Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Haet tässä varmaan takaa sitä millaisia henkilöitä näissä peleissä on ja kenestä he tykkäävät ja pelin teemat ja niin edelleen.
Ensimmäinen Life is Strange on mielestäni aivan upea peli ja tämän genren pelien gold standard, ei yhtään sen vähempää. Juoni, hahmot, miljöö, tunnelma, gameplay, kaikki ovat aivan timanttisia. Peli kertoo aivan upeasti rakastettavien hahmojensa kiinnostavan tarinan.

Harmi, että yksikään toinen sarjan peli ei ole edes hipaissut ensimmäisen osan tasoa. Kakkoskausi oli aika heikko, mutta onnistui myymään erinomaisesti ensimmäisen osan nimellä ja maineella ratsastaen. True Colors oli ehkä pienehkö askel vähemmän huonoon suuntaan, mutta oli käsittääkseni melkoinen alisuoritus, mitä myynteihin tulee. Ymmärrettävää, kun ottaa huomioon miten keskinkertainen teos sekin oli ensimmäiseen loistavaan peliin verrattuna. Uusinta osaa en ole itse vielä pelannut, mutta lukemani perusteella, se jatkaa sitä samaa melko kehnoa tasoa jonka Deck Nine on ottanut haltuun kahdella aiemmalla kehittämällään Life is Strange pelillä. DEI-tuputukseen on laitettu täysi panostus, kaikki muu sitten ollut toissijaista.

DEI-konsulttifirma, Sweet Baby Inc, näkyy olleen mukana ainakin viimeisimmän osan kehityksessä, heille siis jälleen yksi sulka hattuun. Konsulttipalvelu, jolla maksamalla saa pelinsä varmuudella myymään huonommin. Näitä nykyajan asioita, joita on tällaisena vanhanaikaisena ihmisenä hankala ymmärtää, mutta it is what it is. Life is Strange-sarja lienee nyt taputeltu haudan lepoon.

Ensimmäisen osan erinomaisuus ei toki katoa mihinkään. Harmi vain, että sarja on muuten melkoisen kehno, tai parhaimmillaankin keskinkertainen. Potentiaalia olisi ollut vaikka mihin.
 
En osaa sanoa miksi ei ole muille myynyt mutta itsellä jäi nämä Before the Stormiin. Siitä ja ekasta löytyy jopa ne erikoisversiot. Olikohan omalla kohdalla jopa niin, että näiden jatkajaa ei saanut ensin fyysisesti tai kaikki sisältö ei ollut levyllä tms.? Se saattoi itsellä vaikuttaa. Tai joku että fyysinen tullut myöhemmin tms.

Eikä se kolmas osa edes niin kiinnostavalta vaikuttanut kyllä muutenkaan. Tutuilla hahmoilla olisi varmasti kiinnostanut enemmän. Sitten tuli True Colors, joka sekään ei omaa huomiotani saanut kerättyä ostoon asti - tai sitten siinäkin oli jotain julkaisupöljyyksiä fyysisen kanssa?

Muutenkin tämän genren pelit on itselle vähän sellaisia, että pitää "pakottaa" itsensä niiden pariin mutta kun pelaa, niin kyllä nauttii. Ihan niistä Telltalen peleistä lähtien. Jotenkin aina vaikeita aloittaa kun tuntuvat "epäpeleiltä", kun ovat enemmänkin tarinoita, joissa valita mille "sivulle" tarina jatkuu kuin perinteisempää pelaamista, jota itse olen varsinkin viime aikoina alkanut kaivata yhä enemmän.

Eka Life is Strange tosin nosti riman niin korkealle että ei ne Telltalen pelit enää kiinnostaneet sen jälkeen niin paljoa muutenkaan.

Awesome Adventures of Captain Spiritin toki pelasin, ilmainen kun oli ja lyhytkin. Se oli hieno. Ilmeisesti se oli vieläpä joku sivujuonne siihen kakkoseen, joten en kyllä yhtään tiedä miksei peliä tullut lopulta ostettua.

Ehkä tuon uusimman kanssa on nyt itsellä se, että mieluusti pelaisin nämä muut ensin läpi. Siitä huolimatta että eivät kai ole niin hyviä eivätkä edes liity uusimpaan tai kai niihin kahteen ekaan edes mitenkään. Minulla vain on se, etten tykkää aloittaa asioita keskeltä. En edes tiedä miksi ostin jonkun Lost Judgmentin alesta kun pitäisi pelata ja hankkia se eka ensin ja ennen sitä myös Yakuzat pelata ja siihen menisi ehkä hieman jo aikaa, joten en varmaan ikinä niitä pelaa. Infinite Wealth on kanssa hyllyssä mutta eihän sitä nyt voi pelata kun ei tiedä ja tunne hahmoja ja aiempia käänteitä. :D
 
Tälläisissä tarinapeleissä, tai seikkailupeleissä, jotka eivät sisällä toimintaa, niin on sellainen vika, että ne voi pelata läpi ilmaiseksi katsomalla Youtubesta kun joku toinen pelaa.
 
