Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3-päivitykset

Päivitys: V2.fi otti yhteyttä Kuluttajavirastoon, jossa kysymys ohjattiin lakimiestiimille. Päivitämme juttua, jos saamme asiassa vastauksen.

V2.fi sivuilta lainattu: (uusi päivitys).
"Päivitys 2: Kuluttajavirasto on saanut useammankin yhteydenoton asiasta, ja asiaa selvitetään heti pääsiäisen jälkeen."

..Ja vielä kuluttajaviraston vastaus:
"Hei

Olemme saaneet asiasta Kuluttajavirastoon myös toisen yhteydenoton tänään.
Valitettavasti asia on sen tyyppinen, että siihen ei voi ottaa kantaa tarkemmin perehtymättä.
Sen vuoksi olen ohjannut asian apulaisjohtajalle katsottavaksi."
--

Itse ainakin jään seuraamaan tilannetta mielenkiinnolla! enkä meinaa päivittää konsoliani.
Vaikka tuo EU- direktiivi sanoo mitä sanoo, niin asia on kuitenkin erittäin epäselvä ja mitä EULA mainitsee PSN sopimuksessa sekoittaa pakkaa hieman lisää.

..Okei, voin olla päivittämättä konsoliani jolloin minulla pysyy tuo Other-Os ominaisuus. mutta en taas pysty käyttämään PSN:ää tai pelaamaan pelejä jotka vaativat päivityksen. Toisaalta..Voin taas asentaa tuon päivityksen jolloin menetän Other-Os ominaisuuden, mutta pystyn käyttämään PSN:ää, tai voin kiertää tuon ep. vir. tavalla. - Tätä en kuitenkaan meinaa tehdä!
--
Mainitseeko tuo direktiivi (1999/44/EY) jotain luovutuksen jälkeen tapahtuvasta muutoksesta, johon minun ei tarvitse suostua?
Ei?
..okei, en pääse PSN:ään. Harmillista kun en lukenut PSN:n sopimusta.
EULA:han mainitsee sopimuksesa "mahdollisista ominaisuuksien muuttamisesta" Hyväksystkö tämän? - Pakkohan tuo on hyväksyä jos laitetta meinaa käyttää..
Sony periaatteessa lähes pakottaa kuluttajaa päivittämään konsolinsa. Joko päivität tai olet ilman PSN:ää..

Itselläni tuo Other-OS ominaisuus oli yksi syy miksi ostin PS3:men. Eikös alkuperäisessä ominaisuus listassa oikein mainita tuo Other-Os ominaisuus ja sen tuovat edut? - Muistaakseni kyllä. Sonyn sivuilta ohjeet kuinka asentaa Other-OS: PS3™ | Install Other OS

Lisäksi erittäin törkeää on se että Sony sanoi että Other-Os ominaisuutta ei tulla poistamaan vanhoista Fat konsoliesta tulevissa päivityksissä, vaikka omiaisuus postuikin Slim-malleista.
OtherOS will not be removed from “phat” PS3’s | Hax Network

Sonyltä ei ole edes kuulunut minkäänlaista pahoittelua että Other-OS ominaisuus poistuu, kyllähän tuota käyttävät nyt kärsivät ja kovasti! Cobretti: Minä käytän Linuxia, mutta myös periaatteenkin takia, että kuin menetyksen takia seuraan tilannetta tarkasti ja..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3-päivitykset

V2.fi sivuilta lainattu: (uusi päivitys).
"Päivitys 2: Kuluttajavirasto on saanut useammankin yhteydenoton asiasta, ja asiaa selvitetään heti pääsiäisen jälkeen.".

Erinomaista, jos tähän saadaan ikäänkuin virallisempi vastaus (tai toivottavasti saadaan).

Sonyltä ei ole edes kuulunut minkäänlaista pahoittelua että Other-OS ominaisuus poistuu, kyllähän tuota käyttävät nyt kärsivät ja kovasti! Cobretti: Minä käytän Linuxia, mutta myös periaatteenkin takia, että kuin menetyksen takia seuraan tilannetta tarkasti ja..

