Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanin viime viikon myynnit. Switch täysin omassa sarjassaan.

  1. Switch – 78,056
  2. PS4 – 12,012
  3. PS4 Pro – 6,289
  4. New 2DS LL – 3,954
  5. Vita – 1,711
  6. New 3DS LL – 1,483
  7. 2DS – 268
  8. Xbox One X – 38
  9. Xbox One – 12

Pelit:

1. [NSW] New Super Mario Bros. U Deluxe – 166,303 / NEW
2. [NSW] Super Smash Bros. Ultimate – 62,580 / 2,676,740
3. [PS4] Tales of Vesperia: Definitive Edition – 41,510 / NEW
4. [NSW] Tales of Vesperia: Definitive Edition – 26,588 / NEW
5. [NSW] Dragon Quest Builders 2 – 19,565 / 199,003
6. [NSW] Super Mario Party – 19,054 / 955,194
7. [PS4] Dragon Quest Builders 2 – 17,931 / 197,062
8. [NSW] Pokemon: Let’s Go, Pikachu / Eevee – 15,353 / 1,414,948
9. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 14,991 / 2,070,890
10. [NSW] Minecraft – 12,590 / 562,344

Lähde: https://nintendoeverything.com/media-create-sales-1-7-19-1-13-19/
 
Japanin viime viikon myynnit. Switch täysin omassa sarjassaan.

  1. Switch – 78,056
  2. PS4 – 12,012
  3. PS4 Pro – 6,289
  4. New 2DS LL – 3,954
  5. Vita – 1,711
  6. New 3DS LL – 1,483
  7. 2DS – 268
  8. Xbox One X – 38
  9. Xbox One – 12

Pelit:

1. [NSW] New Super Mario Bros. U Deluxe – 166,303 / NEW
2. [NSW] Super Smash Bros. Ultimate – 62,580 / 2,676,740
3. [PS4] Tales of Vesperia: Definitive Edition – 41,510 / NEW
4. [NSW] Tales of Vesperia: Definitive Edition – 26,588 / NEW
5. [NSW] Dragon Quest Builders 2 – 19,565 / 199,003
6. [NSW] Super Mario Party – 19,054 / 955,194
7. [PS4] Dragon Quest Builders 2 – 17,931 / 197,062
8. [NSW] Pokemon: Let’s Go, Pikachu / Eevee – 15,353 / 1,414,948
9. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 14,991 / 2,070,890
10. [NSW] Minecraft – 12,590 / 562,344

Lähde: https://nintendoeverything.com/media-create-sales-1-7-19-1-13-19/
Onko niin ettei Zelda -pelisarjalla ole yhtä suurta vetovoimaa Japanissa vrt. muihin markkinoihin (mm. Eurooppa & P-Amerikka)? Vai onko Breath of the Wild poikkeus?

Meinaan BotW taitaa edelleen olla Nintendon myydyin Switch julkaisu ja jossain oli muistaakseni puhetta, että tämä oli viime vuoden osalta toiseksi eniten pelattu Switch peli. Kuitenkin Media Create lukujen valossa moni muu Nintendon 1st party peli on myynyt enemmän lyhyemmässä ajassa:

Splatoon 2 – 2,893,881
Super Smash Bros. Ultimate – 2,676,740
Mario Kart 8 Deluxe – 2,070,890
Super Mario Odyssey – 1,935,809
Pokemon: Let’s Go, Pikachu / Eevee – 1,414,948
Zelda: Breath of the Wild – 1,255,292
 
Onko niin ettei Zelda -pelisarjalla ole yhtä suurta vetovoimaa Japanissa vrt. muihin markkinoihin (mm. Eurooppa & P-Amerikka)? Vai onko Breath of the Wild poikkeus?

