Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ketutuskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henkettu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten sinä sähköpyörällä pyöräilet yhtään sen hiljempaa, kun tavallisellakaan pyörällä? Taitaa olla aavistuksen äänekkäämpikin. Ja nopeus on noissa rajattu 25km/h. Joku spandeksi pyöräilijä vetää reilusti päälle tuon sen kummemmin rehkimättä kippurasarvi pyörällään. Ihmeellistä sähköväline vihaa ilmassa.
Totta kai vauhti itsessään on vaarallista millä tahansa välineellä mutta sähkövehkeillä kuka tahansa saa sellaisen vauhdin, mihin ei moni normipyörällä pääsisi ja jota ei välttämättä sitten enää hallitse. Vähän kuin antaisi urheiluauton jollekin, joka on ajanut vain perusautoilla. Lähtee äkkiä käsistä eikä osaa käsitellä sitä vauhtia yms.

Poljen töihin joka päivä ympäri vuoden ja voin sanoa että en ole hitaimpia polkijoita ja silti sähkömenijät menee ohi aina. Ihan sama mikä se vauhti nyt sattuu olemaan niin normipyöräilijöillä on ihan satavarmasti aina keskimäärin vähemmän vauhtia ja ero on selkeä.

Ja kun sanon etten ole hitaimpia, niin en myöskään polje päättömänä joka paikkaan vaan vauhtia on vain silloin kun on näkyvyyttä.

Enkä sano etteikö sähkövehkeillä voisi ajaa samalla lailla järkevästi kuin vaikka itse ajan mutta väitän että suurin osa varsinkin vuokralaitteilla ajajista ei voisi vähempää välittää ja usein on joku sähkötupakka tai puhelin myös toisessa kädessä tai vastaavaa kivaa.

Ja miksei "vihaa" olisi? Ihan perusteltavia ongelmia nämä on, jotka toistuu joka kevät kun kausi aina alkaa.

Näiden päälle vielä pizzakuskit, jotka "ajaa" niillä kaasukahvoilla polkematta itse yhtään. Eikä siinä, ymmärrän että siinä on hyvä olla sellainen mutta laillista se ei niillä nopeuksilla taida olla millä ne ajelee ja hyvin vähän katselevat ympärilleen liikenteessä.

Poljen töihin joka päivä ympäri vuoden ja voin sanoa että en ole hitaimpia polkijoita ja silti sähkömenijät menee ohi aina.
No sieltähän se syy löytyi miksi sitä sähkövempain vihaa on havaittavissa. Ketuttaahan se, kun itse vetää niskalimassa ”sivistyneesti” ja sitten nämä sähkömenijät menee ohi vasemmalta ja oikealta. :D

Onko muuten mitään tilastollista faktaa olemassa, että sähköpyöräilijä on onnettomuuksissa keskimäärin enemmän, kun tavan pyöräilijät?

Viimeksi muokattu:
No sieltähän se syy löytyi miksi sitä sähkövempain vihaa on havaittavissa. Ketuttaahan se, kun itse vetää niskalimassa ”sivistyneesti” ja sitten nämä sähkömenijät menee ohi vasemmalta ja oikealta. :D
No ompa taas asiallista viestiä. Ei minua ole ikinä nopeammat ajelijat haitanneet, oli kyse autoilusta tai pyöräilystä. Kyse on ihan oikeasti vain siitä että ajellaan miten sattuu ja että sähkövehkeet on ihan uutisointienkin mukaan vaarallisempia. Näistä on ollut lehdissä juttuja aika monesti ja jos on mennyt ohi niin ei lue lehtiä tai muuta mediaa.

Kannattaa yrittää myös päästä yli siitä että kyse olisi jostain "vihasta", varsinkin kun olen asian jo perustellut.

Ja muutenkin tuo lainaukseen ottamasi "ohi meneminen" liittyi siihen kun väitit ettei sähkövehkeet mene normipyöräilijää nopeammin. Aika vähän on pyöräilyä harrastanut tai liikkunut siellä missä pyöräillään jos ei tuota ole huomannut. Ja sanoohan sen jo järkikin että kun ei itse tarvitse polkea niin vauhtia saa kuka tahansa paljon enemmän ja pidempään kuin itse polkien. Itsekin siirtyisi sähköpyörään jos olisi pidempi matka ja tiedostan että sen kanssa pitäisi olla entistäkin varovaisempi.

Ne ns. spandexit on sitten asia erikseen ja lasken heidätkin riskialtiimpiin menijöihin. Täällä päin ei vain kauheasti näe kyseistä "heimoa".

Onko muuten mitään tilastollista faktaa olemassa, että sähköpyöräilijä on onnettomuuksissa keskimäärin enemmän, kun tavan pyöräilijät?
Ainakin lautahemmoja tuntuu olevan aika paljon hoidettavana vakavista vammoista ja koska sähkövehkeisiin liittyy nopeus, jota ei tehdä lihasvoimin, niin ainakin minun järki sanoo että riskialttiimpia vähintään ovat, jos ei muuta.

