Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Riippuuhan se aika paljon pelistä, että miten merkittävä se ero on. Vaikka peli pyörisi sujuvammin ja lataustauot olisivat lyhyempiä, niin kuinka monelle se oikeasti on sellainen tekijä että kannattaa käyttää satoja euroja raudan päivittämiseen? Tavallaan tässä on varmaan se pointti, että mikä ei ole rikki, niin sitä ei tarvitse korjata.
Näinhän se on mutta ehkä sitä eroa ei huomaakaan jos ei pääse testaamaan. Ainakin vaikea palata enää nimittäin takaisin.

Tullut nyt pelattua lapsen kanssa Fortniteä niin että hän pelaa Series X:llä ja minä One X:llä ja onhan se vanhempi vehje ihan kaikessa hitaampi: käynnistyminen, pelin käynnistyminen, pelin lataaminen, peliin pääseminen.

Ne on ehkä sekunteja mutta aika hyvin noiden uudempien vehkeiden nopeuksiin on jo tottunut.

Voisin toki pelata yhtä hyvin PS5:lla mutta siinä ei ole levytilaa Fortnitelle, joten siksi nyt näin.
 
Vaikka en erityisemmin tykkää siitä, että Microsoftin pelit julkaistaan kilpailevilla konsoleilla, niin strategia näyttää toimivan. Sea of Thieves hallitsi viime kuussa digipelien listoja PS5:n puolella niin Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassa ja Minecraft teki saman PS4:llä. Tällainen tuskin ainakaan vähentää Microsoftin haluja julkaista pelejään myös Playstationilla.
 
Microsoftin nimikefarmaus näkyy aika hyvin myös Playstationin pelilistoilla, kun moni MS:n ostaman studion peli löytyy suosituimpien listalta. Tästä asiasta löytyy myös tuore KonsoliFIN-uutinen. Nintendo-peleillä fanien tietoisuuteen itsensä lyöneen Raren Sea of Thievesin voi vielä jollain tapaa mieltää MS-peliksi, mutta loput ovatkin sitten sellaisia tunnettuja monialustapelejä, joiden tunnettuudella tai suosiolla ei ole mitään tekemistä MS:n kanssa: Fallout, COD, Minecraft. Toivottavasti louhiminen nyt vähäksi aikaa riittää ja jättiläinen yrittäisi tehdä jotain omaa välillä.
 
Nintendo-peleillä fanien tietoisuuteen itsensä lyöneen Raren Sea of Thievesin voi vielä jollain tapaa mieltää MS-peliksi, mutta loput ovatkin sitten sellaisia tunnettuja monialustapelejä, joiden tunnettuudella tai suosiolla ei ole mitään tekemistä MS:n kanssa: Fallout, COD, Minecraft.

Ehkä et suutuspäissäsi huomannut, että listalla on myös Grounded, joka on tosiaan myös uusi IP ja teki debyytin Sonyn alustalla.

Ja ei tosiaan yllätä, että jos nimenomaan Sea of Thieves ja Grounded menestyvät myös Sonyn konsolilla, nämä kun ovat menestyneet myös kaikilla muillakin alustoilla. Sinänsä harmi, että Hi-Fi Rush ei näytä myyvän Sonynkaan konsolilla.
 
Viimeksi muokattu:
Circana toukokuu 2024 (Circana on entinen NPD, mittaa Amerikan myyntejä)
GR_BWtTaMAApQYV

Mat Piscatella X-sivulla

PlayStation 5 again led the month’s hardware market in unit and dollar sales. Nintendo Switch once again finished 2nd in unit sales, while Xbox Series ranked 2nd in dollars.
Mat Piscatella X-sivulla

Through each console’s first 43 months in market, PlayStation 5 unit sales lead those of PlayStation 4 by 8%, while Xbox Series trails Xbox One by 13% and remains slightly behind Xbox 360.
Mat Piscatella X-sivulla
 
Ei mikään ihme. Gamepassista sai pelin pelata läpi ja kun tämä on kertaalleen koettu tuskin moni kokee mitään syytä pelata uudestaan.
Lisäksi ei ole fyysistä versiota, joten jos pelin "joutuu" pelaamaan diginä joka tapauksessa, niin helppo valinta pelata Game Passin kautta. Kuten sanot varsinkin kun kyseessä on lineaarinen yksinpeli, ja aika lyhyt sellainen.
 

Hellbladelle käynyt ilmeisesti samat kuin Redfalille. Suurella erolla vaan se että pelaajat ja kriitikot ovat Hellbladesta tykänneet.
Tämä on monella tapaa mielenkiintoinen (ennakko?)tapaus. Pelkästään digitaalinen julkaisu, jota tarjotaan myös Game Passissa. Arvosanat vaihtelivat aika paljonkin, mutta keskiarvo pysyi hyvän puolella. Päivänselvä asia on, että GP syö myyntejä, mutta tästä löytyy muutakin.

Saavutusten perusteella pääteltävä data kertoo mielenkiintoista tarinaa. Julkaisun jälkeen noin kahden viikon aikana tämän muutaman tunnin kävelypelin oli läpäissyt Xboxilla vain 13 % pelin käynnistäneistä. Tällä hetkellä tuo luku on hieman alle 17 %. Ehkä tätäkin hämmästyttävämpi tilasto on se, että vain noin puolet pelin Xboxilla käynnistäneistä on pelannut ensimmäisen pomon läpi. Artikkelin mukaan tämä vaatii huimat 30 minuuttia pelaamista muutenkin lyhyessä pelissä. Tuo prosentti ei ole juurikaan tuosta noussut. Steamissa prosentit ovat kuitenkin jo parempia, mikä on tavallaan vielä oudompaa.

Peli ei varmasti ole aiheensa tai totetuksensa puolesta jokaiselle pelaajalle sopiva, mutta silti nuo prosenttilukemat antavat aihetta pohdintaan. Ainakin se antaa ihan erilaisen näkökulman näihin nykyään niin suosittuihin "Meidän peliä pelasi n+1 määrä ihmisiä ekan viikon aikana!"-somepäivityksiin. Karu todellisuus voi tosiaan olla se, että peliä "pelasi" valtaosa pelaajista aivan mitättömän ajan. Toisaalta eipä siinä ole mitään uutta, että markkinamiesten puheisiin ei ylipäätään kannata sokeasti luottaa.

 
Tämä on monella tapaa mielenkiintoinen (ennakko?)tapaus. Pelkästään digitaalinen julkaisu, jota tarjotaan myös Game Passissa. Arvosanat vaihtelivat aika paljonkin, mutta keskiarvo pysyi hyvän puolella. Päivänselvä asia on, että GP syö myyntejä, mutta tästä löytyy muutakin.

Saavutusten perusteella pääteltävä data kertoo mielenkiintoista tarinaa. Julkaisun jälkeen noin kahden viikon aikana tämän muutaman tunnin kävelypelin oli läpäissyt Xboxilla vain 13 % pelin käynnistäneistä. Tällä hetkellä tuo luku on hieman alle 17 %. Ehkä tätäkin hämmästyttävämpi tilasto on se, että vain noin puolet pelin Xboxilla käynnistäneistä on pelannut ensimmäisen pomon läpi. Artikkelin mukaan tämä vaatii huimat 30 minuuttia pelaamista muutenkin lyhyessä pelissä. Tuo prosentti ei ole juurikaan tuosta noussut. Steamissa prosentit ovat kuitenkin jo parempia, mikä on tavallaan vielä oudompaa.

Peli ei varmasti ole aiheensa tai totetuksensa puolesta jokaiselle pelaajalle sopiva, mutta silti nuo prosenttilukemat antavat aihetta pohdintaan. Ainakin se antaa ihan erilaisen näkökulman näihin nykyään niin suosittuihin "Meidän peliä pelasi n+1 määrä ihmisiä ekan viikon aikana!"-somepäivityksiin. Karu todellisuus voi tosiaan olla se, että peliä "pelasi" valtaosa pelaajista aivan mitättömän ajan. Toisaalta eipä siinä ole mitään uutta, että markkinamiesten puheisiin ei ylipäätään kannata sokeasti luottaa.

No ei kait kukaan näitä 6 tunnin naaman ilmeily pelejä jaksa pelata loppuun.
 
No ei kait kukaan näitä 6 tunnin naaman ilmeily pelejä jaksa pelata loppuun.
Joo, itselläni ei ollut kyllä ensimmäisen pelin synkeän angstailun (en ykköstäkään jaksanut kuin muutaman tunnin verran pelata) perusteella oikein minkäänlaista kiinnostusta tähän kakkoseen. Jotenkin vaikeaa ainakaan itseni nähdä, että tällainen peli kovin suuria massoja lopulta kiinnostaisi, tai innostaisi.
 
Vähän väärä aihe tälle mutta 90% pelaajista ei pelaa pelin tarinaa läpi.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1875952118300181

Noin muuten, vaikkapa Stray:n on pelannut sekä Xboxilla että Pleikalla noin 30% pelin aloittaneista, Stray on pituudeltaan samanmittainen kuin Hellblade 2.

Näytä liitetiedosto 17471 Näytä liitetiedosto 17473
Mielenkiintoinen tutkimus, pitänee ehkä tutustua ajan kanssa tuohon. Abstraktista poimittua:

"In other words, on average only one in about seven players finish the primary game content. A few exceptions, such as The Walking Dead: Season Two, did exist where more than half the players completed the content, indicating that there could be some factors such as the game’s design or marketing that can influence this number."

Eli ts. kävelysimulaattorin tai muun hyvin suoraviivaisen pelin kohdalla läpäisyprosentti voisi hyvinkin olla tuota keskiarvoa korkeampi. Jos tässä nyt vertailee vaikkapa Stray- ja Hellblade II-pelejä, niin ymmärtääkseni jälkimmäinen on kuitenkin vielä aika paljon suoraviivaisempi peli näistä. Pelkällä pelin kestolla näitä on vähän vaikea vielä verrata keskenään mielestäni. Voi tähän ottaa muitakin esimerkkejä toki mukaan. Keskiarvot kun ovat keskiarvoja, vaikka pelien välillä esimerkiksi tuotantoarvot voivat vaihdella merkittävästikin.

Se mikä tuossa tutkimuksessa myös mietityttää, että se perustuu Steamin saavutuksiin. Mielenkiintoista olisi nähdä, että millaiselta samat tiedot näyttävät konsolien osalta. Suurimmalta osin kun saavutukset ovat samoja konsoleilla ja Steamissa, vaikka käyttäjäryhmä voi olla hyvinkin erilainen.
 
Vähän väärä aihe tälle mutta 90% pelaajista ei pelaa pelin tarinaa läpi.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1875952118300181

Noin muuten, vaikkapa Stray:n on pelannut sekä Xboxilla että Pleikalla noin 30% pelin aloittaneista, Stray on pituudeltaan samanmittainen kuin Hellblade 2.

Näytä liitetiedosto 17471 Näytä liitetiedosto 17473
Ei tällainen tilasto yllätä. Vielä vähemmän se yllättää jos ja kun tarkastelussa oleva peli on julkaistu tilauspalvelussa, jossa sitä voi kokeilla ilman erillistä rahallista panostusta. Pelaajakato on automaattisesti isompi, kun pelin kokeiluun ei sisälly mitään rahallista riskiä. Et tykkää pelistä, no jätä kesken ja pelaa jotain muuta.

Tästä päästäänkin siihen, mikä on minkäkin pelin tavoitteena eritoten tilauspalvelussa. Esim. Hellblade 2 ei taida sisältää mitään mikromaksuja, joten pelin pitkäaikainen pelaaminen ei itsessään tuota mitään ekstraa. Toisaalta se, että peliä pelaa tai edes kokeilee mahdollisimman moni ja kertoo kokemuksistaan eteenpäin, tuo arvoa. Lisää Game Passin tilaajia tai lisää pelin ostajia.

