Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime viikon Japanin myynnit. Upeasti The Last of Us Part 2 avasi ykkösenä!

  1. Switch – 54,823
  2. Switch Lite – 23,605
  3. PS4 Pro – 8,558
  4. PS4 – 4,286
  5. New 2DS LL – 1,031
  6. New 3DS LL – 121
  7. Xbox One X – 19
  8. Xbox One S – 13


Pelit

1. [PS4] The Last of Us Part II – 178,696 / NEW
2. [NSW] Animal Crossing: New Horizons – 73,680 / 4,934,168
3. [NSW] Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics – 32,673 / 144,297
4. [NSW] Ring Fit Adventure – 32,663 / 1,038,732
5. [NSW] Harukanaru Toki no Naka de 7 – 14,062 / NEW
6. [NSW] Namcot Collection – 9,532 / NEW
7. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 9,251 / 2,995,705
8. [NSW] Pokemon Sword/Shield – 9,195 / 3,630,263
9. [NSW] Splatoon 2 – 7,886 / 3,463,228
10. [NSW] Super Smash Bros. Ultimate – 6,137 / 3,731,453

 
Tämä tuskin tuli kenellekään yllätyksenä.

Ne peliin pettyneet ensimmäisen osan fanit toki myös ostivat tämän ja antoivat kritiikkinsä vasta sitten.

Voi kun olisin noin. Eiköhän monet ole valittaneet pelkän spoilauksien tai youtube videoiden perusteella.

Tää on niitä harvoja pelejä mitä oikein odottaa että pääsee pelaa eikä malttaisi lopettaa.

Yleensä jokainen aloittamani peli jää kesken kun into lopahtaa.

Ite nyt veivannu n.20h ja ihan älyttömän hyvähän tää on. Jos vertaan ykköseen mitä se silloin oli niin ei juoni pääse ehkä ihan yhtä korkealle mutta todella hyvä silti. Ja jos nyt pitäisi jostain valittamalla valittaa niin zombeja vois olla vähän enemmän sekä jotai vahvempia bosseja tms.
 
Tämä tuskin tuli kenellekään yllätyksenä.

Ne peliin pettyneet ensimmäisen osan fanit toki myös ostivat tämän ja antoivat kritiikkinsä vasta sitten.
Sitten oli myös tuo leak-jupakka jossa pelin koko juoni käytännössä vuoti nettiin vajaa 2kk ennen julkaisua. Monen muistan puhuneen kuinka tuonkin on pakko vaikuttaa myynteihin. No ehkä vaikuttaakin, mutta vielä siitä ei hirveän konkreettista näyttöä ole.
 
Sitten oli myös tuo leak-jupakka jossa pelin koko juoni käytännössä vuoti nettiin vajaa 2kk ennen julkaisua. Monen muistan puhuneen kuinka tuonkin on pakko vaikuttaa myynteihin. No ehkä vaikuttaakin, mutta vielä siitä ei hirveän konkreettista näyttöä ole.
Varmaan vähän vaikutti, mutta silti uskon että kaikki joilla oli vähänkin himoja pelata tätä niin ostivat pelin heti. Jopa silloinkin vaikka olisivat spoilaantuneet. Jo ihan tälläkin foorumilla on esimerkkejä tästä. Pettyivät tai tykkäsivät sitten pelattuaan, mutta peli oli kuitenkin heille myyty.
 
The Last of Us Part II on nopeimmin myynyt PlayStationin oma peli koskaan.




Saksassa vuoden suurin julkaisumyynti fyysisten pelilevyjen puolella.
Venäjällä suurimmat julkaisumyynnit pleikkarilla koskaan. Ohitti mm. GTA V:n.

The title’s also broken records in Russia, where it’s become the biggest launch in PS3 and PS4 history, outpacing even Grand Theft Auto V over a three-day period. It’s achieved similar success in the Czech Republic and Slovakia, where it’s become the fastest-selling PS4 exclusive to date. Expect mind-boggling statistics to be released by Sony in the coming days, as it’s going to want to beat its chest about this one.

 
Viimeksi muokattu:
Pakkohan tuon on myydä enemmän kuin minkään PS-nimikkeen aiemmin kun konekanta on suurempi kuin koskaan ja pelaaminen ei ole enää viikkoraha-rahoitettujen pikkupoikien puuhastelua vaan tasa-arvoinen viihdemuoto elokuvien ja musiikin rinnalla. Peli toimii myös molemmilla sukupuolillla, joten on hyvin tuotettu kokonaisuus laajemmalle kohderyhmälle.

Pitkälle on tultu 20 vuodessa.
 
