätä keskustelua on jatkettu tuolla väärässä ketjussa joten ajattelin tuoda keskustelun tänne. Haluaisin siellä toisessa ketjussa lukea oikeaa asiaa molemmista konsoleista.

Oma kokemukseni pelien myymisestä on, että se aivan turhaa. Ymmärrän toki muita minua rahankäytössä viisaampia ihmisiä. Olen viisi PS3:a ja kolme Xboxia ostanut ja myynyt (ja lukuisia pelejä - pelaamattomia myös - siinä sivussa) ja nyt toivon, että en olisi myynyt yhtäkään. Voisin pitää LAN-partyja kotona. Joistain peleistä on tullut ostettua useampi kopio samalle konsolille. Battlefield 3 julkaisussa PS3:lle ja premium siihen, Battlefield 3 Xboxille ja premium siihen ja vielä kolmannen kerran Battlefield 3 Premium edition PS3:lle - ai niin, latasin vielä neljännen kopion PS plussalaisena. Dark Soulsin ostin myös kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla tilasin epähuomiossa kaksi kappaletta ja kun olin myynyt ne pois niin piti vielä sen jälkeen hakea kolmas kopio GameStopista kun jäi edellisellä yrityksellä kesken. Hyllyssä se on tosin pölyttynyt siitä asti, varmaan myyn kohta. :D Minä olisin säästänyt rahaa jos olisin ostanut digitaalisena. Meitä on moneksi.

Kaikella ystävällisyydellä ja kohteliaisuudella: Kun luin tekstisi, rahankäyttösi ei ole todellakaan ollut viisasta.:D

Minä olisin säästänyt rahaa jos olisin ostanut digitaalisena. Meitä on moneksi.

Itsellä samaa ongelmaa..ei tosin alkuunkaan noin pahana. :D mutta vuoden jälkeen saattaa tulla olo et vois pelata ja ostankin uusiksi, mutta en sitten pelaakaan.

Itse olen kyllä muutenkin sellainen, että pelaan vain ajopelejä ja urheilupelejä. Niiden ongelma on siinä, että niitä pelataan vuoden ja vuoden jälkeen kun uusi versio tulee, ei vanhoista saa enää "mitään". Olen tässä jo kolme vuotta tehnyt syksyllä inventaarion ja lahjoittanut pelit ilmaiseksi sukulaisten ja tuttujen lapsille.

Eli sikäli kyllä digitaalisia itse tuen ja käytettyjen myynti on sivuseikka, mutta sitä en sulata, että nettifirmat myy uusia pelejä levyillä parhaimmillaan reilusti alle 60euron, niin ei se digitaaliversio vaan saa maksaa 69,95e! Halvempaa sen pitäis olla.

Eli sikäli kyllä digitaalisia itse tuen ja käytettyjen myynti on sivuseikka, mutta sitä en sulata, että nettifirmat myy uusia pelejä levyillä parhaimmillaan reilusti alle 60euron, niin ei se digitaaliversio vaan saa maksaa 69,95e! Halvempaa sen pitäis olla.
Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä ja monesti olen ihmetellyt tuota pelien digitaalisten versioiden hinnoittelupolitiikkaa.
Yleensä digiversioiden käyttäjä joutuu suuremmalla varmuudella vaihtamaan kiintolevyn suurempaan. Ei saa mahdollisia pelin mukana toimitettavia fyysisiä karttoja tms. Ja ehkä kaukaisimpana skenaariona se, että onko pelit ladattavissa vielä vaikkapa yli 30 vuoden jälkeenkin kun nykykonsolit ovat retroilijoiden aarteita?

Ainoaksi positiiviseksi puoleksi jää pelin saaminen "heti" nostamatta persaustaan sohvalta ja tietysti levyttömän pelaamisen helppous (kiintolevytilan kustannuksella).
Noista hyödyistäkö maksaisin digiversiossa jopa 20e enemmän kuin BD-versiosta? Digiversion järkevä hinta olisi korkeintaan sama kuin pelin fyysinen versio halvimmassa kaupassa.

Ylös Bottom