Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kevään suuri PSN-katko (Status 9.6. Elämä normaalissa kuosissa)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Tässä vielä uutinen Reutersin sivuilta, ihan hauskaa analyysiä liittyen mm. uuden tabletin lanseeraamiseen:

Furor at Sony after hackers steal Playstation online user data | Reuters

"He suspected the hackers entered the network by taking over the PC of a system administrator, who had rights to access sensitive information about Sony's customers. They likely did that by sending the administrator an email message that contained a piece of malicious software that got downloaded onto his or her PC"

Jos tommoinen pitäs paikkaansa niin ois kyllä melko fail :D

Tosin tuo on melko fiksu keino päästä nykyaikaisista turvajärjestelmistä läpi kun pistetään joku sisältä sähläämään. Ulkoa ei ole murrettavissa, mutta sisältä on :)
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Tosin tuo on melko fiksu keino päästä nykyaikaisista turvajärjestelyistä läpi kun pistetään joku sisältä sähläämään. Ulkoa ei ole murrettavissa, mutta sisältä on :)
Itse asiassa noinhan useimmat tietomurrot nykyään oletettavasti tehdäänkin. Ihminen on monesti se ketjun heikoin lenkki. Tekniset esteet eivät auta, jos uljas portinvartija puijataan avaamaan tie taivasta myöten auki vaikkapa ihan silkalla sosiaalisella manipuloinnilla. Myös tuollaiset firman sisään ujutettavat spesifiset haittaohjelmat ovat nykypäivää.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

onko sattumalta tietoa että koska pääsee taasen nettii vääntämään?
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

onko sattumalta tietoa että koska pääsee taasen nettii vääntämään?
Ainut virallinen tieto on mainittu ketjussa. Ole hyvä ja lue aiempia viestejä.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Itse asiassa noinhan useimmat tietomurrot nykyään oletettavasti tehdäänkin. Ihminen on monesti se ketjun heikoin lenkki. Tekniset esteet eivät auta, jos uljas portinvartija puijataan avaamaan tie taivasta myöten auki vaikkapa ihan silkalla sosiaalisella manipuloinnilla. Myös tuollaiset firman sisään ujutettavat spesifiset haittaohjelmat ovat nykypäivää.

Aikaisemmin taidettiin uutisoida, että Sonyn työntekijöiden tietoja on varastettu ja päässy hakkereiden käsiin.

Tästä voidaankin sitten repiä lisää johtopäätöksiä:

Onko tietoja nyt käytetty hyväksi ja uhkailtu jotain työntekijää millä on pääsy kohtuu syvälle noihin Sonyn verkkopalveluihin. Sitten työntekijä onki murtunut ja tässä ollaan.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Minusta tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata, johtuen siitä sekamelskasta, jota tapaus aiheuttaa. Toisiahan tällainen raivostuttaa, mutta ovatko irrationaaliset revittelyt internet-foorumilla todella vahingollisia, kun kyseessä on kuitenkin tapaus, joka saattaa koskea omaan kukkaroon? Itse näkisin tämän jopa jonkinlaisena joukkoterapiana, estäen todellisia ylilyöntejä tapauksen tiimoilta.

Minua ei varsinaisesti tapaus huoleta, sillä uudenvuodenlupauksestani päästä maailmanmaineeseen huolimatta en ainakaan vielä ole niin merkittävä henkilö, että ainoa arvokas tietoni, salasanani, häkkereitä tahi näiden kanssa yhteistyössä olevia kiinnostaisi.

Tietysti jos joku vaikka tältä foorumilta ottaisi herroihin yhteyttä ja hankkisi salasanani, voisi alkaa hieman huolestuttaa!
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Mitäs tämä nyt loppujen lopuksi meinaa? Olisiko syytä katkaista kortti, tai vaihtaa salasanaa yms?
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Olisiko syytä katkaista kortti, tai vaihtaa salasanaa yms?
Välittömät toimenpiteet:

1) Lue ketjun aiempia viestejä.
2) Jos olet käyttänyt muualla samaa salasanaa, vaihda se muista palveluista. PSN-salasanan vaihtaminen ei ole toistaiseksi mahdollista.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Jos asialla ovat "oikeat" roistot, niin varmaankin sähköpostiosoitteet ovat sellaisenaan kauppatavaraa spammaajille. En tiedä mitä vahinkoa puutteellisilla luottokorttitiedoilla voisi saada aikaan (turvaluku ja expiry date eivät ole kuulemma voineet vuotaa)...
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Mitäs tämä nyt loppujen lopuksi meinaa? Olisiko syytä katkaista kortti, tai vaihtaa salasanaa yms?
Korttia ei ole välttämättä syytä kuolettaa. Pankista/Luottokunnasta ollaan kyllä yhteydessä, jos siellä jotain poikkeavaa havaitaan.
http://www.luottokunta.fi/fi/luotto...murto ulkomaisessa verkkokaupassa (27.4.2011)
Salasanat muihin palveluihin on syytä vaihtaa, jos käytössä on ollut samoja tunnuksia ja saloja, kuin PSN-verkossa. PSN-verkon salasana lienee pakko vaihtaa, kun systeemit joskus taas saadaan toimintaan.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Olin yhteydessä Master Card pankki/luottokorttini tiimoilta luottopuljuun ja olivat siellä tietoisia, mutta eivät olleet saaneet mitään toimintaohjeita, eivätkä rivien välistä suositelleet kortin kuolletusta.

Enemmän rassaa kun tuo sähköpostini ja salasanani on niin monessa paikassa sama. Yleisimmistä paikoista salasanan olen vaihtanut nyt, mutta sitten jos pitää sähköpostiosoitetta alkaa vaihtamaan niin menee hankalaksi. En sitten tiedä onko tuo salasanan vaihto ihan riittävä, mulla kun oli tuo sama salasana sähköpostissakin. Olen nyt vaihtanut senkin. Tuskin tarvitsee sitten vielä alkaa vaihtamaan sähköpostiosoitetta kaikkialta? Menee kaiketi liioitteluksi.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, ei aikatauluennustetta)

Epämääräisiä lakijuttuja en muista
Haastetaan oikeuteen kaikki, jotka ovat lukeneet jonkin toisen blogia ja katelleet juutuubi videoita. Myös käytetään rahanvaltaa haastaakseen oikeuteen ihmisiä paikoissa, joissa he eivät asu yms. Ihan basic oikeustajun vastaisia juttuja. Sinäkin tykkäisit, kun sinut haastettaisi oikeuteen Ruotsiin, kun olet sanonut netissä jotain Ruotsin lakien vastaista, mutta ko.asia ei olisi Suomessa laitonta. /kärjistetty esimerkki

EDIT: Oikeustajuun kyllä kuuluu myös se, että kuka on vienyt nuo luottokorttitiedot, ansaitsisi maansa lakien mukaisen tuomion tietomurrosta. (Oletetaan, että siitä jonkinlainen tuomio annetaan, mistä tuo tietojen viejä on kotoisin), mutta ei mitään Kaliforniaan tuomiolle väkisin.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Tää muiden salasanojen vaihtaminenkin on vähän ongelmallinen operaatio, kun se on käytössä kerta kaikkiaan laskukykyni ylittävässä määrässä paikkoja.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Tämä ketju on kyllä ollut ylivoimaisesti mielenkiintoisin ketju pitkiin aikoihin, vaikka tämä tapaus nyt onkin aika huolestuttava. Itse soitin luottokuntaan ihan vaan varmuuden vuoksi, mutta mitään kortin sulkemista en edes harkinnut. Lähinnä kyselin, mitä asian tiimoilta on ilmennyt ja ETTÄ oma puhelinnumero heiltä löytyy. Muutamia salasanoja olen kyllä vaihtanut ihan varmuuden vuoksi.

Kaikille niille kyselijöille tiedoksi! Aktiivisesti esim. tätä ketjua seuraamalla, varmasti selviää koska se netwörkki on taas toiminnassa..ja pääsette taas leikkimään puukkohippaa codin ihmeelliseen maailmaan. :rolleyes:

Jatkakaa!
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Tää muiden salasanojen vaihtaminenkin on vähän ongelmallinen operaatio, kun se on käytössä kerta kaikkiaan laskukykyni ylittävässä määrässä paikkoja.

Jep, oon kusessa itsekin. No, nyt on tärkeimmät vaihdettu, onneksi olen jo siirtynyt joissain paikoissa uuteen sähköpostiini. Minun tuurillani joku rupeaa leikkimän juuri minun tiedoillani noista 77 miljoonasta :D
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Mitenkäs menetellä seuraavanlaisessa tilanteessa: mulla on YouTubessa tunnus, joka on samanniminen kuin PSN:ssä. Myöskin sähköpostiosoite on molemmissa sama. Salasana on kuitenkin eri kaikissa kolmessa paikassa. Itse en jaksa uskoa, että toimenpiteisiin kannattaisi ryhtyä, mutta en tiedä sitten. :confused:

Ja toinen asia: ovatko myös ns. turvakysymykset levinneet hakkerien tietoon? Niillähän voi kätevästi vaihtaa salasanan, mikäli syntymäpäivä on tiedossa, niinkuin näyttää nyt hakkereilla olevan, joten pitäisiköhän nekin vaihtaa paikoista, joissa on käyttänyt samaa kysymys/vastausyhdistelmää?
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Itse en jaksa uskoa, että toimenpiteisiin kannattaisi ryhtyä, mutta en tiedä sitten.
En näe syytä toimenpiteisiin. Pelkkä tunnus ilman salasanaa on aika käyttökelvoton tieto.

