Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Itse asiassa Wiille tuli paljonkin laadukasta pelattavaa, mutta se vaati sitä, että osasi etsiä sieltä valikoimasta muutakin kuin niitä Nintendon tiettyjä sarjoja. Tällä hetkellä hyllyssäni on n. 40 Wii-peliä, eikä yksikään niistä ole huono. Mukana on toki A Shadow's Talen kaltaisia "kolmen tähden" pelejäkin, mutta se ei tarkoita sitä, että ne olisivat huonoja. Noiden Galaxyjen ja Zeldojen lisäksi laitteelle tuli mm. sellaisia pieniä helmiä kuin Muramasa, Excite Truck, Punch Out, Endless Ocean 1&2, TrackMania, Sin & Punishment, Tales of Monkey Island, The Little King's Story, Goldeneye, Red Steel 2, Rune Factory Frontiers, The Last Story, Zack & Wiki, Mushroom Men, Dead Space Extraction, Trauma Center vain muutamia luetellakseni. Sitten oli vielä hyvin toteutettuja uudelleenjulkaisuja, kuten vaikkapa Resident Evil 4 ja Okami. Tähän kun lisätään sitten ne aiemmin useaan otteeseen luetellut Nintendon omat sarjat, niin kattaus on jo varsin laadukas. Wii U:lla on pitkä matka moiseen valikoimaan - itse epäilen vahvasti, että se koskaan pääsee edes lähellekään yhtä monipuolista ja laadukasta tarjontaa.

Jos tosissaan väittää, että Wiille ei löytynyt laadukasta pelattavaa, niin silloin voi jo alkaa miettimään josko vika on sittenkin vain oman pelimakunsa suppeudessa (tuossakin on kuiten lueteltu esimerkki jo aika monesta genrestä) tai ennakkoasenteessa. Itselläni on vielä kokeilematta muutamia Wiin pelejä, kuten vaikkapa Epic Mickey, joka odottaa hyllyssä parempia aikoja muutaman muun pelin kanssa.
 
Paljonkos se WiiU loistavalla hardcore pelaajia kosiskelevalla pelivalikoimallaan onkaan nyt sitten myynyt? ;) Ei taideta olla vielä edes dreamcastin lukuja tavoittelemassa...

Ainahan surkeasti myynyt laite saa ripauksen kulttimainetta ja innokkain fani huutaa best games överiä. Objektiisemmin tilannetta tarkasteleva huomaa kyllä että esim. Wiille sai vinon pinon superpelejä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Noiden Galaxyjen ja Zeldojen lisäksi laitteelle tuli mm. sellaisia pieniä helmiä kuin

No joo...kyllähän sieltä noita ihan ok-tasoisia pelejä löytyy kyllä useamman kymmenen edestä, mutta juuri esim. jostain Excite Truckista, Dead Space Extractionista, Red Steel 2:ta ja Goldeneyestä puhuttaessa voi kyllä puhua parhaimmillaankin juuri tuosta "ihan ok" tasosta...eli sellaista 60-70 pisteen pelistä. Toki Wii U:n pelivalikoima voisi rikastua noista edellämainitun kaltaisistakin keskitason peleistä, en mä sitä, mutta niistä todellisista helmistä puhuttaessa Wii U:n ei kyllä toistaiseksi vielä tarvitse hirveästi vanhan Wiin edessä nöyristellä.

Paljonkos se WiiU loistavalla hardcore pelaajia kosiskelevalla pelivalikoimallaan onkaan nyt sitten myynyt? ;) Ei taideta olla vielä edes dreamcastin lukuja tavoittelemassa...

Se kyllä tykätään monesti nähdä juuri noin simppelin mustavalkoisesti, että hyvät pelit = hyvät myynnit, mutta valitettavasti hyvä myynti on aina monen asian summa, joista laadukkaat pelit ovat vain yksi. Dreamcastin kun mainitsit, niin sillehän oli aivan timanttisen kova pelikatalogi - laite lukeutuu pelivalikoimallaan edelleenkin pelien historian parhaimmistoon, ja kuinka kävi? Saturnille oli loistavia pelejä, kusisestihan siinäkin kävi jne. jne.

Ainahan surkeasti myynyt laite saa ripauksen kulttimainetta ja innokkain fani huutaa best games överiä.

