Oikein hyvin maistuu ja on tuntunut alusta asti vähän keinotekoiselta ongelmalta tämä, että toinen pelaaja ei ole 100% sama hahmo kuin toinen. Tai siis meidän talouden näkökulmasta.
Vähän kaarrellen: Onhan meillä ollut esim. Rayman Legendsissä samat hahmot taitoineen, mutta toinen pelaajista nyt vaan sattuu olemaan useammin "kuplassa", kun on saanut osumaa. Ja esim. Donkey Kong Tropical Freezessä vähemmän kokenut pelaaja pelasi helpotuksia saavalla Funky Kongilla.
Kyllä tämä on meillä kahdestaan ihan yhtä hauskaa kuin esim. Luigi's Mansion 3 tai Captain Toad: Treasure Tracker, ehkä just siksi että vaimo nyt selkeästi ykköspelaajana ja meikäläinen "vain" apurina -
joka voi kuitenkin hyppiä, taistella, etsiä aarteita jne. ihan siinä missä toinenkin. Ihan eri asia kuin vaimo apurina Mario Odysseyssä.
Tämä kaikki siis meidän näkökulmasta. Jos haluaa ehdottomasti pelin missä molemmat tekee
ihan kaikkea tai selkeästi molempia tarvitaan etenemisen vuoksi niin eihän tämä mikään It Takes Two ole. Jos haluaa pelin missä molemmat pääsevät koheltamaan ja seikkailemaan ja taistelemaan ja tarpeen tullen neuvomaan toisiaan
niin en näe syytä miksi tähän ei tarttuisi. Tai siis mä en oikeastaan näe itseäni pelaamassa tätä peliä yksin, kun tämä kaksinpeli on niin hauskaa. Vaikka sitten saisinkin ne Kirbyn paljon hehkutetut taidot käyttööni ja voisin edetä just sellaista tahtia kuin haluaisin.
edit: Jo entuudestaan pitkän jaarittelun perään ajatus, joka joko selkiyttää tai monimutkaistaa sanomaani
Mun mielestä niin kauan kuin ei mennä split-screeninä, vaan kaikki koheltaa samalla ruudulla, on pelit aina vähän kompromissia sen suhteen että kuka tekee ja mitä ja ketä se kamera seuraa jne. Ja uusin Kirby ei tunnu tässä tapauksessa meidän taloudessa yhtään vähempää täyspainoiselta moninpeliltä kuin mainitsemani esimerkit (It Takes Twota lukuunottamatta, jossa on just omat ruudut molemmille pelaajille) tai esim. Super Mario 3D World
Täällä ei kyllä uponnut kaksinpelipuoli sitten lainkaan, pari maata hampaat irvessä tapeltu lävitse ja nyt tämä pinkki hubbabubbapurkkapallo on kyllä menettänyt makunsa ja löytyy roskiksen pohjalta, tai jonkun kengän pohjasta tien laitamilta. Noin niin kuin vertauskuvallisesti, todellinen paikka on kyllä pelihyllyssä pölyttyminen.
Se on hienoa, että meitä pelaajia on joka lähtöön, koska omat kokemukset on täysin päinvastaiset mitä yllä kirjoitettiin. Ja tuntuu jopa, että olisi pelattu ihan eri peliä.
Meilläkin on Raymonit, Sackboyt, It Takes Twot ynm. pelattu lävitse puolison kanssa. Ja se, että toisella pelaajalla on helpotuksia ei ole ongelma, sehän on hyvää pelisuunnittelua, koska usein pelaajat on eritasoisia. Mielestäni sekään ei ole ongelma jos toisella pelajaalla
ei ole kaikkia samoja ominaisuuksia kuin toisella, mutta mielestäni tämän kohdalla puhutaan ihan eri asiasta jo, koska kakkospelaajalta viedään kaikki ne ominaisuudet, jotka tekee Kirbystä Kirbyn. Sehän on sama asia kuin pelaisi Mario Kartia siten, että kakkospelaaja katsoo vierestä kun muut ampuilee kilpiä, tykinkuulia jne ja itse saat kerätä vain kolikoita. Tai, että saat ajella muiden mukana, mutta sulla ei ole driftaus mahdollisuutta.
Eikä tämä ole edes ainoa ongelma, peli vielä pakottaa kakkospelaajan olemaan liimattuna jatkuvasti ykköspelaajan, joka teki tästä kyllä onnettoman kaksinpelitekeleen.
Tämä tuli julkaisussa ostettua, mutta jäänyt läpi pelaamatta, koska vähän tökki perusidea, jossa toinen saa kaikki ominaisuudet ja toinen on pelkkä raakalainen keihään kanssa. Olisi toivonut, että se ominaisuus ollut sitten edes klassinen miekka, tai liekki, jolloin se olisi tuntunut edes lähemmäski perinteistä vanhan ajan Kirby tekeleitä. Jopa Kirby Star Alliessa kakkospelaaja sai eri ominaisuuksia, joten koko idea vaikuttaa varsin laiskalta toteutukselta.
Annettiin kuitenkin mahdollisuus, mutta aika puuduttavaksihan tämä ratkaisu kävi hyvinkin nopeasti, koska useassa kohtaa sulla pitää olla esim. liekkitaito, että saat tehtyä jutun A, ja sitten käytyä tikkaat, jotta saat tehtyä jutun B, joten edestakas juoksentelua on täysin sama määrä kuin yksinpelinäkin, eikä kakkospelaaja voi auttaa kuin juoksemassa perässä.
Kakkospelaaja voi kuitenkin heittää keihästä, tökkiä ja jopa lentää sillä tiputellen keihäitä samaan aikaan, joten kyllä tämän taidon kanssa jaksoi vielä pelata, jos peli muuten toimisi kuin unelma, mutta ei, kun peli haluaa vääntää väkisin rautalangasta, että olet vain kakkospelaaja ja meillä ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi muodostui kamera, joka seuraa vain ykköspelaajaa.
Me ei kahden ensimmäisen maailman kohdalla koettu kertaakaan peliä toimivaksi kaksinpelinä, koska kamera on aivan liian lähellä. Yksinpelinä tämä ei ole ongelma, mutta kaksinpelinä ihan major issue, koska jos haluat etsiä aarteita niin molempien pelaajien täytyy koluta lähes samaa nurkkaa yhtä aikaa, koska jos kakkospelaaja haluaa etsiä vähänkin ylempää reunasta ja ykköspelaaja alempaa, niin kakkospelaaja teleporttaa samantien ykköspelaajan viereen. Tämä tekee aarteiden etsimisestä täyttä painajaista.
Ja tämä siis toimii vain niinpäin, että kakkospelaaja teleporttaa ykköspelaajan kylkeen kiinni. Eli jos kakkospelaaja sattuisikin löytämään tikapuut, niin saat odottaa, että ykköspelaaja lentelee paikalle.
Eikä tämä koske vain aarteiden etsimistä, vaan myös taistelua. Jos kentällä on useampi tyyppi ja molemmat ottavat omat vihollisensa niin jossain vaiheessa kun ykköspelaajaan hyppää vähän sivuunpäin karkuun, niin kakkospelaaja teleporttaa automaattisesti hänen viereensä, ja sitten kakkospelaaja saa ihmetellä, että missä helevetissä mä edes olen ja mitä mä teen tuolla
Tätä ongelmaa ei ollut kertaakaan esim. Sackboyssa, joka oli muuten varsin samankaltainen peli kenttäsuunnittelultaan, erona se, että kamera meni tarvittaessa taaksepäin ja kumpikin pelaaja muuttui tarvittaessa kuplaksi ja liiteli toisen pelaajan luokse, riippuen kumpi oli lähempänä aarretta/oikeaan suuntaan etenemistä.
Viimeinen silaus pöytälaatikkokomennukselle oli kuolemat; jos kakkospelaaja kuolee niin odota hetki ja palaa takaisin, mutta jos ykköspelaaja kuolee niin game over.
Tulee varmaan joskus automatkalla tämä yksin pelattua, mutta kaksinpelistä ei kyllä jäänyt mitään hyvää sanottavaa.
Ei olisi pahitteeksi, että vakiintuisi joku käytäntö, millä luokiteltaisiin millainen kaksinpeli on kyseessä, koska puolison peli-innostuksen myötä on alettu ihan etsimällä etsimään pelejä, jotka voisi kokea kaksin. Useasti pelit tehdään lähtökohtaisesti yksinpeliksi, mutta niihin ympätään kuitenkin toisinaan kaksinpelin tarra, mutta sehän ei todellakaan ole vielä laadun tae ja viimeisen vuoden aikana tullut huomattua, että kirjo on todella laaja. Jonkunlaiset kategoriat voisi vähän selkeyttää hommaa, esim.
1) "kaksin pelattava" = hahmojen ominaisuudet tasavertaiset
2) "kaksinpelin kaltainen" = hahmojen pelilliset ominaisuudet eroavat toisistaan, mutta molemmat voivat pelata
3) "kaksinpeli, jossa toinen pelaaja on sidekick" = Mario Odyssey, jossa toinen saa kunnian olla pelkkä hattu.