Ja toinen asia: ovatko myös ns. turvakysymykset levinneet hakkerien tietoon?
Kyllä.

Niillähän voi kätevästi vaihtaa salasanan, mikäli syntymäpäivä on tiedossa, niinkuin näyttää nyt hakkereilla olevan, joten pitäisiköhän nekin vaihtaa paikoista, joissa on käyttänyt samaa kysymys/vastausyhdistelmää?
Kyllä, erittäin suositeltavaa. Turvakysymyksen vastauksen tietäminen on oikeastaan melkeinpä pahempi asia, koska sillä saattaa pystyä vaihtamaan salasanan, vaikkei tietäisikään varsinaista salasanaa.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, ei aikatauluennustetta)

Minusta tätä ketjua on ollut mielenkiintoista seurata, johtuen siitä sekamelskasta, jota tapaus aiheuttaa. Toisiahan tällainen raivostuttaa, mutta ovatko irrationaaliset revittelyt internet-foorumilla todella vahingollisia, kun kyseessä on kuitenkin tapaus, joka saattaa koskea omaan kukkaroon? Itse näkisin tämän jopa jonkinlaisena joukkoterapiana, estäen todellisia ylilyöntejä tapauksen tiimoilta.
Omaterapialta tämä sekamelska eniten vaikuttaakin. Itse olen enempi ollut yllättynyt itse metakasta. Mitä tässä on pidemmän aikaa seuraillut, foorumiarki täällä tuntuu sujuvan rauhallisesti ja voittopuolisesti asialinjalla hyvässä hengessä mutta tällaisten tapausten yhteydessä kaikki vain jotenkin räjähtää käsiin.

Mielikuviin tulee lähinnä näkymiä savusta, palavista rakennuksista ja hirveästä määrästä ihmisiä juosten paniikissa pitkin katuja kädet heiluen tai epäuskoisina nurkassa vapisten maailmanloppua odottaen. Jotenkin vain niin absurdia mutta tavallaan kai ihan luonnollistakin. Silti yllättävää mistä kaikki se väki yhtäkkiä kumpuaa esiin kun ei niistä muuten kuule mitään.

Haastetaan oikeuteen kaikki, jotka ovat lukeneet jonkin toisen blogia ja katelleet juutuubi videoita. Myös käytetään rahanvaltaa haastaakseen oikeuteen ihmisiä paikoissa, joissa he eivät asu yms. Ihan basic oikeustajun vastaisia juttuja.
Ah, tapaus Geohot ilmeisesti? Ymmärtääkseni mitään tuollaista ei ole tapahtunut. Eikös ainoan haasteen saanut itse Geohot ja hänenkin kanssaan juttu taidettiin sopia jo ennen oikeuskäsittelyä? Itse en muista kenenkään muun saaneen tuossa jupakassa edes haastetta. Ulkomaille oikeuteen -tapauksiakin tulee (pl. Guantanamo Bay) mieleen vain yksi, eli se NASAn ja Pentagonin järjestelmiin häxännyt skotti. Sitäkin kädenvääntöä on jatkettu kohta jo vuosikymmen.

Ei silti, saahan Sonya tai mitä tahansa muutakin toki vihata tai rakastaa ihan millä perusteilla tahansa. Jotenkin vain toivoisi, että olisi enemmän rationaalisia, kumpaakin ääripäätä kaihtavia ihmisiä.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Tää muiden salasanojen vaihtaminenkin on vähän ongelmallinen operaatio, kun se on käytössä kerta kaikkiaan laskukykyni ylittävässä määrässä paikkoja.
Jos olet omalla koneellasi käyttänyt selaimen salasanojen tallennusta, niin sieltä on aika kätevä selata missä paikoissa on sama käyttäjätunnus/salasana.
 
Vastaus: Huhtikuun suuri PSN-katko (Status: ei toimi, PSN-käyttäjätietoja varastettu, vaihda salasan

Blogin mukaan käyttäjille ilmoitettaisiin sähköpostissa mutta ei ole vielä mitään viestejä näkynyt. Onko joku muu saanut mitään?
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom