Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei Xbox ole oikein koskaan myynyt Euroopassa muualla kuin UK:ssa erityisen hyvin ja tässä datassa ainakin juuri UK sekä ainakin Saksa puuttuu kokonaan konsolimyyntien osalta:



Ei sillä, että tämä mittasuhteisiin vaikuttaisi, mutta myyntiä on kuitenkin erityisesti UK:sta kuitenkin tullut.

En itse markkinoita seuraa erityisen tarkasti, mutta jos Xboxin vuosi 2023 päätyy konsolimyynneissä (absoluuttinen maailmanlaajuinen kokonaisluku) alemmaksi kuin 2022 (miltä nyt näyttää), niin en olisi kyllä itse ennustanut tätä alkuvuodesta.

Mielenkiintoista nähdä miten Microsoft Gaming tulee tähän reagoimaan. Ensi vuodelle siirtynyt Activision Blizzardin vieminen vahvemmin osaksi Xbox-brändäystä (Game Pass, markkinointi) varmaankin oletettavasti on osa tätä strategiaa, mutta se jää nähtäväksi riittääkö se miten pitkälle piristämään konsolimyyntejä.

Hauskaa olisi, jos myynnit tosiaan tuosta eivät enää tästä piristy ensi vuonna tai edes koko sukupolven aikana, vaikka juuri tässä taputtelivat pakettiin pitkän väännön kilpailuviranomaisten kanssa siitä, että nämä kaupat vaikuttavat kilpailuun niin dramaattisesti, ettei niitä pitäisi sallia.
Xboxin konsolimyyntejä tarkastellessa on syytä ottaa huomioon että se on vain yksi segmentti Xboxin strategiassa. Kyllä, olisi tietysti hyvä että konsolitkin myisivät paremmin, mutta MAU taisi juuri viime mittauksessa olla suurempi kuin koskaan, yli 150 miljoonaa.

Tietysti olisi jopa parempi ettei Xbox menestyisi kauhean hyvin parina seuraavana vuonna, jotta kilpailuviranomaisilla ei olisi lisää nokan kopittamista ja Xbox ei olisi paineen alla pelien julkaisualustojen suhteen. Kun kolikon kääntöpuoli on kuitenkin se, että jos halutaan ihmisiä Xboxin ekosysteemiin, niin tarvitaan pelejä, joita ei voi pelata Nintendolla tai PlayStationilla. Game Pass auttaa tottakai myös, mutta näiden olisi hyvä kulkea käsi kädessä.

Tätäkin enemmän kuitenkin olen itse huolissani kolmannen osapuolen tuesta. Varsinkin japanilaisten kehittäjien suunnalta. Sony käyttää rahaa ja markkinaosuuttaan nerokkaasti hyödyksi Final Fantasyjen suhteen. Ja jos Xbox ei panosta enemmän Japaniin, niin sitä vähemmän se myy siellä ja sitä vähemmän nähdään japanilaisia pelejä Xboxilla. Kotimaisuus on iso etu siellä, joten Xboxilla on valtavan jyrkkä seinä kiivettävänä. Viimeisimmät tiedot sopimuksista ja tuesta Square Enixin suunnalta antavat pientä positiivista fiilistä, mutta uskon sitten kun näitä ajallisia yksinoikeuksia rupeaa oikeasti tippumaan Xboxille. Ensi vuodelle Final Fantasy 14 on hyvä aloitus sen suhteen, samoin kuin Octopath Traveler 2.
 
Ei Xbox ole oikein koskaan myynyt Euroopassa muualla kuin UK:ssa erityisen hyvin ja tässä datassa ainakin juuri UK sekä ainakin Saksa puuttuu kokonaan konsolimyyntien osalta:



Ei sillä, että tämä mittasuhteisiin vaikuttaisi, mutta myyntiä on kuitenkin erityisesti UK:sta kuitenkin tullut.