Lisättäköön vielä että pelkkä hiljaisuus ei siis ole myöskään ongelma vaan se vauhti siihen yhdistettynä. Ja sähkövehkeillä tunnutaan ajavan aina niin lujaa kuin pääsee. Tietysti polkemallakin pääsee lujaa ja hiljaa mutta sitä ei voi tehdä jokainen missä ja milloin vain kun siihen pitää käyttää omia voimiaan.

Viimeksi muokattu:
Ja sähkövehkeillä tunnutaan ajavan aina niin lujaa kuin pääsee. Tietysti polkemallakin pääsee lujaa ja hiljaa mutta sitä ei voi tehdä jokainen missä ja milloin vain kun siihen pitää käyttää omia voimiaan.
Joku toinenkin sen jo mainitsi, mutta eihän sähköpyörällä ainakaan pitäisi päästä lujempaa kuin 25km/h, eikä tuo nyt ole ihan lihasvetoisessa pyöräilyssäkään mikään älytön vauhti. Omalla työmatkalla monesti ohittelen sähköpyöräilijöitä kun ne junnuttaa 25km/h rajoitinta vastaan ja kyllä nyt varsinkin tasaisella normipyörä kulkee helposti kovempaa. Ylämäissä sähkö on tietysti melkein kuin huijauskoodi. :)

Joten en ihan yhdy siihen, että sähköpyörät on ne nopeimmat pyörät liikenteessä. Ei ainakaan työmatkapyöräilyssä missä itse kullakin on monen tonnin kapearenkaisia kippurasarvia alla ja pyöräilykuntoa vaikka muille jakaa.

Mutkissa ja risteyksissä tilannenopeus voi olla liikaa riippumatta siitä onko alla lihas- vai sähkövetoinen kulkine, joten siinäkin laite itsessään ei tee vaaraa, vaan kuski.

Monella edelleen on virheellinen käsitys, että sähköavusteisella polkupyörällä voi paahtaa ties miteb lujaa tahansa.

Eli sähköpyörä avustaa enintään 25 km/h nopeuteen asti, ja tätä nopeammin jos haluaa painaa, pitää käyttää omaa lihasvoimaa.

Normaalilla pyörällä pyöräilijän keskinopeus on noin 25-30 km/h, joten en mitenkään allekirjoita, että sähköpyöräilijät olisivat nopeampia.

Nii sen moottorin pitäis avustaa siihen 25km/h asti, mutta onkos noitten virittely sitten kuin yleistä? Meitin kylillä ainakin sähköfillaristi paineli polkematta komeesti ohitte pyörätietä pitkin kun auton mittarissa oli rajotuksen mukanen 40km/h.. Tiiä sitten tosin että kuin paljon noita viritellään, sen tiiän että skuutteja tuunataan aika paljon ottamaan vähän enempikin vauhtia.

Joku toinenkin sen jo mainitsi, mutta eihän sähköpyörällä ainakaan pitäisi päästä lujempaa kuin 25km/h, eikä tuo nyt ole ihan lihasvetoisessa pyöräilyssäkään mikään älytön vauhti. Omalla työmatkalla monesti ohittelen sähköpyöräilijöitä kun ne junnuttaa 25km/h rajoitinta vastaan ja kyllä nyt varsinkin tasaisella normipyörä kulkee helposti kovempaa. Ylämäissä sähkö on tietysti melkein kuin huijauskoodi. :)
Nämä minun havainnot on ihan käytännössä nähtyjä asioita. Ne on aina akkuvehkeitä jotka paahtaa ohi. Nopeuksista en tiedä eikä mielestäni merkityksellistäkään jos sanon vain että ovat nopeampia. Harvoin meikäläisen ohittaja on akuton laite.

Kippurasarvipyöräilijöitä täällä, ajamallani reitillä ainakin, näkyy tosiaan vähän, joten pääosa sähköttömistä on ns. normipyöräilijöitä eikä spandexeja yms.

Joten en ihan yhdy siihen, että sähköpyörät on ne nopeimmat pyörät liikenteessä. Ei ainakaan työmatkapyöräilyssä missä itse kullakin on monen tonnin kapearenkaisia kippurasarvia alla ja pyöräilykuntoa vaikka muille jakaa.
Ei ole pakko yhtyä mutta meikäläisen havainnot kertoo sitä mitä tänne olen raportoinut. Ei se mikään joka paikan kattava totuus tietenkään ole.

Tosin kuten olen kirjoittanut, niin onhan se nyt selvä että kun ei tarvitse omin voimin polkea niin voi päästellä reilummin menemään. Veikkaan myös että nuo nopeusrajoitukset on samaa kuin mopoissa: käytännössä ne menee aina vähän lujemmin mitä pitäisi. Siihen päälle kaikki viritykset yms.

Tuskin joku hammasrattaan vaihto kauhean iso homma on ja sellaisella varmaan on jo vaikutusta nopeuteen. Vai onko noissa muka nopeusmittari, joka sen nopeuden rajoittaa oikein?

Mutkissa ja risteyksissä tilannenopeus voi olla liikaa riippumatta siitä onko alla lihas- vai sähkövetoinen kulkine, joten siinäkin laite itsessään ei tee vaaraa, vaan kuski.
Joo, tämän olen jo todennut mutta aina vaarallisempi on se laite, jolla pääsee nopeammin. Ja sähkövehkeellä kuka tahansa kuski kunnosta ja taidosta riippumatta pääsee tiettyä takuuvauhtia tilanteessa kuin tilanteessa. Näkemykseni vaarallisuudesta perustuu siihen.