Kyllä tuota Wii U:n pelikatalogin laadukuutta ollaan käsitelty jo sen verran laajasti laajasti mediassakin, pelaajista puhumattakaan, ettei tässä nyt muutaman fanipojan huutelusta voida enää puhua.

"If you don't have a Wii U, it's time to get one. It is because the Wii U finally has so many good games that it's possible to forget some of them! "

http://kotaku.com/wii-u-review-update-20-months-later-1601718713

"I like my PS4 a lot, and I'll be picking up a Japanese Xbox One next week because no one else will and I feel bad for it, but neither has much in the way of must-have, exclusive games that you can actually play right now."

http://www.theverge.com/2014/8/27/6073421/why-you-should-buy-a-nintendo-wii-u

"The Wii U also boasts the best software lineup out of all the latest home consoles. Seriously, it does."

http://www.pcmag.com/slideshow/story/305012/the-10-best-nintendo-wii-u-games

Wii U-pelit nappasivat myös 2 kärkisijaa The Guardianin GotY-listalla:

http://www.theguardian.com/technology/2014/dec/15/the-best-video-games-of-2014
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

M.O.T :D

WiiU:lle saa metacriticin mukaan kuusi yli 90 pisteen peliä joista kolmea voi pitää jollain tapaa originelleina (nekin jatko-osia aiemmille sarjoille). Wii pääsee samaan helposti ps3:sta puhumattakaan.

Linkittämäsi jutut väittävät etupäässä että juuri nyt wiiU:lle on uusista paras exclu kattaus. Näin voi ollakkin, etenkin jos on nintendon pelien ystävä, mutta myyntiluvut kertovat ainakin sen että moni tykkää pelata laadukkaita multiplättäreitä.

Kautta historian vähän myyneet konsolit ovat olleet kulttistatuksessa. Siitä huolimatta niillä eniten myydyillä tuppaa olemaan murskaava pelikattaus vrt. nyt vaikkapa mainitsemasi saturn vs. playstation.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Linkittämäsi jutut väittävät etupäässä että juuri nyt wiiU:lle on uusista paras exclu kattaus.
Yksinoikeuspelien merkitystä liioitellaan jatkuvasti joka paikassa, mutta niistä puhuttaessa unohdetaan se, että PS4 ja Xbox One eivät tarvitse hurjaa exclu-katalogia, koska niille tulevat Wolfensteinint, Assassin's Creedit, GTA:t, Far Cryt, Destinyt, Shadow of Mordorit sun muut, joita ei julkaista Nintendon konsoleille. Kohtuullisempaa olisi vertailla yksinoikeuksien sijaan koko kattausta.

Mutta tämä menee jo aika pahasti ohi aiheesta. Taistelutantereelle voi joku jaksava vääntää vaikka ketjun, jossa saa tapella pelivalikoimien paremmuudesta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Yksi juttu ihmetyttää tuossa "Wii oli kaikkien aikojen menestys" väitteessä, sillä jos PS2 ja DS konsolit möivät molemmat yksistään yli 150 miljoonaa kipaletta, niin miksi Wii möi vain vähän yli 100 miljoonaa?

Kuka tällaista on väittänyt? Kyllähän Wii olisi voinut pärjätä vielä paremmin. Yksi iso ongelma oli, että Nintendo siirsi kehitysresurssinsa paniikissa 3DS:lle, kun laite oli floppaamassa pahasti vuonna 2011. Kyllähän Wiillä nimenomaan Nintendon oma tuotanto oli merkittävä vetovaltti, olipa kyseessä sitten Wii Sports, Mario Kart Wii, New SMB Wii, Metroid Prime tai monet muut Nintendon julkaisut, joita Wiille tuli melkein ennennäkemätöntä tahtia ja ennennäkemättömällä laadulla. Kuitenkaan ei Mario Party 9 ole samanlainen myynnin veturi kuin Wii Sports 3 olisi ollut, ja mahtuihan erityisesti sinne Wiin loppupuolelle niitä heikompilaatuisiakin pelejä kuten Metroid: Other M.

Wiin elinkaari siis jäi lyhyemmäksi kuin mihin laitteella olisi ollut rahkeita. Jos Nintendo olisi onnistunut 3DS:n julkaisussa paremmin, tai kenties antanut laitteen flopata niin pahasti kuin vuonna 2011 oli tapahtumassa, kenties Wiille olisi voinut vielä tulla pidempi ja parempi pelituki. Wiin elinkaaren loppupuolella Nintendo teki huonoja päätöksiä, kuten surkean Wii mini -halpismallin, verrattuna esimerkiksi Sonyyn jonka myöhäisen elinkaaren mallit kuten PSone ja PS2 slim ovat jopa parantaneet ominaisuuksia alkuperäismalleista, samalla kun pelitukikin on jatkunut pitkään uuden konsolin julkaisun jälkeenkin.

Kannattaa muistaa, että PlayStation 2 myi sen 100 miljoonaa ensimmäisenä viitenä vuotenaan. Ne loput 50 miljoonaa, noin 33 % koko laitekannasta, tulivat välillä 2006 - 2012, jatkuvan pelituen ja myös jatkuvan rautatuen ansiosta, samalla kun PS3 vielä kompuroi huonon julkaisunsa jäljiltä. Nintendo sen sijaan olisi voinut hoitaa 3DS/Wii U -siirtymän monin tavoin paremmin. He varmasti odottivat (myös virallisten ennusteiden mukaan) Wii U:lle parempaa menekkiä kuin mitä lopulta toteutui, eivätkä he kenties odottaneet että Wiin laitteet ja pelit myisivät vielä paremmin kuin uuden konsolin vielä Nintendon oman pelituen hiipumisen jälkeenkin. Resurssipuutteen tai huonojen päätöksien vuoksi Nintendo nyt kärsii tästä hukatusta potentiaalista.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Wii U:ta meni maailmanlaajuisesti kaupaksi 8,22 mil. http://wiiudaily.com/2014/12/wii-u-sales-8-million/. Uudesta Super Smashista ei sitten tullutkaan Mario Kart 8 tapainen myynnin edistäjä.

Saapa nähdä, että kuinka kauan Nintendo jaksaa kitkuutella Wii U:n lanssa? Jos talven/kevään peli tarjonta on Yoshi,s Wooly wordlia, Kirby raibow cursea ja jos Nintendo ei mitään muuta tuo tarjolle, niin siinä saattaa mennä kuukausi jos toinenkin, ennen kuin 10 miljoonan myydyn koneen raja ylittyy. >_<
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kyllä WiiU:lla on vielä ihan realistinen mahdollisuus dreamcastin lukuihin. Ellei sitten uutta kotikonsolia pukkaa jo 2016 eka halffilla.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Saapa nähdä, että kuinka kauan Nintendo jaksaa kitkuutella Wii U:n lanssa? Jos talven/kevään peli tarjonta on Yoshi,s Wooly wordlia, Kirby raibow cursea ja jos Nintendo ei mitään muuta tuo tarjolle, niin siinä saattaa mennä kuukausi jos toinenkin, ennen kuin 10 miljoonan myydyn koneen raja ylittyy. >_<

Tuo linkittämäsi uutinen käyttää VGChartzin lukuja, joten yhtä hyvän arvauksen voisi tehdä vaikka kuka tahansa täällä. Ja sitten kun viralliset tiedot tulevat, niin tuo VGChartzin luvut todennäköisesti vaativat vähän "korjaamista".

Joka tapauksessa, näyttää siltä että Wii U:lla tulee olemaan vaikeuksia saavuttaa edes se raskaasti leikattu 3,6 miljoonan konsolin ennuste:

When Nintendo released its financial results recently, we highlighted the worryingly low projection for Wii U sales. While the 3DS is expected to sell around 12 million units over this fiscal year, Nintendo's estimate for its home console is just 3.6 million units — should that be accurate, the Wii U will have failed to reach ten million sales in around two and a half years at market.

Toisin sanoen Nintendo jo valmiiksi leikkasi Wii U -myyntiennusteita täksi talousvuodeksi vielä edellisen vuoden syvien leikkausten lisäksi, ja silti edes tämä pessimistinen ennuste ei ole välttämättä toteutumassa. Nintendokin siis osasi odottaa Wii U -myyntien laskevan, mutta ei välttämättä niin paljoa kuin miltä nyt näyttäisi. Laajaltihan jo spekuloidaan, että Nintendo on jo siirtynyt säästöliekille sekä 3DS:n että Wii U:n kanssa, ja kehitysresursseja on jo alettu siirtää Nintendon seuraavan sukupolven laitteille. Ei näyttäisi mitenkään mahdottomalta, että Nintendon uusi konsoli olisi tulossa jo loppuvuodesta 2016, mahdollisesti jopa samana vuonna Nintendon uuden käsikonsolin kanssa. Joka tapauksessa näyttää melko selvältä, että 3DS/WiiU-sukupolvi ei tule Nintendon osalta kestämään yhtä kauan kuin mitä DS/Wii-sukupolvi kesti.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony ilmoittaa PS4:n myyneen maailmanlaajuisesti 18,5 miljoonaa kappaletta. Samaan syssyyn paljastettiin myös PlayStation Plus -tilauksien määrä; 10,9M.