Niin, olisihan se suotavaa, että Sony jotenkin "pahoittelisi" tuota tapausta. Taitaa vain olla niin, ettei Sony halua julkisesti sanoa (vai ehkä onkin?) suoraan, että muutaman tyypin takia he joutuvat tukkimaan sellaisen aukon, josta mahd. piraatit voivat päästä läpi systeemiin (en puhu nyt oikeilla termeillä, mutta menköön). Sehän on sama kuin myöntäisi että "Linuxin avulla voi päästä PS3:n turvasysteemien läpi". Yleensä nämä isot korporaatiot eivät halua pahemmin selitellä tulenarkoja asioita, jotka liittyvät piraatteihin, haittaohjelmiin, yms.

Se on kuitenkin ihan selvä, että tämä mies ( http://en.wikipedia.org/wiki/George_Hotz ) on yksi pääsyyllinen Linux-tuen poistumiseen, vaikka osan silmistä mies on jonkinlainen Robin Hood tms. Kuka tietää, ehkä pitkässä juoksussa mies teki Sonylle palveluksen, koska osoitti tietyn haavoittuneisuuden laitteen sielunelämässä.. Tai ehkä mies on nyt niin "pissed", että käyttää lopun elämänsä PS3:n murtamiseen (ja Linux-tuen poistuminen on yksi syy mennä sitten kunnolla laittomuuden puolelle). Loiko Sony nyt hirviön itse? Aika näyttää..

EDIT: Ainakin blogissaan Hotz puhuu custom firmwaresta, jonka avulla sitten voi käyttää Linuxia. Ja vihjaa juurikin menevänsä "pidemmälle" kuin ensin..
"I never intended to touch CFW, but if that's how you want to play..." ( http://geohotps3.blogspot.com/ )
Eli siltä tuo lause vaikuttaa, että nyt sitten laitetaan "kovat piippuun". Tai ainakin yritetään..
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Henkilökohtainen periaatekysymys tämä on minulle, näin vastatakseni Cobretin uteluihin ensimmäiseksi. Minusta ei ole yksinkertaisesti kuluttajaa kohtaan reilua toimintaa poistaa häikäilemättömästi jokin laitteen ostovaiheessa sisältämä ominaisuus ja olla hyvittämättä sitä jollain toisenlaisella palvelulla. Minä esimerkiksi olen jo pitkään toivonut, että ameriikassa plekellä toimiva leffojen nettivuokraus-palvelu rantautuisi myös eurooppaan. Tämmöisellä vaihtokaupalla oltaisiin varmasti saatu myös fanaattisimpiakin ihmisiä pysymään nahoissaan... Tai sitten ei. Enivei. Sony saisi fyrkkaa taskuihinsa varmasti mutta Eurooppalaisten rahat ei tunnetusti kelpaa oikein heille.

Jos Sony ei tarjoa jotain konkreettisesti hyödyllistä vaihtotavaraa linukan tilalle, ei meikäkään kyllä lämpene, joka tarkoittaa myös sitä, etten aio vastaisuudessa mitenkään rahallisesti tukea tätä Japsi-yritystä. Muutenkin jos tämä temppu menee läpi, niin Sonyhan saattaa ajatella että voi meitä kuluttajia pompotella miten lystää ja kappas.... Mikähän mahtaisi olla seuraava ominaisuus, josta saadaan luopua "turvallisuuden" nimissä? Hemmetti. Microsoftillakin on ties kuinka paljon kaikenlaisia suojauksia piraattipelejä vastaan boxilla(luulisin ainakin. En ole pitkään aikaan omistanut kyseistä laatikkoa mutta modatut boksit on kuulemma kiitettävästi saaneet lähteä livestä ikiajoiksi). Ei luulisi olevan Sonylle vaikeaa kehitellä omaa systeemiä tapattamatta konsolissa valmiiksi olevia ominaisuuksia.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Sanonpahan vaan että lukekoot mitä vain siinä Sonyn ToS niin ei se meinaa että lakeja saisi kiertää omien ehtojen avulla sillä mitä järkeä kyseisessä laissa olisi jos sen pystyy kiertämään niin helpolla tavalla.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Minä esimerkiksi olen jo pitkään toivonut, että ameriikassa plekellä toimiva leffojen nettivuokraus-palvelu rantautuisi myös eurooppaan. Tämmöisellä vaihtokaupalla oltaisiin varmasti saatu myös fanaattisimpiakin ihmisiä pysymään nahoissaan... Tai sitten ei. Enivei. Sony saisi fyrkkaa taskuihinsa varmasti mutta Eurooppalaisten rahat ei tunnetusti kelpaa oikein heille.