En itse markkinoita seuraa erityisen tarkasti, mutta jos Xboxin vuosi 2023 päätyy konsolimyynneissä (absoluuttinen maailmanlaajuinen kokonaisluku) alemmaksi kuin 2022 (miltä nyt näyttää), niin en olisi kyllä itse ennustanut tätä alkuvuodesta.

Mielenkiintoista nähdä miten Microsoft Gaming tulee tähän reagoimaan. Ensi vuodelle siirtynyt Activision Blizzardin vieminen vahvemmin osaksi Xbox-brändäystä (Game Pass, markkinointi) varmaankin oletettavasti on osa tätä strategiaa, mutta se jää nähtäväksi riittääkö se miten pitkälle piristämään konsolimyyntejä.

Hauskaa olisi, jos myynnit tosiaan tuosta eivät enää tästä piristy ensi vuonna tai edes koko sukupolven aikana, vaikka juuri tässä taputtelivat pakettiin pitkän väännön kilpailuviranomaisten kanssa siitä, että nämä kaupat vaikuttavat kilpailuun niin dramaattisesti, ettei niitä pitäisi sallia.

Vaikka myynneillä ei mitään henkilökohtaista vaikutusta luonollisesti ole niin mielenkiintoista on ollut seurata miten osa ihmisistä kuvitteli esim että nyt tulee kilpailijoille kapuloita rattaisiin kun yksinoikeuksia julkaistaan 3 kappaletta tällekin vuotta vaan onhan se karu totuus että näillä ei yksinkertaisesti ole mitään vaikutusta toisen laitteen myynteihin vaan käytännössä sitä kilpailua ei ole eikä sitä ole komponentti pulan jälkeen ollut. Game Pass brändäys tuulee lisäämään myyntejä 100% varmuudella mutta pitkällä tähtäimellä ei kuitenkaan dramaattisesti. Voi toki olla että tilaajakanta on jo niin suuri että se on löytänyt jo ns yleisönsä ja family ja friends hommat syövät sitä lisää.

Tuossa on vielä UK:n myynnit niin oikeassa olit että ei niillä kokonaisuuteen vaikutusta ollut:


Vähän erikoiselta kuulostava tämä oma vertaus mutta meillä kotona Xbox on suositumpi peli alusta kuin Playstation 5. Itse näen Pleikkarin Norjan lohena, vaikka tiskillä olisi 39,99e kilo Lohi ja vieressä Siikaa 9,99e kilo niin ihmiset ostavat sitä lohta koska ovat tottuneet siihen vieroksuvat halvempaa koska eivät tiedä mitä sillä tekisi.
 
Viimeksi muokattu:
Game Pass brändäys tuulee lisäämään myyntejä 100% varmuudella mutta pitkällä tähtäimellä ei kuitenkaan dramaattisesti.

Mielenkiintoista nähdä. En tiedä nähdäänkö jo ensi vuonna Call of Duty siellä Game Passissa Day One, mutta jos nähdään, niin siinä massamarkkinoille melko yksinkertainen yksittäinen kortti markkinoinnin tueksi.

Ja tosiaan, jos pitkästä tähtäimestä puhutaan, niin Switchin edeltäjä oli todella raskas floppi WiiU, mistä Nintendo kuitenkin nousi hienosti hybridikonsolinsa voimin ja rikkoi jälleen hienosti 100 miljoonan myydyn konsolin rajan. Toki 3DS menestyi hyvin, joten sinänsä WiiU:n lisäksi Nintendolla oli myös menestyvää hardwarea.

Xboxin konsolimyyntejä tarkastellessa on syytä ottaa huomioon että se on vain yksi segmentti Xboxin strategiassa.

Monialustaisuus on tosiaan Microsoft Gamingin ydintä ja helpoin tapa saada konsolimyynnit nousuun olisi lopettaa pelien myynti PC:lla (ja luonnollisesti muilla konsoleilla) sekä lopettaa pilvipelaamiseen investoinnit kokonaan. Kysymys onkin, että miksi näin tehtäisiin? Isompi raha kun kuitenkin siellä monialustaisuudella on tavoitettavissa.

