Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Figma viikko 25




NYT
EDELLTOP10JULKAISIJAPEGI
1UUSITHE ELDER SCROLLS ONLINE: TAMRIEL UNLIMITED (PC PS4 X1)BETHESDA SOFTWORKS18
2UUSILEGO JURASSIC WORLD (3DS PC PS3 PS4 PSV X360 X1)WARNER INTERACTIVE7
31THE WITCHER 3: WILD HUNT (PC PS4 X1)BANDAI NAMCO GAMES18
44GRAND THEFT AUTO V (PC PS3 PS4 X360 X1)TAKE 218
53MINECRAFT (PC PS3 PS4 PSV X360 X1)MICROSOFT / SONY CEE7
65FIFA 15 (3DS PC PS3 PS4 PSV WII X360 X1)ELECTRONIC ARTS3
72FARMING SIMULATOR 2015 (PC PS3 PS4 X360 X1)FOCUS HOME INTERACTIVE3
86LEGO MARVEL SUPER HEROES (3DS PC PS3 PS4 PSV WIIU X360 X1)WARNER INTERACTIVE7
97NHL 15 (PS3 PS4 X360 X1)ELECTRONIC ARTS12
10RELEGO BATMAN 3: BEYOND GOTHAM (3DS PC PS3 PS4 PSV WIIU X360 X1)WARNER INTERACTIVE


Hyvin pärjänny TESO vaikka markkinointi ollu aika pientä missään peli sivustojen mainoksissa tai hypessä
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

NeoGAFin syväkurkut lauleskelleet NPD 6/2015 ketjussa myyntilukuja auki.

KK kappalemyynti
PS4 ~ 365K
XB1 ~ 297K
Wii U = 70K

KK myyntijakauma %
49,8%
40,53%
9,60%

Tiivistelmä samaisesta ketjusta:
Welfare sanoi:
XBO MoM rise was 114%

YoY rise is 51%

Weekly average

May: 139k / 4 weeks = 34,750

June: 297k / 5 weeks = 59,400

PS4 MoM rise was 140%

YoY rise is 36%

Weekly average

May: 152k / 4 weeks = 38,000

June: 365k / 5 weeks = 73,000

Wii U MoM rise was 67%

YoY drop is 50%

Weekly average

May: 42k / 4 weeks = 10,500

June: 70k / 5 weeks = 14,000

PS4 v ONE gap

~770k
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Microsoft kertoi osavuosikatsauksessaan eilen toimittaneensa viime kvartaalin aikana yhteensä 1,4M Xbox-konsolia. Koska tässä on yhdistetty jälleen Xbox One ja Xbox 360, voidaan vain arvailla, mikä Onen maailmanlaajuinen toimitustilanne on, mutta Gaffin analyytikot ovat ronksutelleet numeroita ja tuottaneet mm. seuraavanlaisen mielenkiintoisen käppyrän:

210715_zps94kymzo4.png


Onea epäillään siis toimitetun maailmalle noin 14 miljoonaa kappaletta. Huomionarvoista on se, että se ei välttämättä enää ole PS3:n edellä myyntiluvuissa vastaavana aikana.

Puolentoista viikon päästä tähän kuvaajaan saadaan päivitystä PS4:n osalta. Oma veikkaukseni huitelee jossain 24,5-25 miljoonan paikkeilla.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mielenkiintoista seurata vuodenvaihteen jälkeen, että onko loppuvuoden laajemmalla AAA-pelien yksinoikeustarjonnalla ja 360-taaksepäinyhteensopivuudella mitään vaikutusta Onen käppyrään. Toisaalta CoD-ja Battlefront -diilit ovat merkittäviä aseita loppuvuoden PS4 myyntilukuja ajatellen. Ja olikos se niin, että Sony ei ole vielä edes käyttänyt price cut -korttia?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Sony sai myytyä kesäkuussa pelkästään 120 000 Arkham Knight bundlea! tähän vielä perus konsolit päälle niin luku on huikea :D vastaavaa tullaan kokemaan syyskuussa kun MGS V ja Destiny bundlet tulevat myyntiin.

