Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

On tuo Japani ihme maa, viikossa Sony ja Microsoft myyneet yhteensä 10910 kpl koneita. Nintendo aivan eri sfääreissä
 
On tuo Japani ihme maa, viikossa Sony ja Microsoft myyneet yhteensä 10910 kpl koneita. Nintendo aivan eri sfääreissä
Japani on kuin oma maailmansa maapallon sisällä. Käsittämätön paikka, kannattaa ihmeessä käydä, jos mahdollisuus joskus tulee.. Käsikonsolit on aina ollut se Japanin juttu ja erittäin iso syy Switchin jättimenestykseen maassa.
 
Mitenkäs muu Aasia noin yleensä? Miksi kaikissa tilastoissa näytetään Japani = Aasia? Ymmärrän että vielä reilu 20 vuotta sitten Japani oli täysin omissa BKT luvuissaan, mutta luulisi että Etelä-Korea ja Kiinakin on skarpannut sen verran että merkittäviä myyntilukuja saataisiin myös sieltä. Vai olenko aivan väärässä?

Aina jaksaa ihmetyttää Nintendo Switchin myyntiluvut. Jos minulla olisi tuo kone, en keksi yhtäkään peliä, jota haluan pelata. No ehkä Hades, koska sitä ei ole muille konsoleille vielä julkaistu.
 
Aina jaksaa ihmetyttää Nintendo Switchin myyntiluvut. Jos minulla olisi tuo kone, en keksi yhtäkään peliä, jota haluan pelata. No ehkä Hades, koska sitä ei ole muille konsoleille vielä julkaistu.

Samoja ajatuksia minullakin. On jäänyt Switch kokonaan käyttämättä, kun ei löydy mitään pelattavaa, joka minua kiinnostaisi. Näyttäisi tämänkin vuoden pelisaldo jäävän Nintendolta köyhäksi ellei BOTW2 -peliä julkaista yllättäen tänä vuonna.
 
Mitenkäs muu Aasia noin yleensä? Miksi kaikissa tilastoissa näytetään Japani = Aasia? Ymmärrän että vielä reilu 20 vuotta sitten Japani oli täysin omissa BKT luvuissaan, mutta luulisi että Etelä-Korea ja Kiinakin on skarpannut sen verran että merkittäviä myyntilukuja saataisiin myös sieltä. Vai olenko aivan väärässä?

Aina jaksaa ihmetyttää Nintendo Switchin myyntiluvut. Jos minulla olisi tuo kone, en keksi yhtäkään peliä, jota haluan pelata. No ehkä Hades, koska sitä ei ole muille konsoleille vielä julkaistu.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tilastoissa puhutaan Japanista yksinkertaisesti siksi, että sieltä saadaan ajankohtaista myyntidataa.

Nintendo Switch on onnistunut konsepti. Siksi se myy hyvin. Se on toki alitehoinen, mutta kannettavuus on niin iso valtti, että tämä kompromissi on siedettävä. Tietysti jos ei kannettavuus napostele yhtään, niin jäljelle jää vielä Nintendon yksinoikeudet. Niistä sitten tykkää tai ei. Minulle Switch on hyvä lisä Xboxin ja pleikkarin rinnalle. Jos omistaisin konsoleista vain Nintendo Switchin, niin kokisin jääväni paljosta paitsi. Vähän sama myös toistepäin.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tilastoissa puhutaan Japanista yksinkertaisesti siksi, että sieltä saadaan ajankohtaista myyntidataa.
Tämähän se on syynä, Japani on käytännössä ainut maa, josta saadaan suuren yleisön tietoon tarkkaa viikottaista myyntidataa. Valmistajat varmaan pääsee muissakin maissa tarkempaan dataan kiinni. Jaksaa aina hymyilyttää esim. Euroopan viikkomyyntien esittäminen faktana, ne on aina arvioita suurelle yleisölle. Jenkeistä saadaan taas tarkkaa kuukausidataa.
 