Meinaan BotW taitaa edelleen olla Nintendon myydyin Switch julkaisu ja jossain oli muistaakseni puhetta, että tämä oli viime vuoden osalta toiseksi eniten pelattu Switch peli. Kuitenkin Media Create lukujen valossa moni muu Nintendon 1st party peli on myynyt enemmän lyhyemmässä ajassa:

Splatoon 2 – 2,893,881
Super Smash Bros. Ultimate – 2,676,740
Mario Kart 8 Deluxe – 2,070,890
Super Mario Odyssey – 1,935,809
Pokemon: Let’s Go, Pikachu / Eevee – 1,414,948
Zelda: Breath of the Wild – 1,255,292

Zelda ei ole ollut koskaan yhtä supersuosittu Japaniassa kuin muualla maailmassa. Botw taisi olla menestynein 3-D Zelda Japaniassa.
 
https://www.resetera.com/threads/np...-3m-for-the-month.87953/page-25#post-16422262

Ennen suurempaa analyysiä täytyy kyllä odotella virallista dataa. Tosin Benji ei yleensä turhia huutele.
Alkaa tarkentumaan, ilmeisesti 1.77M Switchin lopullinen tulos, ei päässyt maagisen 2M yli. Ilmeisesti tämän sukupolven myyntiennätys kuitenkin lomasesongille(marras-joulu), todella pienellä marginaalilla PS4:n parin vuoden takaiseen entiseen ennätykseen.

PS4 2015 November + December (Peak holiday this gen): 3.12M

Switch 2018 November + December: 3.13M

Edit, laitetaan vielä kaikkien vuodetut myyntiluvut Joulukuulta ja koko vuodelta jenkeissä:

Switch: 1.77M
XB1: 920K
PS4: 797K

NSW: 5640K
PS4: 5330K
XB1: 4340K

https://www.resetera.com/threads/de...ons-closes-tuesday-january-15th.91880/page-33
 
Viimeksi muokattu:
Joulukuun tilastoja Yhdysvalloista.

Myydyin konsoli oli Nintendo Switch, joka oli sitä samaa myös vuositasolla.

“Nintendo Switch ends 2018 as the year’s best-selling hardware platform in both units and dollars,” said Piscatella. “Annual unit and dollar sales of Nintendo Switch are the highest annual total for any hardware platform since the PlayStation 4 in 2015.”

Myydyimmät pelit joulukuussa:
  1. Super Smash Bros. Ultimate*
  2. Call of Duty: Black Ops 4**
  3. Red Dead Redemption II
  4. Battlefield V**
  5. NBA 2K19
  6. Mario Kart 8*
  7. Madden NFL 19**
  8. Super Mario Party*
  9. Pokemon: Lets Go Pikachu*
  10. Marvel’s Spider-Man
*Does not include digital sales
**Does not include PC digital sales


Lähde: https://venturebeat.com/2019/01/22/...h-bros-beats-spider-man-in-exclusives-battle/
 
Tässä VgChartzin arvio tämän hetkisestä tilanteesta.

Vielä on matkaa sinne Nintendon arvioon myydä 37 miljoonaa Switchiä huhtikuuhun mennessä.

worldwide_totals.png


Lähde: https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-01-02-nintendo-forecasts-34m-switch-sales-by-april-2019
 
Viime viikon myynnit Japanissa. Lentelypeli Ace Combat 7 vahva avaus.

  1. Switch – 71,139
  2. PS4 – 9,505
  3. PS4 Pro – 6,958
  4. New 2DS LL – 3,767
  5. Vita – 1,755
  6. New 3DS LL – 1,514
  7. 2DS – 158
  8. Xbox One X – 94
  9. Xbox One – 24

Pelit:

1. [PS4] Ace Combat 7 – 202,379 / NEW
2. [NSW] New Super Mario Bros. U Deluxe – 88,840 / 255,143
3. [NSW] Super Smash Bros. Ultimate – 49,533 / 2,726,273
4. [PS4] Yakuza 4 – 18,440 / NEW
5. [NSW] Super Mario Party – 16,752 / 971,945
6. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 15,062 / 2,085,952
7. [NSW] Pokemon: Let’s Go, Pikachu / Eevee – 12,351 / 1,427,298
8. [NSW] Dragon Quest Builders 2 – 11,490 / 210,493
9. [NSW] Minecraft – 11,107 / 573,451
10. [NSW] Splatoon 2 – 9,469 / 2,903,350