Microsoftin omien pelien pitää olla Game Passin sisäänheittotuotteita. Pelejä, joilla saadaan paljon tilaajia. Pelien läpäisyprosentit ovat toissijaisia sen jälkeen kun kuluttaja on saatu tilaamaan. Sen jälkeen tämä kuluttaja pelaa satojen pelien joukosta mitä haluaa ja minkä verran haluaa. Tilauspalvelun sisällä kilpailu kuluttajien peliajasta käy tietysti kovana. Pelin pitää olla hyvä, jotta se kiinnostaa ja mielellään aiheuttaa positiivista pöhinää.
 
Microsoftin omien pelien pitää olla Game Passin sisäänheittotuotteita.

Tässä on hyvä muistaa se että pelejä ei tehdä ilmaiseksi, Hellblade 2 voi olla Redfall:in jälkeen seuraava todiste miten sisäänheittotuotteen tehneelle studiolle käy jos se ei myy vaan oletetaan että sitä käy ihmiset testaamassa palvelun kautta.
 
Tässä on hyvä muistaa se että pelejä ei tehdä ilmaiseksi, Hellblade 2 voi olla Redfall:in jälkeen seuraava todiste miten sisäänheittotuotteen tehneelle studiolle käy jos se ei myy vaan oletetaan että sitä käy ihmiset testaamassa palvelun kautta.
Olisi kummallista jos myyntiennusteet mille tahansa suoraan julkaisussa tilauspalveluun tulevalle pelille olisi yhtä kovat kuin vain normaaliin myyntiin tulevalle pelille.

Me ei täällä tietenkään tiedetä mikä lasketaan onnistumiseksi, mutta ei siellä Microsoftilla analyytikot niin tyhmiä voi olla että olettaa pelin samaan aikaan myyvän paljon, kun se julkaistaan Game Passissa. Tällaisten pelien suoritusmittarit ovat jotain muuta kuin pelkkä pelin myynti. Redfallin ja sen tehneen studion ongelmat olivat paljon laajemmat ja syvemmällä kuin vain "huono myynti".
 
Olisi kummallista jos myyntiennusteet mille tahansa suoraan julkaisussa tilauspalveluun tulevalle pelille olisi yhtä kovat kuin vain normaaliin myyntiin tulevalle pelille.

Me ei täällä tietenkään tiedetä mikä lasketaan onnistumiseksi, mutta ei siellä Microsoftilla analyytikot niin tyhmiä voi olla että olettaa pelin samaan aikaan myyvän paljon, kun se julkaistaan Game Passissa. Tällaisten pelien suoritusmittarit ovat jotain muuta kuin pelkkä pelin myynti. Redfallin ja sen tehneen studion ongelmat olivat paljon laajemmat ja syvemmällä kuin vain "huono myynti".

Ei se ole edes kummallista, pitäähän se budjetti jollakin tapaa saada takaisin. Olettaisin itse perus maalaisjärjellä että pitäähän sen tuotteen tuottaa rahaa että sitä tehnyt pulju kannattaa pitää pystyssä. Rahan takia niitä pelejä tehdään, ei pelaajien.
 
Toi gamepassi nyt on ihan oma juttunsa näissä pelien läpi pelamisissa. Itseäni kiinnoistaisi tietää isojen yksinpeli nimikkeiden läpipeluu % ja ehkä sen porukan joka pelit kesken jättää niin peliin käytetty aika. Pelit maksaa kuitenkin aikas paljon että niitä sitten hankitaan vain kannatuksen vuoksi..
 
Toi gamepassi nyt on ihan oma juttunsa näissä pelien läpi pelamisissa. Itseäni kiinnoistaisi tietää isojen yksinpeli nimikkeiden läpipeluu % ja ehkä sen porukan joka pelit kesken jättää niin peliin käytetty aika. Pelit maksaa kuitenkin aikas paljon että niitä sitten hankitaan vain kannatuksen vuoksi..

Senhän näkee saavutuksen/Trophyn prosenteista, sekään ei vaadi välttävän tason matikkaa enempää.
 
Ylös Bottom