Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)
Itselläni on PS4:ssä 2 teran levy ja n. 100 gigaa vapaata tuntuu olevan kriittinen raja, jonka alittuessa uusien pelien asennus ei välttämättä enää onnistu. Raja ei ole tarkka, vaan vaihtelee kulloisenkin tilanteen mukaan. Pahimmillaan vapaata tilaa oli 105 gigaa, eikä latauspelin asentuminen enää onnistunut. Joskus asennus sujuu, vaikka tyhjää olisikin vain 80 gigaa. Kun käytössä oli pienempi kiintolevy, tämä mystinen haamuraja oli matalampi.
Asennusprosessi lienee samanlainen kuin PS3:llakin, eli hetkellisesti tarvitaan tuplasti levytilaa pelin kokoon nähden. Tuplamäärä vapaata tilaa ei välttämättä salli uuden pelin asennusta.
En ole nähnyt virallista selitystä siihen, miten tarvittava levytila lasketaan, mutta asiaan saattaa liittyä muitakin muuttujia kuin pelkkä tyhjä levytila - esimerkiksi asennettujen nimikkeiden määrä saattaisi vaikuttaa ongelmaan. Joskus muutaman pikkupelin poistaminen tuntuu nimittäin tehoavan paremmin kuin yhden ison jöötin poistaminen. Vapaana oleva tila saattaa myös olla osioitu pienempiin lohkoihin, joten yksi numero ei välttämättä paljasta, kuinka suuren paketin levylle oikeasti pystyy asentamaan.
No niin! Nyt täälläkin kaksi teraa on osoittaunut riittämättömäksi, ja olen päässyt pureutumaan tähän kerrassaan mystilliseen ongelmaan. Havainnot ovat hyvin samanlaiset; 100 gigan kohdalla kaikista isoimmat pelit (esim. Uncharted 4, Until Dawn, The Order: 1886) kieltäytyvät aloittamasta latausta/levyasennusta, ja n. 55 gigan paikkeilla en saanut enää edes n. 245 megatavun FEZ-peliä asennettua. 112 megatavun koolla varustettu IGN-sovellus sen sijaan vielä mahtui.
Nyt kun vapaata tilaa on hitusen alle 71 gigatavua, suurin asentumaan suostunut nimike oli 16 gigan NFS: Rivals. Sen sijaan pelin n. 1,4 Gt:n päivitystä ei voinut ladata (koska 71-16=55). Hitusen pienemmät pelit kuten UFC, MotoGP 14 ja MXGP kukin asentuivat päivityksensä kera. Näillä peleillä oli kokoa 11-15 gigaa ja patchit olivat 100-500 megatavua. (Asentelin ja poistelin pelejä yksi kerrallaan. Eivät siis mahtuneet levylle yhtä aikaa.)
Alle 55 gigan en ole onnistunut pääsemään, koska sen enempää latauspelit kuin levylläkään olevat pelit vinkuvat välittömästi riittämättömästä tilasta. Sitä ei tullut vielä kokeiltua, mitä Share sanoo, jos sillä tallentelee 15 minuutin klippejä levyn ollessa "täynnä".
Selkeää syytä ilmiölle en osaa sanoa. Se voi yksinkertaisimmillaan olla ihan vaan jonkinasteinen bugi koodissa, joka tutkii vapaan tilan määrän. Minkäänlaista korrelaatiota asennettujen softien määrän suhteen en keksinyt.
Onhan tää pikkaisen penseää; jo heti formatoinnin jälkeen kymmenisen prossaa levytilasta napataan PS4:n käyttöjärjestelmän mystiseen käyttöön - 200 gigaa cachea, eh? - ja sit vielä levyn ollessa "täynnä" jää yli 50 gigaa miltei käyttökelvottomaksi.
PS. Laitoin tästä jo bugiraporttia menemään SCEE:lle. Katsotaan, jos joskus asiat olisivat paremmin, koska jopa antiikkisella PSP:llä voi asentaa pelejä, kunhan tilaa on juuri ja juuri riittävästi. Ainoastaan PS3 on se outolintu tuplatilavaatimuksineen, mutta silläkin 1,5 terankin levyn saa täytettyä äärimmilleen.