Lähde: https://nintendoeverything.com/media-create-sales-1-14-19-1-20-19/
 
Pohjois-Amerikassa Switchillä pyyhkii erittäin hyvin:



Jos tälle vuodelle ilmoitetut pelit pysyvät vaan aikataulussa(eli ilmestyvät vuonna 2019) niin veikkaan tahdin vain kiihtyvän. En olisi kyllä uskonut että Nintendo pitää toisen hiljaisen kevään putkeen omien Switch julkaisujen suhteen. Ensi viikolla taitaa olla joku sijoittaja tilaisuus ja lieneekö tuolla kerrontaa siittä koska tämän vuoden pelit ilmestyvät?! Outoa on myöskin tämä tammikuun Directin puuttuminen, jossa olisi annettu infoa pelaajille tulevien pelien aikatauluista.
 
Olihan tammikuussa jonkin sortin direct eli indie direct. Nintendo voi joskus laittaa nopeastikin uuden directin perään.

Nii, uusin huhu väittäisi Super Smash Bros. Ultimaten päivittyvän isosti versioon 2.0 ensi viikolla. Se olisi ihan nokkela ajankohta pitää Directi ja kertoa mitä uutta ja hienoa sen mukana tulee. Mikäli tuo pitää paikkansa ylipäätään ja mikäli 2.0 edes tuo mukanaan jotain olennaista.
 
Jos tälle vuodelle ilmoitetut pelit pysyvät vaan aikataulussa(eli ilmestyvät vuonna 2019) niin veikkaan tahdin vain kiihtyvän.
Lisäksi luotettavan huhun mukaan Nintendo julkaisee uuden mallin Switchistä seuraavan 11kk aikana. 2019 tulee olemaan erinomainen vuosi Switchille. Toivottavasti tämä nyt antaa hieman perspektiiviä Sonylle ja Microsoftille ettei ne tehot ole kaikki kaikessa, jos halutaan myydä konsoleita kuluttajille, vaikka next-gen laitteiden sisuskalut on varmaan monelta osin jo kiveen hakattu.
 
Lisäksi luotettavan huhun mukaan Nintendo julkaisee uuden mallin Switchistä seuraavan 11kk aikana. 2019 tulee olemaan erinomainen vuosi Switchille. Toivottavasti tämä nyt antaa hieman perspektiiviä Sonylle ja Microsoftille ettei ne tehot ole kaikki kaikessa, jos halutaan myydä konsoleita kuluttajille, vaikka next-gen laitteiden sisuskalut on varmaan monelta osin jo kiveen hakattu.
Teho ei ole kaikki kaikessa, mutta se mahdollistaa paljon erilaisia asioita. Oli se sitten nätimpää grafiikkaa, enemmän asioita ruudulla, pidempää piirtoetäisyyttä tai vaikka perusteellisempaa fysiikkamallinnusta. Mikään näistä ei tee yksittäin hyvää peliä, mutta hyvästä ideasta saadaan enemmän ja monipuolisemmin irti, kun on tehoja, joita valmistaa käyttöön.

Toisaalta jos palataan siihen rummutetuimpaan tehojen käyttökohteeseen, eli grafiikkaan, niin sekin on tärkeää ruutukokojen kasvaessa jatkuvasti. Veikkaisin että keskimääräinen ruutukoko on kasvanut viimeisessä 10 vuodessa ainakin 10 tuumalla, ellei jopa 15. Olohuoneen neliöt ovat kuitenkin tätä useammin pysyneet samoina, joka tarkoittaa että aina vain isompaa kuvaa katsotaan ihan samalta etäisyydeltä kuin sitä aikaisempaa pienempääkin ruutua. Tässä on pakko nostaa resoluutiota, että kuva pysyy terävän näköisenä.
 