Ongelmana on se, että Euroopassa tyyliin joka maassa saman leffan jakeluoikeudet saattaa omistaa eri firma, näin kärjistetysti. Vaatii hitosti töitä saada sopimukset kuntoon joka maassa. Mulle ei tule MS:n Zunen lisäksi mieleen muita laajalle levinneitä nettivuokraamoita. Onko näitä edes muita? Varmasti Sonyllakin haluttaisiin vuokraamo käyntiin heti huomenna, asia nyt vaan ei ole kokonaan heidän käsissään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3-päivitykset

Kabanossi: Tuon videovuokraamon takia olisin ehkä jopa halukas palaamaan takaisin boksiin. Juttu on vain niin, etten halua maksaa reilua sataa euroa laitteesta, jolla voi vuokrata leffoja ja jonka tarjontaan ei kuulu lähes yhtään mielenkiintoista peliä itseäni kohtaan. Eihän se toki ole Sonyn vika että hakkerit on niin idiootteja, että haluavat pilata yritysten mahdollisuudet saada rahaa tuotteista, jotka ovat itse kehitelleet, tai olleet mukana kehittämässä niitä.

Piru vie... Jokainen hakkeri/kräkkeri pitäisi ampua kuuhun. Ei tulisi tällaisiakaan tilanteita, kuten nyt. Mutta ei se Sonykaan mikään puhdas karitsa ole, tai jokin muu pelifirma.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Sanonpahan vaan että lukekoot mitä vain siinä Sonyn ToS niin ei se meinaa että lakeja saisi kiertää omien ehtojen avulla sillä mitä järkeä kyseisessä laissa olisi jos sen pystyy kiertämään niin helpolla tavalla.


Noilla ToS:lla ja EULA hässäköillä voi pyyhkiä persettä näin kuluttajan näkökulmasta. Mikä ratkaisee on myyntihetkellä kuluttajalle annettu kuva tuotteesta. Kuluttaja tulee voida olettaa, että koko laitteen oletettavan elinkaaren aikana laitten toiminot ja ominaisuudet ovat sen mukaiset kun ne ostohetkellä on asiakkaalle ilmoitettu.

Piru vie... Jokainen hakkeri/kräkkeri pitäisi ampua kuuhun. Ei tulisi tällaisiakaan tilanteita, kuten nyt. Mutta ei se Sonykaan mikään puhdas karitsa ole, tai jokin muu pelifirma.

En nyt lähtisi syyllistämään jotain yksittäistä hakkeria. Kyseisellä virityksellä kun ei ole mitään reaalimaailman sovellutusta eikä todellakaan mahdollista mitään piraatipelien pelailua. Lähinnä näin yksittäisen kuluttajan näkökulmasta itseäni ei voisi väemmän kiinnostaa mitä joku hakkeri tekee omalla pleikallaan. Itseäni ei myöskään kiinnostaa Sonyn sopertelut jostain tietoturvasta. Olen ostanut yli 700 € värkin, johon voi asentaa Linukan en 300 € slimiä missä tätä mahdollisuutta ei ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3-päivitykset

En nyt lähtisi syyllistämään jotain yksittäistä hakkeria. Kyseisellä virityksellä kun ei ole mitään reaalimaailman sovellutusta eikä todellakaan mahdollista mitään piraatipelien pelailua.

