Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vuotaneita myyntilukuja Sonyn peleistä helmikuulta 2022. Yksi joka pistää silmään on Days Gone joka möi yli 7 miljoonaa siihen päälle vielä kun tiedetään että PC versio on myynyt 1.7 miljoonaa niin todella yllättävää jos ei saada jatkoa.


1703053043917.png
 
Vuotaneita myyntilukuja Sonyn peleistä helmikuulta 2022.

Erittäin kovia lukemia lähes kautta linjan, ainoastaan Ratchetin ja Clankin tuoreimman myynti on ehkä yllättävän pientä ollut tuohon mennessä, mutta eiköhän se ole sieltä noussut, kun tuota myydään 10-29€ joka puolella ja uusia PS5-konsolin omistajia tulee jatkuvasti lisää.

Ja toisaalta, ei ihme että Insomniacin roadmap on täynnä Marvelin IP:tä ja että myös Arkane Lyon lähtee kokeilemaan miten Blade kääntyy peliksi. Tunnetut nimet selvästi myyvät, varsinkin jos itse tuote on kunnossa. Sama toki näkyy myös tuoreen Harry Potterin kohdalla.
 
Vuotaneita myyntilukuja Sonyn peleistä helmikuulta 2022. Yksi joka pistää silmään on Days Gone joka möi yli 7 miljoonaa siihen päälle vielä kun tiedetään että PC versio on myynyt 1.7 miljoonaa niin todella yllättävää jos ei saada jatkoa.
Eikös siitä johonkin väliin uutisoitu, että Sony torppasi Bend Studion ehdotuksen/toiveen tehdä jatkoa Days Gonelle. Sen sijaan Bend työstäisi jotain täysin uutta IP:tä.
 
Erittäin kovia lukemia lähes kautta linjan, ainoastaan Ratchetin ja Clankin tuoreimman myynti on ehkä yllättävän pientä ollut tuohon mennessä, mutta eiköhän se ole sieltä noussut, kun tuota myydään 10-29€ joka puolella ja uusia PS5-konsolin omistajia tulee jatkuvasti lisää.

Ja toisaalta, ei ihme että Insomniacin roadmap on täynnä Marvelin IP:tä ja että myös Arkane Lyon lähtee kokeilemaan miten Blade kääntyy peliksi. Tunnetut nimet selvästi myyvät, varsinkin jos itse tuote on kunnossa. Sama toki näkyy myös tuoreen Harry Potterin kohdalla.

Paljon vaikuttaa uusimaan Ratchet and Clankin kohdalla se että oli PS5 yksinoikeus ja laitekanta aika pieni silloin kun peli julkaistiin. Mutta eiköhän tuo tosiaan ole 3 miljoonaa rikkonut jo tämän jälkeen. Aluksihan nämä myynnit vuodettiin toisessa kaaviossa jossa peli oli myynyt 2.2 miljoonaa ja näin ollen jäi tappiolle. Mutta ne osoittautui Insomniacin ennusteiksi myynneistä.

Eikös siitä johonkin väliin uutisoitu, että Sony torppasi Bend Studion ehdotuksen/toiveen tehdä jatkoa Days Gonelle. Sen sijaan Bend työstäisi jotain täysin uutta IP:tä.

Joo kyllä näin oli, aamuaivoilla muotoilin viestin vähän väärin ja sen piti olla tyyliin "yllättävää ettei jatkoa ole tiedossa"
 
Siinä löi Bloodborne ja Days Gone lukuja pöytään että ei auta tekosyitä olla tekemättä jatkoa.

Bloodbornen tapauksessa varmaan johtuu siitä että Miyzaki vihaa jatko-osia. Dark Souls sai jatko-osan mutta hänellä ei ollut sen kanssa mitään tekemistä ja kai sitten päätti että 3 on pakko tehdä jotta saadaan naama pelastettua. :D


EDIT: Lisätääs vielä tuohon Ratchet and Clank keskusteluun että vaikka myynnit ei hivo taivaita niin se on sarjan tuottoisin peli. Tämä ei ole koskaan ollut mikään super taloudellinen menestys Insomniacille joten voidaan olla tyytyväisiä että sarjaa edes jatketaan. Toki Hämisukko tuo varmasti senkin edestä tuottoa.

