Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua konsolien suoratoistopalveluista (Netflix, Viaplay, Amazon, HBO, Disney+) sisältö, ongelmat

Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Xboxin Netflixin käyttöliittymä on muuten surkea. Hidas ja aina ei tiedä reagoiko se mun komentoihin.

Nyt kannattaa vielä etsiä vikaa muualtakin, koska ainakaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia Xboxin käyttöliittymän kanssa. Sovelluksen käynnistyminen on hitaanpuoleista, mutta kun valikoihin lopulta on päästy sisään, niin selailu on erittäin sujuvaa ja nopeaa. Komentoihin reagoi ilman sen kummempia viiveitä.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Nyt kannattaa vielä etsiä vikaa muualtakin, koska ainakaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia Xboxin käyttöliittymän kanssa. Käynnistyminen on hitaanpuoleinen, mutta kun valikoihin lopulta on päästy sisään, niin selailu on erittäin sujuvaa ja nopeaa. Komentoihin reagoi ilman sen kummempia viiveitä.

Testattu omalla Slim-mallilla ja kaverin Elitellä. Kokemus sama, en sitten tiedä mistä vika voisi johtua.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Olisiko nettiyhteyden nopeudella tekemistä asian kanssa? Minulla on 10M Saunalahden (Elisan) kaapelin päässä, boksi kiinni netissä piuhalla. Dashboard on vielä entinen, päivitystä ei ole minulle tullut enkä kuulunut betatestiin.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Olisiko nettiyhteyden nopeudella tekemistä asian kanssa? Minulla on 10M Saunalahden (Elisan) kaapelin päässä, boksi kiinni netissä piuhalla. Dashboard on vielä entinen, päivitystä ei ole minulle tullut enkä kuulunut betatestiin.

Mulla on Soneran ADSL 24/1, joka on todellisuudessa 12/09. Kaverilla Soneran valokuitu, muistaakseni 10/10. Eikä tuon netin nopeuden pitäisi mielestäni vaikuttaa käyttiksen tahmaamiseen.

Niin ja ei ole mullakaan boxi päivittynyt vielä.
 
Vastaus: Re: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Toki näin, mutta musiikki puolella fyysinen levy on "kuollut" kuvainnollisesti kun digitalisointi on levinnyt näin paljon jo.

Ei CD-levykään ole "kuollut". Ostan edelleen kaiken CD:nä ja lähes kaikki löytyy edelleen CD:nä. Fyysisyys musapuolella ei siis voi olla "kuollut" jos lähes kaiken saa edelleen CD:nä. Kuvainnollista tai ei, niin termit oikein.

Sama tulee pikkuhiljaa tapahtumaan myös elokuva puolella, se on ihan sata varma. Toki se ei tapahdu nyt, vaan muutamien vuosien kuluessa. Ja sekään ei siltin tarkoita, etteikö niitä saisi siltinkin fyysisessä muodossa.

Noh nyt vähän paranee. Fyysiset levyt voivat pikku hiljaa vuosien saatossa "kuolla", mutta nyt niitä julkaistaan edelleen ja tullaan julkaisemaan monta vuotta. Sanotaan näin että mulle on sinänsä sama miten kukin viihdettä kuluttaa, kunhan MULLE ja samanhenkisille julkaistaan edelleen sitä samaa viihdettä fyysisessä muodossa. Simple as that.

JOS taas joku haluaa ja toivoo fyysisten levyjen kuolemaa, niin se on sitten taas vähän eri juttu. Mutta miksi joku sitä erityisesti toivoisi - eihän niitä ole kenenkään pakko ostaa? Parasta on että on valinnanvaraa. Yhteen muottiin pakottaminen on aina se pahin vaihtoehto. Hollywood tekee kuitenkin suurimman osan hillosta ihan leffateatterituloilla - ehkä joku toivoo niidenkin "kuolemaa".

Ehkä me liikaa väittelemme digitaalisuudesta ja fyysisyydestä, koska lopultahan (lähes) kaikki on nykyään perustaltaan digitaalisessa muodossa. Joku The Godfather on kuvattu alunperin filmille. Nyt nämä filminegatiivit skannataan digitaaliseen muotoon - nykyään esim. 4K resolla (tai jopa korkeammalla). Sen jälkeen leffa putsataan ja remasteroidaan. Ääni miksataan ehkä uudestaan ja siitä tehdään monikanavamiksaus. Jossain vaiheessa leffasta on täysin restauroitu digitaalinen master. Nyt tästä masterista tehdään DVD-levy, Blu-ray-levy ja ehkä se päätyy myös jollekin HD-kanavalle tai digitaaliseen vuokrauspalveluun. Kyse on lopulta vain siitä että missä muodossa sitten kuluttaja voi ja haluaa esim. The Godfather -leffan katsoa. Se että master on mahtava ei sitten kuitenkaan tarkoita että laatu on samaa tämän masterin erilaisilla jakelukanavilla.
 
Vastaus: Re: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Ei CD-levykään ole "kuollut". Ostan edelleen kaiken CD:nä ja lähes kaikki löytyy edelleen CD:nä. Fyysisyys musapuolella ei siis voi olla "kuollut" jos lähes kaiken saa edelleen CD:nä. Kuvainnollista tai ei, niin termit oikein.

Niin siis jos luit tuon mun viestin niin "kuollut" kuvainnollisesti. Digitaalinen kauppa on niin valtaisaa nykyisin, että itse levyjä fyysistesti myydään suhteessa niin vähän, että voidaan puhua kuvainnollisesti kuolemasta. Tilannehan on täysin päinvastainen tällähetkellä leffoissa ja se tulee kääntymään toisinpäin siinäkin.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Yleensä kun väitetään jotain, tehdään se lähdemateriaalin kanssa.
Eli faktaa kehiin.

Lähdelinkkinä toimivat omat silmät, mutta tässä iPhonen ruudulta otettu kuva kolmannen kauden Doctor Whoon jaksosta. Samaa "www.broadcasttext.com" esiintynyt 4 kaudella. Ja välillä muodossa "Broadcast Text International Oy" (Voin tästäkin ottaa tarvittaessa kuvan Edit: Kabanossi onkin jo kuvan otttanut ja lisännyt aikaisempaan viestiinsä). Taisi olla kaikki kauden 4 jaksot BTI:n tekstityksiä ja vielä henkilökin muuttui vähän väliä, joka sinällään huonompi homma.

Ja iPhonella en saanut jakso listauksesta alkamaan jo katsottuja uudelleen. iPadissä tuo näytti onnistuvan.

Ja mitä Doctor Whon tulee, niin palvelussa oli 4 kauden jaksot + yksi välikauden jakso. Sitten 1+2 välikauden jaksoa puuttu ja jatkoi 5 kauden jaksoilla. Kiva kun oleellista puuttu palvelusta, mutta youtubesta noita löyty pätkittynä.
 
Vastaus: Re: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Digitaalinen kauppa on niin valtaisaa nykyisin, että itse levyjä fyysistesti myydään suhteessa niin vähän, että voidaan puhua kuvainnollisesti kuolemasta.

Oikeastaan musapuolella puhutaan enemmän siitä, että koko se perinteinen bisnesmalli (levytulot siinä etunenässä) on muuttunut radikaalisti. Ylipäänsä musaa ostetaan paljon vähemmän, eikä digitaalisuus ole tehnyt alalle todellakaan pelkästään hyvää. Tuotot tehdään kiertueilla, oheistuotteilla yms. Ja vähän musallakin tietysti. Mutta moni miettii aidosti onko uuden musan väsääminen oikeastaan enää kannattavaa, koska porukka haluaa kuulla Wanhaa Matskua kiertueilla yms.

Fyysisten levyjen myynti on romahtanut, mutta niin se romahtunut kautta linjan. Kaikki alkoi varmaan sellaisesta kuin Napster ja alamäkeä ei olla saatu pysäytettyä (hidastettua onneksi, koska "laillinen" digitaalinen lataaminen on onneksi saanut tuulta purjeisiin). Mutta musadiggareiden ei kannata todellakaan juhlia sillä, että "vihdoin CD-levyt kuolevat". Se on aina vain merkki siitä että koko ala muuttuu, eikä välttämättä parempaan suuntaan.

Leffapuolella asiat tulevat kehittymään ja muuttumaan, mutta siellä on vähän erilainen bisnesmalli. Mutta jatkossa ehkä leffat katsotaan tiukasti joko leffateatterista tai sitten internetin palveluista (ja sääli kyllä - laittomasti). Leffafanien kannattaa toivoa että porukka silti edelleen löytää tiensä leffateattereihin. Se on elokuvan elämänlanka.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

mutta tämmöinen artikkeli osui silmään: Täällä on ihminen välissä!: Netflixin käännösstrategiassa on toivomisen varaa. Ei tuokaan anna kovin hyvää kuvaa kääntäjiin asennoitumisesta.

Kyllähän tuollaista on palvelusta aistittavissa. Kokeilkaan ihan katsoa Planeetta 51, laittakaa suomi ääni + suomi teksti päälle. Yleensähän nuo menee suhteellisen hyvin yksiin esim Disneyn filmeissä. Mutta nyt huomaa miten huonolaatuista tuo tekstitys on. Tosin en sitä ole katsonut, onko lopussa tekstityksen tehneen tahon maininta.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Eikä tuon netin nopeuden pitäisi mielestäni vaikuttaa käyttiksen tahmaamiseen.

Voi se silloin vaikuttaa, jos käyttöliittymä esim. lataisi kuvakkeita (tai jotain muuta dataa) koko ajan netistä.

Mutta vaikea sanoa mikä ero tuossa sitten on. Välimuistin tyhjennystä voi toki aina kokeilla jos ei muuta keksi...
 
Vastaus: Re: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Niin siis jos luit tuon mun viestin niin "kuollut" kuvainnollisesti. Digitaalinen kauppa on niin valtaisaa nykyisin, että itse levyjä fyysistesti myydään suhteessa niin vähän, että voidaan puhua kuvainnollisesti kuolemasta. Tilannehan on täysin päinvastainen tällähetkellä leffoissa ja se tulee kääntymään toisinpäin siinäkin.

Joo Cobretti on tässä hieman turhaan tarttunut kiinni yhteen sanamuotoon, kun viisaana kaverina hänkin varmasti ymmärtää kirjoittajien pointin. Ei fyysinen jakelu kuollut ole ei edes vielä ”viittä vaille vainaa”, mutta kyllähän siihen suuntaan ollaan menossa. Musiikin suhteen ollaan jo ohitettu se piste missä fyysinen media olisi jollain järkevällä perusteella se paras vaihtoehto ja elokuvienkin kanssa ollaan aivan hilkulla. Nykyään aletaan olemaan siinä tilanteessa että fyysiselle medialle pitää hakea arvoa varsinaisen ydintuotteen ulkopuolelta.

Itse asiaan; Netflix tilin tein juuri äsken ja jollei ihmeitä käy tilaus jatkuu myös kokeilu kuukauden jälkeen. Toivottavasti valikoima kasvaa lupausten mukaisesti nopeaa tahtia, vaikka kyllä tuolta nyt jo näyttäisi löytyvän kiinnostavaa katsottavaa ihan mukavasti.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Edelleenkään, helppous ei saa olla riittävä peruste laittomuuksien harrastamiseen. Vaikka se selkeästi näin helposti itselle selitetäänkin.

Huom. Edelleenkään ei ole kyse yksittäisen ihmisen moraalista vaan siitä mitenkä ihmiset/markkinat käyttäytyy. Markkinoilla (ja rahalla) kun ei ole moraalia, yksittäisellä ihmisellä voi olla tai olla olematta.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Xboxin Netflixin käyttöliittymä on muuten surkea. Hidas ja aina ei tiedä reagoiko se mun komentoihin. PS3:n Netflix vie tässä taistossa Xboxia 100-0.