Ja sanoohan sen jo järkikin että kun ei itse tarvitse polkea niin vauhtia saa kuka tahansa paljon enemmän ja pidempään kuin itse polkien.
Ja tässä näkee ettet ole metriäkään pyöräillyt sähköpyörällä. Ei nuo kulje polkematta, ellei sitten ole tehnyt pyörälleen jotain laitonta. Tuo avustus perustuu momenttiin. Pelkkä polkimien pyörittely ei auta, ainakaan paremmissa pyörissä, vaan kyllä sinä joudut vääntämään sitä vauhtia ennen, kun pyörä avustaa.

Ja edelleen laillisesti noi pitää olla suomessa rajoitettu 25km/h. Se ei ole kovin kummoinen vauhti normi pyörälläkään ja kun saavutat tuon vauhdin sähköpyörällä niin sen lujempaa et sitten juuri pääsekkään, kun alamäkeä, koska se sähköpyörällä pyöräily avustuksen loputtua on aika paljon raskaampaa, kun tavan pyörällä. Mutta tästäkin näkee, ettet ole sähköpyörällä pyöräillyt metriäkään.

Mites ne tilastot? Löytyykö sellaisia? Itse en ainakaan pidä kovin hyvänä todisteena sitä, että ”koska näistä uutisoidaan niin paljon”. Sama, kun sanoisi, että sähköauto palaa paljon herkemmin, kun polttomoottori, koska mediassa uutisoidaan tästä niin paljon. Sitten kuitenkin, kun katsotaan tilastoja niin todellisuus on, että sähköautoja palaa prosentuaalisesti paljon pienempi osa, kun polttiksia.

Sähköpotkulaudoista tämän onnettomuusherkkyyden voin jopa uskoakkin mutta sähköpyöristä en.

Nämä minun havainnot on ihan käytännössä nähtyjä asioita. Ne on aina akkuvehkeitä jotka paahtaa ohi. Nopeuksista en tiedä eikä mielestäni merkityksellistäkään jos sanon vain että ovat nopeampia. Harvoin meikäläisen ohittaja on akuton laite.
Niin, omakohtaisia kokemuksia itsekin kirjoitin. Strava pitää kirjaa omasta vauhdista ja kun sieltä katsoo, niin työmatkoilla kuin pyörälenkeillä, ja varsinkin jos valitsen pyöräksi kapearenkaisen maantiepyörän, niin 25km/h ei ole mikään mahdoton vauhti ylläpitää. Ei vaikka polkisi pidemmänkin matkan, mutta ei varsinkaan 10 kilometrin työmatkalla. Usein ne jotka minut ohittaa on juurikin toisia maantiepyöräilijöitä tai jotain järkkyreisillä varustettuja fixikuskeja. Toki sähköpyöräilijöitä saattaa ylämäissä tulla ohi, mutta sitten se taas vaihtuu kun ollaan tasaisella, kun ei ne silloin kulje.
Kippurasarvipyöräilijöitä täällä, ajamallani reitillä ainakin, näkyy tosiaan vähän, joten pääosa sähköttömistä on ns. normipyöräilijöitä eikä spandexeja yms.
Pääjunaradan varren baanalla täällä Helsingissä nämä ovat jos ei nyt enemmistö, niin ainakin isosti edustettuna.
Tosin kuten olen kirjoittanut, niin onhan se nyt selvä että kun ei tarvitse omin voimin polkea niin voi päästellä reilummin menemään. Veikkaan myös että nuo nopeusrajoitukset on samaa kuin mopoissa: käytännössä ne menee aina vähän lujemmin mitä pitäisi. Siihen päälle kaikki viritykset yms.
Normaalilla sähköpyörällä pitää aina myös itse polkea, mutta tosiaan tilannenopeus voi olla ihan yhtä hurja normaalilla pyörällä. Siinä kun se risteys tulee vastaan, niin kyllähän jengi henkeä uhmaten päästelee ihan normipyörilläkin.
Tuskin joku hammasrattaan vaihto kauhean iso homma on ja sellaisella varmaan on jo vaikutusta nopeuteen. Vai onko noissa muka nopeusmittari, joka sen nopeuden rajoittaa oikein?
Ei tuohon kyllä hammasrattaan vaihto pitäisi vaikuttaa. Onhan sähköpyörissäkin vaihteet ihan niinkuin normipyörissäkin. Se millä sähköpyörän saa kulkemaan Suomessa yli 25km/h on nopeustunnistuksen peukalointi ja tehonlisäys. Tämähän tosin tarkoittaa, että sähköpyörä muuttuu mopoksi, mutta se on sitten sinun ja Poliisin välinen asia. :)

Tässä esimerkki millaisella palikalla homma onnistuu:
Joo, tämän olen jo todennut mutta aina vaarallisempi on se laite, jolla pääsee nopeammin. Ja sähkövehkeellä kuka tahansa kuski kunnosta ja taidosta riippumatta pääsee tiettyä takuuvauhtia tilanteessa kuin tilanteessa. Näkemykseni vaarallisuudesta perustuu siihen.
Tavallaan joo, mutta pääsee kuka tahansa normipyörälläkin päin punaisia valoja niin kovaa, että tulee ruumiita.

