Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kevään suuri PSN-katko (Status 9.6. Elämä normaalissa kuosissa)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Jaa-a, en ees tiiä mikä mun salasana tonne PSN on kun on aina automaattisesti kirjautunu. No pitää ootella kun palvelu palailee ja kahtoa saapiko sen vielä itelle hallintaan vai joutuuko tehä uuden tunnuksen.. Varalta kyllä vaihoin kaikki salasanat käyttämiini palveluihin ja nettikauppoihin, varsinki niihin missä tuo e-maili on ollu tunnuksena.

Ainoa lohtu meikäläisen kaltaiselle panikoijalle on että oon ostanu storesta vaan noilla seteleillä, eli en oo korttitietoja ikinä sinne syötelly..
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Luulisin, et piakkoin päästään pelailee. Sanoivat blogissa, että palataan asiaan kun verkko on online ja ovat päivitelleet n. 2 kertaa päivässä normalisti blogia..
Mielenkiinnosta kysyn et missä näin sanotaan.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Ihan hyvää tekstiä. Tosin itse olen vähän sellainen tyyppi, että en viitsi jättää tällaisia asioita noin vaan roikkumaan. Toki nykyisten uutisten valossa näyttäisi siltä, että tuli ehkä ylireagoitua kortin kuoletuksen mutta mitenkään asia ei minua näin jälkikäteen harmita. Käteistä kuitenkin piisaa wapun yli ja uuden kortin saa jo hyvässä tapauksessa ensi viikolla.
Terve asennehan tuo on ja tuskinpa omaan tosielämän talouteen liittyvissä käytännön asioissa voi ylireagoida muutenkaan. Täysin puskasta ovat omatkin Luottokunnan "terve, kortin tiedot lienee maailmalla, pistetäänkö uusi tilalle" -yhteydenotot aina tulleet ja vaikka tällaisista vuodoista on (ainakin täällä kotosuomessa) lähinnä käytännön harmia, ainahan sen mieluummin kärsii omilla ehdoilla kuin yllätyksenä pakosta.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Kuinka todennäköistä on se, että näistä muutamista tuhansista suomalaisista PSN-verkon käyttäjistäkään tällainen luottotietojen hyväksikäyttötilanne osuisi esim. juuri MINUN kohdalleni?

Totta, mutta kyllä minusta myös se toinen ääripää on aika outoa ajattelua: jättimäinen tietovarkaus pitäisi ohittaa olankohautuksella. "Sellaista nyt sattuu, luottokunta korvaa, pelkäätkö muka jonkun tulevan ovesi taakse". Jos tuosta asenteesta tulee arkipäivää, mitä suotta enää salasanoja, osoitteita tai korttinumeroita piilottelemaan, laitetaan kaikki vaan pelaajaprofiiliin esille.

Osa ihmisistä nyt vaan arvostaa yksityisyyttään enemmän kuin muut, ja ei, kaikki ei edes kuulu Facebookiin tai levittele siellä tietojaan. Jos kortin kuolettaminen tuo jollekulle paremmat yöunet, kyllä todellakin silloin asiakkaalla on oikeus se tehdä, tuli uuden läpyskän valmistamisesta muille vaivaa tai ei. Syyttäkööt Sonya ihmisten soitteluista ja korttien tilaamisesta, ei huolestuneita kansalaisia.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Aika turha jeesustella jostain salasanoista ja niiden monimutkaisuudesta.

Ekanaan ei tiedetä vieläkään varmaksi onko salasanat vuotaneet ja toiseksi hajuakaan missä muodossa niitä on säilytetty.

Jos ovat esim. selkokielisenä kannassa olleet, niin sama se vaikka ois 30 merkkinen niin aika helposti sen siitä näkee.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Ekanaan ei tiedetä vieläkään varmaksi onko salasanat vuotaneet

Kyllä itse asiassa tiedetään, Sony on ilmoittanut, että salasanat, osoitteet, syntymäajat ja sähköpostiosoitteet on hakkerien tiedossa, ainoastaan luottokorttitietojen vuotamisesta ei ole varmuutta.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Minulla on nyt seuraavanlainen tilanne: Olen tehnyt pleikkariurani aikana suht monta accounttia ja liittänyt niihin visa electronini. Olen linkittänyt sen maksimimäärään psn tunnuksia. Ongelma = En ole käyttänyt yhtäkään noista tunnuksista vuosiin ja olen unohtanut niitä varten tekemäni email osoitteet ym. Oletetusti KRÄKKERIT;) omaavat noiden muinaisten tunnuksien tiedot. Mietinkin tässä vain, että toimiikohan storesta ostaminen noilla tunnuksilla enää nykyään, kun olen korttiakin uusinut muutamaan otteeseen sen jälkeen kun olen ne linkittänyt tileihin:confused: Esim. expire date ja kortin takana oleva 3 numeroinen turvakoodi vaihtuvat joka kerta kun saan uuden kortin. Päivittyvätkö nämä tiedot automaagisesti noille psn tileille? Jos näin on, leijuu networkissä 5 kpl unohdettuja storekelpoisia tilejä. Ei kiva.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Voisko isännät tehä uuden ketjun missä käsiteltäisiin näitä luottokortti/henkilötieto yms asioita erikseen.
Tai vastaavasti uuden ketjun jossa keskityttäisiin PSN korjaus / reaaliaikaisiin lupauksiin, ja muihin tietoihin jotka käsittelisivät verkon uudelleen käynnistämistä ( tyyliin kuka pani ketä missä ja millon) niinkun tää oli ennen eilistä yötä.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Pleikkari on muistanut automaattisesti tunnuksen ja salasanan neljä vuotta, joten ei mitään käsitystä mitä sinne on tullut näppäiltyä.