http://ps4daily.com/2015/07/report-sony-sold-over-120000-batman-arkham-knight-ps4-bundles-in-june/

Tarkennetaan vielä, että tuo 120000 bundlea koskee NPD lukuja, eli Kanada + Yhdysvallat. Sitä en tiedä paljonko maailmanlaajuisesti on kyseistä bundlea myynyt.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tarkennetaan vielä, että tuo 120000 bundlea koskee NPD lukuja, eli Kanada + Yhdysvallat. Sitä en tiedä paljonko maailmanlaajuisesti on kyseistä bundlea myynyt.

Joo tämä jäi lisäämättä sori :D
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ja olikos se niin, että Sony ei ole vielä edes käyttänyt price cut -korttia?

Jeps. Siinä missä Onen hinta on pudonnut viime vuoden huhti-toukokuun 499:stä nykyiseen 349:ään, PS4 on pitänyt alkuperäisen suositushintansa tähän asti.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Aikonaan veikkasin että WiiU voisi myydä dreamacastin verran ja sain irvailua nipan faneilta miten tyhmä olen, tokihan wiiU gamecuben lukuihin kevyesti pääsee.

No, gamecubeen on vielä kymmenen miljoonaa matkaa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Aikonaan veikkasin että WiiU voisi myydä dreamacastin verran ja sain irvailua nipan faneilta miten tyhmä olen, tokihan wiiU gamecuben lukuihin kevyesti pääsee.

No, gamecubeen on vielä kymmenen miljoonaa matkaa...

Jännä sinänsä, että näitä nykyisiä konsoleita odotellessa itse taisin veikata WiiU:n pääsevän johonkin 20 miljoonan lukemiin. Olin optimisti. Ilmeisesti Nintendo-faneja on nykyään vähemmän kuin Gamecuben aikaan. Tietysti sekin vaikuttaa, että 3rd partyt ovat hylänneet Nintendon käytännössä kokonaan. WiiU on nykysukupolvea ainoastaan siinä mielessä, että sitä sattuu löytymään kauppojen hyllyiltä samoihin aikoihin PS4:n ja Xbox Onen kanssa. Pelikattauksen puolesta se on täysin omilla poluillaan.

En viitsi tuplapostata, joten lisätään tähän:

Onea epäillään siis toimitetun maailmalle noin 14 miljoonaa kappaletta. Huomionarvoista on se, että se ei välttämättä enää ole PS3:n edellä myyntiluvuissa vastaavana aikana.

Puolentoista viikon päästä tähän kuvaajaan saadaan päivitystä PS4:n osalta. Oma veikkaukseni huitelee jossain 24,5-25 miljoonan paikkeilla.

Tässä olin näköjään pessimisti, mutta Sonyn suoritus oli kuluneella neljänneksellä aika häkellyttävä: PS4:ää toimitettiin 3,0 miljoonaa kappaletta, eli yli tuplasti se, mitä molempia Xboxeja yhteensä. Tätä voi verrata viime vuoden vastaavana aikana toimitettuun 2,7 miljoonaan. Pleikkari siis porskuttaa yhä julkaisuhinnalla ihan omissa sfääreissään.

Kokonaistoimitukset 25,3 miljoonaa.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Olisi kyllä mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa Nintendon päätoimistolla, missä strateginen ryhmä pohtii sitä, mikä meni Wii U:n kanssa pieleen Wiihin verrattuna. Siellä varmaan japanilaiset ovat käyneet jo monesti ja käyvät varmaan edelleenkin aika tiukkasanaista keskustelua...

Onhan tuo Nintendon "romahdus" Wii => Wii U todella järisyttävä, kun myyntejä ja pelien laatua ja määrää katsoo. Wiitä taidettiin myydä aikaselvästikin yli sen 100 miljoonaa yksikköä ja nyt sitten vasta 3 vuoden jälkeen Wii U sai 10 miljoonaa rikki. Ei kukaan varmaan mitään Wiin kaltaista menestystä vakavasti odottanutkaan heti perään, mutta ovathan nuo luvut sanalla sanoen aivan karmeita...

