Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Yksi Gaffin analyysivelho on piirrellyt käppyröitä parin edellis- ja nykysukupolven myynneistä, kunkin konsolin myynnistä alkaen:
WW%20313_zpstzm0h8hn.jpg


Tuosta voi huomata, että Xbox One on jo jäänyt Wiin ja PS2:n jalkoihin, ja nykyvauhdilla PS3 ohittaa sen seuraavaan osavuosikatsaukseen mennessä. Sitten onkin ajan kysymys, koska MS joutuu luopumaan "nopeimmin myynyt Xbox-konsoli"-mantrasta Onesta puhuessaan. Mahdollisesti jo kesällä 2016.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jenkeissä huhtikuun myydyin konsoli oli Xbox One.

We’ve already reported that the Xbox One was the top-selling console in the U.S. last month. That breaks a streak for the PlayStation 4, which has outsold its Microsoft competition since January.

“We would like to thank fans around the world for their continued support of the PS4,” a Sony spokesperson said. “According to NPD, PlayStation continues to lead software sales for April 2015 and PS4 remains the cumulative sales leader in the US. We are looking forward to an amazing E3.”

Lähde: http://venturebeat.com/2015/05/14/xbox-one-outsold-playstation-4-in-april-according-to-the-npd/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Syväkurkut Neogafissa kertoilevat eron olevan noin 13000 myytyä konsolia.

Mikä tuon eron voisi selittää? Pääsiäinen ja siihen osunut onnistunut markkinointi edullisella hinnalla? Mitään yksinoikeuksia tai muita merkittäviä julkistuksia ei kuitenkaan huhtikuuhun kai liittynyt?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mikä tuon eron voisi selittää? Pääsiäinen ja siihen osunut onnistunut markkinointi edullisella hinnalla? Mitään yksinoikeuksia tai muita merkittäviä julkistuksia ei kuitenkaan huhtikuuhun kai liittynyt?

Puhuivat että olisi ollut joku kampanja Gamestopissa huhtikuussa koskien X1, samainen kampanja oli helmikuussa ja osittain maaliskuussa PS4:lle. En tiedä tarkemmin.
Hauskana anekdoottina samaisesta ketjusta bongasin tämän:

Xbox 360 April 2007 (Second April) 174k

PS4 April 2015 (Second April) 174k

PS3 April 2008 (Second April) 187k

Xbox One April 2015 (Second April) 187k

Jenkkiamazon tarjoilee uutta PS4 bundlea -> PS4, TLOU, TO1866CE = 399,99$
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nintendolla ihan ok viikko Japanissa. Top20-listalle mahtui yksi (1) Vita-peli Nintendon laitteiden vallatessa loput paikat

http://www.nintendolife.com/news/2015/05/puzzle_and_dragons_super_mario_bros_edition_leads_in_japan_as_3ds_tops_hardware_sales

Nintendo-cheerleaderille tietenkin sopii poimia sieltä sellainen yksittäinen viikko, kun japanilainen Golden Week on tyypillisesti aiheuttanut hetkellisen piikin Nintendo-alustojen pelimyyntiin ja PlayStation-alustoilla on ollut tilapäinen suvantohetki julkaisuissa. Kun Nintendon tilapäinen piikki on ohi, niin samaten käy Nintendo-cheerleaderin kiinnostukselle. Tässä toukokuun toiseksi viimeisen viikon tuloksia:

Software Sales (followed by lifetime sales)

[PS4]1. The Witcher 3: Wild Hunt (Spike Chunsoft, 05/21/15) – 67,385 (New)
[PSV]2. Minecraft: PlayStation Vita Edition (SCE, 03/19/15) – 11,898 (167,176)
[3DS]3. Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition (GungHo Online Entertainment, 04/30/15) – 10,876 (243,559)
[PSV]4. Lovely x Cation 1&2 (5pb., 05/21/15) – 6,835 (New)
[3DS]5. Girls Mode 3: Kirakira Code (Nintendo, 04/16/15) – 6,313 (134,526)
[WiiU]6. Mario Kart 8 (Nintendo, 05/29/14) – 5,758 (995,065)
[PS4]7. Final Fantasy X | X-2 HD Remaster (Square Enix, 05/14/15) – 5,591 (21,504)
[PSV]8. Abunai Koi no Sousashitsu: Eternal Happiness (QuinRose, 05/21/15) – 4,266 (New)
[3DS]9. Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire (Pokemon, 11/21/14) – 4,081 (2,626,570)
[3DS]10. Bravely Second: End Layer (Square Enix, 04/23/15) – 3,393 (138,298)