Jepulis. Oma lehmähän tässä on Sonyllakin ojassa, jonka takia olen aloittanut boikotin firmaa kohtaan, josta mainitsin ylempänä. Jos hyvin käy, niin viikon sisällä kaikki on taas ennallaan(Linux-ominaisuus jälleen käytettävissä myös niillekin, jotka joutuivat siitä luopumaan päivityksen takia. Meikäläinen rupeaa nettailemaan pleikalla vasta kun näin on tapahtunut. Tuota delete-päivitystähän en mene lataamaan.) Kyllä se marsukin älähtää jos sitä rupeaa liian kovakouraisesti käsittelemään.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Hemmetti. Microsoftillakin on ties kuinka paljon kaikenlaisia suojauksia piraattipelejä vastaan boxilla(luulisin ainakin. En ole pitkään aikaan omistanut kyseistä laatikkoa mutta modatut boksit on kuulemma kiitettävästi saaneet lähteä livestä ikiajoiksi). Ei luulisi olevan Sonylle vaikeaa kehitellä omaa systeemiä tapattamatta konsolissa valmiiksi olevia ominaisuuksia.

Ero on mielestäni siinä, että Xbox 360:lla piratismi jo pääsi pahaksi, kun taas Sony yrittää jo ajoissa ehkäistä ettei PS3:lla asiat pääsisi yhtä pahaksi. Toki MS:n Live-tunnusten bannaus on purrut piratismiin, koska ilman Live-tunnusta/tiliä ei pääse nettipelien kimppuun (joka on erittäin tärkeää monelle pelaajalle).

Mutta tuskin mikään noin iso firma ajattelee asiaa pelkästään niin, että tehdään sitten "niinkuin MS" kun meille käy samoin.. Vaikka nettitunnusten bannaus sinänsä tehokas keino onkin.. Ja varmasti Sonylla on "plan b" ja "c" jos piratismista oikeasti tulee ongelma PS3:lle.

En nyt lähtisi syyllistämään jotain yksittäistä hakkeria. Kyseisellä virityksellä kun ei ole mitään reaalimaailman sovellutusta eikä todellakaan mahdollista mitään piraatipelien pelailua.

Olet oikeassa. Ei vielä. Mutta kuten me kaikki tiedämme, niin nämä asiat (homebrew, ym) lopulta päätyvät tavalla tai toisella piratismiin. KAIKKI eivät todellakaan käytä näitä kikkoja piratismiin ollenkaan ja ostavat pelinsä, mutta hyvin moni käyttää. Valitettavasti.

Sony ei ajattele asiaa niinkään muutaman viikon, kuukauden tai edes vuoden ajanjaksolla. Jos Linuxin kautta (tms, mikä on oikea termi) voidaan esim. vuoden-kahden päästä alkaa harrastamaan piratismia, niin se on jo riittävä syy. Näin ainakin oletan.

Yhtä tai kahta kaveria ei tietysti voi kaikesta "syyttää", mutta sinänsä vähän hassua että Sony haukutaan pahimpaan helvettiin, mutta sitten nämä "GeorgeHotzit" saavat vain taputuksia ja jopa sympatiaa hyväkseen ("Älä luovuta Hotz! Taistele Sonyn pahuutta vastaan"). En itse ymmärrä moista. Sonyn päätös on kova ja se ei ole kaikille oikeudenmukainen. Mutta itse ymmärrän mistä se kumpuaa.

Isojen firmojen kihot ovat usein melkoisia ahneita assholeja norsunluutornissa. Mutta yhtä assholeja ovat nämä nörtit, joiden pitää saada joka ainoa suoja, laite ja softa murrettua. Aina ja joka ainoasta laitteesta. Mikään ei koskaan riitä..
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Nooh, itse asiassa hieman häiritsee miten tässä kohkaamisessa itse kukin on sopivasti unohtanut kaikki parannukset ja uudet ominaisuudet mitä PS3:een on ostamisen jälkeen tullut.