Viimeksi muokattu:
Itsekin pyöräilijänä voisi tähän aiheeseen sen verran kommentoida että omien havaintojeni mukaan liikenteessä urpo on aina urpo, meni se sitten kävellen, pyörällä, sähköpyörällä tai autolla. Sähköpyörät on kasvattanut suosiotaan lähivuosina niin paljon että varmasti enemmän näitä sähköpyörä urpoja tulee vastaan, sehän on selvä. Mutta en näkisi että se on työvälineen syy. Samat urpot kaahailisivat yhtälailla jos menisivät maantiepyörällä, autolla tai millä tahansa muulla liikkumavälineellä.

Enemmän ärsyttää isossa porukassa VIEREKKÄIN menevät maantiepyöräilijät. Näitä näkee joka kesä ihan liikaa. Tämä mielipide siitäkin huolimatta että tykkään itse maantiepyöräillä ja sähköpyörän käyttöä en oikein ymmärrä liikunnallisesta näkökulmasta.

Ja tässä näkee ettet ole metriäkään pyöräillyt sähköpyörällä. Ei nuo kulje polkematta, ellei sitten ole tehnyt pyörälleen jotain laitonta. Tuo avustus perustuu momenttiin. Pelkkä polkimien pyörittely ei auta, ainakaan paremmissa pyörissä, vaan kyllä sinä joudut vääntämään sitä vauhtia ennen, kun pyörä avustaa.
No kylläpä pitää tarkkaan sanansa asetella. Tarkoitin tietysti että ei tarvitse polkea omin voimin kun on se sähköavustus. Oikeastiko et muka tajunnut että tarkoitin tuota kun olen sitä (itse polkemista) hokenut jo moneen kertaan? Kyse on nimenomaan siitä että kun täytyy käyttää omia voimiaan niin vauhtiin tarvitsee enemmän kuin vain polkea mukana.

Ja edelleen laillisesti noi pitää olla suomessa rajoitettu 25km/h. Se ei ole kovin kummoinen vauhti normi pyörälläkään ja kun saavutat tuon vauhdin sähköpyörällä niin sen lujempaa et sitten juuri pääsekkään, kun alamäkeä, koska se sähköpyörällä pyöräily avustuksen loputtua on aika paljon raskaampaa, kun tavan pyörällä. Mutta tästäkin näkee, ettet ole sähköpyörällä pyöräillyt metriäkään.
Mistä tuo 25 km/h vauhti tuli ja miksi se on merkityksellinen? Minä olen mielestäni puhunut koko ajan siitä että sähkövehkeet ajaa ohi. En ole mitannut nopeuksia. Niitä laittomia kaasukahvavehkeitä (tms) taas on wolt-kuskeilla sitten aika paljon ja ne nimenomaan kulkee polkematta. Tosin en niitä tarkoittanut vaan sitä että perinteisellä pyörällä on vaivalloisempaa saada se vauhti aikaiseksi.

Mites ne tilastot? Löytyykö sellaisia? Itse en ainakaan pidä kovin hyvänä todisteena sitä, että ”koska näistä uutisoidaan niin paljon”. Sama, kun sanoisi, että sähköauto palaa paljon herkemmin, kun polttomoottori, koska mediassa uutisoidaan tästä niin paljon. Sitten kuitenkin, kun katsotaan tilastoja niin todellisuus on, että sähköautoja palaa prosentuaalisesti paljon pienempi osa, kun polttiksia.
Olenko jossain kohtaa sanonut että toimittaisin jotain tilastoja? Pariin kertaan olen tainnut jo sanoa että perustuu omiin kokemuksiin.

Sähköpotkulaudoista tämän onnettomuusherkkyyden voin jopa uskoakkin mutta sähköpyöristä en.
Niin, taisin nimenomaan näin tähän itsekin vastata että lautailijoita siellä hoidettavana on tuntunut olevan.

Silti väitän että sähkövehkeet on vaarallisempia ja perusteena yhä se että niissä saa vauhtia kuka tahansa helpommin kuin lihasvoimin kulkevalla laitteella. Sama kuin antaisi urheiluauton jollekin normiautolla ajaneelle.

Ja kun sanotaan että ei välineellä muka merkitystä ja vain kuskilla, niin minusta vaikka se että onko ampujalla haulikko vai ilmakivääri, on aika iso merkitys. Vertauksessa pätee yhä se että käyttäjällä on isoin merkitys mutta onhan se nyt päivänselvä että myös välineillä on merkityksensä ja eronsa.