Go woke, go broke. Eka osat olivat kai kummiskin vähemmän woke. Voihan olla että kokemukset True Colorsista eivät olleet positiiviset vaikka myynti vetikin vanhojen maineella. Ja tämä sitten kostautui DE myynneissä. Toki voi olla muitakin syitä, miksi viimeisin on myynyt kehnosti.

Tykkäsin kovasti eka osasta ja sen mainiosta before the storm prequelista. Kakkosen kohdalla teema - eli rasismi - oli jo sen verran tökerösti tuputettua että olen hyytynyt jonnekkin puoli välin tuntumaan. Muutenkin peli on edennyt makuuni ihan liian hitaalla tempolla.

Noista jälkimmäisistä, eli true colors ja double exposure, ei vielä kokemusta, mitä nyt olen netistä satunnaisesti seurannut palautetta, jossa on kritisoitu mm. Maxin ja Chloen suhteen epäloogista loppua vrt. eka osat. Kakkososan perusteella en ole nähnyt oikein syytä kiirehtiä näiden ostamista. Uskoisin että jossain vaiheessa voi harkita alelaarin puolelta.
Niin, sitä yritin omassa viestissä sanoa, että kun se ensimmäinenkin peli on termin tässä mielessä woke, oli se sitten sitä enemmän tai vähemmän, niin tällä ensimmäinen osa osoittaa, etteivät sellaiset asiat varsinaisesti ole esteenä pelin (hyvillekään) myynnille, vaan joku muu. Ehkäpä yksinkertaisimmillaan se, että ensimmäinen osa on vaan parempi peli kuin sarjan muut osat.
Ensimmäinen Life is Strange on mielestäni aivan upea peli ja tämän genren pelien gold standard, ei yhtään sen vähempää. Juoni, hahmot, miljöö, tunnelma, gameplay, kaikki ovat aivan timanttisia. Peli kertoo aivan upeasti rakastettavien hahmojensa kiinnostavan tarinan.
Kyllä, ensimmäinen osa on loistava.
Harmi, että yksikään toinen sarjan peli ei ole edes hipaissut ensimmäisen osan tasoa. Kakkoskausi oli aika heikko, mutta onnistui myymään erinomaisesti ensimmäisen osan nimellä ja maineella ratsastaen. True Colors oli ehkä pienehkö askel vähemmän huonoon suuntaan, mutta oli käsittääkseni melkoinen alisuoritus, mitä myynteihin tulee. Ymmärrettävää, kun ottaa huomioon miten keskinkertainen teos sekin oli ensimmäiseen loistavaan peliin verrattuna. Uusinta osaa en ole itse vielä pelannut, mutta lukemani perusteella, se jatkaa sitä samaa melko kehnoa tasoa jonka Deck Nine on ottanut haltuun kahdella aiemmalla kehittämällään Life is Strange pelillä. DEI-tuputukseen on laitettu täysi panostus, kaikki muu sitten ollut toissijaista.

DEI-konsulttifirma, Sweet Baby Inc, näkyy olleen mukana ainakin viimeisimmän osan kehityksessä, heille siis jälleen yksi sulka hattuun. Konsulttipalvelu, jolla maksamalla saa pelinsä varmuudella myymään huonommin. Näitä nykyajan asioita, joita on tällaisena vanhanaikaisena ihmisenä hankala ymmärtää, mutta it is what it is. Life is Strange-sarja lienee nyt taputeltu haudan lepoon.
Niin eli ensimmäinen osa vaan käsittelee samantyyppisiä teemoja paremmin, jolloin se ei tunnu niin tuputtamiselta, mutta siellä on silti tyttöjen välistä rakkautta, teinitytön epävarmuutta ja sisäisiä konflikteja.

Minulle on se ja sama kaatuuko/floppaako joku peli siksi koska se on woke. Niin varmasti käy, jos peli on vaan huono, mutta samaan hengenvetoon ensimmäisen osan yli 20 miljoonaa pelaajaa on niin iso massa, että tämän uudemman osan huonoille myynneille luulisi olevan vähän muitakin syitä kuin vain se, että se on nyt vähän enemmän woke kuin ensimmäinen osa.
 
Tälläisissä tarinapeleissä, tai seikkailupeleissä, jotka eivät sisällä toimintaa, niin on sellainen vika, että ne voi pelata läpi ilmaiseksi katsomalla Youtubesta kun joku toinen pelaa.
On niissä kuitenkin sen verran yleensä vaihtelua että tuskin löytää sellaista pelivideota, jossa tubettaja tekee täysin samat valinnat kuin mitä itse tekisi.

Omalla kohdalla jää kokonaan pelaamatta ja kokematta jos vaihtoehto on katsella toisen pelaamana. Ellei nyt ole joku tuttu pelaamassa tai jotain muuta "oikeaa" syytä tuijottaa passiivisena.
 
  • Like
Reactions: Zak
Kuten jossain aiheessa aiemmin mainitsin niin mulle true colors on nykyään se sarjan paras peli sillä ekaan ja before the stormiin verrattuna sen hahmot ja dialogi on vaan niin paljon paremmin tehty ja tietenkin kaikki myös näyttää paljon paremmalta.
Vaikka ykkönen oli aikoinaan parasta ikinä ja sen koko mysteeri oli hyvä niin nyt pelattuna siinä on hieman liikaa sellaista väkisin mukaan tungettua teini angstia.
LiS 2 jäi kesken siinä vaiheessa kun oltiin siinä mökissä ja koko homma alkoi tuntua lähinnä lapsenvahti simulaattorilta. Don't nod kyllä tiputti pallon tämän kanssa, mutta onneksi deck nine osasi tehdä taas hyvän pelin tuon jälkeen.

Uusin on vielä pelaamatta, mutta parin arvostelun perusteella sekin vaikuttaa hyvältä.
Yks asia mikä varmasti vaikuttaa myös myynteihin on pelin hinta ja varsinkin niiden kalliimpien versioiden kanssa square enix on mennyt metsään ihan täysilllä.
True colorsin kallein versio oli 80e ja siinä tulee wavelenghts lisäri sekä remasterit ekasta ja before the stormista.
Double exposuren kallein versio on 90e ja siinä saa vaan kosmeettista kamaa.
Aika harva on valmis maksamaan edes perus 60e tän tyylisestä pelistä sillä nämä on aika one and done kokemuksia jotka kestää yleensä sen alle 10 tuntia.

Muistanko väärin, mutta eikös ekan ja before the stormin fyysiset julkaisut olleet myös 60e ja niissä tuli mukana soundtrack cd ja muuta vastaavaa ja tuollaiselle paketille se oli jo hyvä hinta ja molemmat noista on myös omassa hyllyssä.
 
Kyllähän ne oli ihan eri hinnoissa mitä nykyajan pelit, saati nykyajan naurettavat "erikoisversiot", joiden lisäkama on jotain digikamaa ja hinta sen vajaa 100 euroa. Varmaan tosiaan ne kaksi ekaa (spessuversiota kunnon fyysisine erikoisuuksineen) sai jollain 55-65 eurolla jos pitäisi muistista vetäistä hinta. En jaksa tarkistaa.
 
True Colorssin saisi diginä jo steam alesta alle 18€. Houkuttelevaa mutta kakkososan hidastempoisuus ei kyllä houkuta kokeilemaan, vaikka kai tätä on yleisestikkin kehuttu.

Koska tämä on myyntiluku ketju niin totean perään että kyllähän double exposuren kehno menestys pistää miettimään TC:n ostamista. Ja sillä ei taida olla edes todellista yhteyttä ekaan osaan ja prequeliin, mikä on pettymys.
 
Viimeksi muokattu:
Circana helmikuu 2025 (Circana on entinen NPD, mittaa Amerikan myyntejä)
bafkreideuottkkdv6g3h73bqwje6xzszyybabtffcycaavoaouklmessye@jpeg

Mat Piscatella Bluesky

February video game hardware spending fell by 25% when compared to a year ago, to $256 million. This is the lowest February total for video game hardware spending since the $184 million reached in February 2020.
Mat Piscatella Bluesky

PlayStation 5 was once again the best-selling hardware platform of the month across both units and dollars. Xbox Series ranked 2nd in both measures.
Mat Piscatella Bluesky

After each platform’s first 52 months in market, PlayStation 5 unit sales exceed PlayStation 4’s sales pace by 7%, while Xbox Series now trails Xbox One by 19%.
Mat Piscatella Bluesky
 
Ylös Bottom