 
Viimeksi muokattu:
Gameindustry.biz tarjoaa vähän kaikenlaista dataa vuodesta 2023. Kokoava artikkeli kerää yhteen niin parhaiten myyneet pelit, digi vs. fyysinen, kirjoitetuimmat peliaiheiset artikkelit ja niin edelleen.

https://www.gamesindustry.biz/gamesindustrybiz-presents-the-year-in-number-2023

Omia huomioita:
Starfieldistä ja Xboxista kirjoitetaan enemmän kuin konsolimarkkinoiden kärkikaksikosta tai niiden peleistä. Johtuneeko siitä, että clickbait -otsikot näistä aiheista tuovat enemmän klikkauksia? Se taas on helppo ymmärtää miksi Activision Blizzard on noussut jopa kuudenneksi kirjoitetuimmaksi. Tässä samalla pienen plussan vuoden takaisiin numeroihin on saanut myös Microsoft, kun liittyy aika keskeisesti yhteen tämän vuoden puhutuimmista kaupoista.

Boxed vs. Digital on myös mielenkiintoista luettavaa. PC:llä "vain" 99% digiä (ehkä tuo yksi prosentti on jotain erikoisversioita tms.), kun taas konsoleilla 83% ostaa pelinsä ykkösinä ja nollina. Fyysisten pelien liikevaihto on laskussa vuoden takaiseen, kun taas digin ihan hienoisessa nousussa. Tämä trendi se vain jatkaa suuntaansa kohti digitulevaisuutta. Digi vs. fyysinen -ketjussa tästä onkin paljon puhuttu. Jokainen vastustaa tai on vastustamatta omilla keinoillaan, mutta kyllä se näyttää siltä että tuulimyllyjä vastaan tässä taistellaan.

Koko pelimarkkinasta mobiilipelaaminen on 49%, mikä on paljon ja sellainen asia joka ei esim. tällä foorumilla näy oikeastaan millään tavalla. Elämme täällä omassa konsoli/PC -kuplassa.
 
Tämä ei ole yllätys, kun mobiililaitteiden määrä lasketaan miljardeissa. Puhelimia on maailmassa enemmän kuin ihmisiä, älypuhelimia jonkun arvion perusteella kohta lähes yhtä paljon kuin ihmisiä. En sanoisi, että täällä edetään kuplassa, vaan ennemminkin tämä mobiilipelaaminen ei ole pelaamiseen intohimoisemmin suhtautuvalle kovinkaan mielekästä. Natiivit mobiilipelit ovat mitä ovat ja kosketusnäyttöön perustuva käyttölogiikka varmistaa sen, että mielekkääseen pelaamiseen vaaditaan aina jokin lisälaite (ohjain).
Tarkoitin ehkä kuplassa sen suhteen, kuinka iso markkina ja sitä kautta mahdollisia trendejä ja suuntia määrittelevä se on... tai ainakin voi olla. Jos esim. mobiilipuolella hoksataan joku uusi keino rahastaa, niin varmasti isot pelifirmat näitä seuraavat ja miettivät miten saman voisi implementoida konsoli/PC -puolelle. Minulla ei ole mitään faktaa siitä mistä esim. lootboxit ovat alkujaan lähteneet, mutta kun suosittuja mobiilipelejä ja niiden rahastusmuotoja katsoo, niin en yhtään ihmettelisi, jos olisivat lähtöisin sieltä.
 
Circana joulukuu 2023 (Circana on entinen NPD, mittaa Amerikan myyntejä)
bafkreibdb2k5fpf2osn5kfrtg2pfkwkgbrliy3g54nvjsvp6nlmhxanvoi@jpeg

Mat Piscatella Bluesky

Koko 2023:
bafkreihzbi6vp6f3s67danvi7uwtiyyz3pcfx6jogn2ju6ijniks3j5544@jpeg

Mat Piscatella Bluesky

PlayStation 5 was the best-selling hardware platform of December 2023 in both units and dollars, with Switch placing 2nd across each measure.
Mat Piscatella Bluesky

En nähnyt vielä koko vuoden konsolimyynnin järjestystä.
 
PlayStation 5 was the best-selling hardware platform of December 2023 in both units and dollars, with Switch placing 2nd across each measure.

Tähän vielä sellainen tarkennus, että PS5:n joulumyynti dollareissa oli Sonyn korkein kuukausittainen myynti ikinä:



Myös Xbox Seriesit tekivät parhaan myyntinsä kuukaudessa:

Capture_decran_2024-01-18_a_16.10.57-01.jpeg

Microsoft Gamingillä on Activision Blizzard kauppojen myötä nyt myös jokaisen konsolin top20-listalla pelejä, joka sekin on jonkinlainen ennätys.
 
Ylös Bottom