Hardware Sales (followed by last week’s sales)

1. PlayStation 4 – 12,096 (11,489)
2. PlayStation Vita – 11,352 (10,685)
3. New 3DS LL – 10,134 (11,340)

http://gematsu.com/2015/05/media-create-sales-51815-52415

Kyllähän tässäkin on vielä mielenkiintoisia huomioita, kuten Mario Kart 8:n pitkäkestoinen suosio. Mutta jos sieltä poimii sen yhden viikon jolloin Nintendo-alustat näkyvät vähän paremmassa valossa, niin ei siinä ole selvästikään tarkoitus esitellä eikä huomioida minkäänlaista kokonaiskuvaa.

Kokonaiskuvaa hahmottaa paremmin pidemmän aikavälin myyntitilastoista, kuten kuukausittaisista myynneistä. Famitsu koostaa näitä kuukausittaisia tilastojaan hitaammin kuin viikkotilastoja, mutta mukaan tulevat myös digitaaliset myynnit. Tässä Famitsun huhtikuun top 15:

1. [PS4] Bloodborne – 234,515 (189,159 physical, 45,353 digital)
2. [PSV] Sword Art Online: Lost Song – 172,936 (162,805 physical, 10,131 digital)
3. [PS3] Dai-3-Ji Super Robot Taisen Z Tengoku-hen – 130,341 (126,346 physical, 3,995 digital)
4. [PS3] One Piece: Pirate Warriors 3 – 129,588 (126,121 physical, 3,467 digital)
5. [PSV] Dai-3-Ji Super Robot Taisen Z Tengoku-hen – 127,928 (117,031 physical, 10,897 digital)
6. [PS3] Pro Yakyuu Spirits 2015 – 97,059 (93,196 physical, 3,863 digital)
7. [3DS] Theatrhythm Dragon Quest – 89,699 (86,171 physical, 3,528 digital)
8. [PSV] Minecraft: PlayStation Vita Edition – 77,409 (65,511 physical, 11,898 digital)
9. [PSV] One Piece: Pirate Warriors 3 – 73,070 (69,218 physical, 3,852 digital)
10. [PSV] Senran Kagura: Estival Versus – 69,665 (62,373 physical, 7,292 digital)
11. [PS3] Sword Art Online: Lost Song – 65,280 (62,213 physical, 3,067 digital)
12. [3DS] Xenoblade Chronicles 3D – 63,301 (60,823 physical, 2,478 digital)
13. [PSV] Pro Yakyuu Spirits 2015 – 61,533 (57,823 physical, 3,710 digital)
14. [3DS] Girls Mode 3 – 61,006 (58,965 physical, 2,041 digital)
15. [PS4] One Piece: Pirate Warriors 3 – 59,733 (55,936 physical, 3,797 digital)

Linkin takana koko Famitsun huhtikuun top 30, ja ei, ei se listan jälkipuoliskokaan mitenkään Nintendo-voittoisempaa ole. Listan 30 pelistä 8 on Nintendo-alustoille, niistä vain yksi Wii U:lle. Tämä on lisäksi Japanissa, joka on Nintendon viimeinen linnake: Japanissa myydään sekä 3DS:ää ja Wii U:ta että niiden pelejä suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin länsimaissa. Ja silti Japanissakin Nintendo kamppailee yhdentekevyyttä vastaan. 3DS-myynnit jatkavat putoamistaan edellisvuoteen verrattuna New 3DS -malleista huolimatta, ja Wii U:lla ei yksinkertaisesti edes ole pelejä mitä myydä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Viitaten Nisun linkittämään käppyrään: mikä selittää PS4:n myyntipiikin viime vuoden elo- ja joulukuun välillä? Eihän joululahjoja syksyllä osteta.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Väittäisin pelien sen tehneen ja pimenevät illat yhdessä. Destiny, GTA V, Assassin's Creed jne.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