Henkilökohtaisesti minulle ei ole vielä ollut KUNNOLLISTA hyötyä mistään muusta ps3:sen ominaisuudesta, kuin tuosta netti-storesta ja nettipelistä, jotka ovat tietääkseni olleet vakiot pleikkari kolmosen ilmestymisestä asti, tai ainakin olivat jo kun tämän masiinan hankin kaupasta. Sitten kun se videovuokraus-palvelu tulee, niin voidaan puhua oikeasti kunnon parannuksista, jotka ovat jopa hyödyllisiä. Toisin sanottuna: Tämä on tällä hetkellä minulle juuri sitä, että pleikkaria tyhmennetään. Ja minähän en suostu tällaiseen lehmän kauppaan, vaikka se ei varsinaisesti edes kosketa minua. Jep. Outo olen. :D
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Tässä pitää ajatella laajemmin ei vain mitä Sony on juuri nyt tehnyt ja miksi, tai mitä jättänyt tekemättä ja kenen kanssa/takia.

Jos Sony saa yleisön/viranomaisten hiljaisen hyväksynnän muuttaa myytyä tuotetta oman mielensä mukaan, niin mihin te Linux evvk. käyttääjät vedätte viivan?

Onko OK, että PS3:sen nettiyhteys poistuu? Monelle evvk. kun laite ei ole koskaan netissä ollutkaan.

Naapurisi ottaa pyöräsi luvatta käyttöönsä, tuskin edes huomaat sitä, ja jos huomaat, niin hommahan on ihan OK, naapurisi varmaan tarvitsi sitä sinua enemmän.

Viet autosi huoltoon ja saat takaisin 300.000km ajetun kärryn. Jälleen kerran joku saattaa olla ihan tyytyväinen.

Tätä absurdia listaa voisi jatkaa loputtomiin. Pointti on, kuka saa korvauksetta poistaa/huonontaa hankkimaasi omaisuutta?
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Juu, ingame XMB on täysin turha ominaisuus. Ikinä ei siitäkään ole hyötyä ollut :D
Aika harvoin tuosta on kyllä hyötyä ollut. Ehkä pari kertaa olen kesken pelin käynyt johonkin viestiin vastaamassa, mutta paljon muutapa siellä XMB:ssä ei kesken pelin sitten voikaan tehdä, vaan aina pyytää lopettamaan pelin tämän toiminnon suorittamiseksi.

Eikä tuo Other-OS -tuen poistaminen ole edes ensimmäinen hyödyllisen ominaisuuden poistaminen järjestelmäpäivitysten historiassa.
Jo aiemmin on poistunut ominaisuus, joka ainakin itselleni oli erittäin tärkeä. Eli videoita katsellessa pystyi PS-nappia painamalla selaamaan XMB:stä uutta videota edellisen pyöriessä taustalla.
Tämän ominaisuuden poistamiselle ei ole edes mitään syytä kerrottu. Oliko sitten vahinko. Ja jos oli, niin miksi sitä ei ole korjattu!?
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Aika harvoin tuosta on kyllä hyötyä ollut. Ehkä pari kertaa olen kesken pelin käynyt johonkin viestiin vastaamassa, mutta paljon muutapa siellä XMB:ssä ei kesken pelin sitten voikaan tehdä, vaan aina pyytää lopettamaan pelin tämän toiminnon suorittamiseksi.

Rippunee tämäkin käyttäjästä..? Uskaltaisin väittää että aktiivisesti netissä pelaava (nimen omaan porukalla) ei voisi elää ilman tätä ominaisuutta. Itse muistan varsinkin mitä tuskaa se oli back in the days kun sai viestin PSN:ssä niin piti peli lopettaa vain lukeakseen sen:(.. Hiukan käyttäjäystävällisempää ettei tartte 20 min välein buuttailla konsoliaan yhteydenpidon nimissä;).
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Tämän ominaisuuden poistamiselle ei ole edes mitään syytä kerrottu. Oliko sitten vahinko. Ja jos oli, niin miksi sitä ei ole korjattu!?
Tuo ei ole edes ainoa tapaus laatuaan, sillä jossain näistä v3.xx-firmiksistä DivX/MPEG-4-toistoa mentiin sorkkimaan sillä seurauksin, että muutamat aiemmin toimineet videotiedostot ovat tätä nykyä Pleikan mielestä vain Corrupted Dataa. Tuollekaan ei ole koskaan edes huhuissa näkynyt mitään selitystä.