Niin, omakohtaisia kokemuksia itsekin kirjoitin. Strava pitää kirjaa omasta vauhdista ja kun sieltä katsoo, niin työmatkoilla kuin pyörälenkeillä, ja varsinkin jos valitsen pyöräksi kapearenkaisen maantiepyörän, niin 25km/h ei ole mikään mahdoton vauhti ylläpitää. Ei vaikka polkisi pidemmänkin matkan, mutta ei varsinkaan 10 kilometrin työmatkalla. Usein ne jotka minut ohittaa on juurikin toisia maantiepyöräilijöitä tai jotain järkkyreisillä varustettuja fixikuskeja. Toki sähköpyöräilijöitä saattaa ylämäissä tulla ohi, mutta sitten se taas vaihtuu kun ollaan tasaisella, kun ei ne silloin kulje.
Ok. Mutta sanon silti että sähkövehkeellä se ohittaminen on helpompaa kellä tahansa koska ei ole niin iso tarve omille voimille. Siihen se minun logiikkani tässä perustuu. Enkä ole sanonut missään kohtaa etteikö muilla kuin sähkölaitteilla voisi kaahata jne.

Siinä kun se risteys tulee vastaan, niin kyllähän jengi henkeä uhmaten päästelee ihan normipyörilläkin.
Totta kai mutta kuten sanoin, niin lihasvoimin polkien pitää olla ajajalla enemmän resursseja kun akun kanssa saa sen vauhdin "ilmaiseksi".

Ei tuohon kyllä hammasrattaan vaihto pitäisi vaikuttaa. Onhan sähköpyörissäkin vaihteet ihan niinkuin normipyörissäkin. Se millä sähköpyörän saa kulkemaan Suomessa yli 25km/h on nopeustunnistuksen peukalointi ja tehonlisäys. Tämähän tosin tarkoittaa, että sähköpyörä muuttuu mopoksi, mutta se on sitten sinun ja Poliisin välinen asia. :)
Okei, myönnän etten tiedä miten sähköpyöriä voi virittää mutta oli miten oli, niin yhä ne on ne sähkövehkeet, jotka meikäläistä ohittelee. Tosin en tiedä kuinka moni jää ns. imemään pölyä taakseni eikä pääse ohitse.

Tavallaan joo, mutta pääsee kuka tahansa normipyörälläkin päin punaisia valoja niin kovaa, että tulee ruumiita.
En ole väittänytkään että vain sähkövehkeet voisi joutua onnettomuuksiin tai vain niillä ajettaisiin lujaa. Väitän vain että niillä sen vauhdin saa helpommin kuka tahansa.

Mutta en näkisi että se on työvälineen syy. Samat urpot kaahailisivat yhtälailla jos menisivät maantiepyörällä, autolla tai millä tahansa muulla liikkumavälineellä.
Ei ole aseen syy että ihmistä ammutaan mutta on merkitystä millä aseella ammutaan. Se on se minun pointti näin vertauskuvan kautta.

Enemmän ärsyttää isossa porukassa VIEREKKÄIN menevät maantiepyöräilijät. Näitä näkee joka kesä ihan liikaa. Tämä mielipide siitäkin huolimatta että tykkään itse maantiepyöräillä ja sähköpyörän käyttöä en oikein ymmärrä liikunnallisesta näkökulmasta.
Näitä samoja näkee kävelijöistä rattaiden kanssa menijöihin, lenkkeilijöihin, pyöräilijoihin ja lautailijoihin. Se on ihmisestä kiinni eikä välineestä, eli jos on "pakko" kulkea vierekkäin, niin se on sama millä mennään mutta vierekkäin kyllä mennään. Ihan helvetin ärsyttäviä.

Kyse on nimenomaan siitä että kun täytyy käyttää omia voimiaan niin vauhtiin tarvitsee enemmän kuin vain polkea mukana.
Ja edelleenkin näkee ettet tiedä miten sähköpyörä toimii. :D

Mistä tuo 25 km/h vauhti tuli ja miksi se on merkityksellinen?
Tottakai sillä on väliä, kun annat ymmärtää, että nämä sähköpyöräilijät on jotain road warrioreita, jotka menee järjetöntä vauhtia tuolla liikenteessä tekemättä mitään.

Olenko jossain kohtaa sanonut että toimittaisin jotain tilastoja?
Sinä se noita väitteitä esität, että sähköpyörät on liikenteessä vaarallisempia. Luulisi, että olisi jotain vahvempaakin tueksi, kun ”muttaku musta tuntuu siltä”.

Sama kuin antaisi urheiluauton jollekin normiautolla ajaneelle.
Ja taas kerran näkee ettet tiedä yhtään mistä puhut, kokemusta ei selvästikkään sähkövehkeistä ole ja sen kyllä huomaa. Sinun täytyisi ajella joku 4km/h sillä omalla pyörällä, että tuo olisi millään tavalla validi vertaus.

Ja edelleenkin näkee ettet tiedä miten sähköpyörä toimii. :D
Minun ymmärrykselläni sähköpyörän toiminnasta ei ole mitään merkitystä sanomieni pointtien osalta, sillä ne pitävät yhä paikkansa.

Koko ajan olen kuitenkin tarkoittanut sitä että toisessa se vauhti on täysin omin voimin tuotettua ja toisessa ei. Olen toki vähän huonosti tuon asian ilmaissut ja sitten tietysti juuri siihen on tartuttu eikä pääpointtiin, joka on tuo että "toisessa täysin itse, toisessa ei".

Tottakai sillä on väliä, kun annat ymmärtää, että nämä sähköpyöräilijät on jotain road warrioreita, jotka menee järjetöntä vauhtia tuolla liikenteessä tekemättä mitään.
Pointti ei edelleenkään tai missään vaiheessa ole tai ole ollut siinä, että minkä verran pitää nähdä omaa vaivaa että niillä mennään ohi ja/tai lujaa, vaan siinä että niillä mennään lujaa ja ohi. Niillä saa vauhdin vaivattomammin kuin omin voimin polkemalla. Näin yksinkertainen se pointti on.

Sinä se noita väitteitä esität, että sähköpyörät on liikenteessä vaarallisempia. Luulisi, että olisi jotain vahvempaakin tueksi, kun ”muttaku musta tuntuu siltä”.
Sanoohan tuon maalaisjärkikin miksi ne on vaarallisempia mutta jos pointti on mennyt yhtä lujaa ohi kuin sähkölautailijat niin voit käydä lukemassa uudestaan ne viestit.

Ja taas kerran näkee ettet tiedä yhtään mistä puhut, kokemusta ei selvästikkään sähkövehkeistä ole ja sen kyllä huomaa. Sinun täytyisi ajella joku 4km/h sillä omalla pyörällä, että tuo olisi millään tavalla validi vertaus.
Arvasin jo tuota kirjoittaessa että pitäisi taas olla joku 1:1-vertaus että kelpaa. Se olennainen pointti on nyt kuitenkin edelleen se että sähköavusteisilla saa helpommin kovemman vauhdin. Ei sen kummempaa tai vaikeampaa. Se tekee noista vaarallisempia ja perusteena sille on maalaisjärki: kovempi vauhti on riskialttiimpaa kuin hitaampi.

Eikä tuo tarkoita etteikö muillakin kulkuvälineillä voisi hurjastella yms. mutta se olennainen piilee nimenomaan siinä, että se on vaivalloisempaa. Sähkövehkeillä vauhtia saa helpommin, joten sitä voi myös helpommin olla ja sitä voi helpommin olla niilläkin, jotka ei omilla voimin vastaavaan vauhtiin ehkä pääsisi.

Kauhean yksinkertainen asia ja mielestäni varsin looginen perustelukin mutta ei vain tunnu uppoavan. Jos minua siis syytetään "vihaajaksi" niin jonkinlainen "rakastaja" saa olla että ei tuon vertaa pysty myöntämään että noissa on selvästi isompi riski olemassa. Molemmissa kun on se ajaja se pahin, niin ne hurjastelijat saattaa vielä nimenomaan siirtyä sähköavusteisiin jotta on vauhtia tasaisemmin tarjolla.

Ja vaikka sähköavusteisissa on mielestäni isommat riskit niin niissä on hyvät puolensa esim. pitkissä matkoissa tai jos on vaikka estynyt normipyörällä ajelemaan. Itse en sähkövehkeisiin aio siirtyä ja varsinkaan lautaa hankkia tai edes ajaa ikinä. Syynä se, että haluan ne kuntoilun hyödyt maksimoida. Sitten jos on jotain vaivoja, mitkä estää normipyöräilyn, niin voin ihan ongelmitta harkita sähköavusteisiakin. Mitään vihaa itse välineitä kohtaan ei siis ole. Vain ymmärrys siitä että ne ovat riskialttiimpia vehkeitä.

Viimeksi muokattu:
Minun ymmärrykselläni sähköpyörän toiminnasta ei ole mitään merkitystä sanomieni pointtien osalta, sillä ne pitävät yhä paikkansa.

Pointti ei edelleenkään tai missään vaiheessa ole tai ole ollut siinä, että minkä verran pitää nähdä omaa vaivaa että niillä mennään ohi ja/tai lujaa, vaan siinä että niillä mennään lujaa ja ohi. Niillä saa vauhdin vaivattomammin kuin omin voimin polkemalla. Näin yksinkertainen se pointti on.

Sanoohan tuon maalaisjärkikin miksi ne on vaarallisempia mutta jos pointti on mennyt yhtä lujaa ohi kuin sähkölautailijat niin voit käydä lukemassa uudestaan ne viestit.

Arvasin jo tuota kirjoittaessa että pitäisi taas olla joku 1:1-vertaus että kelpaa. Se olennainen pointti on nyt kuitenkin edelleen se että sähköavusteisilla saa helpommin kovemman vauhdin. Ei sen kummempaa tai vaikeampaa. Se tekee noista vaarallisempia ja perusteena sille on maalaisjärki: kovempi vauhti on riskialttiimpaa kuin hitaampi.

Eikä tuo tarkoita etteikö muillakin kulkuvälineillä voisi hurjastella yms. mutta se olennainen piilee nimenomaan siinä, että se on vaivalloisempaa. Sähkövehkeillä vauhtia saa helpommin, joten sitä voi myös helpommin olla ja sitä voi helpommin olla niilläkin, jotka ei omilla voimin vastaavaan vauhtiin ehkä pääsisi.

Kauhean yksinkertainen asia ja mielestäni varsin looginen perustelukin mutta ei vain tunnu uppoavan. Jos minua siis syytetään "vihaajaksi" niin jonkinlainen "rakastaja" saa olla että ei tuon vertaa pysty myöntämään että noissa on selvästi isompi riski olemassa. Molemmissa kun on se ajaja se pahin, niin ne hurjastelijat saattaa vielä nimenomaan siirtyä sähköavusteisiin jotta on vauhtia tasaisemmin tarjolla.

Ja vaikka sähköavusteisissa on mielestäni isommat riskit niin niissä on hyvät puolensa esim. pitkissä matkoissa tai jos on vaikka estynyt normipyörällä ajelemaan. Itse en sähkövehkeisiin aio siirtyä ja varsinkaan lautaa hankkia tai edes ajaa ikinä. Syynä se, että haluan ne kuntoilun hyödyt maksimoida. Sitten jos on jotain vaivoja, mitkä estää normipyöräilyn, niin voin ihan ongelmitta harkita sähköavusteisiakin. Mitään vihaa itse välineitä kohtaan ei siis ole. Vain ymmärrys siitä että ne ovat riskialttiimpia vehkeitä.
Mutta kun sinä et tiedä onko se riski isompi vai ei. Siksi kysyin jotain tutkimuksia todisteeksi väitteellesi. Ainut mitä teet on mutuilet ja oletat.

Ja sähköpyöräntoiminalla on suuri merkitys siihen mitä yrität väittää. Nopeudella on suuri merkitys siihen mitä yrität väittää. Kumpaakaan et tunnu ymmärtävän.

Tajuatko, että väität niiden olevan riskialttiimpia niinkuin se olisi jokin absoluuttinen fakta? Siksi kysyin tutkimuksia väitteen todeksi. Mutta eikun sinun ”maalaisjärki” sanoo niin. :D

Mutta kun sinä et tiedä onko se riski isompi vai ei. Siksi kysyin jotain tutkimuksia todisteeksi väitteellesi. Ainut mitä teet on mutuilet ja oletat.
Mitä muuta odotit keskustelupalstan ketutuskeskustelussa? Jotain tilastoja ja tutkimuksia? Vähän on odotukset korkealla.

Koen myös että sanomani on vain loogista. Voit toki näihin vastaamalla todeta asian itsekin:

1. Onko kovempi vauhti vaarallisempaa kuin hitaampi?
2. Onko laite, jolla pääsee vaivattomammin kovaa vauhtia, vaarallisempi kuin laite, jolla joutuu näkemään enemmän vaivaa vauhdin eteen?

Mielestäni kumpaankin ainoa oikea vastaus on kyllä. Voit olla eri mieltä kummasta tahansa mutta sitten kyllä sanoisin sinua typerykseksi.

Yritän vielä tarkentaa: jos vauhti on vaarallista/riskialtista, on tällöin vaarallisempi sellainen laite, jolla useampi ajaja pystyy ajamaan kovaa vauhtia.

Ja sähköpyöräntoiminalla on suuri merkitys siihen mitä yrität väittää. Nopeudella on suuri merkitys siihen mitä yrität väittää. Kumpaakaan et tunnu ymmärtävän.
Nopeudestahan minä olenkin koko ajan puhunut koska siihen sähköavusteisella pääsee helpommin. Tarkempi ymmärrys sähköpyörästä ei taas mielestäni ole oleellista. Jos on, niin olet vapaa selittämään miksi.

Outoa vaatia toiselta jotain tilastotietoja sanomisten taustalle mutta itse ei voi edes avata miksi jollain asialla on "suurta merkitystä" asian kannalta.

En ole myöskään varma että oletko tulkinnut edes oikein sitä mitä "yritän väittää", sillä en koe että sähköpyörän toiminnalla on merkitystä päällimmäisiin pointteihini.

Tajuatko, että väität niiden olevan riskialttiimpia niinkuin se olisi jokin absoluuttinen fakta? Siksi kysyin tutkimuksia väitteen todeksi. Mutta eikun sinun ”maalaisjärki” sanoo niin. :D
Tajuatko sinä että tällaisilla keskustelupalstoilla on ihan tavallista väittää asioita ja perustella niitä valitsemallaan tavalla eikä olettaa että kirjoittajien sanomisten tueksi on olemassa jotain tutkimuksia ja vastaavia.

Voit yhä palata tuohon ylemmäs vastaamaan noihin kahteen kysymykseen ja todeta itsekin miten asia on. Ei asia tarvitse sen enempää perusteita.

Viimeksi muokattu:
1. On ja 2. On. Nämä olivat kuitenkin rajusti yksinkertaistettuja kysymyksiä peilaten siihen mitä täällä olet väittänyt. Sinulle on kuitenkin yritetty kokoajan vääntää rautalangasta, että tavallisella pyörällä pääsee helposti nopeampaakin, kuin sähköpyörällä. Eikä sitä varten tarvitse olla edes mikään huippu-urheilija. Minä pyöräilin jo kovasti alta täysi ikäisenä nopeampaa, kuin mitä tuo sähköpyörän rajoitus on enkä ole huippu-urheilijaa tai edes urheilijaa nähnytkään. Sinun täytyy olla kyllä todella verkkainen pyöräilijä jos 25km/h kulkevalla pelillä mennään vasemmalta ja oikealta ohi. Siksi sillä nopeuden esiin tuomisella on merkitystä. Mitä vaikeaa tuossa on ymmärtää. Jos et sitä ymmärrä niin joudun kai toteamaan, että olet typerys?