Sielä on ekoja "arviota" miten vuoden eka viikko lähti käyntiin, luonollisesti sekä boksilla ja vitosella pula näkyy ja sieltä löytyy se Aasian osio joka eroaa muutamilla tuhanssilla konsoleilla Japanin myynteihin:

Global hardware estimates (Followed by lifetime sales):
  1. Switch - 455,708 (77,444,997)
  2. PlayStation 5 - 149,872 (4,817,901)
  3. Xbox Series X|S - 93,758 (2,725,781)
  4. PlayStation 4 - 69,310 (114,900,684)
  5. Xbox One - 24,656 (49,459,800)
  6. 3DS - 1,417 (75,910,724)
Americas (US, Canada, Latin America) hardware estimates:
  1. Switch - 115,799
  2. PlayStation 5 - 81,039
  3. Xbox Series X|S - 67,517
  4. PlayStation 4 - 18,423
  5. Xbox One - 16,172
  6. 3DS - 419
Europe hardware estimates:
  1. Nintendo Switch - 95,441
  2. PlayStation 5 - 48,330
  3. PlayStation 4 - 36,630
  4. Xbox Series X|S - 22,293
  5. Xbox One - 6,688
  6. 3DS - 383
Asia (Japan, mainland Asia, Middle East) hardware estimates:
  1. Switch - 224,871
  2. PlayStation 5 - 15,531
  3. PlayStation 4 - 12,825
  4. Xbox Series X|S - 1,576
  5. Xbox One - 893
  6. 3DS - 588
Oceania (Australia and New Zealand) hardware estimates:
  1. Switch - 19,597
  2. PlayStation 5 - 4,972
  3. Xbox Series X|S - 2,372
  4. PlayStation 4 - 1,432
  5. Xbox One - 903
  6. 3DS - 27

Samalla nähdään miten Xbox Series S|X ja PS5 myynnit ovat sujuneet:

PS5: 4,817,901
Xbox Series S|X: 2,725,781
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Microsoftin tuloksia.

unknown.png



 
Miten muuten Game Pass-luvut? Ilmoitetaanko ne erikseen myöhemmin vai mitenkä tuon kanssa on yleensä tehty? Eniten itseäni kiinnostaa kuinka paljon tuo on kasvanut sitten viime mittauksen.
Microsoftin pomo on puhelinhaastattelussa kertonut tilausmääräksi 18 miljoonaa. Ilmeisesti kasvu ei ole riittävän nopeaa kun yrittivät kepillä ohjata Gold-tilaajat palvelun piiriin?

 
Microsoftin pomo on puhelinhaastattelussa kertonut tilausmääräksi 18 miljoonaa. Ilmeisesti kasvu ei ole riittävän nopeaa kun yrittivät kepillä ohjata Gold-tilaajat palvelun piiriin?


Kasvua kuitenkin tapahtunut, kun taisi Bethesda diilin aikaan olla 15 miljoonaa tilaajaa.
 
Kasvua kuitenkin tapahtunut, kun taisi Bethesda diilin aikaan olla 15 miljoonaa tilaajaa.
Jep, eli neljässä kuukaudessa 3 miljoonaa tilaajaa lisää. Jengi arvuutteli, että olisi ollut 20 miljoonaa tilaajaa. No, eipä siitä ihan hirveästi jääty. Siihen päälle nuo muut kasvuluvut. Kyllä Microsoftilla ihan hyvin menee.

Lähinnä ärsyttää se etten ostanut MS:n osakkeita joskus 5 vuotta sitten kun arvo on enemmän kuin tuplaantunut. :)
 
Ei ole Microsoft ihan hetkeen konkkaan joutumassa näillä numeroilla.
Pakollinen disclaimer tähän väliin: myynti (revenue) ei ole sama kuin tulos, ja kovallakin myynnillä voidaan tehdä tappiota. 51% kasvu ei kerro mitään absoluuttisista lukemista, jos lähtöarvoa ei tiedetä, joten nykyinenkin liikevaihto voi olla ihan mitä tahansa.

Microsoftin lausunnosta ei siis voi aukottomasti päätellä, että pelibisnes olisi voitollista. (Ei siitä voi myöskään päätellä, että se olisi tappiollista; pointti on yksinkertaisesti se, että annetuissa tiedoissa on liikaa aukkoja, jotta niiden perusteella voisi tehdä mitään järkeviä päätelmiä.)
 