Lähde: PlayStation.com
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony ilmoittaa PS4:n myyneen maailmanlaajuisesti 18,5 miljoonaa kappaletta.

Ja selvyyden vuoksi todettakoon vielä, että kyseessä on "sell-through", eli kuluttajille asti myydyt konsolit.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ja selvyyden vuoksi todettakoon vielä, että kyseessä on "sell-through", eli kuluttajille asti myydyt konsolit.


On jo pitkään mietityttänyt että millaisilla työkaluilla firmat oikeasti pystyvät seuraamaan näitä sellthrough lukuja? Ilmeisesti valistuneita arvioita, vai onko jotain tehokkaampia menetelmiä tarjolla?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony ilmoittaa PS4:n myyneen maailmanlaajuisesti 18,5 miljoonaa kappaletta. Samaan syssyyn paljastettiin myös PlayStation Plus -tilauksien määrä; 10,9M.
10,9 miljoonaa PS+ tilaajaa kaikkiaan Sonyn konsoleilla (PS3, PS4, PSVita)?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

On jo pitkään mietityttänyt että millaisilla työkaluilla firmat oikeasti pystyvät seuraamaan näitä sellthrough lukuja? Ilmeisesti valistuneita arvioita, vai onko jotain tehokkaampia menetelmiä tarjolla?
Suhteet. Sony on jatkuvasti yhteyksissä isoimpiin jälleenmyyntiketjuihin, joiden järjetelmissä on ajantasainen tieto koko ketjun myynneistä. Tästä Sony ekstrapoloi kokonaismyynnit. Ihan tarkkaa tietoahan ei ole yhtään kenelläkään, kaikki sell-through-lukemat ovat enemmän tai vähemmän arvailujen varassa.

Lukemat ovat kuitenkin riittävän luotettavia PR:ää varten, mutta tuosta pienestä epävarmuudesta johtuen niitä ei voi laittaa esimerkiksi pörssitiedotteisiin.

Ero esimerkiksi NPD:n antamiin lukuihin on siinä, että NPD:n kattavuus on lähes 100%, ja sen myymissä raporteissa on tiedot myös kilpailijoiden myynneistä. Tästä syystä laitevalmistajat, julkaisijat ja sijoittajat ovat valmiita maksamaan kymmeniä tuhansia dollareita kuukaudessa kyseisistä raporteista. Ja edes NPD:tä ei voi pitää täydellisen tarkkana, mutta se on ehdottomasti parasta saatavilla olevaa tietoa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

10,9 miljoonaa PS+ tilaajaa kaikkiaan Sonyn konsoleilla (PS3, PS4, PSVita)?

Tämä on kyllä yllättävän alhainen luku. Maailmalla on kuitenkin se yli 100 miljoonaa PS Plussaa tukevaa kotikonsolia, joista PS4 muodostaa näiden uusien lukujen myötä kunnioitettavasti melkein 20 %. Lisäksi Sonyn toistuvasti toitottamien tietojen mukaan PS3:n ja PS4:n päällekkäisomistajuus ei ole mikään itsestäänselvyys, mm. hiljattaisessa PS Now -tilauspalvelun julkistuksessakin se tuotiin taas uudestaan esille:

We know that there are many PS4 owners who never owned a PS3 or had a chance to play some of the great games it offered, and this subscription provides an easy way to catch up on games you may have missed.

http://blog.us.playstation.com/2015/01/05/playstation-now-subscription-program-all-the-details/

PS Vitan osalta päällekkäisomistusta on varmaan enemmän sikäli kuin Vita-omistajia löytyy, mutta PS3:n ja PS4:n osalta luulisi, että PS Plus olisi tavoittanut isomman osan asiakaskunnasta, etenkin kun PS4:llä sitä vaaditaan myös nettipeliin.

