Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
Xboxin konsolimyyntejä tarkastellessa on syytä ottaa huomioon että se on vain yksi segmentti Xboxin strategiassa. Kyllä, olisi tietysti hyvä että konsolitkin myisivät paremmin, mutta MAU taisi juuri viime mittauksessa olla suurempi kuin koskaan, yli 150 miljoonaa.Ei Xbox ole oikein koskaan myynyt Euroopassa muualla kuin UK:ssa erityisen hyvin ja tässä datassa ainakin juuri UK sekä ainakin Saksa puuttuu kokonaan konsolimyyntien osalta:
Ei sillä, että tämä mittasuhteisiin vaikuttaisi, mutta myyntiä on kuitenkin erityisesti UK:sta kuitenkin tullut.
En itse markkinoita seuraa erityisen tarkasti, mutta jos Xboxin vuosi 2023 päätyy konsolimyynneissä (absoluuttinen maailmanlaajuinen kokonaisluku) alemmaksi kuin 2022 (miltä nyt näyttää), niin en olisi kyllä itse ennustanut tätä alkuvuodesta.
Mielenkiintoista nähdä miten Microsoft Gaming tulee tähän reagoimaan. Ensi vuodelle siirtynyt Activision Blizzardin vieminen vahvemmin osaksi Xbox-brändäystä (Game Pass, markkinointi) varmaankin oletettavasti on osa tätä strategiaa, mutta se jää nähtäväksi riittääkö se miten pitkälle piristämään konsolimyyntejä.
Hauskaa olisi, jos myynnit tosiaan tuosta eivät enää tästä piristy ensi vuonna tai edes koko sukupolven aikana, vaikka juuri tässä taputtelivat pakettiin pitkän väännön kilpailuviranomaisten kanssa siitä, että nämä kaupat vaikuttavat kilpailuun niin dramaattisesti, ettei niitä pitäisi sallia.
Tietysti olisi jopa parempi ettei Xbox menestyisi kauhean hyvin parina seuraavana vuonna, jotta kilpailuviranomaisilla ei olisi lisää nokan kopittamista ja Xbox ei olisi paineen alla pelien julkaisualustojen suhteen. Kun kolikon kääntöpuoli on kuitenkin se, että jos halutaan ihmisiä Xboxin ekosysteemiin, niin tarvitaan pelejä, joita ei voi pelata Nintendolla tai PlayStationilla. Game Pass auttaa tottakai myös, mutta näiden olisi hyvä kulkea käsi kädessä.
Tätäkin enemmän kuitenkin olen itse huolissani kolmannen osapuolen tuesta. Varsinkin japanilaisten kehittäjien suunnalta. Sony käyttää rahaa ja markkinaosuuttaan nerokkaasti hyödyksi Final Fantasyjen suhteen. Ja jos Xbox ei panosta enemmän Japaniin, niin sitä vähemmän se myy siellä ja sitä vähemmän nähdään japanilaisia pelejä Xboxilla. Kotimaisuus on iso etu siellä, joten Xboxilla on valtavan jyrkkä seinä kiivettävänä. Viimeisimmät tiedot sopimuksista ja tuesta Square Enixin suunnalta antavat pientä positiivista fiilistä, mutta uskon sitten kun näitä ajallisia yksinoikeuksia rupeaa oikeasti tippumaan Xboxille. Ensi vuodelle Final Fantasy 14 on hyvä aloitus sen suhteen, samoin kuin Octopath Traveler 2.