Juuri julkaistu Game Pass Meta Questille oli jälleen uusi laajennus tähän strategiaan, vain vähän GeForce Nown jälkeen. Toivottavasti seuraavaksi olisi vuorossa Steam Game Pass (ei pelkkä streamaus), niin Steam Deckin kanssa saisi helposti vietyä käsikonsolin muotoon Xbox-pelikirjaston. Toki tämä onnistuu jo Windows-pohjaisilla Steam Deckin kilpailijoilla, mutta ne eivät oikein ole onnistuneet itseäni kiinnostamaan - vielä ainakaan.
 
Mielenkiintoista nähdä. En tiedä nähdäänkö jo ensi vuonna Call of Duty siellä Game Passissa Day One, mutta jos nähdään, niin siinä massamarkkinoille melko yksinkertainen yksittäinen kortti markkinoinnin tueksi.

Ja tosiaan, jos pitkästä tähtäimestä puhutaan, niin Switchin edeltäjä oli todella raskas floppi WiiU, mistä Nintendo kuitenkin nousi hienosti hybridikonsolinsa voimin ja rikkoi jälleen hienosti 100 miljoonan myydyn konsolin rajan. Toki 3DS menestyi hyvin, joten sinänsä WiiU:n lisäksi Nintendolla oli myös menestyvää hardwarea.



Monialustaisuus on tosiaan Microsoft Gamingin ydintä ja helpoin tapa saada konsolimyynnit nousuun olisi lopettaa pelien myynti PC:lla (ja luonnollisesti muilla konsoleilla) sekä lopettaa pilvipelaamiseen investoinnit kokonaan. Kysymys onkin, että miksi näin tehtäisiin? Isompi raha kun kuitenkin siellä monialustaisuudella on tavoitettavissa.

Juuri julkaistu Game Pass Meta Questille oli jälleen uusi laajennus tähän strategiaan, vain vähän GeForce Nown jälkeen. Toivottavasti seuraavaksi olisi vuorossa Steam Game Pass (ei pelkkä streamaus), niin Steam Deckin kanssa saisi helposti vietyä käsikonsolin muotoon Xbox-pelikirjaston. Toki tämä onnistuu jo Microsoft-pohjaisilla Steam Deckin kilpailijoilla, mutta ne eivät oikein ole onnistuneet itseäni kiinnostamaan - vielä ainakaan.

Toivottavasti Call of Duty nähdään vielä Game Passissa Day One ja mahdollisimman pian. Pelisarjalle vaan joudutaan tekemään muutoksia että siinä on sitä vetovoimaa. Nythän se näyttää että voima hiipuu.
 
Monialustaisuus on tosiaan Microsoft Gamingin ydintä ja helpoin tapa saada konsolimyynnit nousuun olisi lopettaa pelien myynti PC:lla (ja luonnollisesti muilla konsoleilla) sekä lopettaa pilvipelaamiseen investoinnit kokonaan. Kysymys onkin, että miksi näin tehtäisiin? Isompi raha kun kuitenkin siellä monialustaisuudella on tavoitettavissa.
Joo, tämä suunta on ollut Microsoftille hyvä. Lähinnä se, että tarvitaan konsoliyksinoikeuksia. PC ja sen oheislaitteet ovat enemmän puolueetonta maaperää.
Juuri julkaistu Game Pass Meta Questille oli jälleen uusi laajennus tähän strategiaan, vain vähän GeForce Nown jälkeen. Toivottavasti seuraavaksi olisi vuorossa Steam Game Pass (ei pelkkä streamaus), niin Steam Deckin kanssa saisi helposti vietyä käsikonsolin muotoon Xbox-pelikirjaston. Toki tämä onnistuu jo Windows-pohjaisilla Steam Deckin kilpailijoilla, mutta ne eivät oikein ole onnistuneet itseäni kiinnostamaan - vielä ainakaan.
Game Pass natiivisti Steam Deckillä olisi kyllä unelma.
 