Kasvuahan PS4 on kuitenkin tähänkin lukemaan tuonut, eli selvästi ainakin osa niistä PS4:n myötä uusista "PlayStation-ekosysteemiin" tulleista pelaajista on myös Plussaan tarttunut.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Alhainen se on myös sen vuoksi, kun muistelen lukeneeni uutisia, joissa ois sanottu et yli 50% ps4:n tilaajista ostaa myös plussan. Siihen tuo luku taas täsmäisi.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendoomed äh eiku Nintendominated.

Japanissa laskevilla pelimarkkinoilla Nintendo jyräsi. Sekä softa- että rautamarkkinat kutistuivat uusista konsolijulkaisuista huolimatta. Softassa koko Top 10 Nintendon formaateilla eli 8 * 3DS ja 2 * WiiU. Vaikka eräät nimimerkit kyllä mielellään vääntävät nämäkin tulokset surkeaksi epäonnistumiseksi koska Wii ja DS, niin tämä suhteellinen menestys kotimarkkinoilla kertoo kyllä siitä, että jatkoa on luvassa.

http://www.nintendolife.com/news/20..._japan_during_2014_despite_a_shrinking_market
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Lainaan Neogafin mainiota jokaviikkoista Japanin Media Create / Famitsu konsolien myyntilistaa näin vuoden lopuksi. Tuosta puuttuu vielä yhden viikon myynnit, sillä nyt listalla on viikko 52 eli 22 - 28.12.2014.
Seuraavasti:
Laite | Tämä viikko | Viime viikko | Viime vuosi sama viikko | Tämä vuosi tähän päivään | Viime vuosi tähän päivään (28.12.13) | Elinkaaren totaalimyynnit tähän päivään (28.12.14)

Koodi:
Famitsu
----------------------------------------------------------------------------------------
|System | This Week  | Last Week  | Last Year  |     YTD    |  Last YTD  |     LTD     |
----------------------------------------------------------------------------------------
| 3DS # |    218.351 |    218.412 |    208.893 |  3.153.045 |  4.931.509 |  17.847.056 |
|  WIU  |     48.927 |     36.397 |     79.174 |    604.856 |    880.088 |   2.123.283 |
| PSV # |     40.525 |     29.657 |     75.207 |  1.147.938 |  1.197.980 |   3.423.077 |
|  PS4  |     30.145 |     21.657 |            |    925.570 |            |     925.570 |
|  PS3  |     10.142 |      7.847 |     27.020 |    450.034 |    824.167 |  10.018.534 |
|  XB1  |        815 |      1.761 |            |     45.958 |            |      45.958 |
----------------------------------------------------------------------------------------
|  ALL  |    348.905 |    315.731 |    403.259 |  6.411.205 |  8.367.073 |  54.075.775 |
----------------------------------------------------------------------------------------
Surkea vuosi konsolirintamalla, mobiililaitteet syöneet markkinoita perinteisiltä konsoleilta. PS4 osalta yleisesti vedotaan ettei japanilaiset tuottajat ole vielä tehneet paljoa pelejä sille (tulevat jälkijunassa), surkeasti sekin myi kotimaassaan (julkaisuhan oli helmikuussa 2014).

Edit: Itseasiassa nämä taitavat olla loppuvuoden luvut ja joulukuun päivät 29/30/31 menee viikolle 1/2015.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tämä on kyllä yllättävän alhainen luku. Maailmalla on kuitenkin se yli 100 miljoonaa PS Plussaa tukevaa kotikonsolia, joista PS4 muodostaa näiden uusien lukujen myötä kunnioitettavasti melkein 20 %. Lisäksi Sonyn toistuvasti toitottamien tietojen mukaan PS3:n ja PS4:n päällekkäisomistajuus ei ole mikään itsestäänselvyys, mm. hiljattaisessa PS Now -tilauspalvelun julkistuksessakin se tuotiin taas uudestaan esille:
Ennen PS4:n julkaisua Plus-jäsenyyksien määrästä ei pahemmin ääntä pidetty johtuen varmastikin siitä, että lukema oli ilmeisesti alle miljoonan. Indie-kehittäjiltä noita lukemia on joskus lipsunut, ja silloin on tosiaan puhuttu vain muutamista sadoista tuhansista.

Se että verkkopeli muutettiin maksulliseksi PS4:llä, sai Plus-tilausten määrän suorastaan räjähtävään kasvuun.
 
Ylös Bottom