Niin, noh tämä voi olla tietysti ongelma jos sitä ei ollenkaan muista. Ja sitten on näitä (alaikäisiä?) tapauksia, jossa syntymäpäivä on keksitty (ja heti unohdettu) ja salasana on unohdettu myös..

Jälkimmäisessä tapauksessa en tiedä mitä tehdä (minusta saa syyttää lähinnä itseään), mutta nyt en muista voiko PSN salasanan jotenkin "resetoida" ja sitten meilin kautta aktivoida uuteen? Tai toimiiko homma niin, että jos laittaa "väärän" salasanan tarpeeksi monta kertaa, niin se resetoituu (tms)?

Itse pyrin kuitenkin aivan normaalista muuttamaan salasanan PSN-palvelun kautta kunhan se avautuu. Kohtuu huono tuuri saa olla, jos joku iskee tuntien tai päivän aikana juuri minun tunnukseeni. Mahdollista, mutta ei todennäköistä..

Osa ihmisistä nyt vaan arvostaa yksityisyyttään enemmän kuin muut, ja ei, kaikki ei edes kuulu Facebookiin tai levittele siellä tietojaan. Jos kortin kuolettaminen tuo jollekulle paremmat yöunet, kyllä todellakin silloin asiakkaalla on oikeus se tehdä, tuli uuden läpyskän valmistamisesta muille vaivaa tai ei.

Tämä on aivan totta. Olen itse laittanut Visa-kortin tiedot tosiaan vuosien varrella aika moneen paikkaan ja tilannut vaikka mitä (totuus on se, että pääriski on Luottokunnalla), mutta olen aika tarkka jostain Facebook-jutuista (en ole Facebookin jäsen, mutta suurin syy siihen on kuitenkin enemmänkin aikapula).

Voihan se olla ristiriitaista, mutta itse en stressaa jostain luottokorttitiedoista käytännössä ollenkaan, mutta en halua levitellä tietoja, valokuvia, ystävien valokuvia, ym missään Facebookin tapaisessa yhteisöpalvelimella. Nimen ja osoitteen taitaa kuitenkin saada useimpien tapauksessa jostain puhelinluettelosta tai vastaavasta (kai sen voi salata kuitenkin)..
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Kai teillä edes on mini kaheksan merkkiä? Mutta eikös totanoinnii PSN-salsanasa ookki kaheksan merkkiä ja minimissään yks numeraali?
Tietoturvaekspertti: Tällaista salasanaa ei hakkeroida | Digiuutiset | Iltalehti.fi

Mun nähdäkseni noi neuvot auttaa lähinnä sitä vastaan, jos joku koittaa "brute forcella" keksiä salasanaa, mut ei niinkään tähän tilanteeseen kun salasanat on kräkkereille vuotaneet jo. Riippuu ihan siitä missä muodossa nuo salasanat Sonyllä on ollut tallessa et saako niitä kukaan sitten hyödynnettyä, mut noilla neuvoilla ei sinänsä ole kovin kummoista vaikutusta tässä tapauksessa - hyviä neuvoja muuten kylläkin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä mut näin asian näkisin.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Kyllä itse asiassa tiedetään, Sony on ilmoittanut, että salasanat, osoitteet, syntymäajat ja sähköpostiosoitteet on hakkerien tiedossa, ainoastaan luottokorttitietojen vuotamisesta ei ole varmuutta.

Jaa missä? Virallinen tiedote ainakin sanoo että:

"We believe that an unauthorized person has obtained the following information that you provided: name...."

Me uskomme ei tarkoita, että ne on viety nyt.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Luulisin, et piakkoin päästään pelailee. Sanoivat blogissa, että palataan asiaan kun verkko on online ja ovat päivitelleet n. 2 kertaa päivässä normalisti blogia..
https://twitter.com/#!/PlayStationEU

Ite ymmärrän tuon niin että tällä viikolla ei tuu storeen julkaisuja. Ja jatkaa julkaisuja sit ku toimii.

Tuossa EU blogissakin sanotaan et:
Update: Due to ongoing work to bring PSN back online there will be no scheduled content publish this week for PlayStation Store or PS Home. We will resume our scheduled publishing as we bring services online again.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Ja ne joilla on US PSN tili niin ovat saaneet jo SCEA:lta kirjeen sähköpostiin.
Ei kyllä ole ainakaan omaan sähköpostiin tullut yhtään mitään.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Jaa missä? Virallinen tiedote ainakin sanoo että:

"We believe that an unauthorized person has obtained the following information that you provided: name...."

Me uskomme ei tarkoita, että ne on viety nyt.

:confused: Ylen sivuilla sanottiin seuraavasti:
"Elektroniikkavalmistaja Sony on ilmoittanut, että noin 77 miljoonan Playstation-pelaajan käyttäjätiedot ovat päätyneet hakkereiden haltuun. Tiedot sisältävät muun muassa pelaajien nimet, syntymäpäivät, osoitteet, käyttäjätunnukset ja salasanat sekä tietoja pelihistorioista."

http://http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/04/hakkerit_varastivat_miljoonien_playstation-pelaajien_kayttajatiedot_2543998.html
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Pakko kommentoida sen verran, että etenkin näiden luottotietoasioiden suhteen tämä ketju on ollut hauskaa luettavaa. PSN:ssä on about 50000000 käyttäjää, eikö? Tämänhetkisen tiedon mukaan näiden käyttäjien yksityisistä tiedoista EHKÄ osa on EHKÄ osittain vuotanut tämän välikohtauksen seurauksena jollekin tuntemattomalle taholle siten, että on epätodennäköistä, että niiden tietojen avulla kykenee siltikään mitenkään pääsemään käsiksi noihin luotto-ominaisuuksiin. Kuinka todennäköistä on se, että tämä "murto" on tehty, jotta päästäisiin "varastamaan" rahaa juuri niiden muutaman tuhannen köyhän suomalaisen mitättömillä luottorajoilla varustetuilta luottokorteilta? Kuinka todennäköistä on se, että näistä muutamista tuhansista suomalaisista PSN-verkon käyttäjistäkään tällainen luottotietojen hyväksikäyttötilanne osuisi esim. juuri MINUN kohdalleni?

Tähän liittyen olen itse miettinyt, että voiko luottokortin tietojen varastanut taho tietää niistä kortin tiedoista, että millaiset luottorajat kortilla on tai mitä muita rajoituksia siinä on tai paljon tilillä on rahaa? Jos ei, niin eiköhän se ole sitten aika sattuman varaista kenen korttia koitetaan käyttää.

Toinen asia, että, kun puhutaan millä todennäköisyydellä juuri MINUN korttiani käytetään niin eikö tuo tarkoitus ole ylipäätään käyttää/yrittää käyttää kaikkien korttien tietoja. Tietysti tuon 77 miljoonan käyttäjän kortin kestää tovin mennä läpi, mutta varmasti tietoja myydään usealle taholle ja niitä testaajiakin on useampi kuin kymmenen.

Nämä nyt tuli vaan mieleen maalaisjärjellä ajateltuna, kun näitä on nyt aika paljon pohdittu. Voin olla ihan väärässäkin...
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

:confused: Ylen sivuilla sanottiin seuraavasti:
"Elektroniikkavalmistaja Sony on ilmoittanut, että noin 77 miljoonan Playstation-pelaajan käyttäjätiedot ovat päätyneet hakkereiden haltuun. Tiedot sisältävät muun muassa pelaajien nimet, syntymäpäivät, osoitteet, käyttäjätunnukset ja salasanat sekä tietoja pelihistorioista."

Ja sinä uskot suomalaisen median antamaan tietoon tässä tapauksessa enemmän kuin playstation omaan tiedotteeseen? :D

Ei kyllä ole ainakaan omaan sähköpostiin tullut yhtään mitään.

Ei oo itelläkään tullu mihinkään tiliin: EU, USA tai Japani
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Kannattaa varmaan opetella kriisitiedotuksen perusteet että osaa lukea PR tiedotteiden läpi. Ei siellä sanota ikäviä asioita töksähdellen.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Usa ja Britti accojen sähköpostiosoitteet ja sun muut tiedot on ihan puuta heinää ainakin täällä. Eli spostiosoitteitakaan ei ole edes olemassa. Kerran ostin Usa storesta jotain senkin kortilla jota ei ole enään edes olemassa.

Onhan siellä turvarajat käytössä ainakin mulla kortissa, et jos sieltä rahaa lähtee, niin ei ainakaan tiliä tyhjäks saa. Joten ei ole tarvetta stressata.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom