Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Ei tarvita, usko pois.

EDIT: Nyt kun tarkistin, niin siltä näyttää. Eli taloja on viisi, mutta tuossa mianitaan seepran lisäksi vain kolme eläintä.

Pitänee etsiä tuo jostain käsiin.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Näköjään hiukan eri muodossa, mutta pitänee urkkia se tieto tuolta. Ei vaan millään jaksaisi.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Karman toi vastaus on siis tottakai oikein niinkun se on perustellut. tota just hain. Siellä kysymyksessä on pari tärkeää pointtia jotka kannattaa noukkia sieltä. pointti a. Vartijat tietävät kumpi valehtelee ja kumpi puhuu totta.
B. vartijat identtisiä. c. Ei tiedetä kumpi vartioi kumpaa.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Ratkaisin tuon talokysymyksen kynällä ja paperilla, sekä myös tietokoneella. Väsäsin yksinkertaisen ohjelman, joka käy läpi kaikki eri ratkaisuehdokkaat (yli 24 miljardia). Kone rouskutti yli kaksi tuntia ongelman kimpussa, mutta sama vastaus sieltä tuli kuin itse miettimälläkin :D
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Eli ei sitten tarvita yhtä vaihtoehtoa lisää.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Selvennyksenä sanon, että ratkaisin talo-ongelman käyttämällä yhtä lisäehtoa, joka puuttui Knightin tänne lähettämästä tehtävänasettelusta.

Tehtävä ja kaikki 14 ehtoa löytyvät osoitteesta http://sreeram.org/puzzles/zebra.php . VAROITUS: linkin takaa löytyvä sivu sisältää myös tehtävän ratkaisun. Ratkaisu on kuitenkin sivun alaosassa, joten tehtävänannon voinee katsoa ilman ilon pilaamista.

Laitan tarvittavan lisäehdon tähänkin:
"Kools are smoked in the house next to the house where the horse is kept."

Kiitos Knight, että lähetit tänne noin hauskan tehtävän! Tehtävänannosta puuttunut ehto ei oikeastaan haitannut. Jouduinpa taas miettimään, onko mulla päässä vikaa, kun kaikki ei ihan täsmää :)

Sama juttu kävi mulle yhdessä tentissä, kun tehtävänantoon oli tullut virhe. Kyse taisi olla jostain äänenkäsittelystä, ja kysyttiin, miten eri signaalinkäsittelyoperaatioita pitää yhdistää, jotta saadaan kuvassa näkyvä tulos. Oikea vastaus oli "ei mitenkään"... Tosi hämäävää, ja tuo tosiaan myönnettiin tenttipaperissa olleeksi virheeksi, mutta vasta tentin jälkeen. Joitain opiskelijoita tuo kysymys hämäsi, ja he yrittivät arvata, minkälainen tehtävän olisi pitänyt olla, ja laittoivat vastauspaperiin jonkinlaista selitystä: "Jos tehtävänannossa oikeasti tarkoitettiin..." jne.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Kiitos, editoin tuon tehtävän vanhassa viestissä.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Tässä taas kolme suoraan lintukodosta poimittua arvoitusta:

--------


Olet yksi kolmesta prinssistä, ja tavoitteenasi on saada kaunis prinsessa (kuinkas muuten). Hakijoita oli alunperin kymmeniä ja prinsessan isä pistää kolme komeinta, fiksuinta ja kaikin puolin parasta testiin. Hän näyttää teille viittä hattua: kolme mustaa ja kaksi valkoista. Sitten hän vie kaikki hatut toiseen huoneeseen, ja tuo jokaisen prinssin päähän yhden.

Et voi nähdä omaa hattuasi, etkä saa puhua muiden prinssien kanssa. Näet heidät kuitenkin koko ajan. Kahden muun prinssin päässä on mustat hatut (ja huoneen ulkopuolella kaksi tuntematonta hattua).

Tehtävänäsi on kertoa, minkä värinen hattu omassa päässäsi on. Tehtävä annetaan yhtä aikaa kaikille kolmelle prinssille, ja nopein vastaaja saa prinsessan. Kukaan ei välittömästi sano mitään, kaikki pohtivat ongelmaa.

Mitä itse vastaat?


--------


Ajatellaan, että valtio haluaisi kontrolloida syntyvien lasten sukupuolta. Poikia pidettäisiin haluttavampina, mutta biologisin keinoin ei poikien suhteellista osuutta voida nostaa.

Laaditaan laki, jonka mukaan vanhemmat saavat hankkia lapsia vain niin kauan kun he saavat poikia. Kun ensimmäinen tyttö syntyy, ei tämä pariskunta enää saa hankkia uusia lapsia. He voivat hankkia lapsia niin pitkään kun ei synny tyttöjä.

Oletetaan, että kaikki noudattavat tätä lakia. Kuinka tällainen järjestely vaikuttaisi syntyvien lasten sukupuolijakaumaan? Ja miten perustelet vastauksesi?


----------


Olet lääkäri, ja potilaallasi on syöpäkasvain aivojensa keskiosassa. Sinulla on käytössäsi laitteet, jolla voidaan lähettää säteitä, jotka tuhoavat syöpäkasvaimen. Ongelmana on se, että syöpäkasvaimen ympärillä on tervettä hermokudosta, joka ei missään tapauksessa saa vahingoittua, sillä tässä osassa aivoja sijaitsevat elämälle kriittiset osat, mm. hengityskeskus. Leikkauskaan ei onnistu, sillä sitä on mahdotonta tehdä niin, etteivät terveet kudokset vahingoitu.

Syöpäkasvain tarvitsee tuhoutuakseen 2 yksikön tehoisen säteen, mutta terve kudos tuhoutuu jo yhden yksikön tehoisesta säteestä ja jos niin käy, potilaasi kuolee hirmuisen tuskallisen kuoleman.

Kuinka ratkaiset ongelman?
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Lloope sanoi:
Tässä taas kolme suoraan lintukodosta poimittua arvoitusta:

--------


Olet yksi kolmesta prinssistä, ja tavoitteenasi on saada kaunis prinsessa (kuinkas muuten). Hakijoita oli alunperin kymmeniä ja prinsessan isä pistää kolme komeinta, fiksuinta ja kaikin puolin parasta testiin. Hän näyttää teille viittä hattua: kolme mustaa ja kaksi valkoista. Sitten hän vie kaikki hatut toiseen huoneeseen, ja tuo jokaisen prinssin päähän yhden.

Et voi nähdä omaa hattuasi, etkä saa puhua muiden prinssien kanssa. Näet heidät kuitenkin koko ajan. Kahden muun prinssin päässä on mustat hatut (ja huoneen ulkopuolella kaksi tuntematonta hattua).

Tehtävänäsi on kertoa, minkä värinen hattu omassa päässäsi on. Tehtävä annetaan yhtä aikaa kaikille kolmelle prinssille, ja nopein vastaaja saa prinsessan. Kukaan ei välittömästi sano mitään, kaikki pohtivat ongelmaa.

Mitä itse vastaat?

Minulla on musta hattu koska kukaan ei sano mitään, jos minulla olisi valkoinen hattu, niin jompikumpi toinen olisi jo ehtinyt sanoa, että hänellä on musta, mutta koska porukka pähkäilee on kaikilla pakko olla musta.
Riittikö vai pitääkö yrittää selventää?.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Lloope sanoi:
Tässä taas kolme suoraan lintukodosta poimittua arvoitusta.


Ajatellaan, että valtio haluaisi kontrolloida syntyvien lasten sukupuolta. Poikia pidettäisiin haluttavampina, mutta biologisin keinoin ei poikien suhteellista osuutta voida nostaa.

Laaditaan laki, jonka mukaan vanhemmat saavat hankkia lapsia vain niin kauan kun he saavat poikia. Kun ensimmäinen tyttö syntyy, ei tämä pariskunta enää saa hankkia uusia lapsia. He voivat hankkia lapsia niin pitkään kun ei synny tyttöjä.

Oletetaan, että kaikki noudattavat tätä lakia. Kuinka tällainen järjestely vaikuttaisi syntyvien lasten sukupuolijakaumaan? Ja miten perustelet vastauksesi?

En nyt tiedä onko tämä oikein, mutta minun järjelläni lapsista olisi molempia 50%, oletetaan, että on 100 pariskuntaa, nämä saavat 100 lasta, joista on molempia sukupuolia 50, sen jälkeen 50 pariskuntaa saavat jatkaa lapsien tekoa, jotka saavat 50 lasta joista on 25 molempia sukupuolia ja niin edelleen.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

kerroppas Lloope onko tuo toisen kysymyksen vastaus oikein?.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Dr Evil sanoi:
Minulla on musta hattu koska kukaan ei sano mitään, jos minulla olisi valkoinen hattu, niin jompikumpi toinen olisi jo ehtinyt sanoa, että hänellä on musta, mutta koska porukka pähkäilee on kaikilla pakko olla musta.
Riittikö vai pitääkö yrittää selventää?.


Ei riittänyt.
Jos yhdellä porukasta on valkoinen, niin eihän se tarkoita että joku voisi sanoa omistavansa mustan/tai valkoisen. Jos sinulla olisi valkoinen hattu, niin toinen prinssi vieressäsi näkisi yhden valkoisen ja yhden mustan hatun. Kun taas sinä näet kaksi mustaa. Eihän se vielä mitään ratkaise.

Edit: Tai sitten aivokapasiteettini ei taaskaan riitä tähän :). Mutta kertokaa lisää niin saatan minäkin ymmärtää ;)
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Dr Evil sanoi:
kerroppas Lloope onko tuo toisen kysymyksen vastaus oikein?.


Tuohon ei itse asiassa itse kysymyksen laatija kertonut vastausta tuolla sivulla, mutta itse ainakin päättelin (ja moni muukin vastauksia katsoen), että olet oikeassa, eli

sukupuolijakauma ei muutu, vaan kumpiakin tulee edelleen 50% jos oletetaan, että tytön ja pojan saaminen on yhtä mahdollista
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Jpz sanoi:
Ei riittänyt.
Jos yhdellä porukasta on valkoinen, niin eihän se tarkoita että joku voisi sanoa omistavansa mustan/tai valkoisen. Jos sinulla olisi valkoinen hattu, niin toinen prinssi vieressäsi näkisi yhden valkoisen ja yhden mustan hatun. Kun taas sinä näet kaksi mustaa. Eihän se vielä mitään ratkaise.

Edit: Tai sitten aivokapasiteettini ei taaskaan riitä tähän :). Mutta kertokaa lisää niin saatan minäkin ymmärtää ;)

Jos minulla olisi valkoinen hattu niin kakkos ja kolmos prinssiä näkisi yhden valkoisen ja yhden mustan, oletetaan nyt, mutta oletetaan nyt, että kakkosprinssillä olisi valkoinen, sillonhan kolmonen näkisi sen, jos minulla olisi valkoinen niin kolmonen näkisi kaksi valkoista, jolloin hän tietäisi itsellään olevan musta, mutta koska hän on hiljaa tiedän että minulla on musta. Sama toimii pelkästään siten, että jos minulla olisi valkoinen niin toinen prinsseistä avaisi suunsa, mutta koska sitä ei tapahdu niin tiedän hattuni olevan musta. Jos yhdelläkin olisi valkoinen tilanne ratkeaisi kahdessa sekunnissa, ainoastaan siinä tilanteessa kun kaikilla on musta tilanne ratkeaa vasta kun joku tajuaa jujun, jota tässä kysytään.

Vähän epäselvää taas tuli, mutta noin se menee.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Prinsikyselyyn: Itse ajattelin näin:

Jos se kunkku, vai kuka olikaan, joka laittoi pojat testiin, meinaa oikeasti saada selville terävimmän jampan, pitää hänen tehdä kaikille sama testi. Ainoa mahdollisuus siis on, että kaikki prinssit näkevät samat asiat: kaksi prinssiä, joilla on musta hattu. Jotta toisetkin näkisivät kaksi hattua, on itselläkin oltava musta hattu.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Knight sanoi:
Prinsikyselyyn: Itse ajattelin näin:

Jos se kunkku, vai kuka olikaan, joka laittoi pojat testiin, meinaa oikeasti saada selville terävimmän jampan, pitää hänen tehdä kaikille sama testi. Ainoa mahdollisuus siis on, että kaikki prinssit näkevät samat asiat: kaksi prinssiä, joilla on musta hattu. Jotta toisetkin näkisivät kaksi hattua, on itselläkin oltava musta hattu.

Juuri näin ajattelin asian itsekin. Pakkohan kunkinkaan on tehdä samanlainen testi kaikille ehdoikkaille, saadakseen prinsessalle terävimmän prinssin. Vaihtoehtoja on vain yksi: Kaikilla on musta hattu.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Knight sanoi:
Prinsikyselyyn: Itse ajattelin näin:

Jos se kunkku, vai kuka olikaan, joka laittoi pojat testiin, meinaa oikeasti saada selville terävimmän jampan, pitää hänen tehdä kaikille sama testi. Ainoa mahdollisuus siis on, että kaikki prinssit näkevät samat asiat: kaksi prinssiä, joilla on musta hattu. Jotta toisetkin näkisivät kaksi hattua, on itselläkin oltava musta hattu.


Hyvin päätelty loogisesti, mutta tuo ei ole tehtävän juju vaan se jonka MINÄ sanoin. :D. Tuosta samasta kysymyksestä voisi tehdä monta variaatiota, johon tuo ratkaisusi ei enää toimisi.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

No siis kysymyksen asettlustahan sen nimen omaan päättelin.

ja siis tuo variaatiohomma: Ihan sama se on, kysymys oli tuo mikä esitettiin.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Knight sanoi:
No siis kysymyksen asettlustahan sen nimen omaan päättelin.

ja siis tuo variaatiohomma: Ihan sama se on, kysymys oli tuo mikä esitettiin.

tälläisiin kysymyksiin on 1 oikea vastaus ja sitä haetaan. Tuo vastauksesi ei ole todellakaan se mitä tässä haetaan.
 
Ylös Bottom