Codec-tuenkin pitäisi parantua aikaa myöten, eikä ottaa välissä askelia taaksepäin. Asioista paremmin perillä olevat ovat vihjanneet, että Japanissa PS3:n ominaisuuksia koodaava porukka on melkoisen uppiniskaista, eivätkä juuri kuuntele muun maailman neuvoja ja ehdotuksia. Joten ehkä se selittää, miksi tuollaisia pieniä huononnuksia on tullut jo ennen tätä OtherOS-tuen poistamista.

Mutta jos joku kokee, ettei firmispäivitykset ole olleet hyödyllisiä, suosittelen tutustumaan täydelliseen päivityshistoriaan. Veikkaan, että joukosta löytyy hyvin paljon asioita, joita pidämme nykyään ihan itsestäänselvyyksinä, mutta jotka ovat joskus oikeasti PS3:sta puuttuneet täysin.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Muistat varmaan, että PS3 on kuitenkin ainut kolmesta konsolista, jolle piratismi ei ole vielä pesiytynyt.

Ei mikään syy. Ei tavallista kuluttajaa pitäisi hetkauttaa mitenkään voiko piraattipelejä pelata vai ei. Normaali kuluttaja on kiinnostunut jos laitteen toiminnallisuutta heikennetään jälkeenpäin.

Gamecube kesti myös tarvittavan pitkään, että loppujen lopuksi modpiirin julkistus ei kiinnostanut. Olisiko Nintendo tehnyt hyväksyttävän tempun, jos Cubesta olisi riipaistu modpiirin varjolla ominaisuuksia pois?

Ylipäätään miten joku voi hyväksyä minkään laitteen toimintojen riisumisen piratismin varjolla? :confused: MP3-soittimet, hello? Piratismi on aivan mahtava työkalu jolla voi helposti selittää mitä ikinä keksiikään.

"Jääkausi on tulossa."
"Sähköä menee noiden kirottujen törrenttien takia. Piratismi aiheuttaa ilmastonmuutosta!! " :eek:

"Vaimo jätti."
"Sinussa ei tietenkään ollut vikaa, koska piratismi myrkyttää asenteet ja ilmapiirin."

Ja jos joku piratismien mahdollisesti hyödyntämä aukko syntyy, niin se pyritään tukkimaan mahdollisimman aikaisin. Jopa sillä hinnalla, että osa käyttäjistä menettää jonkin ominaisuuden.

Höpö höpö.

Voiko sellaista kysyä, että kuinka moni oikeasti tuota Linuxia PS3:ssa käyttää?

Kaikki syyt pitää ostamansa laitteen ominaisuuksista kiinni ovat yhtä päteviä. Ei kannata yrittää tehdä periaatepäätöksestä vähäpätöisempää.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

En ny oo jaksanu lukea kuin muutaman jutun tästä, mutta mä hommasin pleikkarin osasyynä siksi, että siihen saa linuxin. Kiva kun ehdin hommata tollaisen vanhamallisen joku muutama viikko ennenku ilmottivat tommosista helkkarin päivityksistä, että kohta on linuxit historiaa.

Tässä ei kyl tuu mitää muuta mieleen kuin, että kun joku tekee kunnon murretun firmiksen niin se menee ekana sisään, jos se mahdollistaa uudet päivitykset ja linuxin käyttämisen. En pysty ymmärtämää tommosta toimintaa, että laitteista poistetaan ominaisuuksia kesken laitteen elinkaaren.
 
Vastaus: PS3-päivitykset

Itsekin ostin paksun PS3:n viimesunnuntaina juurikin siitä syystä että saisin käyttää konsolillani PSN:n ohella Linuxia joka ei Slim mallilla olisi ollut mahdollista.
Lähettelinkin jo äsken viestiä maahantuojalle (Nordisk Film) asiaan liittyen. Toivotaan että jonkinlaista korvausta saisi, jos ei konsolin vaihto onnistuisikaan Slim malliin.
 
Ylös Bottom