Toisaalta kokihan Sonykin saman suuntaisen pudotuksen PS2 => PS3, mutta ihan noin rankka se pudotus ei tainnut olla. Sony myös onnistui sitten PS4:n kohdalla korjaamaan kurssinsa takaisin ja palaamaan kukkulan kuninkaaksi. Mielenkiintoista nähdä, kykeneekö Nintendo saman suuntaiseen nousuun seuraavalla laitteellaan ja ohittamaan ainakin Xboxin, vai jatkavatko päänsä iskemistä seinään menemällä nuo omat uniikit ajatuksensa ja "me haluamme olla rohkeasti erilainen"-strategiansa edellä.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Aikonaan veikkasin että WiiU voisi myydä dreamacastin verran ja sain irvailua nipan faneilta miten tyhmä olen, tokihan wiiU gamecuben lukuihin kevyesti pääsee.

No, gamecubeen on vielä kymmenen miljoonaa matkaa...

Itse veikkailin noita Gamecuben lukuja, mutta Nintendo itse ajoi asiakkaansa pois melko tehokkaasti. Mikäli Wii U:lla olisi jatkunut ne pelisarjat, joiden vuoksi itsekin olen Nintendon laitteita rakastanut, olisi GC:n lukemat olleet huomattavasti helpompi saavuttaa. Itse olin vielä veikkausten aikaan toiveikas, että edes joku sarja olisi tehnyt paluun, mutta eipä tehnyt. No, tuleehan sieltä se Star Fox, mutta se on liian vähän liian myöhään, eikä itseä ainakaan jaksa enää kauheasti kiinnostaa, vaikka konsoli löytyykin edelleen hyllystä. Sen verran tehokkaasti Nintendo on minuakin ajanut pois konsolinsa äärestä, että seuraavan konsolin hankinta ei todellakaan ole enää itsestäänselvyys.

Onhan tuo Nintendon "romahdus" Wii => Wii U todella järisyttävä, kun myyntejä ja pelien laatua ja määrää katsoo.

Kyllä siellä Nintendon omissa peleissä ihan laadukkaita pelejä edelleen on. Esim. Mario Kart 8 on mielestäni sarjan paras osa tähän mennessä, DK: Tropical Freeze on taattua Retro-laatua, Pikmin 3 on varsin hieno peli, vaikka ei aikaisempiin osiin verrattuna mitään mullistavaa tehnytkään ja Splatoon on tuntunut menestyvän laitekantaan nähden hyvin - siitä minulla vain ei ole ensikäden kokemusta, kun lajityyppi ei kiinnosta. Jos peli ei itselle uppoa, niin se ei missään nimessä tarkoita sitä, että peli olisi huono (jos näin olisi, mielestäni ainakin 90% nykypeleistä olisi silkkaa roskaa). Sitten on muutamia laadukkaita 3rd partyja, kuten Bayonetta 2, Wonderful 101, Hyrule Warriors, Rayman, Deus Ex jne. Pelejä vain ei tosiaan ole kauhean paljoa. Oma lukunsa on tosin sitten nuo tulevat hätäratkaisut ja amiibosekoilut, joihin en koske pitkällä tikullakaan.

Itselle yhdeksi suureksi kompastuskiveksi on noussut Gamepad, jonka vuoksi en ole pelannut esim. Deus Exää vieläkään, vaikka se ostettua tulikin jo aikoja sitten. Pelaankin Wii U:lla pelejä, joita voi pelata Pro Controllerilla tai Mote/Nunchuck -yhdistelmällä.