Ilmeisesti kasvu ei ole riittävän nopeaa kun yrittivät kepillä ohjata Gold-tilaajat palvelun piiriin?
Kuten sanottiinkin, 3 miljoonaa tilaajaa 4 kuukaudessa on hyvä tulos, varsinkin ilman yhtäkään AAA-julkaisua. Voi ajatella palvelun kasvua sitten kun Halo ja muut julkaistaan. Itse odotan vuoden loppuun mennessä 25 miljoonaa tilaajaa, ehkä lähemmäs 30 miljoonaa riippuen Halon ja muiden pelien laadusta.
 
Kuten sanottiinkin, 3 miljoonaa tilaajaa 4 kuukaudessa on hyvä tulos, varsinkin ilman yhtäkään AAA-julkaisua. Voi ajatella palvelun kasvua sitten kun Halo ja muut julkaistaan. Itse odotan vuoden loppuun mennessä 25 miljoonaa tilaajaa, ehkä lähemmäs 30 miljoonaa riippuen Halon ja muiden pelien laadusta.
Tuntuu että ainoa juttu mikä tätä kasvua voisi hidastaa on Xbox ekosysteemissä olevien pelaajien määrä. Jos Xbox Onea on myyty jotain 50+ miljoonaa, niin siellä tulee raja jossain vaiheessa vastaan, tietysti nyt Series -konsolit siihen päälle. Toki siksi Game Pass on saatavilla myös PC:llä ja xCloudissa. Alustojen rajat on ihan fiksua rikkoa jos ja kun halutaan Game Passin tilaajamäärien kasvavan jatkossakin. Ja mitä enemmän palvelulla on tilaajia, sen enemmän siellä on rahaa käyttää uusiin peleihin.

Pelit kuten Starfield, Halo Infinite, Elder Scrolls 6, uusi Forza ja Fable tuovat varmasti boostia tilaajiin ja jos pelejä saadaan ripoteltua sopivasti pitkin vuotta, niin tilausta ei kannata edes välillä pistää poikki. Tähänhän Microsoft osittain pyrkii näillä studio-ostoilla. Paljon studioita = jatkuva tasainen virta uusia pelejä.

Loputtomiin ei voi kuitenkaan jatkaa tällä miljoona per kuukausi tahdilla. Loppuu pelaajat kesken. :)
 
Tuntuu että ainoa juttu mikä tätä kasvua voisi hidastaa on Xbox ekosysteemissä olevien pelaajien määrä. Jos Xbox Onea on myyty jotain 50+ miljoonaa, niin siellä tulee raja jossain vaiheessa vastaan, tietysti nyt Series -konsolit siihen päälle. Toki siksi Game Pass on saatavilla myös PC:llä ja xCloudissa. Alustojen rajat on ihan fiksua rikkoa jos ja kun halutaan Game Passin tilaajamäärien kasvavan jatkossakin. Ja mitä enemmän palvelulla on tilaajia, sen enemmän siellä on rahaa käyttää uusiin peleihin.

Pelit kuten Starfield, Halo Infinite, Elder Scrolls 6, uusi Forza ja Fable tuovat varmasti boostia tilaajiin ja jos pelejä saadaan ripoteltua sopivasti pitkin vuotta, niin tilausta ei kannata edes välillä pistää poikki. Tähänhän Microsoft osittain pyrkii näillä studio-ostoilla. Paljon studioita = jatkuva tasainen virta uusia pelejä.

Loputtomiin ei voi kuitenkaan jatkaa tällä miljoona per kuukausi tahdilla. Loppuu pelaajat kesken. :)

Ilman mitään turhempia pohdiskeluja mutta sisältyyköhän tohon 18 miljoonaan myös ne jotka eivät enään palvelua käytä kuten tällä hetkellä esimerkiksi minä? Xbox liven kohdalla käytetään termiä "Active users" esimerkiski: Nadella during the earnings call with investors announced Xbox Game Pass has topped 18 million subscribers, while there are over 100 million monthly active Xbox Live users across consoles, PC, and mobile. Sielä voi olla Game passin kohdalla sama mittayksikkö kuten esimerkiksi pelien kohdalla on ollut että on saavutettu esim 15 miljoonaa pelaajaa mutta siihen lasketaan samaan soppaan ne jotka ovat peliä vain esimerkiksi sen kerran pelaanneet mutta eivät pelaa enään. Tällä mietiskelyllä ei siis haeta mitään pahaa tätä loistavaa palvelua kohtaan vaan aina on aikaa näitäkin miettiä :D silti BTW tuo että käyttäjämäärät nousee ja kassoihin rahaa kilisee.
 