NintendoChearleader raportoi: Ok viikko WiiU:lle, jolla ei WaggleBoyn mukaan ole edes pelejä joita myydä. Splatoon ykkösenä n. 150000 myynneillä. Kelpo avaus uudelle IP:lle. Mario Kart 8 taas top 5:ssä ja WiiU konsolimyyntien kärjessä. Kirsikanpoiminta on toukokuussa yllättävän helppoa.

Briteissä Splatoon kiilasi vain kakkoseksi. Sekin varmaan ihan ok tulos konsolille, jolle ei ole pelejä joita myydä ja jonka viimeinen turvasatama on Japani.

http://www.nintendolife.com/news/20...spot_in_japanese_charts_with_six_figure_sales
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kirsikanpoiminta on toukokuussa yllättävän helppoa.

Juuri näin. Splatoon on se Nintendon isoin julkaisu käytännössä 10 kuukauden ajanjakson sisällä. Heillä ei vain yksinkertaisesti ole mitään muuta. Splatoonin taakse onkin asetettu isot mainoskampanjat, jotta kevätkauden loppuun saataisiin Wii U:lle edes jokin näkyvämpi nimeke. Vaikka se sitten tarkoittikin pelin julkaisemista keskeneräisenä, jotta se ehtisi kevätkauden päätökseen. Olisiko vanha Nintendo julkaissut pelin keskeneräisenä niin että osa pelimoodeista ja sisällöstä tulee päivityksinä julkaisumyynnin jälkeen?

Japanissakin oli nyt kolmatta kuukautta päällä tilanne, jossa Wii U:lla on ollut yksi (1) uusi peli koko kuukauden aikana top-30:ssa: Famitsun maaliskuun top 30 ja Famitsun huhtikuun top 30. Ja sekin "uusi" peli oli edeltäjiinsä verrattuna surkeasti pärjännyt Mario Party 10.

Ja sitten se Mario Kart 8. Vuoden vanha peli, ja Wii U -pelien mittakaavassa aivan poikkeuksellisen suosittu ja pitkäikäinen. Nintendo-cheerleaderilla ei pitäisi kuitenkaan olla hirveästi hurraamista, että 3 kuukauden aikana Wii U -omistajilla on ollut mahtava 3 pelin valinnanvara: Mario Party, DLC:llä päivitetty Mario Kart ja nyt Splatoon.

Ja Wii U oli "Japanin myydyin konsoli" yhden viikon ajan. Mutta mitä se käytännössä tarkoitti?

Software Sales (followed by lifetime sales)
1. [WiiU] Splatoon (Nintendo, 05/28/15) – 144,818 (New)
2. [3DS] Hatsune Miku: Project Mirai DX (Sega, 05/28/15) – 41,442 (New)
3. [PS4] The Witcher 3: Wild Hunt (Spike Chunsoft, 05/21/15) – 22,454 (89,839)
4. [PSV] Minecraft: PlayStation Vita Edition (SCE, 03/19/15) – 12,449 (179,625)
5. [WiiU] Mario Kart 8 (Nintendo, 05/29/14) – 11,654 (1,006,719)

Hardware Sales (followed by last week’s sales)
1. Wii U – 17,313 (7,611)
2. PlayStation Vita – 12,517 (11,352)
3. PlayStation 4 – 12,272 (12,096)

http://gematsu.com/2015/06/media-create-sales-52515-53115

Niinpä niin, Wii U myi yhdellä viikolla kokonaista 5000 konsolia enemmän kuin PlayStation 4 tai PS Vita alhaisella pohjatasollaan. Piakkoin Wii U todennäköisesti kilpailee viikkomyynneissä taas kuolevan PS3:n kanssa. Kyllä Nintendolla varmasti korkattiin pillimehut.