Sony onnistui kääntämään konsolin menestyksen takaisin nousuun jo PS3:lla, vaikka se ei Wiin lukemiin yltänytkään. Nintendolla taas ei ole mitään mahdollisuutta tehdä samaa Wii U:lla, vaikka Splatoon onkin saanut konsoleita liikkumaan jonkin verran Japanissa, varsinkaan kun eivät itse ole enää kiinnostuneita tukemaan konsolia millään tavalla. Gamepadin heivaaminen hevon kuuseen ja laitteen "uudelleenjulkaisu" Wii 2:na olisi voinut ehkä jonkin verran saada tilannetta pelastettua.

Nintendon tilanne on sikäli mielenkiintoinen, että toimitusjohtaja vaihtuu, kun Iwata on nyt siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Jännä nähdä, millaisia ratkaisuja siellä alkaa uuden johdon myötä syntyä, kunhan tuo uusi johto ensin valitaan. NX:hän toki on se, mihin siellä Wii U:n sijasta aletaan panostamaan ja parempi niin, Wii U:n voisi puolestani unohtaa kokonaan vaikka jo saman tien - ei ne amiibot ja Mario Tennikset kiinnosta pätkääkään.

Edit: Ilman tuota "me haluamme olla rohkeasti erilainen" -strategiaa Wii tuskin olisi ollut sellainen menestys kuin oli. Johan Gamecube näytti, että Nintendo ei pärjää kahta kilpailijaa vastaan "tavallisella" konsolilla. Minusta tosin olisi mukavaa saada Nintendolta ns. tavallinen konsoli niillä perinteisillä sarjoilla, joita ei ole näkynyt sitten Gamecuben, mutta minäpä en ilmeisesti ole enää firman kohderyhmää. Wii on edelleen hyvä konsoli, vaikka se ei tehoilla kilpaillutkaan. Wii U ei ole.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Kyllä siellä Nintendon omissa peleissä ihan laadukkaita pelejä edelleen on. Esim. Mario Kart 8 on mielestäni sarjan paras osa tähän mennessä, DK: Tropical Freeze on taattua Retro-laatua, Pikmin 3 on varsin hieno peli, vaikka ei aikaisempiin osiin verrattuna mitään mullistavaa tehnytkään ja Splatoon on tuntunut menestyvän laitekantaan nähden hyvin - siitä minulla vain ei ole ensikäden kokemusta, kun lajityyppi ei kiinnosta. Jos peli ei itselle uppoa, niin se ei missään nimessä tarkoita sitä, että peli olisi huono (jos näin olisi, mielestäni ainakin 90% nykypeleistä olisi silkkaa roskaa). Sitten on muutamia laadukkaita 3rd partyja, kuten Bayonetta 2, Wonderful 101, Hyrule Warriors, Rayman, Deus Ex jne. Pelejä vain ei tosiaan ole kauhean paljoa. Oma lukunsa on tosin sitten nuo tulevat hätäratkaisut ja amiibosekoilut, joihin en koske pitkällä tikullakaan.

Edit: Ilman tuota "me haluamme olla rohkeasti erilainen" -strategiaa Wii tuskin olisi ollut sellainen menestys kuin oli. Johan Gamecube näytti, että Nintendo ei pärjää kahta kilpailijaa vastaan "tavallisella" konsolilla. Minusta tosin olisi mukavaa saada Nintendolta ns. tavallinen konsoli niillä perinteisillä sarjoilla, joita ei ole näkynyt sitten Gamecuben, mutta minäpä en ilmeisesti ole enää firman kohderyhmää. Wii on edelleen hyvä konsoli, vaikka se ei tehoilla kilpaillutkaan. Wii U ei ole.

Vastasit tuossa ylemmässä kappaleessa jo oikeastaan itsellesi. Nintendo kyllä tekee edelleen laadukkaita pelejä, mutta määrällisesti niitä tulee ainakin omaan makuuni ulos liian vähän. Tai ainakin sellaisia, jotka olisivat itselle kiinnostavia. Itse ostan kalenterivuoden aikana sellaiset 10-15 nimikettä ja Nintendo/Wii U ei sellaista määrää pelattavaa valitettavasti pysty tarjoamaan. Ei pystynyt oikein Wiikään, mutta se laite sentään oli sellainen, joka myi. Paljolti ohjaustapansa vuoksi ja takoi siksi rahaa.