Toisaalta jos palataan siihen rummutetuimpaan tehojen käyttökohteeseen, eli grafiikkaan, niin sekin on tärkeää ruutukokojen kasvaessa jatkuvasti.
Offtopic: Makuja on monia. Minulle pelikokemus ei parane, vaikka esim. RDR2:ssa pystyin tiirustella hevosten hikisiä palleja tai Arthurin käsikarvoja. Vielä edellisen sukupolven aikana jaksoin hämmästellä visuaalisesti upeita pelejä. Nykypäivänä tilanne on toinen, sillä tämän sukupolven aikana olen kokenut, että se tietty maaginen raja on saavutettu graafisen loiston suhteen. Switchin myyntilukujen valossa onkin mukava huomata, että myös muita sieluntovereita löytyy, joille maistuu 720p/1080p pelit vallan mainiosti, kunhan sisältö on kohdallaan :)
 
Lisäksi luotettavan huhun mukaan Nintendo julkaisee uuden mallin Switchistä seuraavan 11kk aikana. 2019 tulee olemaan erinomainen vuosi Switchille.

Jos huhu pitää paikkaansa uuden Switchin suhteen ja se sisältää Tegrax2:sen niin luultavasti itselle tulee päivitys uudempaan ja vanha Switch menee siskon lapselle. Jos jota kuta kiinnostaa niin maaliskuussa taitaa olla uuden Tegra Orin piirin esittely. Luulen että joskus tulevaisuudessa Switch 2:nen pohjautuu tuohon piiriin.
 
Offtopic: Makuja on monia. Minulle pelikokemus ei parane, vaikka esim. RDR2:ssa pystyin tiirustella hevosten hikisiä palleja tai Arthurin käsikarvoja. Vielä edellisen sukupolven aikana jaksoin hämmästellä visuaalisesti upeita pelejä. Nykypäivänä tilanne on toinen, sillä tämän sukupolven aikana olen kokenut, että se tietty maaginen raja on saavutettu graafisen loiston suhteen. Switchin myyntilukujen valossa onkin mukava huomata, että myös muita sieluntovereita löytyy, joille maistuu 720p/1080p pelit vallan mainiosti, kunhan sisältö on kohdallaan :)
Joo, en minä sitä sanokaan, etteivät 720p/1080p pelit maistuisi nyt ja jatkossa, mutta peilasinkin tätä tulevaisuuteen. Ruutukoot ovat nyt kasvaneet kovaa vauhtia, ehkä ne tekevät sitä jatkossakin? Lisäksi ne tehot tosiaan tuovat muutakin hyvää, kuten edellisessä viestissä mainitsin.

Graafinen loistokin voi tarkoittaa montaa asiaa. Toinen ihailee RDR2:ssa hevosten hikisiä palleja, kun toinen nauttii siitä että kuva piirtyy veitsenterävänä ruudulle - oli kuvassa sitten hikiset hevosen pallit tai henkeäsalpaava auringonlasku. Kovin usein resoluution yhteydessä puhutaan myös ruudunpäivityksestä. Tämä on niin ikään asia, jonka tehot mahdollistavat aina vain paremmin ja paremmin.

En siis missään nimessä haluaisi että tehojen kanssa aletaan kitkastelemaan jatkossa siksi, että ihmisille maistuu Nintendo Switch isoveljiään tehottomampana konsolina. Jos meidät pelaajat halutaan jatkossakin yllättää pelien ihmeellisyydellä, siihen tarvitaan lisää tehoja. Tarvitaan uusia ihmeellisä juttuja, joita muun muassa tehot mahdollistavat. Sehän voi olla tehokkaampaa konsolia kannettavassa muodossa, se voi olla virtuaalitodellisuuteen liittyvää tai se voi olla vaan raakaa tehoa, jolla peleistä saadaan luotua vieläkin hienompia (ei pelkästään graafisesti).
 
Ylös Bottom