Ilman mitään turhempia pohdiskeluja mutta sisältyyköhän tohon 18 miljoonaan myös ne jotka eivät enään palvelua käytä kuten tällä hetkellä esimerkiksi minä? Xbox liven kohdalla käytetään termiä "Active users" esimerkiski: Nadella during the earnings call with investors announced Xbox Game Pass has topped 18 million subscribers, while there are over 100 million monthly active Xbox Live users across consoles, PC, and mobile. Sielä voi olla Game passin kohdalla sama mittayksikkö kuten esimerkiksi pelien kohdalla on ollut että on saavutettu esim 15 miljoonaa pelaajaa mutta siihen lasketaan samaan soppaan ne jotka ovat peliä vain esimerkiksi sen kerran pelaanneet mutta eivät pelaa enään. Tällä mietiskelyllä ei siis haeta mitään pahaa tätä loistavaa palvelua kohtaan vaan aina on aikaa näitäkin miettiä :D silti BTW tuo että käyttäjämäärät nousee ja kassoihin rahaa kilisee.
Hyvä pointti. Tätä emme tosiaan tiedä. Oli miten oli, niin numerot on kasvussa.

Joukossa voi hyvin olla kerran tilauksen lopettaneita, mutta sitäkin paremmalla syyllä tarvitaan tasainen virta uusia pelejä palveluun. Kyllähän niitä sinne nytkin puskee, niinkuin tilaajamäärät näyttää, mutta jos esim. joka toinen kuukausi tulisi uusi yksinoikeuspeli (+ kaikki 3rd partyt mitä sinne tulee), niin ehkä yhä useammalla pysyisi tilaus kokoajan voimassa.
 
Hyvä pointti. Tätä emme tosiaan tiedä. Oli miten oli, niin numerot on kasvussa.

Joukossa voi hyvin olla kerran tilauksen lopettaneita, mutta sitäkin paremmalla syyllä tarvitaan tasainen virta uusia pelejä palveluun. Kyllähän niitä sinne nytkin puskee, niinkuin tilaajamäärät näyttää, mutta jos esim. joka toinen kuukausi tulisi uusi yksinoikeuspeli (+ kaikki 3rd partyt mitä sinne tulee), niin ehkä yhä useammalla pysyisi tilaus kokoajan voimassa.

Joka tapauksessa tilannehan on mitä mahtavin, selvin merkki on se että pelaajat ovat todellakin alustasta riippumatta löytäneet palvelun.
 
Ilman mitään turhempia pohdiskeluja mutta sisältyyköhän tohon 18 miljoonaan myös ne jotka eivät enään palvelua käytä kuten tällä hetkellä esimerkiksi minä? Xbox liven kohdalla käytetään termiä "Active users" esimerkiski: Nadella during the earnings call with investors announced Xbox Game Pass has topped 18 million subscribers, while there are over 100 million monthly active Xbox Live users across consoles, PC, and mobile. Sielä voi olla Game passin kohdalla sama mittayksikkö kuten esimerkiksi pelien kohdalla on ollut että on saavutettu esim 15 miljoonaa pelaajaa mutta siihen lasketaan samaan soppaan ne jotka ovat peliä vain esimerkiksi sen kerran pelaanneet mutta eivät pelaa enään. Tällä mietiskelyllä ei siis haeta mitään pahaa tätä loistavaa palvelua kohtaan vaan aina on aikaa näitäkin miettiä :D silti BTW tuo että käyttäjämäärät nousee ja kassoihin rahaa kilisee.
Brad sams vastasi että tarkoittaa aktiivisia xbox live käyttäjiä ja gamepass tilaajia.
 
Ylös Bottom