Vastaus: Killzone 2 - keskustelu pelistä
No mulla se kääntyminen menee niin että joko se ukko vetää sellaset piruetit että mulla katoaa suuntavaisto kokonaan tai sitten jos kokeilee neitikäännöstä ja on hellä tatin kanssa, niin ei käänny tarpeeksi.
Olen itse pelannut pelin läpi, enkä kyllä muista tuollaista tilannetta. Tottakai KZ2 on välillä hemmetin hektinen peli ja sota on ns. läsnä ehkä vahvemmin kuin missään pelissä aiemmin (eli välillä varmaan ote lipsuu itse kullakin ja pieni paniikki/sekavuus iskee), mutta pelattavuus on todella ok mielestäni. On sitten niitä kuuluisia "makuasioita" mikä on paras ohjaus, pelityyli, strategia, yms. KZ2 ei todellakaan ole Halo, Resistance tai edes CoD. Se on KZ.
En missään nimessä etsi riitaa tms, mutta kuulostaa että tällä kertaa "vika" on enemmänkin pelaajassa kuin pelissä (tai ohjauksessa). Onko sulla varmasti nyt ohjausasetukset sulle sopivalla tavalla?
Tästä ohjauksesta puhutaan nyt muutenkin minusta liikaa. En tiedä mitä ohjaustapaa muut pelissä suosivat, mutta mä vaihdoin heti (jo ennen ensimmäistä testiä, muita en edes testannut) tuon "Alternate 2" ohjauksen. Se tarkoittaa, että R1 tähtää ja R2 ampuu. Tuohon olen enemmän tai vähemmän tottunut ja se kyllä toimi varsin ok. Pienen totuttelun jälkeen painoin vain eteenpäin (kuin mummo lumessa).
Parit tottumiset oli siinä, ettei tuo R1 tähtäin ikäänkuin "palaudu" takaisin automaattisesti (pitää napsauttaa päälle ja pois), mutta tuohon kyllä tottui aika pian. Joka pelissä on omat niksinsä ja tämä oli yksi niistä. Se ei ole "vika", vain tottumiskysymys. Kai sitä ohjauksen "herkkyyttä" voi säätää myös, mutta itse en sitä tehnyt. Mutta kannattaa ehkä kokeilla..
Toinen mistä puhutaan forumeilla on tuo suojautuminen. Taas kerran, en tiedä miten muut peliä pelaavat, mutta itse en ainakaan ottanut mitään "Gears"-taktiikkaa, jossa yritän koko ajan "ampua suojaan liimautuneena". Suoja on tietenkin pelissä elintärkeä (et säily hengissä ilman), mutta itse käytin usein taktiikkaa, jossa menin suojaa JA ikäänkuin pois suojasta kun suolasin vihollista. Eli ei niinkuin Gears (pysyn tiukasti suojassa ja ammun sieltä kuikkimalla), vaan että liikun hieman vapaammin. Kun vihollinen sai mut jyvälle, niin sitten suojaan.
Hankala ehkä selittää (osin koska taktiikka muuttui välillä pelin edetessä ja piti improvisoida), mutta minusta KZ2 on peli, jossa taistelukenttä on asteen "realistisempi", eli siinä joutuu ehkä enemmän liikkumaan (ja improvisoimaan, kuten sanoin) kuin jossain muussa pelissä. Jossain forumilla sanottiin aika hyvin, että suojautuminenkin on asteen realistisempaan, kun sitä ei tehdä koko ajan yms. Ikäänkuin tilanteen mukaan ja silloinkin voi olla että käydään vähän kyyryssä ja kohta vaihdetaan paikkaa. Gears 2 oli aivan loistava ja hauska peli (voisi sanoa, että aika lähelle samaa tasoa kuin KZ2, mutta kokemuksena asteen erilainen), mutta aika monet taistelut olivat sitä että ollaan kyyryssä suojan takana (tosin piti sielläkin liikkua, se on selvä). Musta on vain hyvä, ettei ihan samaa tekniikkaa käytetä aivan yksi-yhteen.
Mutta nämä huomiot "normal"-vaikeustasolla ja tosiaan ohjaus "Alternate 2". Muilla asetuksilla pelaajilla voi olla eri kokemuksia. Nettipeliä en ole myöskään vielä kokeillut, se ei ole varsinaisesti mun "kuppi teetä" (old-school pelaaja). Mutta jossain vaiheessa pitää kokeilla.
Niin, ja mulla meni pelissä joku 16h, vaikka mielestäni pelasin ihan hyvin (en ole virtuoosi, mutta peliveteraani kuitenkin). Loppuosiossa paloi varmaan aikaa ja yritin kerätä kaikki ne "salkut" joten kolusin kenttiä aika tarkaan (silti missasin 2 lopussa! Kele!
). En kyllä edes yrittänut mennä mahd. nopeasti, pelaan aina pelit niin "omaan tahtiin" kuin vain voin (koska nettipelit ei sinänsä kiinnosta, niin ei ole kiirettä niihin).