Nintendon "haluamme olla erilainen"-strategia peli- ja laitekehityksessä on markkinoiden kannalta erinomainen juttu, se tuo oikeasti erilaisen vaihtoehdon. Myynnillisesti se vaan ei ole ollut kovinkaan montaa kertaa se paras ratkaisu. NES ja SNES olivat toki aikanaan aikansa parhaita laitteita ja Wii myös oli myynnillisesti huippumenestys, mutta N64, Gamecube ja Wii U ovat olleet siinä mielessä enemmän tai vähemmän epäonnistuneita, vaikka pelilaitteina ovatkin olleet hyviä. Nintendon strategia tuntuu siis tuottavan onnistumisia "tasaisin väliajoin", joiden välissä sitten tulee isompia tai vähemmän isompia mahalaskuja. Tosin niinhän se tuntuu menevän businessmaailmassa melkein kaikilla.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Ei pystynyt oikein Wiikään, mutta se laite sentään oli sellainen, joka myi. Paljolti ohjaustapansa vuoksi ja takoi siksi rahaa.

Wiistä kannattaa muistaa, että sillä laitteella oli aivan valtavasti pelejä, ja ne myös myivät aivan valtavasti. Nyt kätevästi tuli taas uusia tietoja:

Nintendo sanoi:
Wii U
Hardware: 10.01 million units
Software: 61.23 million units

Wii
Hardware: 101.56 million units
Software: 908.7 million units

http://www.nintendo.co.jp/ir/en/sales/hard_soft/index.html

Tavallisesti huonosti myyvillä konsoleilla on korkea myytyjen pelien määrä konsolia kohti (attach rate), koska innokkaimmat harrastajat ostavat myös eniten pelejä. Wii U:lla tämäkään ei ole toteutunut, vaan Wii U:n attach rate on ainakin toistaiseksi kaukana Wiistä - vaikka Wiillä oli kymmenkertainen konsolikanta. Riittääkö Wii U:lla enää edes rahkeita myydä 3 peliä myytyä konsolia kohti, jotta edes Wiin attach rate saataisiin kiinni? Kun katsoo Wii U:n tulevia pelejä, tai käytännössä niiden puutetta, niin tämä vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä.

Jännä sinänsä, että näitä nykyisiä konsoleita odotellessa itse taisin veikata WiiU:n pääsevän johonkin 20 miljoonan lukemiin. Olin optimisti. Ilmeisesti Nintendo-faneja on nykyään vähemmän kuin Gamecuben aikaan. Tietysti sekin vaikuttaa, että 3rd partyt ovat hylänneet Nintendon käytännössä kokonaan.

Wii U:lla on kolme isoa ongelmaa jopa Gamecubeen verrattuna: 1) Gamepad, 2) hinta ja 3) pelien puute.