No jopas.
Taitaa olla laitteissa eroja, sillä meinasin juuri tulla tänne kiroilemaan koska PS3 käyttöliittymä mulla lagaa pirusti välillä ja käynnistys kestää ikuisuuden.
Xboxilla taas aivan päinvastaista. Kaikki toimii todella rivakasti.
 
Vastaus: Re: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Nykyään aletaan olemaan siinä tilanteessa että fyysiselle medialle pitää hakea arvoa varsinaisen ydintuotteen ulkopuolelta.

Aika monelle leffafanille näin on jo aika pitkään ollut DVD-leffojen suhteen. Kaikenlaiset extrat ovat aina kiehtoneet ja joskus lähes yhtä paljon kuin itse leffa. Ja jos joku isohko leffa julkaistaan levyllä ilman extran extraa, niin sehän on lähes pettymys. Joten siinä mielessä levyformaatin edut ovat juuri siinä että itse "perustuotteen" ympärille saa ympättyä kaikenlaista.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Minä teen asiat niin kuin näen ne parhaaksi hoidettavan, aivan kuten sinäkin.

On aina upeaa nähdä ettei idealismi ole tästä maailmasta vielä kuollut. Ihanteita pitää olla ja tavoitteita johon kurottautua. Kuitenkaan ihan kaikkea painolastia ei tarvitse ottaa kontolleen, vaikka maailmanparannus lähteekin jokaisesta meistä. Maailma nyt kuitenkin on tälläinen, jossa meille halvat hinnat revitään aina jonkun toisen selkänahasta. Kiinalainen duunari voi joskus tulla vielä vaatimaan korvauksia riistosta ja ihan oikeutetusti. Samaan tapaan kuin orjille haetaan korvauksia vielä 150 vuotta sen loppumisen jälkeenkin. Foxcomilla tehdään tänäänkin pitkää päivää.

Parannetaan maailma askel kerrallaan. Ehkä se tekstitys siirtyy vielä jossain vaiheessa Google Translationille ja voidaan olla kaikki tyytyväisiä :p
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

Tein tuossa huvikseni pienen testin. Kamppailussa mittelivät PS3 ja Xbox 360. Otin sekuntikellolla aikaa kuinka kauan kestää konsolin käynnistyksestä avata Netflix, kirjoittaa hakuun Batman ja aloittaa Batman Beginsin toisto. Pleikkarilla kesti about minuutin ja 15 sekuntia. Xboxilla minuutin ja 50 sekuntia. Ei tällä testillä ollut sen kummempaa pointtia, kunhan omaksi ilokseni testailin. Valintani olisi joka tapauksessa PS3 1080p-kuvan ja omasta mielestäni paremman Netflix-käyttiksen takia.
 
Vastaus: Konsolien videopalvelut (Netflix, Headweb, Viaplay) - Keskustelu, sisältö ja ongelmat

No ei ollut. Eilen jossain leffan lopputeksteissä tuli, että "käännös henkilön X toimesta, Broadcast Text International Oy". Ei ne kaikkia leffoja ja sarjoja varmaan käännä mutta kuitenkin.

On kyllä ihme periaatteet sulla. Eihän tolla periaatteella voisi ostaa mitään. Kuinka paljon kiinalaisia tehdastyöläisiäkin sorretaan...


Edit: Siinä screenshotti leffasta Pi.

Näytä liitetiedosto 10230

Netflixiä kääntää kovin moni muukin firma, BTI:n lisäksi. Jos joku silti haluaa HBO Nordic-kanavaa boikotoida BTI:n toiminnan takia, niin todella iso peukku täältä siihen suuntaan. Kyseisellä alalla itsekin toimivana, niin on se aika koomista jos kymmenen tunnin työpäivillä ja akateemisella koulutuksella ei meinaa saada edes vuokraa kasaan. Kaikki mikä on BTI:ltä pois on plussaa, IMO.
 
Ylös Bottom