Yksi "vinkki" pelistä tosiaan on se, että pelin aikana tulee kenttiä/osioita, joissa ikäänkuin tulee loputon määrä vihollisia ja seuraavaan check pointiin pääsee kun etenee kenttää tiettyyn pisteeseen. Joutuu siis etsimään (trial-and-error myös) sopivan reitin ja strategian, millä pääsee rynnimään esim. kentän päähän (tie vie tietysti usein melkein suoraan vihujen "läpi" melkein). Näissä osioissa suojalla voi olla suurikin taktinen merkitys, eli pääset juuri ja juuri jonkin autonromun tai seinän taakse vetämään hieman henkeä (ei kauan, mutta sen verran ettei kuolo heti korjaa).
Eli on tilanteita (ei koko ajan missään nimessä) missä ei voi "putsata" joka ainutta vihollista päästäkseen eteenpäin. Nuo tilanteet ovat ehkä asteen sekavia alkuun, mutta kun tuon pitää tuon mielessä (että sellaisia voi tulla vastaan) niin melkein tietää kun sitten sellainen osio on kyseessä. Ainakin mulla tuli vain hyvä fiilis kun vihdoin sai painettua jonkin kinkkisemman osion läpi ja "tajusi" taktiikat (ainakin osan monesta eri vaihtoehdosta varmaan). Sen aivan loppuosion (ja bossin) jälkeen olo oli hemmetin hyvä, tuntui kuin olisi tehnyt sen kuuluisan "miehen työn". Ja olo oli heti myös: Tätä on saatava lisää! Missä KZ3?
Mun mielestä KZ2 on aivan loistava peli ja mulle lähes kaikki odotuksen (varsin isot sellaiset) täyttyivät. Mulla on kaikki konsolit ja on tullut pelattua Halo3, Gears1-2, Resistance1-2, CoD4, CoD:WaW, Battlefield: Bad Company, ym läpi, ja kyllä KZ2 on aivan ehdottomasti siellä "top 5"-sakissa kaikkien aikojen parhaista räiskinnöistä (tällä hetkellä). Siis omasta mielestäni ja ilman mitään "konsolisota-siteitä". On sitten makuasia miten nuo eri pelit rankkaa ja kuka laittaa minkäkin pelin "ykköseksi" (jos edes siihen pystyy - mielestäni ei ehkä ole tarvetta). Mutta KZ2 on hieno räiskintä, siitä ei pääse mielestäni mihinkään.
Jotenkin KZ2 tavoitti tuollaisen rankan ja hektisen sodan melkein paremmin kuin mikään peli sitä ennen (joku CoD4 oli loistava, mutta ei se näin hektinen aina ollut) ja graafisesti se tietenkin nosti riman uuteen korkeuteen. Olin pelkästään tyytyväinen, ettei peli ollut niinkään "sci-fiä" (tottakai sitäkin oli), vaan enemmänkin kunnon sotaa. Ei tämä peli kaivannut mitään sci-fi kikkailua tai mieletöntä tarinan kaarta. Tarina oli yksinkertainen ja ääninäyttely aika mitäänsanomatonta, mutta ainakaan mua se ei "häirinnyt" koska tempo oli tappava ja pelaaminen mielekästä. Ja vihollinen tekoäly oli hemmetin jees, tuumaakaan eivät antaneet periksi (juuri pelin fiiliksen mukaisesti).
Olen itseasiassa hiukan ihmeissäni, miten osa puhuu jostain "tarinan huonoudesta", ikäänkuin se jossain muissa (genren) peleissä olisi *niin* paljon parempi. Halo on tietenkin asia erikseen, mutta senkin juoni alkaa jo olla hieman liiankin laaja (pelasin myös "Halo Warsin" äskettäin). Eikä se tarkoita, että kaikilla pitää olla mielettömän "eeppinen" ja suuri tarina takana - ja draamaa koko ajan. KZ2 menee eteenpäin kuin luotijuna, ei siinä ole aikaa vetistellä.
Mielestäni pelin tarina on linjassa sen yleisen "fiiliksen" kanssa. Pelintekijät eivät varmasti ole halunneet sotkea liikaa väkisinliimattua draamaa peliin (se mikä toimi Gears2:ssa ei ehkä olisi toiminut nyt).
Ei KZ2 tietenkään täydellinen peli ole (mielestäni mikään ei ole) ja niille kovimmille pelaajille se voi olla asteen lyhyt ja/tai suoraviivainen (jos osa on pelannut sen 7 tuntiin tms - toisaalta, eipä se CoD4:n ollut kovin pitkä), mutta 9/10 on ainakin täysin ansaittu arvosana tästä pelistä, sanokoon muut mitä sanovat (kaikilla on toki omat mielipiteensä ja suosikkinsa). Tämä on myös niitä pelejä, joka varmaan pitää pelata kahdesti läpi (itse en harrasta sitä yleensä ollenkaan aikapulan takia - MGS4 oli aiemmin sellainen).
Mulla on muuten parit vinkit siihen aivan loppuosioon. Jos joku niitä kaipaa (niistä voi olla apua, mutta ei mulla tietty mitään vedenpitävää ohjeistusta ole, varsinkaan kun genren kovimmat pelaajat tuskin mun vinkkejä tarvitsevat..) niin voin heittää spoiler-tagien kanssa.
KZ2 - ai että.