Gamepadin ongelmista on näilläkin foorumeilla paljon puhuttu, mutta yksinkertaistettuna ongelma on, että se on hankala ohjain joka ei oikein anna kenellekään mitään mutta monella tapaa rajoittaa konsolin käyttöä. Lisäksi se vaikuttaa vahvasti toiseen ongelmaan, hintaan. Nintendo leikkasi Gamecuben hintaa nopealla tahdilla ja pari vuotta julkaisun jälkeen konsolia sai virallisella suositushinnalla sataseen pelin kanssa. Wii U:n suositushinta on yhä se 300, mikä ei millään tavalla vastaa konsolin tämänhetkistä tarjontaa. Yksi iso osa sitä tarjontaa on pelit, ja Wii U:n pelitarjonta on yksinkertaisesti kuolemassa kuivuuteen. Sieltä tulee välillä se yksittäinen Nintendon semihitti kuten Splatoon, mutta tämäkin peli on vedonnut lähinnä Japanin markkinoihin ja maailmanlaajuiset konsolimyynnit ovat Splatoonin julkaisunkin jälkeen yhä ihan olemattomat. Super Mario Maker on se seuraava Wii U:n isomman kaliiberin julkaisu, mutta sitä ennen ja sen jälkeen on paljon tyhjää, ja konsolimyynteihin sekään tuskin vaikuttaa mitenkään merkittävästi. Third partyjen lähteminen Wii U:lta vaikuttaa laitteen pelipulaan huomattavasti, ja Nintendolla itselläkään ei ole joko resursseja tai kenties haluakaan kehittää enää isoja Wii U -projekteja.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Nuo 3DS:n luvut ovat myös aika ikäviä. Eivät nuo myynnit sen kummemmin parane, kun laitteelle on tulossa niin väsyneen ja halvalla kyhättyjä pelejä tyyliin: triforze heroesia ja Metroid federation forcen kaltaista shaissea. Onhan tuolla ensivuoden puolelle parikin hyvää nimikettä tulossa, mutta eivät nekään noita laitteita merkittävästi kaupaksi saa, kun kuukausitolkulla on pelijulkaisujen suhteen niiiiin hiljaista.

Mitä veikkaatte, tuleeko 3DS saavuttamaan edes GBA:n lukuja koskaan?
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Itse veikkailin noita Gamecuben lukuja, mutta Nintendo itse ajoi asiakkaansa pois melko tehokkaasti. Mikäli Wii U:lla olisi jatkunut ne pelisarjat, joiden vuoksi itsekin olen Nintendon laitteita rakastanut, olisi GC:n lukemat olleet huomattavasti helpompi saavuttaa. Itse olin vielä veikkausten aikaan toiveikas, että edes joku sarja olisi tehnyt paluun, mutta eipä tehnyt. No, tuleehan sieltä se Star Fox, mutta se on liian vähän liian myöhään, eikä itseä ainakaan jaksa enää kauheasti kiinnostaa, vaikka konsoli löytyykin edelleen hyllystä. Sen verran tehokkaasti Nintendo on minuakin ajanut pois konsolinsa äärestä, että seuraavan konsolin hankinta ei todellakaan ole enää itsestäänselvyys.

Jep, kun tässä täysin lonkalta vedän (voi olla että jotain jää uupumaan) niin seuraavat pelit taisivat saada kriitikoilta kehuja ja olla (ainakin jonkin aikaa) Gamecube-ekslusiiveja:

- Star Wars: Rogue Squadron
- Super Mario Sunshine
- Eternal Darkness
- Metroid Prime + Metroid Prime 2
- Legend of Zelda: Wind Waker
- Resident Evil Remake
- Viewtiful Joe
- Super Smash Bros Brawl
- Resident Evil 4

Huomattavaa on, että näitä tippui heti konsolin julkaisusta lähtien tasaista tahtia. Noista kuitenkin useampi tapaus on sellainen, että vain täysin toistaitoinen tolvana ohittaa ne sukupolven parhaista peleistä puhuttaessa.
Lisäks sitten third party -tuki lopussa oli lopussa nähtävästä laskusta huolimatta ihan muuta kuin Nipalla myöhemmin, itselle maistui TimeSplittersit, Tony Hawkit, Burnoutit jne.
Eli vaikka PS2:n pelivalikoima oli toki määrällisesti selvästi vakuuttavampi, oli myyneissä flopannut Gamecube syystäkin monelle pelaajalle varteenotettava vaihtoehto, toisin kuin WiiU tuntuu olevan. Ja miksi olisikaan, kun third partyt ovat tosiaan konsolin hylänneet eikä eksklusiivisia herkkujakaan tipu selvästikään tarpeeksi, jotta konsolit liikkuisivat.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Mitä veikkaatte, tuleeko 3DS saavuttamaan edes GBA:n lukuja koskaan?

Edelleen Nintendon virallisia lukuja:

Nintendo sanoi:
Nintendo 3DS
Hardware: 53.07 million units
Software: 233.58 million units

Game Boy Advance
Hardware: 81.51 million units
Software: 377.42 million units

Käytännössä ei ole yhtään mitään toivoa, että 3DS-tuoteperhe koskaan saavuttaisi GBA:ta. Lisäksi tämän tekee erityisen ikäväksi se, että Nintendo on jo nyt pitkittänyt 3DS:n elinkaarta pidemmäksi kuin mitä GBA:lla aikanaan oli. GBA tuotiin markkinoille maailmanlaajuisesti keväällä/kesällä 2001, ja DS seurasi sitä jo loppuvuodesta 2004, eli GBA:lla oli 3½ vuotta käytännöllistä markkina-aikaa Nintendon pääasiallisena käsikonsolina. 3DS tuotiin markkinoille keväällä 2011, ja näyttäisi siltä, että Nintendon seuraaja käsikonsolimarkkinoille olisi tulossa loppuvuodesta 2016, eli 3DS-tuoteperheelle tulee 5½ vuoden markkina-aika Nintendon pääasiallisena käsikonsolina. Lisäksi 3DS on saanut kokonaista 5 erilaista mallia jo tähän mennessä, verrattuna GBA:n 3 malliin. Useammista malleista ja aika-edusta huolimatta 3DS laahaa kaukana jäljessä GBA:sta, ja näyttää siltä, että hyvässäkin tapauksessa 3DS pääsee vain juuri ja juuri 60 miljoonan yli. GBA sen sijaan myi vielä DS:n julkaisun aikaankin siihen tahtiin, että jos sillä olisi ollut 3DS:n markkina-aika käytössään, GBA olisi helposti saattanut päästä jopa noin 120 miljoonaan laitteeseen.

3DS:n suhteellisesti korkean näköiset "pelimyynnit" ovat nekin suureksi osaksi Nintendon monituisten ilmaispeli-promootioiden ja bundlejen ansiota. 3DS on jatkuvalla tahdilla saanut erilaisia kampanjoita, joissa Nintendo jakaa ilmaisia täysihintaisia pelejä milloin mistäkin syystä, ja tämän lisäksi 3DS-laitteilla on ollut hyvin paljon pelibundleja. GBA:lla ja DS:llä pelibundlet olivat erittäin harvinaisia, ja silti 3DS:n "myydyt" pelit kalpenevat erityisesti DS:n massiivisen 950:n miljoonan myydyn pelin rinnalla. Nintendo on siis tehnyt kaikkensa promotakseen 3DS:ää ja jakanut lukuisia pelejä ilmaiseksi, mutta silti Japanin ulkopuolella kuluttajat eivät ole yleisesti ottaen halunneet 3DS:ää eivätkä sen pelejä. New 3DS -päivityskin näyttää lässähtäneen: Japanin markkinoilla New 3DS myy huonommin kuin 3DS-alkuperäismallit viime vuonna, ja länsimarkkinoilla New 3DS -mallit ovat hiipuneet niin pahasti julkaisun jälkeen, että Nintendo ei edes halua julkistaa esim. Yhdysvaltain myyntilukuja.
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Jenkkilässä oli vaihteeksi aika tiukka elokuu, ja konsolien myyntilukemat näyttivät viimeisimpien NPD-numeroitten valossa tältä:
PS4: 209k
Xbox One: 202k
WiiU: 43k

Aika monet kommentaattorit odottivat Xboxin vievän elokuun, osittain Gears-kokoelman vuoksi, osittain tällaisten tarjousten siivittämänä. Toisaalta PS4:lle ilmestyi yllätyshitti Until Dawn, ja sehän on edelleen PS4. (Ja edelleen saman hintainen kuin julkaisussa.)
 
Vastaus: Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Hiukan yllärihän tuo oli että ps4 vei elokuunkin. Until dawn yllätti totaalisti, markkinointi olematonta ja vain neljän päivän myynneillä listalle. Meni mullakin ostettavien pelien joukkoon.

Syyskuun voittajasta ei liene epäselvyyttä koska MGS5.
 
Ylös Bottom