Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Päivämäärien perusteella tuosta on sinnikkäästi väännetty kättä vuoden ajan, jonka jälkeen on katsottu kaikille osapuolille parhaimmaksi viheltää peli poikki ja lahjoa sinnikäs, oikeuksistaan tietoinen asiakas satasella. Ehkä enemmän kummastuttaa, miksei vaikka nyt sitten palautusoikeus tullut mieleen kun tuote ei edes ostopäivänään annettuja lupauksia täyttänyt. Toisaalta, säästihän tuossa riittävän pitkän väännön jälkeen kuitenkin ihan selvää rahaa. Toivottavasti oli edes vaivan arvoista.
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Ihmetyttää kummasti miten hitaasti media herää näissä asioissa. Tämäkin asia siis tuli julki 5 päivää sitten (kts 21.4.11 postaus).

Phätti toki löytyisi, kertaalleen olen vaihdattanut sen virhevastuuseen vedoten (Ylod viikkoa vaille 3 vuotiaassa).

Seuraillaan mihin tämä tilanne johtaa, nouseeko intressi hakea korvauksia vai jätänkö hakematta. Nouseekohan tästä isompi kohu vai jääkö vain muutamaan yksittäiseen uutiseen ja asia painuu takaisin unholaan.
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Suurin osa PS3:n ostaneista ei ole tuota koskaan edes tiennyt olevan olemassakaan, joten tuskin osaa sitä kaivata tai edes ymmärtää, mistä uutisessa on kyse.

Nordisk Filminkään ei ole pakko suositusta noudattaa, mutta tosiaan usein niin kuitenkin käy. Saa nähdä mitä tekevät, tuskin kuitenkaan omaan piikkiin tätä ottavat jollei päämies eli SCEE suostu maksumieheksi. Nordiskilla asiaan ei kuitenkaan ollut mitään osuutta.
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta


Kuluttajariitalautakunnan mielestä kelvollinen korvaus siitä, että kuluttaja joutuu tyytymään vain pelikone- tai tietokoneominaisuuksiin ostettuaan laitteen jonka on markkinoitu suoriutuvan molemmista, on siis 37% laitteen ostohinnasta.

Oikeudenmukainen korvaussumma olisi luonnollisestikin ollut 50% ostohinnasta - tai vaihtoehtoisesti Sonyn asiakkaalle lahjoittama laite, joka mahdollistaa asiakkaalta oikeudettomasti viedyn toiminnallisuuden (ja näin lisääntyneen laitekannan myötä kasvaneita energiankulutus- ja säilytystilakustannuksia Sony luonnollisestikin myös subventoisi käyvän sähkötariffin ja asuntoneliöhinnan pohjalta kuukausittaisina indeksikorototettuina maksusuorituksina asiakkaan loppuelämän ajan). Mutta toki pystyn elämään tämänkin ratkaisun kanssa näin kohtuudenkin profeettana.

Nordisk Filmille laskua lähettäessä kannattaa tietenkin huomioida, että alkuaikojen plösöt ovat olleet huomattavasti hintavampia. Niinpä esimerkiksi julkaisun aikoihin 700 eurolla ostetusta PS3:sta tulee saada hyvitystä 261 euroa.
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Nordisk Filmille laskua lähettäessä kannattaa tietenkin huomioida, että alkuaikojen plösöt ovat olleet huomattavasti hintavampia. Niinpä esimerkiksi julkaisun aikoihin 700 eurolla ostetusta PS3:sta tulee saada hyvitystä 261 euroa.

Mutta siellähän sanotaan myös näin:

Näin ollen hinnanalennuksen määrää harkittaessa on otettava huomioon myös ostajan tavarasta saama käyttöhyöty, laitteen ikä sekä alkuperäinen ostohinta ilman pelejä ja tarvikkeita.

Eikö sen voi ymmärtää niin, että iäkkäämmästä mallista, jonka omistaja ehti jo nauttia Other OS:stä ja kaikkien ominaisuuksien täydestä toimivuudesta, saisi vähemmän hinnanalennusta? Ennakkopäätöksessähän kuluttaja sattui ostamaan tuotteen niin, että ominaisuus vietiin käytännössä heti pois ja käsissä oli upouusi rampautettu konsoli.
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Eikö sen voi ymmärtää niin, että iäkkäämmästä mallista, jonka omistaja ehti jo nauttia Other OS:stä ja kaikkien ominaisuuksien täydestä toimivuudesta, saisi vähemmän hinnanalennusta?

Päinvastoin! Tuollaisessa tapauksessahan Linux-Plösön ostaja on panostanut Linux-ympäristön pystyttämiseen ja virittelyyn tuntuvasti enemmän omaa aikaansa kuin asiakas, joka ei koskaan edes ehtinyt ottaa Linuxia käyttöön.

Näin ollen oikeudenmukainen menettely on luonnollisestikin se, että Sony korvaa IT-infrastruktuurin ylläpitäjältä hukkaan menneen työn hedelmät sen perusteella, kuinka monta tuntia Linux-käyttäjä ilmoittaa tähän häneltä julmasti riistettyyn projektiin aikaa käyttäneensä. Asianmukainen tuntikorvaus on helposti selvitettävissä IT-asiantuntijoiden palkkatilastoista asianomaisina vuosina.
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Onko kellään kokemuksia kuinka kaupat/maahantuoja suhtautuu kyseisen korvauksen hakuun? Onko tämä kyseinen 100e korvaus vain yksittäistapaus tai onko joku muu saanut jotain takaisin?
 
Vastaus: Keskustelua PS3:n poistetusta OtherOS-tuesta

Tälläinen vastaus tuli, kun kysyin mahdollisesta korvaukseta.




"Hei



Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut eivät ole oikeudellisesti sitovia vaan ainoastaan suuntaa antavia suosituksia.

Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) ei ole hyväksynyt Kuluttajariitalautakunnan näkemystä tai ratkaisuehdotusta asiasta. Nordisk Film on virallisena PlayStationin maahantuojana Suomessa samaa mieltä SCEE:n kanssa, emme ole tai tule hyvittämään OtherOS -toiminnon poistoa hinnanalennuksena kuluttajille.



Ystävällisin terveisin

Tiia Vanhala"
 
Ylös Bottom