Nyt menee Switchillä lujaa. Neljännen vuoden loppuvuoden pelit ja Pro versio vielä julkaisematta sekä hinnanalennus kortti käyttämättä. Saa nähdä mihin myyntilukuihin Switch elinkaarensa aikana yltää. Veikkaan, että lähelle Wiiu:ta tai jopa sen yli. Pieni aavistus siittä, että tulevaisuudessa Nintendo jatkaa samalla konseptilla ja toivottavasti 2,5 vuoden päästä saahaan siittä ehostetumpi versio. Switch 2, jossa tehoja 10x enemmän ja 3060 nVidia grafiikka korttiin perustuva tehodockin osto mahdollisuus. Siinä olisi itselle täydellinen paketti tulevaisuudessa, joka erinäisten vuotojen ja palkkausten perusteella hyvinkin mahollista jos nVidia ja Nintendo käyttää tulevaisuudessa 2021 ilmestynyttä tekniikka Switchin jatkajassa.
 

Hyvä että Phil Spencer on toitottanut tätä suurin piirtein siitä asti, kun Game Pass julkaistiin ja jengi on ollut aina vähän skeptinen. Mutta juuri näinhän se ihan maalaisjärjelläkin menee.

Kalle 10v pelaa Minecraft Dungeonsia ja hehkuttaa sitä koulussa kavereilleen. Kalle pelasi peliä Game Passin kautta mutta ehkä jokaisella kaverilla ei ole Game Passia, joten he ostavat pelin. Sitten taas kaikilla aikuisilla ei ole oikeasti aikaa pelata niin paljon että Game Passin tilaaminen kannattaisi, joten ostavat pelejä, joita pelikaverit pelaavat jo Game Passin kautta tai yksinkertaisesti kuulevat pelistä paljon enemmän kun se on Game Passissa.

Summa summarum, Game Pass is good.
 
Selvähän se on, että Game Pass on erinomainen ratkaisu näille hieman tuntemattomimmille peleille jotka eivät välttämättä sillä perus 20 euron hintalapulla menisi normaalisti kaupaksi. Käsittääkseni tuo ylläoleva peli on juuri sellainen.

Itseäni kiinnostaisi enemmän saada jotain dataa näistä isomman luokan AAA-peleistä jotka tuonne ilmestyy ja kuinka tuottoisa GP on heille verrattuna siihen jos ihmiset maksaisivat kokonaisen pelin hinnan.
 
Selvähän se on, että Game Pass on erinomainen ratkaisu näille hieman tuntemattomimmille peleille jotka eivät välttämättä sillä perus 20 euron hintalapulla menisi normaalisti kaupaksi. Käsittääkseni tuo ylläoleva peli on juuri sellainen.

Itseäni kiinnostaisi enemmän saada jotain dataa näistä isomman luokan AAA-peleistä jotka tuonne ilmestyy ja kuinka tuottoisa GP on heille verrattuna siihen jos ihmiset maksaisivat kokonaisen pelin hinnan.
Muut kuin Microsoftin omat isommat AAA pelit harvoin tulevat julkaisupäivänä Game Passiin. Joten myyntipiikki otetaan julkaisuissa ensin perinteisin keinoin ja sitten noin 4-12 kuukauden sisään peli pamahtaa Game Passiin. Uskon vahvasti että silloin tulee niin ikään myyntipiikki AAA pelillekin.

Siitä on ollut useampi artikkeli kuinka tuottoisa Game Pass on kehittäjille. Tuskin esim. Rockstar olisi tuonut GTA V:n jälkeen RDR 2:sta Game Passiin jos tämä ei olisi kannattavaa.
 
Siitä on ollut useampi artikkeli kuinka tuottoisa Game Pass on kehittäjille. Tuskin esim. Rockstar olisi tuonut GTA V:n jälkeen RDR 2:sta Game Passiin jos tämä ei olisi kannattavaa.
Eikö MS kumminkin näistä ilmestyvistä peleistä jotain maksa ennakkoon? Mietin nyt etenkin näiden Rockstarin pelien kanssa, että houkutteleeko heitä se ennakkoon saatava raha vai lisääkö GP tosiaan niin paljon menekkiä heille pitkällä tähtäimellä, että heidän pelinsä on kannattavaa olla tuolla ilmankin sitä ennakkoon maksettavaa rahasummaa.

Aika nopeaa nuo Rockstarin pelit tuolta kumminkin poistuva verrattuna muihin peleihin, että voisi kuvitella jos tilanne olisi heille vähääkään samanlainen kuin Descender-pelin parissa jossa myynneissä oli selvä piikki heti GP:hen ilmestymisen jälkeen, he myös pitäisivät pelinsä tuolla pitempään.

Toistan nyt, että GP on erinomainen kuluttajalle ja erityisesti pienemmille deveille, mutta epäilykseni minulla edelleen on sen suhteen onko tuo paras tapa tehdä rahaa AAA-peleillä ja kuinka paljon sen lopulta tuottaa Microsoftille verrattuna lisensseihin meneviin kuluihin.

No onneksi Microsoftin kokoisella yhtiöllä ei pieni hävikki tässä asiassa varmastikaan puljua kaada, sen verran hyvää mainosta Game Pass on kumminkin yhtiölle, että tuolla voidaan mahdollisesti sitten muulla tapaa saada ne lisenssikuluihin menevät rahat takaisin. MS:hän on jo pitemmän aikaa ollut siinä tilanteessa jossa se yrittää palveluillaan ja puheillaan saada tässä genissä menetettyä kuluttajakuntaa takaisin, joten en pidä yhtään mahdottomuutena jos Game Pass olisi näin karkeasti sanottuna vain hieman kalliimpaa mainosta heidän brändilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö MS kumminkin näistä ilmestyvistä peleistä jotain maksa ennakkoon? Mietin nyt etenkin näiden Rockstarin pelien kanssa, että houkutteleeko heitä se ennakkoon saatava raha vai lisääkö GP tosiaan niin paljon menekkiä heille pitkällä tähtäimellä.

Aika nopeaa nuo Rockstarin pelit tuolta kumminkin poistuvat, että voisi kuvitella jos tilanne olisi heille vähääkään samanlainen kuin Descender-pelin parissa jossa myynneissä oli selvä piikki, he myös pitäisivät pelinsä tuolla pitempään.
Eiköhän Rockstarin kanssa ole ennakkoon sovittu kauanko peli on palvelussa. Luulen jopa että se on näin jokaisen palvelussa olevan pelin kanssa. Ja siis tottakai MS maksaa jotain saadakseen pelin palveluun. Sehän se koko bisnesmalli on. Ja MS ilmeisesti maksaa sen verran avokätisesti, että se on jopa Rockstarin kaltaiselle jättiläiselle kannattavaa. Siihen päälle sitten mahdolliset positiivisen näkyvyyden kautta tulleet myyntipiikit kirsikkana kakun päällä.
 
Mietin nyt etenkin näiden Rockstarin pelien kanssa, että houkutteleeko heitä se ennakkoon saatava raha vai lisääkö GP tosiaan niin paljon menekkiä heille pitkällä tähtäimellä, että heidän pelinsä on kannattavaa olla tuolla ilmankin sitä ennakkoon maksettavaa rahasummaa.

Onko tällä mitään väliä? Varmaan raha kelpaa kummastakin suunnasta? Mikä oikeastaan on pointtisi?
 
Minun kokemukset Game Passista on se, että sieltä löytää pelejä, joita ei muuten tulisi ehkä edes ikinä kokeiltua.

Mikäli löydän jonkin mieluisan, hyvä pelin, niin tulee mahdollisuus että sen ollessa tarpeeksi hyvä, saatan ostaa sen omaksi. Mikäli taas en käyttäisi palvelua, niin mikään sen kautta löytämäni peli ei saisi edes mahdollisuutta siihen, että sen joskus ostaisin.

Eli todellakin nostaa myyntejä kun tuon kautta ensinnäkin näkee onko peli edes pelaamisen tai ostamisen arvoinen.

Silläkään ei ole väliä, ostaako kuluttaja ne bongaamansa pelit alesta vai ei, sillä jos niitä ei ensin bongaisi, niin niitä ei sitten luultavasti ostaisi edes alesta. Nyt ostaa, kun tietää että "tuo oli se hyvä peli Game Passista, ostanpa talteen!"

Tätä auttaa myös se, että pelit poistuvat Game Passista, joten vaikka olisi jatkuvasti sen tilaaja, tulee silti tuo tilanne eteen kun suurin osa peleistä sieltä joskus poistuu.

Alennuksissa kun sitten katselee pelejä, niin Game Passista tutuilla peleillä on etu niihin nähden, joista ei tiedä mitään tai on nähnyt vain trailerin tms.
 
Onko tällä mitään väliä? Varmaan raha kelpaa kummastakin suunnasta? Mikä oikeastaan on pointtisi?
Olen nämä ennenkin jo tänne selittänyt mutta kerrataan:

Pointti A) Ihmiset (lähinnä Xbox-kansa) ovat vaatineet esimerkiksi Sonylta samanlaista panostusta PS Nowin kanssa kuin MS Game Passiin kanssa vaikka tuon strategiaan tuottavuudesta ei ole Microsoftikaan pystynyt antamaan konkreettista dataa vaan puheet jäävät Spencerin "olemme tyytyväisiä siihen tilanteeseen missä Game Pass on tällä hetkellä"-tyylisiin puheisiin. Tai sitten pienempien studioiden devien kehuihin kuinka heidän tuntemattomatkin pelit saavat vihdoin näkyvyyttä

Pointti B) Niin kuin esimerkiksi elokuvamaailmassa on nähty, ovat streamauspalvelut uhka siihen, että laadun sijaan alamme näkemään enemmän ja enemmän unohdettavaa tusinakamaa. Jos yksittäisten teosten tuotot jäävät pieniksi, on se usein näiden tekijöiden seuraavista projektien budjeteista pois. Puhumattakaan siitä kuinka streamauspalvelut mahdollistavat hieman keskekäneräisten pelien dumppaamisen sinne koska ei tarvitse enää miettiä myyntejä enää niin paljoa, kun homma ei riipu enää siitä kuinka moni ihminen ostaa pelin.

Kolikolla on aina kääntöpuolensa, niin mielestäni myös tässä tapauksessa jonka takia mielestäni Game Pass ei ole immuuni mahdollisille epäillyille/kritiikille. Vai mitä olet mieltä?
 
Ylös Bottom