Jokunen vuosi takaperin käytiin työporukalla pyöräilemässä ja itse ajoin sähköpyörällä kun taas suurinosa työkavereista ajoi tavallisella ohut renkaisella fillarilla. Voin sanoa, että meinasin kuolla tuolle matkalle, kun vauhti oli niin kovaa ja itse poljet rajoitinta vastaan. Ja siinä onkin yksi syy miksi sähköpyörän toimintamallilla on myös merkitystä keskustelun kannalta.

Toinen on se, että olet toistuvasti väittänyt ettei sähköpyörää tarvi juuri polkea että sen saa liikkeelle. Kyllä tarvii, ainakin minun Trekkiä. Kuten sanoin, jotta tuo avustus lähtee päälle vaaditaan ensin tarpeeksi vääntöä polkimiin. Toki se lähtee helpommin, kun tavallinen pyörä mutta tässä tulee taas tietämättömyytesi sähköpyöristä esiin: ei se lähde kuin raketti, eikä se lähde merkittävästi nopeampaa, kun tavallinen pyörä. Se lähtee vain hieman kevyemmin.

En siis usko hetkeäkään, että sähköpyörä on yhtään sen riskialttiimpi liikenteessä, kun tavallinenkaan pyörä. Ero on käytännössä niin häviävän pieni nopeuksissa. Paljon suurempi riski on se kuljettaja itse, kuten täällä on sinulle moni muukin sanonut.

Ainut mistä voin olla kanssasi samaa mieltä on sähköpotkulaudat. Nuo on vaarallisia vehkeitä, myös vastuullisten kuskienkin käsissä, niin helppo niillä on mokailla. Ovat kiikkeriä ja kiikkeryyteen nähden aivan liian nopeita ja jotta ne saa liikkumaan, ei tarvi, kun peukaloa liikuttaa.
Kastutko enemmän juosten kotiin 5km vai kävellen :D

Chill dudes :)
Eli voiko tästä päätellä, että jos juokset niin olet vaaraksi muulle liikenteelle? :P

1. On ja 2. On. Nämä olivat kuitenkin rajusti yksinkertaistettuja kysymyksiä peilaten siihen mitä täällä olet väittänyt. Sinulle on kuitenkin yritetty kokoajan vääntää rautalangasta, että tavallisella pyörällä pääsee helposti nopeampaakin, kuin sähköpyörällä. Eikä sitä varten tarvitse olla edes mikään huippu-urheilija. Minä pyöräilin jo kovasti alta täysi ikäisenä nopeampaa, kuin mitä tuo sähköpyörän rajoitus on enkä ole huippu-urheilijaa tai edes urheilijaa nähnytkään. Sinun täytyy olla kyllä todella verkkainen pyöräilijä jos 25km/h kulkevalla pelillä mennään vasemmalta ja oikealta ohi. Siksi sillä nopeuden esiin tuomisella on merkitystä. Mitä vaikeaa tuossa on ymmärtää. Jos et sitä ymmärrä niin joudun kai toteamaan, että olet typerys?

Jokunen vuosi takaperin käytiin työporukalla pyöräilemässä ja itse ajoin sähköpyörällä kun taas suurinosa työkavereista ajoi tavallisella ohut renkaisella fillarilla. Voin sanoa, että meinasin kuolla tuolle matkalle, kun vauhti oli niin kovaa ja itse poljet rajoitinta vastaan. Ja siinä onkin yksi syy miksi sähköpyörän toimintamallilla on myös merkitystä keskustelun kannalta.

Toinen on se, että olet toistuvasti väittänyt ettei sähköpyörää tarvi juuri polkea että sen saa liikkeelle. Kyllä tarvii, ainakin minun Trekkiä. Kuten sanoin, jotta tuo avustus lähtee päälle vaaditaan ensin tarpeeksi vääntöä polkimiin. Toki se lähtee helpommin, kun tavallinen pyörä mutta tässä tulee taas tietämättömyytesi sähköpyöristä esiin: ei se lähde kuin raketti, eikä se lähde merkittävästi nopeampaa, kun tavallinen pyörä. Se lähtee vain hieman kevyemmin.

En siis usko hetkeäkään, että sähköpyörä on yhtään sen riskialttiimpi liikenteessä, kun tavallinenkaan pyörä. Ero on käytännössä niin häviävän pieni nopeuksissa. Paljon suurempi riski on se kuljettaja itse, kuten täällä on sinulle moni muukin sanonut.

Ainut mistä voin olla kanssasi samaa mieltä on sähköpotkulaudat. Nuo on vaarallisia vehkeitä, myös vastuullisten kuskienkin käsissä, niin helppo niillä on mokailla. Ovat kiikkeriä ja kiikkeryyteen nähden aivan liian nopeita ja jotta ne saa liikkumaan, ei tarvi, kun peukaloa liikuttaa.

Eli voiko tästä päätellä, että jos juokset niin olet vaaraksi muulle liikenteelle? :P
Kunhan vaan yritin laittaa asioita jotenkin sillain perspektiiviin etttä teillä molemmilla on omat vinkkelinsä tuohon :) En mitään muuta, enkä ottanut kantaa itse asiaan :) Ja että varmaan aika hedelmätöntä yrittää jatkaa tuota keskustelua.

Ylös Bottom