Taitaa MS ajatella paljon isommin kuin konsolit ja niiden myynnit. Pelibisneksen koko kakusta konsolit taitaa olla % osuudellaan aika pieni vs mobiili ja PC. Ainoa murhe on jos ei xbox myy tarpeeksi niin MS jättää konsolit pois kokonaan. Joskin tällä hetkellä gamepassin suurimmat käyttäjämäärät tulevat pääosin xboxin puolelta eli tuskin konsoleita tullaan jättään ainakaan pariin seuraavaan generatioon. No ehkä joku PC-konsoli jossa toimis PC puolen pelit vois olla ratkaisu missä näiden valmistus ulkoistetaan. Tämä PC-konsoli hybridi kelpais kyllä mulle niin ei tarvitsisi enää puhua tästä ikuisesta 30 fps peleissä.
 
Taitaa MS ajatella paljon isommin kuin konsolit ja niiden myynnit. Pelibisneksen koko kakusta konsolit taitaa olla % osuudellaan aika pieni vs mobiili ja PC. Ainoa murhe on jos ei xbox myy tarpeeksi niin MS jättää konsolit pois kokonaan. Joskin tällä hetkellä gamepassin suurimmat käyttäjämäärät tulevat pääosin xboxin puolelta eli tuskin konsoleita tullaan jättään ainakaan pariin seuraavaan generatioon. No ehkä joku PC-konsoli jossa toimis PC puolen pelit vois olla ratkaisu missä näiden valmistus ulkoistetaan. Tämä PC-konsoli hybridi kelpais kyllä mulle niin ei tarvitsisi enää puhua tästä ikuisesta 30 fps peleissä.

Erillinen Game Pass laite voi olla se millä konsoli tiputetaan pois. Ei kuitenkaan nyt lähdetä ajattelemaan että näin kävisi mutta kuten sanotaan niin loppupeleissä kaikki vaikuttaa kaikkeen eli heikot konsolimyynnit vaikuttavat myös kokonaisuuteen.

Itse en tätä skenaariota halua kuitenkaan nähdä vaan haluan pelata pelini konsolilla.
 
Toivottavasti Call of Duty nähdään vielä Game Passissa Day One ja mahdollisimman pian.

Tämän esteenä on Sonyn maksama CoD-markkinointidiili, mikä ilmeisesti estää julkaisun tilauspalveluun. Pituuteen liittyvät yksityiskohdat eivät ole selviä, mutta se saattoi loppua tähän vuoteen ja ehkä vanhat CoD:t voisi jo pistää Game Passiin. Tämä selviää kyllä hyvin pian, kun Activision Blizzardin pelit alkaa alkuvuodesta valumaan palveluun.

loppupeleissä kaikki vaikuttaa kaikkeen eli heikot konsolimyynnit vaikuttavat myös kokonaisuuteen.

Niin vaikuttaa, mutta se konsolimyynnin suhteellinen luku ei todellakaan ole se Ainoa Mittari.

Se miten paljon rahaa tulee sisään ihan kaikesta konsoleihin liittyvästä määrittää enemmän sen, missä vaiheessa konsoli ei ole kannattava alustana. Jos Microsoft hylkäisi konsolin se hylkäisi mm. Xbox Storen myyntiprovikat kaikesta myynnistä, inhousen pelimyynnit, tilauspalvelut, oheistarvikkeet ja niin edelleen. Tämä on iso kassavirta, joka ei vain siksi ole ei-kannattavaa, että joku muu myy vielä enemmän hardwarea.

Sinänsä selkeä esimerkki tästä on se, että jos Microsoft myisi pelkästään 150 miljoonaa konsolia, eikä mitään muuta, niin he tekisivät pelkkää tappiota, koska hardware myynti itsessään on tappiollista.

Eli kysymys on, kaikki eri kassavirrat huomioiden, mikä on Microsoftille tarpeeksi suuri käyttäjäpohja konsolilla? Ja jos se ei täyty, niin mikä on ensimmäinen ratkaisu? Vähentää julkaisuja PC:lla ja pyrkiä siirtämään kuluttajia konsolialustalle?

Erillinen Game Pass laite voi olla se millä konsoli tiputetaan pois.

Eli joku laite, joka pystyy vain Game Passin pelejä pyörittämään? Mikä tässä olisi se kaupallinen kulma vs konsolit?
 
Tämän esteenä on Sonyn maksama CoD-markkinointidiili, mikä ilmeisesti estää julkaisun tilauspalveluun. Pituuteen liittyvät yksityiskohdat eivät ole selviä, mutta se saattoi loppua tähän vuoteen ja ehkä vanhat CoD:t voisi jo pistää Game Passiin. Tämä selviää kyllä hyvin pian, kun Activision Blizzardin pelit alkaa alkuvuodesta valumaan palveluun.



Niin vaikuttaa, mutta se konsolimyynnin suhteellinen luku ei todellakaan ole se Ainoa Mittari.

Se miten paljon rahaa tulee sisään ihan kaikesta konsoleihin liittyvästä määrittää enemmän sen, missä vaiheessa konsoli ei ole kannattava alustana. Jos Microsoft hylkäisi konsolin se hylkäisi mm. Xbox Storen myyntiprovikat kaikesta myynnistä, inhousen pelimyynnit, tilauspalvelut, oheistarvikkeet ja niin edelleen. Tämä on iso kassavirta, joka ei vain siksi ole ei-kannattavaa, että joku muu myy vielä enemmän hardwarea.

Sinänsä selkeä esimerkki tästä on se, että jos Microsoft myisi pelkästään 150 miljoonaa konsolia, eikä mitään muuta, niin he tekisivät pelkkää tappiota, koska hardware myynti itsessään on tappiollista.

Eli kysymys on, kaikki eri kassavirrat huomioiden, mikä on Microsoftille tarpeeksi suuri käyttäjäpohja konsolilla? Ja jos se ei täyty, niin mikä on ensimmäinen ratkaisu? Vähentää julkaisuja PC:lla ja pyrkiä siirtämään kuluttajia konsolialustalle?



Eli joku laite, joka pystyy vain Game Passin pelejä pyörittämään? Mikä tässä olisi se kaupallinen kulma vs konsolit?

Digitaalinen laite mistä on kaikki ns konsolissa olevat multimedia ominaisuudet karsittu pois. S on jo käytännössä sellainen mutta laite olisi vielä karsitumpi. Huhuissa tämä laite on ollut mutta vielä ei tiedetä onko se vain streamausta varten.
 
Erillinen Game Pass laite voi olla se millä konsoli tiputetaan pois. Ei kuitenkaan nyt lähdetä ajattelemaan että näin kävisi mutta kuten sanotaan niin loppupeleissä kaikki vaikuttaa kaikkeen eli heikot konsolimyynnit vaikuttavat myös kokonaisuuteen.

Itse en tätä skenaariota halua kuitenkaan nähdä vaan haluan pelata pelini konsolilla.
Samsungin telkkareissahan tätä Game Passia jo löytyy, niin jos tuota laajentavat vielä muihin malleihin ja parantavat sen toimivuutta, niin saavuttavat lisää mahdollisia pelaajia tuolla tavalla.
 
Tässähän on käyty keskustelua myyntien osalta ja omasta mielestä sivuraiteille ei olla edes menty?

Nimenomaan, ihan myynneistä tässä keskustellaan ja ihan oikeassa ketjussa.

Ja itse ainakin mietin nimenomaan miten tuo "vain Game Pass, ei-konsoli" myisi paremmin kuin 209€ tälläkin hetkellä myynnissä oleva Series S, joka on tosiaan tämä ja muutakin.

Huhuissa tämä laite on ollut mutta vielä ei tiedetä onko se vain streamausta varten.

Jos kyseessä on ilmeisesti jo peruttu Keystone, niin se laite oli nimenomaan streamuslaite:


Microsoft couldn’t quite get to around $100 for its Keystone Xbox streaming console. It’s not fully over yet, but we might not see a similar device for years.

**

“It was more expensive than we wanted it to be when we actually built it out with the hardware that we had inside,” said Spencer, discussing the Keystone prototype device that recently appeared on his office shelves. “We decided to focus that team’s effort on delivering the smart TV streaming app.”

Eli tätä pelkkään streamukseen perustuvaa laitetta eivät saaneet alle satasen ovh-luokkaan, niin eivät uskoneet siihen. Saa nähdä tuleeko tätä koskaan ja miten tuollainen sitten lopulta myisi.

Tuskin toiveet natiivista Game Pass-tuesta lähtökohtaisesti linux-pohjaiselle Steam Deckille esimerkiksi liittyvät myyntilukuihin millään tavalla. Tai sillä, että milloin COD tulee Game Passiin. Nämä siis poimintoja minulle näkyvistä viesteistä. Jos ne kuuluvat ketjuun, niin sitten kuuluvat.

Näistä keskustellaan yhteydessä Xboxin myynteihin.
 
Samsungin telkkareissahan tätä Game Passia jo löytyy, niin jos tuota laajentavat vielä muihin malleihin ja parantavat sen toimivuutta, niin saavuttavat lisää mahdollisia pelaajia tuolla tavalla.
Juuri tästä syystä Xboxin konsolimyynnit eivät vertaudu suoraan muihin konsolivalmistajiin. Tai siis toki vertautuvat, mutta se on vain osa totuutta. Potentiaalia pelaajamäärien kasvattamiseen ja tätä kautta myyntien lisäämiseen on kyllä huimasti.

Ja itse ainakin mietin nimenomaan miten tuo "vain Game Pass, ei-konsoli" myisi paremmin kuin 209€ tälläkin hetkellä myynnissä oleva Series S, joka on tosiaan tämä ja muutakin.

Jos kyseessä on ilmeisesti jo peruttu Keystone, niin se laite oli nimenomaan streamuslaite:


Eli tätä pelkkään streamukseen perustuvaa laitetta eivät saaneet alle satasen ovh-luokkaan, niin eivät uskoneet siihen. Saa nähdä tuleeko tätä koskaan ja miten tuollainen sitten lopulta myisi.
Tiedä sitten paljonko dedikoitu Xbox brändätty streamauslaite myisi. Kännykkä hoitaa saman homman ja minun mielestä tuollainen laite pitäisi nimenomaan olla kannettava.

Toisaalta kun katsoo kuinka hyvin minun silmään kallis PS Portal myy, niin miksei sellainen voisi olla olemassa. Toki hinta pitäisi olla satasen tietämillä, ei kahden sadan.

Sitten taas vain telkkariin kytkettävä streamauslaite menee liikaa Series S:n tontille. Tässä yhtälössä kun Xbox Series S näyttäytyy niin selvästi edukseen muilla ominaisuuksillaan, mutta silti edullisella hinnalla.
 
Juuri tästä syystä Xboxin konsolimyynnit eivät vertaudu suoraan muihin konsolivalmistajiin. Tai siis toki vertautuvat, mutta se on vain osa totuutta. Potentiaalia pelaajamäärien kasvattamiseen ja tätä kautta myyntien lisäämiseen on kyllä huimasti.


Tiedä sitten paljonko dedikoitu Xbox brändätty streamauslaite myisi. Kännykkä hoitaa saman homman ja minun mielestä tuollainen laite pitäisi nimenomaan olla kannettava.

Toisaalta kun katsoo kuinka hyvin minun silmään kallis PS Portal myy, niin miksei sellainen voisi olla olemassa. Toki hinta pitäisi olla satasen tietämillä, ei kahden sadan.

Sitten taas vain telkkariin kytkettävä streamauslaite menee liikaa Series S:n tontille. Tässä yhtälössä kun Xbox Series S näyttäytyy niin selvästi edukseen muilla ominaisuuksillaan, mutta silti edullisella hinnalla.

Jos Playstation Portal tosiaan menestyy hyvän alun jälkeen niin voi se avata oven Microsoftilla vastaavalle laitteelle. Hienoahan se olisi että Game Passia saisi mahdollisimman monelle laitteelle.

Vgchartzin mukaan myös Series pyyhkäisi Orginaalin ohi:


Seuraavaksi sitten Onen ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista nähdä miten Microsoft Gaming tulee tähän reagoimaan. Ensi vuodelle siirtynyt Activision Blizzardin vieminen vahvemmin osaksi Xbox-brändäystä (Game Pass, markkinointi) varmaankin oletettavasti on osa tätä strategiaa, mutta se jää nähtäväksi riittääkö se miten pitkälle piristämään konsolimyyntejä.

Hauskaa olisi, jos myynnit tosiaan tuosta eivät enää tästä piristy ensi vuonna tai edes koko sukupolven aikana, vaikka juuri tässä taputtelivat pakettiin pitkän väännön kilpailuviranomaisten kanssa siitä, että nämä kaupat vaikuttavat kilpailuun niin dramaattisesti, ettei niitä pitäisi sallia.

Miksi puhut vain tästä sukupolvesta? Eiköhän noiden kauppojen epäluulot ja kuumotus koske yhtälailla myös tulevaa. Ihan kuin ne myynnit piristyisi sormia napsauttamalla. Meneehän siinä monta vuotta ja seuraava sukupolvi voikin olla aivan erilainen.
 
Miksi puhut vain tästä sukupolvesta? Eiköhän noiden kauppojen epäluulot ja kuumotus koske yhtälailla myös tulevaa. Ihan kuin ne myynnit piristyisi sormia napsauttamalla. Meneehän siinä monta vuotta ja seuraava sukupolvi voikin olla aivan erilainen.

Varmaan @J.Sunderland on tarkoittanut myös tulevaa kuten keskustelussa ilmenee.
 
8 vuotta tuli täyteen kun Kojima perusti oman puljunsa:



DS:ää on pelannut jo 16 miljoonaa pelaajaa ja onnittelut Kojimalle näistä saavutuksista!
 
Game Pass ei näytä olevan kannustin edes vanhoille Xbox One omistajille valita Series. Markkinaosuus näyttää tippuvan aika rapsakkaasti ympäri maailmaa.. Series S näyttää olevan tuote ilman markkinaa jos 200€ tarjouksilla tulos on tuo. Sonyn strategia näyttää olevan päinvastainen. Tuodaan markkinoille vielä kalliimpi laite neljäntenä vuonna..
 
Sonyn strategia näyttää olevan päinvastainen. Tuodaan markkinoille vielä kalliimpi laite neljäntenä vuonna..

Niin, ihan siis hyvinkin normaalia markkinatalouden käyttäytymistähän tämä on, että markkinoiden altavastaajat hinnoittelevat tuotteitaan markkinajohtajaa aggressiivisemmin.

Sonylla on todella vahva asema markkinoilla, brändi myy ja markkina-asema on ainoastaan vahvistunut esimerkiksi Euroopassa hinnankorotuksen jälkeen.

Game Pass ei näytä olevan kannustin edes vanhoille Xbox One omistajille valita Series. Markkinaosuus näyttää tippuvan aika rapsakkaasti ympäri maailmaa..

Sinänsä nurinkurista olisi jos Series-konsoleita myytäisiin lopulta vähemmän kuin Xbox Onea, mutta sekin tosiaan on ihan mahdollista, jos Microsoft Gamingin liikkeet markkinoilla eivät muuta myyntikäyriä. Toki Series-konsolit edelleen ilmeisesti ovat X360-sukupolvea edellä (vs samassa vaiheessa sukupolvea), joten ei ehkä vielä kuitenkaan varmaksi tätä voi naulata.

Ainakin omaan makuuni Series-sukupolvella Microsoft Gamingin visio ja tekeminen on lähtenyt hyvinkin positiiviseen suuntaan, pelit ja pelaaminen on keskiössä, eikä lähitulevaisuudessa näytä näkyvän enää haasteita inhousen julkaisutahdin kanssa. Markkinat sen kuitenkin lopulta määrittää, että mihin tämä riittää.
 
Ylös Bottom