Vastaus: Keskustelu PS3-ongelmista (Lue FAQ: PlayStation 3 -ongelmat ennen kuin kysyt mitään!)
Kantapää, tuo opettajista ehkä kuuluisin, näytti taas mahtinsa. Viime viikon perjantaiaamuna päätin kokeilla, kuinka uunituore weppi-Storen etälataustoiminto toimii. Ladoin sieltä yhden demon PS3:n latausjonoon, mutta konsolipa jumahti joka kerta melkein heti käynnistyksen jälkeen. XMB:n ikonit tulivat näkyviin, ja dynaaminen taustakuva rullasi muutaman sekunnin, ennen kuin koko konsoli jäätyi täysin. Tein nopean olettamuksen, että ehkäpä etälataukseen laitettu tiedosto oli jotenkin sekoittanut tiedostojärjestelmän, ja käynnistin konsolin Recovery Menuun.
Normaalisti olen ajanut pelkän tietokannan uudelleenrakentamisen (optio 4, Rebuild database), mutta nyt päätinkin ensin kokeilla kolmosvaihtoa (Restore File System). Tietokannan uudelleenrakennuksessa kun menettää esim. videoiden esikatseluikonit sun muuta pientä metadataa, joten ajattelin, että käytän poikkeuksellisesti pelkkää tiedostojärjestelmän ehjäystä. Vaan sepä oli virhe - ja selitän kohta miksi - koska parin minuutin jälkeen PS3 ilmoitti kiintolevyn olevan korruptoitunut, ja ainoa lääke on formatointi. Koska olin viime vuoden huhtikuussa
päätynyt samanlaiseen tilanteeseen (tosin silloin eri syistä), tiesin, ettei tutkainta vastaan voi potkia, vaan pakkoformatointiin oli nöyrryttävä. Varmistaakseni, ettei kiintolevyssä itsessään ole mitään vikaa, tein noin vuorokauden kestäneen täysformatoinnin. (Pika-alustus olisi kestänyt vain noin pari minuuttia, mutta se ei löydä mahdollisia bad sectoreita.)
Kuukausittaisesta varmuuskopiointirytmistäkin olin totta kai hieman lipsunut, joten tuoreimmankin backupin päiväys oli 22. helmikuuta. "No, onhan mulla sentään kaikki savet Online Storagessa", ajatteli Tontsa toiveikkaana. Niinpä tappioiksi muodostuisi muutamat uusimmat pelit/päivitykset, jotka voi kyllä ladata Storesta nopeasti uudestaan sekä kasa trailereita, joita en kuitenkaan koskaan ehdi katsomaan.
Silloin vuosi sitten backupin palautus kesti muutamaa tuntia vaille 4 vuorokautta, joten olin varautunut pitkään odotukseen tälläkin kertaa. Ja sitä on selvästikin luvassa, koska 2 vuorokauden jälkeen operaatio on vasta 84 prosentissa, ja tahti on koko ajan vain hidastunut. Väliaikatietoja vertailemalla palautus on edistynyt jopa hitaammin kuin edellisellä kerralla, joten nyt voi lähinnä jännätä, kuluuko tuohon viisi vai kuusi päivää.
Mitäpä tästä opimme? Ensinnäkin tietysti sen, että PS3:n oma varmuuskopiointijärjestelmä on ihan luokattoman hidas, jos palautettavaa dataa on runsaasti. Syytä tähän ei kukaan tunnu tietävän, mutta selvää on, että jossain reilun 100 gigan jälkeen alkaa massiivinen hidastuminen. Tämä toki oli tavallaan vanhaa tietoa, mutta se täysin uusi tiedonjyvä, jonka löysin, ja joka selitti sen tekemäni virheen, olikin sitten mielenkiintoisempi.
Tämä on toki täysin epävirallinen väite, mutta sopii hyvin yhteen oman kokemukseni kanssa.
Recovery Menusta löytyvä Restore File System -toiminto toimii vain, jos PS3:ssa on korkeintaan 320 gigan kiintolevy. Sitä suuremmilla kiintolevyillä käy juuri niin kuin meikullekin, eli koko tiedostojärjestelmä lahoaa formatointikuntoon.
So I did a Backup via the Backup Utility and then went into Safe mode and chose option 3, Restore File System. Unfortunately it seems that any drive past 320 Gb will receive an error saying that the Hard drive is corrupt and must be Formatted (I didn't find out about the 320 Gb max. until way after this happened).
Jos olisin tuon tiennyt, olisin suosiolla tyytynyt pelkkään tietokannan uudelleenrakennukseen, ja voisin olla vaikka nytkin Pleikkarillani pelaamassa. Tällä pilvellä on tietysti se kultareunus, että olen yhtä tiedonmurua viisaampi, ja voin koettaa varoittaa muita tekemästä samaa kohtalokasta erhettä.
Lähde:
PSX-Scene