Jos Nintendolle sattuu silloin tällöin hyvä viikko, jolloin isolla rahalla mainostettu peli myy edes kohtuullisesti, tai kilpaileville laitteille ei ole juuri sinä viikkona tullut japanilaisia kiinnostavia pelejä, niin ei se poista sitä trendiä, että Nintendo on Japanissakin hätää kärsimässä, saati sitten esimerkiksi siellä Isossa-Britanniassa. Splatoon nosti Wii U:n myynnin yhtenä viikkona Japanissa 7600 konsolista 17300 konsoliin. Maailmalla voinee odottaa yhtä vaatimatonta hetken nousua, ja sitten Wii U:n myynnit sanovat taas splat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Juuri näin. Splatoon on se Nintendon isoin julkaisu käytännössä 10 kuukauden ajanjakson sisällä. Heillä ei vain yksinkertaisesti ole mitään muuta. Splatoonin taakse onkin asetettu isot mainoskampanjat, jotta kevätkauden loppuun saataisiin Wii U:lle edes jokin näkyvämpi nimeke.

Japanissakin oli nyt kolmatta kuukautta päällä tilanne, jossa Wii U:lla on ollut yksi (1) uusi peli koko kuukauden aikana top-30:ssa: Famitsun maaliskuun top 30 ja Famitsun huhtikuun top 30. Ja sekin "uusi" peli oli edeltäjiinsä verrattuna surkeasti pärjännyt Mario Party 10.

Ja Wii U oli "Japanin myydyin konsoli" yhden viikon ajan. Mutta mitä se käytännössä tarkoitti?

Japanissa ilmestyi Xenoblade X huhtikuun viimeisenä päivänä. Se myi avauksessa paremmin kuin edeltäjänsä Wiillä ja nosti WiiU:n japsilistan kärkeen myös toukokuun alussa 22000 kpl myynneillä. Mukana auttamassa oli Dragon Quest X - laajennus, joka myös teki kauppansa. Kohta ne toukokuun koosteet ilmestyvät ja tiedetään enemmän. Joka tapauksessa hyvä kuukausi laitteelle, jolle ei ole myytäviä pelejä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Japanissa ilmestyi Xenoblade X huhtikuun viimeisenä päivänä. Se myi avauksessa paremmin kuin edeltäjänsä Wiillä

Niinhän se teknisesti ottaen myikin - 3000 pelin verran.

Kun Xenoblade julkaistiin Japanissa vuonna 2010, niin se oli Xeno-etuliitteestä huolimatta tuntematon uusi peli, joka nousi "kulttiklassikoksi" tai "sleeper hitiksi" vasta julkaisunsa jälkeen. Katsotaanpa taas niitä tarkkoja lukuja ja kokonaiskuvaa:

During its first week, Xenoblade sold close to 83,000 units. Media-Create’s figures indicate that it ultimately went on to move nearly twice that amount. (161,161)

http://www.siliconera.com/2011/01/23/heres-how-xenoblade-and-metroid-other-m-did-in-japan/

Vuoden 2010 loppuun mennessä Xenoblade Chronicles oli myynyt Japanissa yli 160 tuhatta peliä. Mitenkäs XBX pärjää?

Ensimmäinen viikko: 86 000 peliä.
Toinen viikko: alle 12 000 peliä.
Kolmas viikko: 4000 peliä. XBX ylitti vaivoin 100 tuhannen pelin rajan Japanissa. Myynnit siis putosivat nopeasti ja viime viikolla XBX oli pudonnut jo kokonaan pois viikottaisesta top-20:stä.

Alkuperäisellä Xenobladella ei ollut takanaan kehuttua edeltäjää, tunnettua nimeä, konsolibundlea, edellisen pelin porttausta tukemassa uutta julkaisua (Xenoblade Chronicles 3D New 3DS:llä) eikä rinnakkaista RPG-julkaisua (se Dragon Quest X:n lisälevy). Kaikki nämä tekijät antoivat japanilaisille RPG-faneille lisäkannustinta hankkia Xenoblade Chroniclesin "jatko-osan", myyntiluvuista päätellen mahdollisesti sivujulkaisuksi Dragon Quest X -lisälevyn kylkeen.

Silti kaikki merkit näyttävät siihen, että XBX:n myynnit painottuivat huomattavasti enemmän siihen ensimmäiseen viikkoon kuin alkuperäisen Xenobladen. Siinä missä positiivinen pöhinä siivitti alkuperäisen Xenobladen julkaisua ja vei sen kaksinkertaisiin myynteihin julkaisuviikosta, XBX:n julkaisun jälkeen on ollut yllättävä hiljaisuus ja pelin myynnit näyttävät laskevan nopeasti. Tässä vaiheessa ei välttämättä voi sanoa miten vuoden loppuun mennessä on käynyt, mutta on hyvin mahdollista että XBX:n ostaneet eivät ole olleet yhtä tyytyväisiä uuteen peliin kuin Xenoblade Chroniclesiin aikanaan, ja uuden pelin kokonaismyynnit jäävät lopulta kauaksi alkuperäisen Xenobladen myynneistä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei pidä yllättyä siitä, että Xenobladen 3D-pelin digitaalinen versio möi fyysiseen peliin verran surkasti: New 3DS mallien mukana tuleva 4GB micro SD kortin tila ei riitä pelille, vaan asiakkaan pitäisi ostaa viellä erikseen isompi muisttikortti. :p

Mitenköhän sitten käy XBX pelin myyneille lännessä, kun pelin julkaisu on edelleen epämääräinen 2015? Syksyn ja talven aikana kilpaileville alustoille tulee ilmestymään erittäin laadukasta pelattavaa laidasta laitaan, joten monella voi koko peli painua tutkan alle.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Yhdysvalloissa toukokuun myydyin konsoli oli PlayStation 4; "The PlayStation 4 was the top-selling console in May."

Games on PS4 sold especially well. May was a month where its huge overall lead helped it also dominate software sales. The PS4 version outsold the Xbox One version for every game in the top 10 list that is available on both with the exception of Minecraft.

Lähde: http://venturebeat.com/2015/06/11/m...le-sales-as-the-witcher-iii-has-strong-debut/
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Splatoon jatkaa japsilistan kärjessä ja samalla WiiU:n myynnit kasvoivat jättäen lähimmän kilpailjian PS4:n yli 9000 myydyn konsolin päähän.

http://www.nintendolife.com/news/20...er_one_in_japan_as_wii_u_sales_increase_again

Japanissa tosiaan Splatoon on pärjännyt suhteellisen hyvin. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Yhdysvalloista. Uusimmat NPD-tulokset tulivat, ja mukana oli myös Splatoonin julkaisuviikko Yhdysvalloissa. Wii U:n ainoa julkaisu ties kuinka pitkään aikaan oli top-10:n 5. sijalla, mutta hiljaisina kesäkuukausina se ei merkitse hirveästi: peli myi julkaisuviikollaan Yhdysvalloissa 136 tuhatta peliä, eli vähemmän kuin Japanissa huomattavasti suuremmasta konsolikannasta huolimatta.

Yhdysvalloissa Splatoon ei myöskään saanut konsoliostajia liikkeelle: Wii U myi vain surkuhupaisat 42 tuhatta konsolia toukokuussa Splatoonin julkaisusta huolimatta. PS4 siis veti Yhdysvalloissa hiljaisen kuukauden aikana Wii U:hun lisää kaulaa yli 100 000 konsolin verran. Ja itse asiassa samalla se tarkoittaa että pelkästään PS4-konsoli myi enemmän (152 tuhatta konsolia) kuin Splatoon-peli, puhumattakaan PS4:n lukuisista peleistä top-10:ssä.

NPD results were released today, and Splatoon debuted in fifth place in the United States. Nintendo failed to release any sort of statement on the sales of either Splatoon, Puzzle & Dragons, or their hardware. As a result, the numbers were leaked by a well-known source on Neogaf. According to the source, during the two days of the counting period (May 29-May 30), Splatoon sold 136,000 units in North America. Obviously, this does not include digital sales in the country.

In addition, this leaker stated that the Wii U sold 42,000 units in May, indicating that Splatoon failed to make any sort of large sales traction on the hardware side.

Here’s How Many Units Splatoon Sold in May - Nintendo Enthusiast
 
Ylös Bottom